Pressinbjudan: Söderberg & Partners belyser och debatterar hållbarhet i Almedalen

26 juni 2015
Nu stundar årets största mötesforum, Almedalsveckan. Genom demokrati och öppenhet ger veckan alla som vill debattera samhällsfrågor möjlighet att delta.  I år deltar Söderberg & Partners genom att belysa och debattera i hållbarhet med pensionsmarknadens mäktigaste.

Söderberg & Partners analysavdelning analyserar 3500 fonder, 12 pensionsbolag och 14 fondförsäkringsbolag fyra gånger om året. Under ett år besvaras ca 3 000 frågor via mail och telefon från företagets rådgivare. Man kan de senaste åren se en markant ökning av frågor och efterfrågan gällande mer kunskap om hållbarhet inom spar- och pensionsmarknaden. Söderberg & Partners startade ett analysprojekt som idag täcker tre separata analyser, tolv pensionsbolag, 14 fondförsäkringsbolag och 33 fondförvaltare.

Tillsammans har aktörerna på finansmarknaden stor makt och med den en stor möjlighet att påverka. De svenska pensionsbolagen förvaltar ett kapital motsvarande ungefär 2 000 miljarder. I fondförsäkringsbolagen finns 900 miljarder, och de bolag som ingår i fondförvaltar-analysen förvaltar motsvarande 130 000 miljarder kronor.

Vid ett seminarium tisdagen den 30 juni klockan 9.00 i Almedalen kommer Söderberg & Partners hållbarhetsansvarig, Kajsa Brundin övergripande presentera den analys av hur pensionsbolagen, fondförsäkringsbolagen och fondbolagen på den svenska marknaden agerar med spararnas kapital.

Presentationen följs av en debatt om varför det ser ut som det gör, vad som skulle kunna göras och framförallt hur det ser ut i framtiden. Frågeställningar som ”På vilket sätt kan fond- och pensionsbolagen agera hållbart?”, ”Vems ansvar är det att mina sparpengar inte bidrar till t.ex. barnarbete och miljöförstöring?”, ”Kan jag som sparare påverka?” kommer beröras. Medverkar i debatten gör Sarah McPhee, vd SPP, Per Frennberg, vvd Alecta, Carina Lundberg Markow, Hållbarhetsansvarig Folksam, Joakim Forssmed KD och Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Utöver detta kommer vi även lansera iRåd- framtidens finansiella rådgivning i Almedalen. Under tre tillfällen per dag måndag- torsdag är du välkommen att testa rådgivningen. Vi bjuder på fika/lunch vid rådgivningstillfället.

Kom till vårt hus i Almedalen för att lyssna på debatten och testa framtidens finansiella rådgivning.

Adress: Strandvägen, H539 (i närheten av Visby strand)

Det går även att se på seminariet live på www.soderbergpartners.se

För mer information, kontakta:

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
Louise.Hagsten@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 17

Kajsa Brundin, Hållbarhetsansvarig, Söderberg & Partners
Kajsa.brundin@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 5

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting

Securities& Asset Management

FinancialTechnology

Payroll& Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.