Lista: Sveriges 10 mest hållbara fonder

18 maj · 2017

Gröna obligationsfonder från svenska fondförvaltare får högst betyg i Söderberg & Partners analys.

Söderberg & Partners har för andra gången publicerat rapporten Hållbara fonder – En rapport om fondförvaltarnas hållbarhetsarbete. Den första rapporten publicerades 2015 och innehöll analyser av mer än 1 500 fonders hållbarhetsarbete. Årets rapport bygger på analyser av mer än dubbelt så många fonder – över 3 000.

Analysen utgår från faktorer som till exempel ansvarsfullt ägande och påverkan, rapportering och transparens, och medlemskap i organisationer och andra hållbarhetsfrämjande samarbeten. Fonderna tilldelas betyget rött, gult, eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Fondförvaltare som i huvudsak bedriver ett reaktivt och begränsat hållbarhetsarbete får rött betyg, medan de fondförvaltare som har tillräckliga verktyg för att välja in hållbara bolag och bedriver ett delvis proaktivt påverkansarbete får ett gult betyg. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som – utöver att välja in hållbara bolag – även försöker påverka de bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete.

Topplistan över de fonder som fått högst betyg i hållbarhetsanalysen ser ut som följande:

1. SEB Green Bond Fund
2. SPP Grön Obligationsfond
3. SEB Hållbarhetsfond Sverige
4. Länsförsäkringar Global Hållbar
5. Nordea Klimatfond
6. Nordea Swedish Stars
7. Nordea Emerging Stars
8. Nordea Nordic Stars
9. SPP Sverige Plus
10. Öhman Global Hållbar

– Det är gröna obligationsfonder som toppar listan i årets analys. Eftersom de investerar i obligationer där kapitalet är öronmärkt åt olika miljöprojekt, har fonderna bra förutsättningar att påverka i en hållbar riktning. Tittar vi på hela topplistan kan vi konstatera att samtliga fonder har en tydlig hållbarhetsinriktning. Fondförvaltarna har verktyg och incitament för att välja in hållbara bolag, samt försöker påverka de bolag som inte anses ha ett lika bra hållbarhetsarbete, säger Victoria Lidén, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Ladda ned pressrelease
Ladda ned rapporten

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners expanderar

7 juli · 2017

Öppnar kontor i Lund och växer i Stockholm och Göteborg

Söderberg & Partners har under våren utökat verksamheten i Sverige. Expansionen består dels i att två nya partnerbolag anslutit sig till organisationen, och dels i öppnandet av ett första kontor i Lund. Det nya kontoret i Lund öppnade under sena våren och fokuserar på finansiell rådgivning.

- Vi är otroligt stolta och glada över att nu kunna erbjuda finansiell rådgivning i Lund. Vi vet att många lundabor har hjälp av Söderberg & Partners via sina arbetsgivare och det är glädjande att vi nu även kan fördjupa dessa kundrelationer samt bredda vårt kunderbjudande genom lokal förankring, säger Olof Lindqvist, chef för Private Clients på Söderberg & Partners.

Under våren har även Gothia Försäkringsplanering i Göteborg och Capital Försäkringsmäkleri Liv & Finans i Stockholm anslutit sig till Söderberg & Partners.

Gothia Försäkringsplanering har lång och gedigen erfarenhet inom både sak-, och livförsäkring och börjar agera under Söderberg & Partners varumärke under sommaren. Capital Försäkringsmäkleri Liv & Finans bidrar med värdefulla erfarenheter inom tjänstepension och investeringsrådgivning och kommer att ansluta sig till  Söderberg & Partners varumärke under hösten och flytta in på Söderberg & Partners kontor på Linnégatan 76 i Stockholm.

- Jag är mycket glad att dessa rutinerade förmedlare ansluter till Söderberg & Partners. Med gemensamma krafter kommer vi kunna förädla och utveckla deras nuvarande affär, säger Johan Zethraeus, Growth Manager på Söderberg & Partners.

- Vi ser verkligen fram emot att bli en del av Söderberg & Partners. Genom att få tillgång till marknadens starkaste utbud av produkter och tjänster kommer vi kunna ta hand om våra kunders behov och utmaningar ännu bättre och skapa större mervärden, säger Magnus Roden på Capital Försäkringsmäkleri Liv & Finans.

Kundlöfte och värderingar

Mer än varannan svensk vill kunna pensionsspara hållbart

30 juni · 2017

Offentliganställda kvinnor med universitetsutbildning som bor i storstäder och röstar rödgrönt är mest intresserade av hållbart pensionssparande. Män boende i Sydsverige som röstar på Sverigedemokraterna är minst intresserade.

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att genomföra en opinionsundersökning om allmänhetens inställning till pensionssparande och hållbarhetsfrågor. Resultatet visar att det finns ett stort intresse för att investera delar av sin tjänstepension i företag som främjar hållbarhet.

Knappt var tredje nöjd med hanteringen av tjänstepensionen idag

På en inledande fråga om hur nöjd man är med hur ens tjänstepension hanteras idag svarar knappt var tredje person (30%) att de är nöjda, medan en nästan lika stor andel (33%) uppger att de är varken nöjda eller missnöjda. 32 % uppger att de ej vet. Den undergrupp som i högst utsträckning känner sig nöjda med hanteringen av sin tjänstepension är egenföretagare som röstar på moderaterna.

Högre avkastning viktigast – Hållbart sparande och låga avgifter lika viktigt

På frågan om vad som skulle göra dem mer nöjda med hanteringen av tjänstepensionen svarar nästan hälften (46%) högre avkastning. Därefter kommer möjligheten att exkludera oetiska bolag (t.ex. vapen och tobak) ur sitt pensionssparande (28%), som med en knapp marginal prioriteras högre än lägre avgifter för hanteringen av tjänstepensionen (27%). Bland de som prioriterar högre avkastning och lägre avgifter är män som arbetar inom privat sektor och röstar på moderaterna överrepresenterade. Offentliganställda kvinnor som bor i storstäder är starkast representerade bland de som uppger att hållbart sparande skulle göra dem mer nöjda med hanteringen av tjänstepensionen.

Mer än varannan vill spara hållbart

Mer än hälften, 56 procent,  av de tillfrågade tycker det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart bryter man ner svaren ser vi att offentliganställda kvinnor med universitetsutbildning som bor i storstäder och röstar rödgrönt är de som i högst grad uppger att det är viktigt för dem att kunna pensionsspara hållbart. Män boende i Sydsverige som röstar på Sverigedemokraterna uppger i lägst utsträckning att de tycker det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart.

Samtidigt uppger drygt åtta av tio (83%) att de har begränsad eller ingen koll på vilka investeringar och företag som deras tjänstepensionssparande riktar sig mot. Kvinnor och offentliganställda uppger i högst utsträckning att de har begränsad eller ingen koll, medan egenföretagare och moderata väljare i högst utsträckning uppger att de har bra koll.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1017 intervjuer genomförts under perioden 8-14 december 2016.  Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Kundlöfte och värderingar

Strategirapport: På väg mot bättre klimat för aktiv förvaltning

22 maj · 2017

I Söderberg & Partners andra strategirapport för 2017 konstaterar vi bland annat att vi kan vara på väg mot ett gynnsammare klimat för aktivt förvaltade fonder, men vi intar en något mer försiktig inställning till aktiemarknaden då flera indikatorer pekar på att börscykeln kan närma sig vägs ände.

Gynnsammare klimat för aktivt förvaltade fonder

Passiv förvaltning anses av många idag ge en bättre avkastning än aktiv förvaltning efter avgifter, men bilden blir skev eftersom de rabattavtal större aktörer har med fondförvaltare inte räknas med och de avgifter som används i olika studier ofta baseras på listavgifter och inte vad kunden de facto betalar.

De senaste tio åren har drygt 70 procent av de aktiva fonderna slagit den genomsnittliga utvecklingen hos indexfonderna på den svenska marknaden på så vis räknat. Utöver skevheten i avgiftskalkylen belyser vi också att lågränteläget, i och med att det fört med sig högre korrelation på aktiemarknaden och mellan tillgångsslag, har givit en extra skjuts till relativutvecklingen mellan passiva och aktiva fonder (till passiv förvaltnings fördel) som sannolikt inte kommer bestå. En slutsats av detta är att passiv förvaltning kan bli mindre framgångsrik relativt sett med minskad korrelation på aktiemarknaden.

Försiktig inställning till aktiemarknaden
Efter inledande positiv syn på aktiemarknaden blev vi mer försiktiga till aktier i mitten på mars. Vi kvarstår med gult betyg på aktie- och räntemarknaden och fortsätter se höjda vinstprognoser som kan ge stöd, men det finns en del varningssignaler från främst överoptimism.

– Lärdomen från tidigare studier är att en recession inte bör vara alltför långt bort när exempelvis den amerikanska arbetslösheten bottnar eller den svenska Konjunkturbarometern toppar. Dessutom brukar varje år innehålla en rekyl som i snitt är 10-15 procent. Vi räknar även med att gå in i det vi kallar Makrosekvens 3, vilket normalt är något negativt för börsen, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Läs hela strategirapporten här

Här finns en videosammanfattning av Strategirapporten

rasmus.lowenmobuckhoj@soderbergpartners.se

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande