Mer än varannan svensk vill kunna pensionsspara hållbart

Mer än varannan svensk vill kunna pensionsspara hållbart

30 juni · 2017

Offentliganställda kvinnor med universitetsutbildning som bor i storstäder och röstar rödgrönt är mest intresserade av hållbart pensionssparande. Män boende i Sydsverige som röstar på Sverigedemokraterna är minst intresserade.

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att genomföra en opinionsundersökning om allmänhetens inställning till pensionssparande och hållbarhetsfrågor. Resultatet visar att det finns ett stort intresse för att investera delar av sin tjänstepension i företag som främjar hållbarhet.

Knappt var tredje nöjd med hanteringen av tjänstepensionen idag

På en inledande fråga om hur nöjd man är med hur ens tjänstepension hanteras idag svarar knappt var tredje person (30%) att de är nöjda, medan en nästan lika stor andel (33%) uppger att de är varken nöjda eller missnöjda. 32 % uppger att de ej vet. Den undergrupp som i högst utsträckning känner sig nöjda med hanteringen av sin tjänstepension är egenföretagare som röstar på moderaterna.

Högre avkastning viktigast – Hållbart sparande och låga avgifter lika viktigt

På frågan om vad som skulle göra dem mer nöjda med hanteringen av tjänstepensionen svarar nästan hälften (46%) högre avkastning. Därefter kommer möjligheten att exkludera oetiska bolag (t.ex. vapen och tobak) ur sitt pensionssparande (28%), som med en knapp marginal prioriteras högre än lägre avgifter för hanteringen av tjänstepensionen (27%). Bland de som prioriterar högre avkastning och lägre avgifter är män som arbetar inom privat sektor och röstar på moderaterna överrepresenterade. Offentliganställda kvinnor som bor i storstäder är starkast representerade bland de som uppger att hållbart sparande skulle göra dem mer nöjda med hanteringen av tjänstepensionen.

Mer än varannan vill spara hållbart

Mer än hälften, 56 procent,  av de tillfrågade tycker det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart bryter man ner svaren ser vi att offentliganställda kvinnor med universitetsutbildning som bor i storstäder och röstar rödgrönt är de som i högst grad uppger att det är viktigt för dem att kunna pensionsspara hållbart. Män boende i Sydsverige som röstar på Sverigedemokraterna uppger i lägst utsträckning att de tycker det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart.

Samtidigt uppger drygt åtta av tio (83%) att de har begränsad eller ingen koll på vilka investeringar och företag som deras tjänstepensionssparande riktar sig mot. Kvinnor och offentliganställda uppger i högst utsträckning att de har begränsad eller ingen koll, medan egenföretagare och moderata väljare i högst utsträckning uppger att de har bra koll.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1017 intervjuer genomförts under perioden 8-14 december 2016.  Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, kontakta:

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners lanserar podcast

27 september · 2017

- Pratar om hur små vardagsproblem och stora livshändelser kan påverka din privatekonomi

Idag lanseras podcasten ”Över lag med Sara och Kent” – en podd om privatekonomi och juridik från Söderberg & Partners. Podden tar upp hur små vardagsproblem och stora livshändelser kan påverka din privatekonomi, och varje avsnitt behandlar ett specifikt huvudämne - till exempel skilsmässa eller arvslagstiftning.

Podcasten leds av Sara Axelsson och Kent Andersson, som ansvarar för familjerätt, respektive skatterätt på Söderberg & Partners.

- Vår uppfattning är att det är många som underskattar vilken påverkan olika juridiska och skattemässiga frågor kan ha på deras privatekonomi, och en del väljer att fokusera på fel saker när de faktiskt tar tag i frågorna, säger Sara Axelsson.

- Med erfarenhet och sakkunskap tar vi utgångspunkt i ämnenas kärna och utforskar deras gränsland där de riktigt intressanta frågorna finns, som till exempel hur mycket ett par jeans behöver vara värda för att upptas i en bodelning vid skilsmässa, säger Kent Andersson.

Det första avsnittet av ”Över lag med Sara & Kent” är tillgängligt via iTunes och Podbean från och med idag, 27 september.  Följande nio avsnitt kommer att släppas veckovis varje onsdag de kommande nio veckorna.

Du hittar podden här

För mer information, kontakta:
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Nordnet ansluter till Söderberg & Partners nya pensionsplan

15 september · 2017

Kombinerar Söderberg & Partners rådgivning och analys tillsammans med Nordnets plattform och utbud i Plusplan Modern

Söderberg & Partners pensionsplan Plusplan Modern utökas med Nordnet som ny försäkringsgivare. Detta innebär att tjänstepensionssparare som är anslutna till Plusplan Modern eller som nytecknar Plusplan Modern erbjuds tillgång till Nordnets hela plattform och dessutom får försäkringsrådgivning samt finansiell rådgivning och analyser från Söderberg & Partners.

-          Nordnet blir ett starkt komplement och tillskott i Söderberg & Partners Plusplan Modern, vilket stärker vårt erbjudande för befintliga och nya kunder som söker lösningar med stor valfrihet, men som även är i behov av och vill ha rådgivning kring försäkringsskydd, säger Anders Bäckström, VD för Söderberg & Partners Insurance Consulting. Detta är ett bra exempel på vår ambition att ständigt förbättra vårt kunderbjudande.

Plusplan Modern erbjuder redan idag högkvalitativa lösningar genom ett stort antal leverantörer och plattformar, och i och med Nordnets anslutning till planen stärker Söderberg & Partners sitt kunderbjudande ytterligare.

-          Det här samarbetet går i linje med Nordnets ambition att bredda affären på flera fronter. Vi har nyligen lanserat digital finansiell rådgivning i form av Robosave, och ett både bredare och billigare bolån. Nu utökar vi vårt tjänstepensionserbjudande och adresserar en mycket större marknad än tidigare. Vi har idag en ledande produkt för de kunder som värdesätter flexibilitet och fattar självständiga beslut kring pension och försäkringar. Nu adderar vi en produkt för de kunder som vill diskutera sitt val av sparande och försäkringar med en rådgivare, men samtidigt ha tillgång till en digital plattform med ett stort utbud av fonder, aktier och andra finansiella instrument, säger Eva Trouin, Sverigechef på Nordnet.

Har du frågor om detta kan du kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef för Söderberg & Partners, på  Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se , eller på +4676-149 50 05

Söderberg & Partners växer i Örebro -Värvar Private Banking-duo från Nordea

24 augusti · 2017

Söderberg & Partners utökar sin verksamhet i Örebro och rekryterar två tungviktare från Nordea Private Banking. I och med denna värvning stärker Söderberg & Partners ytterligare sin position inom kapital & förmögenhetsrådgivning i regionen.

Tungviktare från Nordea

Personerna som värvas till Söderberg & Partners, Fredrik Klerne och Ali Majlessi, ansvarade tidigare för Nordeas Private Banking-verksamhet i regionen.

Fredrik Klerne har jobbat 10 år på Nordea Private Banking som Senior Private Banker, med ansvar för Nordeas viktigaste kunder i Närke, men också kunder i Stockholm, Dalarna och Västmanland. Han kommer att fungera som teamledare i Örebro för den del av Söderberg & Partners kapital & förmögenhetsrådgivning som kallas Special Clients.

Ali Majlessi har arbetat med placeringar i över 10 år. Han började på Nordea som aktiemäklare 2011 och gick över till att arbeta med Private Banking 2015.

-          Vi är väldigt glada att vi förstärker vår verksamhet med två av regionen bästa namn inom vår bransch. De kompletterar vårt redan väldigt breda utbud av lokalt förmedlade tjänster på ett väldigt bra sätt, och vi ser stor potential för oss att växa ytterligare inom kapital & förmögenhetsrådgivning i regionen, säger Magnus Wikner, Chef för Special Clients på Söderberg & Partners.

Fredrik Klerne och Ali Majlessi börjar på Söderberg & Partners den 15 september och kommer att arbeta på Söderberg & Partners kontor på Oskarsparken 1 i centrala Örebro.

rasmus.lowenmobuckhoj@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande