Så duktiga är fondförsäkringsbolagen på hållbarhetsarbete

14 april · 2015

Idag lanserade Söderberg & Partners rapporten Hållbara Fondförsäkringar, Sveriges första utvärdering av fondförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Efter en gedigen analys har 14 svenska fondförsäkringsbolag delats in i betygen grönt, gult och rött.

Intresset för hållbara investeringar har ökat kraftigt från alla aktörer. Fondförsäkringsbolagen, med inflytande över 900 miljarder kronor i kapital, är en viktig del av den svenska tjänstepensionsmarknaden och lämpar sig bra för att arbeta med hållbarhetsfrågor eftersom spararen själv kan påverka mycket.

Söderberg & Partners har utvärderat fondförsäkringsbolagen utifrån fyra perspektiv där bolagen fått betyg inom de enskilda områden som sedan vägts samman. De fyra områdena är hur de väljer fonder till sitt utbud, påverkansarbete, kommunikation och hur deras så kallade entrélösningar ser ut. Betygen på de fyra områdena har sedan vägts samman till ett. Analysen är baserad på publik information, intervjuer och en enkätundersökning där vi har ställt frågor till fondförsäkringsbolagen om hur de arbetar med hållbarhet.

Tre bolag får grönt betyg i vår utvärdering: SPP, Länsförsäkringar och Skandia, där SPP får flest antal gröna betyg inom de olika perspektiven. Fyra fondförsäkringsbolag får rött betyg: Avanza, Brummer & Partners, Movestic och Nordnet. Resterande sju bolag får gult betyg: Nordea, Folksam, Danica, SEB, Swedbank, AMF och Handelsbanken.

–    Den här analysen belyser ett område inom hållbara investeringar som inte har granskats tidigare. Jag hoppas att rapporten kan hjälpa de som redan är intresserade av hållbart sparande att göra bra val, men också att fler ska se fördelarna med hållbara investeringar. Dessutom tror jag att den bidrar med att sprida kunskap och idéer mellan bolagen om vad och hur man kan arbeta. Det här är stora aktörer med inflytande över mycket kapital, så även små förändringar kan göra stor skillnad, säger Kajsa Brundin, ansvarig för produktanalyser och hållbarhet på Söderberg & Partners.

Läs sammanfattningen av Hållbarhetsrapporten här!

För mer information, kontakta:

Kajsa Brundin, ansvarig för produktanalyser och hållbarhet, Kajsa.Brundin@soderbergpartners.se,  076- 149 51 56

Nathalie Håkansson, Marknad, Nathalie.Hakansson@soderbergpartners.se, 070-149 50 58

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Sari Harjunniemi ny vd för Söderberg & Partners Finland

3 juni · 2020

Sari Harjunniemi har blivit utsedd till ny vd för Söderberg & Partners Finland. Hon har mer än 20 års erfarenhet från försäkringsbranschen och har tidigare arbetat på bland annat Tapiola Group, Aon, och Willis Towers Watson där hon var Managing Director för Finland från 2016 fram till 2020.

Söderberg & Partners gjorde entré i Finland redan 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har verksamheten vuxit gradvis genom förvärv av andra bolag, och i början av 2020 gick ett flertal bolag inom Söderberg & Partners finska nätverk in under det gemensamma varumärket Söderberg & Partners.

Som vd för Söderberg & Partners Finland kommer Sari Harjunniemi att ansvara för det fortsatta tillväxtarbetet på marknaden.

- Min ambition har alltid varit att hitta de bästa lösningarna för kunden och hjälpa dem nå sina mål. Detta kommer att fortsätta prägla mitt arbete för Söderberg & Partners, och jag ser väldigt mycket fram emot denna möjlighet att utveckla den finska förmedlarmarknaden i stor skala, säger Sari Harjunniemi.

Söderberg & Partners vd Gustaf Rentzhog ser en stor potential för bolaget i Finland.

- Vi har en lång historia och ett starkt track record i Finland, och jag ser stor potential för oss att fortsätta växa där. Sari’s omfattande och unika erfarenhet från den finska försäkringsbranschen gör henne till den perfekta ledaren för detta arbete och för vår verksamhet i Finland, säger Gustaf Rentzhog.

Sari Harjunniemi tillträder som vd för Söderberg & Partners Finland under andra halvan av 2020.

Jørn Gisvold, CEO - Non-Life, Nordic Region, Söderberg & Partners

Maila Jørn

Mobile: +47 922 43 500

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners invests in APC Forsikringsmæglere A/S

7 maj · 2020

Söderberg & Partners, a Nordic market leader in pension advice and corporate insurance services, is today announcing their acquisition of a substantial minority shareholding in the founder-led pension broker APC Forsikringsmæglere A/S. APC founder and CEO Peter Lindblad will remain as the majority shareholder.

APC Forsikringsmæglere A/S is the largest B2C pension broker in Denmark and one of the leading fintech developers in the industry, a position that Söderberg & Partners hopes to help APC strengthen even further through cooperation around fintech development capabilities.

Gustaf Rentzhog, founder and CEO of Söderberg & Partners, says:

- We are very excited to invest in APC Forsikringsmæglere A/S. Their strong position in the Danish B2C pension broker market is built on local presence across the country where the clients actually live, work, and subsequentially retire. That strong connection to the clients is a fundamental value in our firm and something we look for in all companies we choose to invest in.

Gustaf Rentzhog continues:

- Söderberg & Partners is one of the leading players in the Nordic corporate pension market. Adding one of the leading players in the Danish consumer pension market to our investment portfolio broadens and supplement our business group in a very valuable way.

Peter Lindblad, Founder and CEO of APC Forsikringsmæglere A/S, says,

- I am extremely pleased to welcome Söderberg & Partners as a significant shareholder to support APC moving to the next growth phase. This enhances not only the position of, and possibilities for, APC, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers

For more information, please contact:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Information, Söderberg & Partners Group
Email Rasmus
Mobile: +46 76-149 50 05

Peter Lindblad, CEO and founder, APC Forsikringsmæglere A/S
pld@apc.dk
Mobile: +45 21 39 02 70

Brief Facts about Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.nl.

About APC Forsikringsmæglere A/S
APC Forsikringsmæglere A/S is with its 150 employees spread on five offices by far the largest and leading BtC Pension Broker in Denmark. Founded in 2007 by CEO Peter Lindblad, the business has seen consistent growth in AUM. APC is also widely known and recognized as the leading Fintech developer in the industry developing state of the art and ISAE 3000 certified comparison Fintech (IPSS) for individual clients.

Söderberg & Partners investerar i Linder & Partners

17 april · 2020

- Förvärvar en minoritetsandel i pensionsrådgivningsbolaget

Söderberg & Partners investerar i pensionsrådgivningsbolaget Linder & Partners och förvärvar en minoritetsandel. Ägarmajoriteten i Linder & Partners förblir dock hos bolagets grundare och medarbetare, och Linder & Partners kommer att fortsätta bedriva verksamheten under sitt eget varumärke och fortsätta att utveckla sitt individuella erbjudande.

- Linder & Partners är ett mycket kvalitativt och välskött bolag med en stark position på den svenska pensionsrådgivningsmarknaden. Vi är alltid på jakt efter bra och framgångsrika företag att investera i, och Linder & Partners kompletterar och breddar vår övriga bolagsportfölj mycket väl, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Linder & Partners kommer delvis att utnyttja investeringen till mer resurser för att växla upp digitaliseringen av verksamheten och utveckla nya produkter och verktyg.

- Vi är väldigt glada att få in en så pass erfaren investerare som Söderberg & Partners i vårt bolag med stor kunskap och erfarenhet inom pensionsområdet och som förstår vår affärsmodell och erbjudande, säger Magnus Linder, vd Linder & Partners,

- De har en lång historia av att backa framgångsrika företag med starka affärsmodeller – även om de delvis konkurrerar om samma kunder i vissa segment. Genom denna affär kan vi fortsätta utveckla vår verksamhet i den riktning vi själva väljer, men med en stabil investerare i ryggen, fortsätter Magnus Linder.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Rasmus