Ny rapport: Pensionsbolag allt mer hållbara

22 december · 2016

Söderberg & Partners - Hållbarhetsrapporten Pensionsbolag 2016. Söderberg & Partners släpper varje år en hållbarhetsanalys över de största pensionsbolagen. Analysen visar att flera bolag har gjort stora förbättringar i sitt hållbarhetsarbete och att några fortsatt ligger i topp. Utöver det ser Söderberg & Partners hållbarhetsansvarig att 2017 har goda förutsättningar för sparare att bli än mer hållbara i sina investeringar.

Analysen inkluderar de 12 pensionsbolag som omfattas av våra livbolag- och premiegarantiproduktsanalyser. Både Skandia och SPP behåller sina gröna betyg från i fjol och fyra bolag har höjt sig.

–    Det är glädjande att pensionsbolagen prioriterar hållbarhet men även om det går snabbt framåt ligger finansbranschen långt efter många andra branscher, särskilt när det kommer till effekten av arbetet. Det är som att alla springer åt samma håll, men har glömt att undersöka vad som finns där, säger Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

De bolag som får höjt betyg är LF Nya Trad, Swedbank, SEB Gamla och SEB Pension & Försäkring. Tre bolag får sänkt betyg är AMF, Folksam och LF Gamla Trad trots att de förbättrat sitt hållbarhetsarbete. Betygen är relativa och de övriga bolagen har alltså höjt sig mer.

–    Tre framgångsfaktorer för att höja betyget är att förbättra sitt påverkansarbete och sitt värdeskapande och att skapa processer för hållbara investeringar. Många av dessa pensionsbolag har en möjlighet att påverka i större utsträckning än i dag och jag tror mycket kommer hända inom detta område, säger Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Med pensionsbolag avses både livbolag och bolag som tillhandahåller åldersbaserat pensionssparande med garanti, vi kallar dem premiegarantiprodukter. Söderberg & Partners sätter betyg i grönt, gult och rött.

Läs hållbarhetsrapporten här

Om hållbarhetsanalysen
Det här är den tredje analysen i ordningen av hållbara pensionsbolag. Ett av syftena är att bidra till att kartlägga och sprida best practice mellan pensionsbolagen. Söderberg & Partners tar också fram en livbolagsanalys som bedömer bolagens finansiella stabilitet samt premiegarantiproduktanalysen, som bedömer produkternas egenskaper och risknivå.

Vi har i år delat upp Länsförsäkringars två kollektiv Gamla och Nya Trad och givit dem egna betyg, vilket resulterar i 13 betyg. De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta pensionsbolagen är påverkansarbete, ambitioner och värdeskapande inom området samt processer för hållbara investeringar.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:
Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

24 november · 2021

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

Tel: 076- 149 50 05

Försäkringsbranschens bästa skadereglering och service prisad

22 november · 2021

If, Dina Försäkringar, och Moderna Försäkringar i topp när Söderberg & Partners medarbetare rankat Sveriges bästa försäkringsbolag utifrån skadereglering och service.

Söderberg & Partners har låtit sina medarbetare betygsätta de svenska sakförsäkringsbolagens skadehantering och servicenivåer för att identifiera vilka bolag som presterar bäst inom dessa områden. De bolag som kom bäst ut i respektive kategori är:

• Årets skadereglerare: If
  • Årets mäklardisk: Dina Försäkringar
  • Årets förmedlarpris: Moderna Försäkringar

Viktiga men ofta förbisedda områden

Syftet med rankingen och utmärkelserna är att uppmärksamma dessa områden av försäkringsbolagens verksamhet som ofta hamnar i skymundan bakom försäkringsvillkor och premier. Det är dock minst lika viktigt att försäkringsbolagen har en kompetent, professionell och effektiv skadehantering när skadan väl inträffat samt en bra kommunikation med sina kunder för en bra helhetsupplevelse.

- Det är stort för oss att för första gången dela ut priser till de försäkringsbolag som fått bäst utfall i vår ranking kring nöjdhet inom skadereglering och mäklarservice. Ett mycket viktigt och värdefullt verktyg för oss i vår rådgivning till våra kunder när vi skall ge rekommendationer om val av leverantör, säger Olle Barrling, tillväxt- och affärsutvecklingschef för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet.

Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Stor spricka mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen

18 november · 2021

- Över hälften av svenskarna har som mål att få mer än 71 procent av sin lön i pension, men det är bara 17 procent som faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå det, visar en ny rapport från Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners släpper idag rapporten ”Pensionssprickan”, som bland annat innehåller resultatet av en undersökning Novus gjort på uppdrag av Söderberg & Partners kring hur stor pension svenskarna har som mål att få, jämfört med hur stor pension de faktiskt förväntar sig att få. Resultatet visar att sprickan mellan mål och förväntningar i vissa fall är alarmerande stor, och syftet med rapporten är att sätta ljus på utmaningen och lyfta frågan om vad som kan göras på samhällsnivå och på individnivå för att sprickan ska minska.

Låga förväntningar på att nå pensionsmålen

Av undersökningen framkommer det bland annat att mer än varannan svensk (59 procent) har som mål att få 71 procent eller mer av sin lön när de går i pension. På frågan om vad de förväntar sig att få ut svarar dock endast 17 procent att de faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå detta.

Bryter man ner svarsgrupperna i ytterligare nivåer visar det sig dessutom att nästan en tredjedel av svenskarna (28 procent) har som mål att få så mycket som 81 procent eller mer av sin lön i pension. En nivå som dessvärre endast 3 procent räknar med att kunna uppnå, vilket ytterligare förstärker bilden av en spricka mellan mål och förväntningar på pensionen.

- Det är verkligen oroväckande att sprickan mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen är så pass stor. Det vilar ett stort eget ansvar på individer idag att själva ta hand om sitt pensionssparande, och i ett system som bygger på individuellt ansvar för pensionen måste det finnas en tro hos kollektivet på att deras engagemang och deras ansträngningar faktiskt kan hjälpa dem nå sina mål. Utan det riskerar en viktig nyckelkomponent i systemet att sättas ur spel, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Du kan ta del av hela rapporten ”Pensionssprickan” här.