Här är dina alternativ om det barkar åt skogen

Här är dina alternativ om det barkar åt skogen

24 januari · 2019

Skog är en tillgång som lockar allt fler investerare, både i direktägande och via de skogsbolag som handlas på börsen. Inte minst är skog en attraktiv investering på grund av de låga räntorna. Det konstaterar Söderberg & Partners i en strategirapport som släpps idag. De lyfter bland annat att timingen är svår i en skogsinvestering men att historiskt har avkastningen varit mer stabil än i många andra investeringar - sedan år 2000 högre än för Stockholmsbörsen som helhet. I strategirapporten finns även en genomgång av den makroekonomiska situationen med betygssättning av tillgångsklasser, regioner och räntemarknaden.

Det finns idag dubbelt så mycket produktiv skog som för hundra år sedan och den lockar allt fler investerare. Den växer i storlek och värde oavsett marknadsklimat och konjunktur. Söderberg & Partners publicerar just nu en strategirapport med skogsinvestering som tema. I rapporten lyfter de faktorer som är viktiga för värderingen av skog, för prissättningen på både timmer och massa samt att de jämför avkastningen på skog med andra tillgångsklasser.

Söderberg & Partners skriver att det finns många faktorer som påverkar prisutvecklingen.

- Utvecklingen för timmer och massaved har knappt uppnått inflationsutvecklingen över längre tid och det vi kan konstatera är att konjunkturutvecklingen faktiskt inte är avgörande på sikt. Det finns på kort sikt inte heller någon direkt koppling mellan ränteläget och skogspriserna – däremot blir det tydligare på längre sikt då ränteutvecklingen spelar en större roll, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Det finns en rad strukturella faktorer som driver prisutvecklingen, såsom bostadsbyggande, nya användningsområden - som exempelvis bioolja - och ett växande importbehov från Kina. Men även om ägande av skog är ett bra alternativ för att sprida riskerna mellan olika investeringar finns det naturligtvis även ändå risker.

- Förutom kraftiga stormar, bränder samt insekts- och viltskador är klimatförändringarna med de utmaningar som dessa för med sig samt nya politiska regelverk en del av det man behöver beakta, säger Matthias Gietzelt.

Utifrån analysen anser Söderberg & Partners att det finns ett värde i att både äga skog direkt och via noterade bolag.

- Skogsbolagen har generellt ett lågt noterat värde på skogen – lägre än skogspriser överlag, påpekar Gietzelt.

Två bolag som Söderberg & Partners lyfter fram som bra investeringar är SCA och Holmen.

- Där kan skogen köpas till en betydande rabatt på substansen. Det är en bra kompensation när investeringen innebär större svängningar i avkastningen än ett direktägande.

Söderberg & Partners konstaterar även i sin rapport att mycket pekar på att konjunkturen fortsätter att mattas av och att sentimentet hos bland annat inköpschefer generellt fortsätter att falla.

- Inflationstakten har fortsatt att vara måttlig och det finns mycket som tyder på att centralbankerna inte kommer att strama åt på samma sätt som förväntades för några månader sedan. Aktiekurserna har fallit medan vinstestimaten ännu i stor utsträckning hålls uppe och därför har värderingarna sjunkit avsevärt. Vi ser dock idag en risk för att såväl ekonomiska prognoser som vinstprognoser ligger för högt och vårt huvudscenario är att inflationen förblir måttlig. Så länge den ekonomiska tillväxten i världen hålls uppe är skuldsättningen inget akut problem, men situationen kan snabbt förvärras om inflationen mot förmodan skulle tillta samtidigt som tillväxten fortsätter att falla, säger Matthias Gietzelt.

