Ny podd från Söderberg & Partners - hjälper dig med hela livets ekonomi

Ny podd från Söderberg & Partners - hjälper dig med hela livets ekonomi

21 maj · 2019

Joakim Bornold och Marielle Ramel guidar dig genom livets stora ekonomiska frågor i nya podden ”Livet AB”

Livet AB är en helt ny podcast från Söderberg & Partners som leds av Joakim Bornold, Sparekonom, och Marielle Ramel, Pensionsrådgivare. Syftet med podden är att göra djupdykningar i alla tänkbara privatekonomiska frågor och situationer som människor ställs inför i dag.

- Livet AB handlar om alla de beslut som ska fattas för att optimera din ekonomi. Frågor om pengar, pension, försäkringar och sparande kan vara jobbiga eller till och med stressande för många av oss. Vårt mål med podden är att beta av alla dessa frågor på ett begripligt och kärnfullt sätt, säger Joakim Bornold.

Podcasten kommer ut med ett nytt avsnitt varannan vecka och tanken är att göra avstamp i både aktuella och återkommande frågeställningar kring livets ekonomi.

- Nästan allt som händer i livet påverkar din ekonomi på något sätt, och det gäller att göra det bästa av varje situation du ställs inför. Det är verkligen lättare sagt än gjort, men med mitt perspektiv som pensionsrådgivare och Joakims perspektiv som sparekonom lyckas vi tillsammans täcka ett ganska omfattande område och se både de kortsiktiga och långsiktiga perspektiven, säger Marielle Ramel.

Livet AB är tillgänglig via bland annat Apple Podcast, Acast, och flera andra plattformar.

För att lyssna direkt, klicka här.

Ny rapport: Så hållbara är de svenska fondförsäkringsbolagen

12 februari · 2020

Fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att höja kvalitén i fondlistan men är inte lika benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete, visar ny rapport från Söderberg & Partners

Sedan 2014 har Söderberg & Partners granskat och betygsatt finansiella produkters hållbarhet. Detta är den sjätte analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar. Denna hållbarhetsanalys belyser vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor; hur de väljer in fonder utifrån hållbarhet, på vilket sätt de påverkar förvaltare att ta utökat ansvar och bidrar till en mer hållbar finansbransch, och i vilken utsträckning de underlättar för sparare att välja hållbara fonder.

- Vi ser att fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att utveckla fondlistan, men är mindre benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete. Däremot har nästan alla fondförsäkringsbolag ett hållbarare fondutbud jämfört med förgående år, säger Lingyi Lu, ESG-ansvarig på Söderberg & Partners.

Analysen omfattar 14 svenska fondförsäkringsbolag. Fyra bolag får betyget grönt ljus, fyra får rött ljus och resterande är gula. Inget bolag har fått höjt totalbetyg. Detta betyder inte att bolagen har stått stilla och inte utvecklat sitt hållbarhetsarbete. Tvärtom, de flesta fortsätter att påverka hållbarhetsarbetet hos fondbolagen och tar in fler hållbara fonder att erbjuda spararna. Inom respektive perspektiv har flera bolag fått höjt eller sänkt betyg. Denna jämna kamp visar på att även de allra bästa fortsätter att utvecklas och utfallet har blivit att alla, relativt varandra, ligger på samma nivå som tidigare.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett fondförsäkringsbolag med grönt betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete, samt har en tydlig utvärderingsmodell så att hållbarhet kan antas spela en avgörande roll för vilken fond som väljs in. Detta får genomslag i utbudet bestående av en stor andel fonder som uppnår hög hållbarhetsstandard. Bolaget har regelbundna avstämningar med fondförvaltare eller fondbolag för att diskutera hållbarhetsarbetet och förbättringsområden, samt är engagerad och drivande i flera samarbeten på ett sätt som kan antas kräva betydande resurser. Bolaget hjälper också spararen att ta hänsyn till hållbarhet i sitt fondval, genom att till exempel erbjuda hållbarhetsselektering i fondlistan och kommunicerar transparent om vilket hållbarhetsarbetet som bedrivs i fondförsäkringsbolaget.

Ett fondförsäkringsbolag med gult betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete och har vissa definierade lägstanivåer för vilka fonder som kan tas in på fondplattformen. Bolaget följer upp fondernas hållbarhetsnivå löpande, men i de flesta fallen inte lika systematiserat eller frekvent som ett bolag med grönt betyg. Bolaget bedriver påverkansarbete i viss utsträckning, exempelvis genom att uppmuntra samarbetspartners att skriva under PRI eller rapportera enligt Hållbarhetsprofilen, och deltar i ett flertal branschsamarbeten för hållbara investeringar. Bolaget erbjuder också spararna möjlighet till hållbarhetsselektering, samt information om hållbarhetsarbetet i fondförsäkringen. Utbudets hållbarhetsnivå är lägre relativt ett bolag med grönt betyg.

Ett fondförsäkringsbolag med rött betyg har inga eller väldigt låga hållbarhetskrav för att ta in fonder på fondplattformen. Bolaget saknar en strukturerad process för att följa upp fondernas hållbarhetsnivå och bedriver inget proaktivt påverkansarbete i någon betydande omfattning. Bolaget kan vara bra på att presentera hållbarhetsinformation på fondlistan men kommunicerar sällan om sitt eget hållbarhetsarbete. Jämfört med andra fondförsäkringsbolag erbjuder ett rött bolag inte heller det mest hållbara fondutbudet relativt totalt utbud. Hållbara fonder avser nischade miljöfonder, eko-märkta fonder, gröna obligationer och fonder med högt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fonder.

Söderberg & Partners förvärvar del i Linné Kapitalförvaltning

7 februari · 2020

Tar en minoritetspost och förstärker bolaget med tre nya förvaltare

Söderberg & Partners har förvärvat en andel på strax under 10 procent i Linné Kapitalförvaltning, som erbjuder kapitalförvaltning och pensionsrådgivning till privatpersoner och entreprenörer.

- Vi har följt Linné Kapitalförvaltnings utveckling under en längre tid och imponerats av deras förmåga att bygga en framgångsrik verksamhet som präglas av transparent och kundanpassad rådgivning med stor personlig omtanke. Söderberg & Partners delar verkligen denna värdegrund och vi ser fram emot att få vara med och bidra till Linné Kapitalförvaltnings fortsatta utveckling, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Daniel Eriksson, vd för Linné Kapitalförvaltning, är också väldigt positiv till det nya samarbetet:

- Vi har alltid sett Söderberg & Partners som en stark och spännande kraft inom branschen med mycket driv och framåtanda, det är därför oerhört glädjande och värdefullt att få in deras kompetens och kunnande till oss. Genom vårt samarbete kommer vi att få resurser och hjälp att utveckla Linné Kapitalförvaltning samtidigt som vi kan behålla vår autonomi och vårt oberoende som bolag, säger Daniel Eriksson.

I samband med förvärvet ansluter förvaltarna Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson från Söderberg & Partners Wealth Management till Linné Kapitalförvaltning, där de kommer att förstärka bolagets befintliga förvaltarteam.

- Genom Magnus, Jonas och Erik får vi tre väldigt kompetenta och skickliga förvaltare med starka track records och lång erfarenhet av att arbeta inom boutique-verksamheter. Vi är övertygade om att våra kunder kommer att uppskatta det värde som dessa tillskott tillför, säger Daniel Eriksson.

Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson tillträder sina nya tjänster på Linné Kapitalförvaltning i slutet av Q1 2020. Linné Kapitalförvaltning kommer att fortsätta vara oberoende och bedriva sin verksamhet under sitt befintliga varumärke och tillstånd.

Söderberg & Partners Securities AB byter namn – blir Wealth Management

22 januari · 2020

Söderberg & Partners byter namn på det koncernbolag som erbjuder kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning till privatpersoner, entreprenörer och institutioner. Bolaget hette tidigare Söderberg & Partners Securities AB, men från och med årsskiftet är namnet ändrat till Söderberg & Partners Wealth Management AB.

Namnbytet sker för att tydliggöra bolagets verksamhet och erbjudande, samt underlätta orienteringen mellan Söderberg & Partners förmögenhetsrådgivning och koncernens övriga affärsområden.

- Vi har sett en fantastisk utveckling av vår kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning de senaste åren. Verksamheten har vuxit starkt och i Prosperas årliga ranking av private banking-aktörer har vi lyckats befästa vår position som ett av Sveriges absolut främsta företag inom förmögenhetsrådgivning. Satsningen fortsätter under 2020, och för att ge verksamheten bästa möjliga förutsättningar att fortsätta växa och utvecklas byter vi namn och tydliggör erbjudandet, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

Utöver det nya namnet tilldelas Söderberg & Partners Wealth Management en egen logotyp inom ramarna för Söderberg & Partners befintliga varumärkesstruktur. Läs mer om Söderberg & Partners Wealth Management här.