Ny rapport: Pensionsbolag allt mer hållbara

22 december · 2016

Söderberg & Partners - Hållbarhetsrapporten Pensionsbolag 2016. Söderberg & Partners släpper varje år en hållbarhetsanalys över de största pensionsbolagen. Analysen visar att flera bolag har gjort stora förbättringar i sitt hållbarhetsarbete och att några fortsatt ligger i topp. Utöver det ser Söderberg & Partners hållbarhetsansvarig att 2017 har goda förutsättningar för sparare att bli än mer hållbara i sina investeringar.

Analysen inkluderar de 12 pensionsbolag som omfattas av våra livbolag- och premiegarantiproduktsanalyser. Både Skandia och SPP behåller sina gröna betyg från i fjol och fyra bolag har höjt sig.

–    Det är glädjande att pensionsbolagen prioriterar hållbarhet men även om det går snabbt framåt ligger finansbranschen långt efter många andra branscher, särskilt när det kommer till effekten av arbetet. Det är som att alla springer åt samma håll, men har glömt att undersöka vad som finns där, säger Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

De bolag som får höjt betyg är LF Nya Trad, Swedbank, SEB Gamla och SEB Pension & Försäkring. Tre bolag får sänkt betyg är AMF, Folksam och LF Gamla Trad trots att de förbättrat sitt hållbarhetsarbete. Betygen är relativa och de övriga bolagen har alltså höjt sig mer.

–    Tre framgångsfaktorer för att höja betyget är att förbättra sitt påverkansarbete och sitt värdeskapande och att skapa processer för hållbara investeringar. Många av dessa pensionsbolag har en möjlighet att påverka i större utsträckning än i dag och jag tror mycket kommer hända inom detta område, säger Kajsa Brundin, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Med pensionsbolag avses både livbolag och bolag som tillhandahåller åldersbaserat pensionssparande med garanti, vi kallar dem premiegarantiprodukter. Söderberg & Partners sätter betyg i grönt, gult och rött.

Läs hållbarhetsrapporten här

Om hållbarhetsanalysen
Det här är den tredje analysen i ordningen av hållbara pensionsbolag. Ett av syftena är att bidra till att kartlägga och sprida best practice mellan pensionsbolagen. Söderberg & Partners tar också fram en livbolagsanalys som bedömer bolagens finansiella stabilitet samt premiegarantiproduktanalysen, som bedömer produkternas egenskaper och risknivå.

Vi har i år delat upp Länsförsäkringars två kollektiv Gamla och Nya Trad och givit dem egna betyg, vilket resulterar i 13 betyg. De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta pensionsbolagen är påverkansarbete, ambitioner och värdeskapande inom området samt processer för hållbara investeringar.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med en av Nordens största fristående analysavdelningar. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:
Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna

Ny podd från Söderberg & Partners - hjälper dig med hela livets ekonomi

21 maj · 2019

Joakim Bornold och Marielle Ramel guidar dig genom livets stora ekonomiska frågor i nya podden ”Livet AB”

Livet AB är en helt ny podcast från Söderberg & Partners som leds av Joakim Bornold, Sparekonom, och Marielle Ramel, Pensionsrådgivare. Syftet med podden är att göra djupdykningar i alla tänkbara privatekonomiska frågor och situationer som människor ställs inför i dag.

• Livet AB handlar omalla de beslut som ska fattas för att optimera din ekonomi. Frågor om pengar, pension, försäkringar och sparande kan vara jobbiga eller till och med stressande för många av oss. Vårt mål med podden är att beta av alla dessa frågor på ett begripligt och kärnfullt sätt, säger Joakim Bornold.

Podcasten kommer ut med ett nytt avsnitt varannan vecka och tanken är att göra avstamp i både aktuella och återkommande frågeställningar kring livets ekonomi.

• Nästan allt som händer i livet påverkar din ekonomi på något sätt, och det gäller att göra det bästa av varje situation du ställs inför. Det är verkligen lättare sagt än gjort, men med mitt perspektiv som pensionsrådgivare och Joakims perspektiv som sparekonom lyckas vi tillsammans täcka ett ganska omfattande område och se både de kortsiktiga och långsiktiga perspektiven, säger Marielle Ramel.

Livet AB är tillgänglig via bland annat Apple Podcast, Acast, och flera andra plattformar.

För att lyssna direkt, klicka här.

Söderberg & Partners expanderar i Finland - förvärvar Rewenda OY

4 april · 2019

Söderberg & Partners går in som ny huvudägare i den finska försäkringsförmedlaren Rewenda OY. Förvärvet innebär att Söderberg & Partners blir tredje störst inom sakförsäkring i Finland

Söderberg & Partners expanderar verksamheten i Finland. Det senaste steget i tillväxtresan sker genom förvärvet av försäkringsförmedlaren Rewenda OY.

- Rewenda är ett av de större fristående förmedlarbolagen på den finska marknaden och de har ett kundsegment inom sakförsäkring som kompletterar vår befintliga verksamhet i Finland väldigt bra. Genom vår kombinerade affärsvolym kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu starkare lösningar och produkter inom offentlig försäkring, säger Peter Bergman, ansvarig för Söderberg & Partners verksamhet i Finland.

Förvärvet innebär även att Söderberg & Partners nu blir den tredje största aktören inom sakförsäkring i Finland med drygt 60 medarbetare och en omsättning på närmare 100 MSEK.

Söderberg & Partners gjorde entré på den finska marknaden 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har ett flertal andra verksamheter anslutit och idag bedrivs Söderberg & Partners finska verksamhet under varumärkena Söderberg & Partners Finland Oy, Benefit Advisors Oy, Optimum Insurance Consultants Oy, Semita Oy, Meklaritalo Oy, ITM Brokers OY, och nu även Rewenda OY.

För mer information, kontakta:

Peter Bergman, Ansvarig för Söderberg & Partners Finland, på peter.bergman@soderbergpartners.se, eller mobil: +4670 8786011

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners, på
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se, eller mobil: 076- 149 50 05

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.