Matthias Gietzelt, chefsstrateg, Söderberg & Partners
Maila Matthias

Charlotte Näsström Morén, tillförordnad Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Charlotte
Telefon: 072–715 70 50

Pressmeddelande

Söderberg & Partners presenterar ny hållbarhetsranking av de svenska sakförsäkringsbolagen

11 mars · 2021

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen och en del betygsförändringar har skett sedan förra året. Bolagens förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor skiljer sig stort mellan högsta och lägsta betyg.

Söderberg & Partners presenterar idag den andra studien över hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor. Totalt har 21 bolag analyserats utifrån perspektiv som omfattar hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, miljöanpassning, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling. Bedömningen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete är relativ, vilket innebär att bolagens hållbarhetsbetyg sätts i relation till varandra.

Sedan förra årets analys har två bolag fått höjt hållbarhetsbetyg och två bolag har fått sänkt betyg. Ett grönt hållbarhetsbetyg indikerar att hållbarhet är integrerad i alla aspekter av verksamheten. Fem bolag, Folksam, Gjensidige, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar Sak och Protector, har fått grönt hållbarhetsbetyg. Överlag är slutsatsen att de flesta bolagen varken har förbättrat eller försämrat sitt hållbarhetsarbete. Detta trots att försäkringsbranschen har en viktig roll i arbetet för en hållbar utveckling, alltifrån skadeförebyggande åtgärder och vilka skador som omfattas av en försäkring till vilka metoder man använder i reparationen av en skada.

- Med tanke på den klimatkris och de andra hållbarhetsutmaningarna som vi står inför, är bolagens passivitet alarmerande. De har inte råd längre att sitta på läktaren när effekterna av klimatförändringar direkt påverkar värdet på tillgångarna som försäkras, säger Lingyi Lu, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett sakförsäkringsbolag med grönt betyg tar god hänsyn till hållbarhet i skaderegleringen och följer upp sin miljöpåverkan. Bolaget arbetar skadeförebyggande med tydlig koppling till hållbarhet eller har andra erbjudanden som underlättar miljöanpassning. Hållbarhet är även en betydande aspekt i upphandlingsprocessen. Anställda deltar i regelbunden utbildning eller kunskapsuppdatering om hållbarhetsfrågor. Förvaltning av försäkringspremien tar hänsyn till ESG-aspekter och förvaltarna påverkar portföljinnehaven till utökat ansvarstagande. Dessutom är bolaget engagerat i flera branschsamarbeten kring hållbara försäkringar eller investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med gult betyg tar viss hänsyn till hållbarhet i skadereglering, skadeförebyggande åtgärder och upphandlingsprocess. Anställda får viss kunskap om hållbarhetsarbetet i verksamheten. Förvaltningen av försäkringspremien får information om portföljinnehavens hållbarhet och agerar reaktivt. Bolaget är medlem i något branschsamarbete för hållbara försäkringar och investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med rött betyg beaktar inte hållbarhet i verksamheten i någon omfattande grad.

Ny rapport: Här är finansbranschens bästa aktörer 2020

10 mars · 2021

Swedbank, Handelsbanken Fonder, Skandia och Länsförsäkringar Garantiförvalting i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport. Länsförsäkringar Sak tar hem priset för årets hållbara sakförsäkringsbolag

Idag utsåg Söderberg & Partners 2020 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar. För andra året i rad utses också årets hållbara sakförsäkringsbolag i trafikljusrapporten.

Vinnarna i respektive kategori samt motivering:

Årets fondförsäkringsbolag 2020

Swedbank utses till årets fondförsäkringsbolag. Bolaget har utmärkt selekteringsförmåga och deras utvalda fonder har haft stark utveckling under året. Bolagen förbättrade en redan bra placering i vår selekteringsanalys stegvis varje kvartal och avslutade året som bästa fondförsäkringsbolag. Utöver det har bolaget även goda resultat inom våra andra analysområden i fondförsäkringsanalysen.

Årets fondbolag 2020

Handelsbanken Fonder utses till årets fondbolag. Fondbolaget har på ett framgångsrikt sätt utvecklat en stadig plattform för fonder som erbjuds till sparare. Genom denna plattform har fondbolaget attraherat och fostrat förvaltare i världsklass inte bara vad gäller nordiska tillgångsslag utan även globala. Fondbolaget är dessutom en ansvarsfull ägare och tar god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut.

Årets livförsäkringsbolag 2020

Länsförsäkringar Garantiförvaltning utses till årets livförsäkringsbolag. De har under 2020 levererat en god riskjusterad avkastning på sina tillgångar, och bolaget har belönats med grönt betyg tack vare sin finansiella styrka, väldiversifierade portfölj och goda återhämtning efter kraschen. De har dessutom belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets hållbara aktör 2020 – Hållbara investeringar

Skandia utses till årets hållbara aktör inom hållbara investeringar. Skandia har under en lång tid varit en ledande aktör inom hållbara investeringar och förbättrar sig ständigt. Bolaget har ett framstående hållbarhetsarbete med djupgående analyser och proaktiva dialoger såväl inom den traditionella förvaltningen, som fondförsäkringen och fondförvaltningen.

Årets hållbara aktör 2020 – Hållbara sakförsäkringar

Länsförsäkringar Sak utses till årets hållbara aktör inom hållbara sakförsäkringar. Bolaget har tagit ett helhetsperspektiv när det kommer till hållbarhetsintegreringen. Skaderegleringens hållbarhetsnivå säkerställs genom riktlinjer att återbruka och reparera i stället för att använda nya material. Sak-bolaget agerar proaktivt genom att stötta forskningsinitiativ som bidrar till bättre miljöanpassningar och utbildar medarbetare inom hållbarhet Har du valt deras skadeförsäkring kan du dessutom vara säker på att premien är förvaltad på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.

- 2020 var ett annorlunda år på många sätt. Vi är nöjda över att våra analyser och rekommendationer har fallit ut väl även i denna marknad; de produkter som vi tilldelat grönt betyg har presterat bättre än produkter med rött betyg både inom livbolag, fondförsäkringar och fonder under 2020. Vi hoppas på ett mindre dramatiskt 2021, med starkt fokus på hållbarhet inte minst med tanke på implementeringen av EU-taxonomin, säger Kajsa Brundin, chef för Investment Management på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.

Konkurrensverket avskriver utredning mot Söderberg & Partners

6 mars · 2021

Den 5 mars 2021 meddelade Konkurrensverket att de lägger ned den utredning som de bedrivit mot bland annat Söderberg & Partners under drygt fyra års tid gällande misstänkta konkurrensöverträdelser i samband med upphandlingar av försäkringslösningar. Konkurrensverket avslutar utredningen utan att vidta några ytterligare åtgärder.

I en kommentar till avskrivningen av ärendet konstaterar Konkurrensverket bland annat att deras utredning inte kunnat styrka misstankarna om att det i Söderberg & Partners upphandlingar ska ha förekommit direkta eller indirekta kontakter mellan konkurrenter som har varit ägnade att påverka konkurrentens beteende eller visats påverka konkurrentens agerande på ett konkurrensbegränsande sätt. Konkurrensverket konstaterar även att det saknas skäl för att fortsätta utreda ärendet eftersom inga misstankar kvarstår.

Söderberg & Partners har sedan utredningens start inte kunnat se någon grund för de misstankar som riktats mot bolaget. Beskedet att utredningen läggs ned och att misstankarna ej kvarstår välkomnas därför av Söderberg & Partners.

- Vi konstaterar att det gjorts en ordentlig utredning som nu fastslagit att de misstankar som riktats mot Söderberg & Partners gällande otillbörliga upphandlingar saknat grund. Som Sveriges största upphandlare av företagsförsäkringar kommer vi fortsätta verka för våra kunders bästa och hjälpa dem till bättre villkor och lägre premier genom våra upphandlingar, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef på Söderberg & Partners.