Mer än varannan svensk vill kunna pensionsspara hållbart

Mer än varannan svensk vill kunna pensionsspara hållbart

30 juni · 2017

Offentliganställda kvinnor med universitetsutbildning som bor i storstäder och röstar rödgrönt är mest intresserade av hållbart pensionssparande. Män boende i Sydsverige som röstar på Sverigedemokraterna är minst intresserade.

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att genomföra en opinionsundersökning om allmänhetens inställning till pensionssparande och hållbarhetsfrågor. Resultatet visar att det finns ett stort intresse för att investera delar av sin tjänstepension i företag som främjar hållbarhet.

Knappt var tredje nöjd med hanteringen av tjänstepensionen idag

På en inledande fråga om hur nöjd man är med hur ens tjänstepension hanteras idag svarar knappt var tredje person (30%) att de är nöjda, medan en nästan lika stor andel (33%) uppger att de är varken nöjda eller missnöjda. 32 % uppger att de ej vet. Den undergrupp som i högst utsträckning känner sig nöjda med hanteringen av sin tjänstepension är egenföretagare som röstar på moderaterna.

Högre avkastning viktigast – Hållbart sparande och låga avgifter lika viktigt

På frågan om vad som skulle göra dem mer nöjda med hanteringen av tjänstepensionen svarar nästan hälften (46%) högre avkastning. Därefter kommer möjligheten att exkludera oetiska bolag (t.ex. vapen och tobak) ur sitt pensionssparande (28%), som med en knapp marginal prioriteras högre än lägre avgifter för hanteringen av tjänstepensionen (27%). Bland de som prioriterar högre avkastning och lägre avgifter är män som arbetar inom privat sektor och röstar på moderaterna överrepresenterade. Offentliganställda kvinnor som bor i storstäder är starkast representerade bland de som uppger att hållbart sparande skulle göra dem mer nöjda med hanteringen av tjänstepensionen.

Mer än varannan vill spara hållbart

Mer än hälften, 56 procent,  av de tillfrågade tycker det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart bryter man ner svaren ser vi att offentliganställda kvinnor med universitetsutbildning som bor i storstäder och röstar rödgrönt är de som i högst grad uppger att det är viktigt för dem att kunna pensionsspara hållbart. Män boende i Sydsverige som röstar på Sverigedemokraterna uppger i lägst utsträckning att de tycker det är viktigt att kunna pensionsspara hållbart.

Samtidigt uppger drygt åtta av tio (83%) att de har begränsad eller ingen koll på vilka investeringar och företag som deras tjänstepensionssparande riktar sig mot. Kvinnor och offentliganställda uppger i högst utsträckning att de har begränsad eller ingen koll, medan egenföretagare och moderata väljare i högst utsträckning uppger att de har bra koll.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1017 intervjuer genomförts under perioden 8-14 december 2016.  Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners rekryterar Jörgen Bengtsson

6 september · 2021

Söderberg & Partners har rekryterat Jörgen Bengtsson till att arbeta med pensionsrådgivning och kapitalförvaltning för bolaget.

Jörgen Bengtsson gick tidigt in som delägare i Max Matthiessens livförsäkringsverksamhet 1990 och var med och lade grunden för deras pensionsrådgivningsverksamhet och skapade deras pensionsplan. Sedan dess har han arbetat inom bolaget som rådgivare och teamledare, varit ansvarig för stora koncernkunder, samt suttit i bolagets styrelse. Nu blir han rådgivare och partner på Söderberg & Partners.

- Vi är väldigt glada och stolta att Jörgen Bengtsson ansluter sig till Söderberg & Partners! Han har mycket värdefulla erfarenheter från sin långa karriär inom branschen som verkligen kommer att gynna våra kunder och vår fortsatta expansion, säger Jacob Thulin, tillväxtansvarig för Söderberg & Partners pensionsrådgivning.

Jörgen Bengtsson ser flytten från Max Matthiessen till Söderberg & Partners som ett spännande nytt kapitel.

- Jag tycker att det ska bli oerhört stimulerande att få bli en del av Söderberg & Partners fortsatta expansion. De har en mycket stark plattform som jag genom min erfarenhet av att utveckla pensionskoncept hoppas kunna bidra till att vässa ytterligare och skapa fantastiska mervärden för kunderna, säger Jörgen Bengtsson.

Jörgen Bengtsson tillträder sin nya roll på Söderberg & Partners den 7 september 2021.

Jacob Thulin, Tillväxtansvarig för pensionsrådgivning, Söderberg & Partners

jacob.thulin@soderbergpartners.se