Lista: Sveriges 10 mest hållbara fonder

18 maj 2017
Gröna obligationsfonder från svenska fondförvaltare får högst betyg i Söderberg & Partners analys.

Söderberg & Partners har för andra gången publicerat rapporten Hållbara fonder – En rapport om fondförvaltarnas hållbarhetsarbete. Den första rapporten publicerades 2015 och innehöll analyser av mer än 1 500 fonders hållbarhetsarbete. Årets rapport bygger på analyser av mer än dubbelt så många fonder – över 3 000.

Analysen utgår från faktorer som till exempel ansvarsfullt ägande och påverkan, rapportering och transparens, och medlemskap i organisationer och andra hållbarhetsfrämjande samarbeten. Fonderna tilldelas betyget rött, gult, eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Fondförvaltare som i huvudsak bedriver ett reaktivt och begränsat hållbarhetsarbete får rött betyg, medan de fondförvaltare som har tillräckliga verktyg för att välja in hållbara bolag och bedriver ett delvis proaktivt påverkansarbete får ett gult betyg. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som – utöver att välja in hållbara bolag – även försöker påverka de bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete.

Topplistan över de fonder som fått högst betyg i hållbarhetsanalysen ser ut som följande:

1. SEB Green Bond Fund

2. SPP Grön Obligationsfond

3. SEB Hållbarhetsfond Sverige

4. Länsförsäkringar Global Hållbar

5. Nordea Klimatfond

6. Nordea Swedish Stars

7. Nordea Emerging Stars

8. Nordea Nordic Stars

9. SPP Sverige Plus

10. Öhman Global Hållbar

– Det är gröna obligationsfonder som toppar listan i årets analys. Eftersom de investerar i obligationer där kapitalet är öronmärkt åt olika miljöprojekt, har fonderna bra förutsättningar att påverka i en hållbar riktning. Tittar vi på hela topplistan kan vi konstatera att samtliga fonder har en tydlig hållbarhetsinriktning. Fondförvaltarna har verktyg och incitament för att välja in hållbara bolag, samt försöker påverka de bolag som inte anses ha ett lika bra hållbarhetsarbete, säger Victoria Lidén, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:
Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

• Insurance Consulting
  • Securities & Asset Management
  • Financial Technology
  • Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.