Här är dina alternativ om det barkar åt skogen

24 jan. 2019
Skog är en tillgång som lockar allt fler investerare, både i direktägande och via de skogsbolag som handlas på börsen. Inte minst är skog en attraktiv investering på grund av de låga räntorna. Det konstaterar Söderberg & Partners i en strategirapport som släpps idag. De lyfter bland annat att timingen är svår i en skogsinvestering men att historiskt har avkastningen varit mer stabil än i många andra investeringar - sedan år 2000 högre än för Stockholmsbörsen som helhet. I strategirapporten finns även en genomgång av den makroekonomiska situationen med betygssättning av tillgångsklasser, regioner och räntemarknaden.

Det finns idag dubbelt så mycket produktiv skog som för hundra år sedan och den lockar allt fler investerare. Den växer i storlek och värde oavsett marknadsklimat och konjunktur. Söderberg & Partners publicerar just nu en strategirapport med skogsinvestering som tema. I rapporten lyfter de faktorer som är viktiga för värderingen av skog, för prissättningen på både timmer och massa samt att de jämför avkastningen på skog med andra tillgångsklasser.

Söderberg & Partners skriver att det finns många faktorer som påverkar prisutvecklingen.

- Utvecklingen för timmer och massaved har knappt uppnått inflationsutvecklingen över längre tid och det vi kan konstatera är att konjunkturutvecklingen faktiskt inte är avgörande på sikt. Det finns på kort sikt inte heller någon direkt koppling mellan ränteläget och skogspriserna – däremot blir det tydligare på längre sikt då ränteutvecklingen spelar en större roll, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Det finns en rad strukturella faktorer som driver prisutvecklingen, såsom bostadsbyggande, nya användningsområden - som exempelvis bioolja - och ett växande importbehov från Kina. Men även om ägande av skog är ett bra alternativ för att sprida riskerna mellan olika investeringar finns det naturligtvis även ändå risker.

- Förutom kraftiga stormar, bränder samt insekts- och viltskador är klimatförändringarna med de utmaningar som dessa för med sig samt nya politiska regelverk en del av det man behöver beakta, säger Matthias Gietzelt.

Utifrån analysen anser Söderberg & Partners att det finns ett värde i att både äga skog direkt och via noterade bolag.

- Skogsbolagen har generellt ett lågt noterat värde på skogen – lägre än skogspriser överlag, påpekar Gietzelt.

Två bolag som Söderberg & Partners lyfter fram som bra investeringar är SCA och Holmen.

- Där kan skogen köpas till en betydande rabatt på substansen. Det är en bra kompensation när investeringen innebär större svängningar i avkastningen än ett direktägande.

Söderberg & Partners konstaterar även i sin rapport att mycket pekar på att konjunkturen fortsätter att mattas av och att sentimentet hos bland annat inköpschefer generellt fortsätter att falla.

- Inflationstakten har fortsatt att vara måttlig och det finns mycket som tyder på att centralbankerna inte kommer att strama åt på samma sätt som förväntades för några månader sedan. Aktiekurserna har fallit medan vinstestimaten ännu i stor utsträckning hålls uppe och därför har värderingarna sjunkit avsevärt. Vi ser dock idag en risk för att såväl ekonomiska prognoser som vinstprognoser ligger för högt och vårt huvudscenario är att inflationen förblir måttlig. Så länge den ekonomiska tillväxten i världen hålls uppe är skuldsättningen inget akut problem, men situationen kan snabbt förvärras om inflationen mot förmodan skulle tillta samtidigt som tillväxten fortsätter att falla, säger Matthias Gietzelt.

För mer information, kontakta:
Matthias Gietzelt, chefsstrateg, Söderberg & Partners
Maila Matthias