Så påverkas sparandet av Trumpsegern

9 november · 2016

I morse meddelades det att Donald Trump vann presidentvalet. Söderberg & Partners chefsstrateg Matthias Gietzelt ger en första analys över hur marknaderna kommer att reagera och hur man som sparare kan påverkas av valutgången. För börserna runt om i världen väntar en tung dag och även Stockholmsbörsen kommer att pressas då förväntningarna inför valdagen var en demokratisk seger.

–    Vår bedömning är att oron kommer att vara stor men att nedgången på börserna i likhet med Brexitomröstningen kan komma att bli kortvarig, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg.

–    Osäkerheten kring vilken politik som kommer föras är större med Trump som president vilket ogillas av värdepappersmarknader. Men när dammet har lagt sig och börsen har fallit ser vi fortsatt ett stöd för värdepapper. Främst på grund av tre saker, aktiemarknaden är attraktiv relativt obligationsmarknaden, en stärkt konjunkturbild i Europa och på tillväxtmarknaderna samt en förbättrad trend i börsbolagens vinster, avslutar Matthias Gietzelt, chefsstrateg.

Sammanfattning av marknadsanalysen
Trumps väntade politik är svår att bedöma och de scenarion som oberoende marknadsbedömare har gjort skiljer sig kraftigt. I fokus ligger framförallt uttalanden kring frihandelsavtalet och strafftullar gentemot Kina och Mexiko, men även väntade kraftiga skattesänkningar och stora investeringar i infrastruktur.

Sammantaget skapar det en oro för ett kraftigt ökat budgetunderskott och en ökad statsskuld, men en stor del av den väntade ekonomiska politiken återstår fortsatt att se. Det kan vara värt att poängtera det faktum att de ekonomiska konsekvenserna av Trumps politik inte nödvändigtvis behöver vara negativa, och de mer kontroversiella punkterna i den valkampanj han har fört kan i många fall vara hård retorik för att få ökad förhandlingskraft när det kommer till olika avtal med externa parter.

På grund av den ökade osäkerheten väntas initialt en större nedgång på världens börser. Den kortsiktiga oron är i fokus de närmaste dagarna och med det vi vet idag kommer marknadsaktörer ha mycket svårt att justera prognoser för ekonomisk tillväxt för de närmaste åren. Risk finns att den ekonomiska aktiviteten avtar på kort sikt och att Federal Reserves väntade höjning i december uteblir. Men Trumps politik är i grunden tillväxtvänlig och låga bolagsskatter gynnar börsbolagen. Det är därmed inte självklart att vinstprognoser ska behöva justeras ned. Vi har tidigare varnat för större svängningar i samband med en vinst för Trump, men gör inte bedömningen att vi har sett det sista i konjunkturcykeln.

Matthias Gietzelt finns tillgänglig under dagen för att ge kommentarer om hur USA-valet påverkar spararna.

Matthias Gietzelt, Chefsstrateg, Söderberg & Partners
Matthias.Gietzelt@soderbergpartners.se
Telefon: 073- 149 50 34

Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners invests in APC Forsikringsmæglere A/S

7 maj · 2020

Söderberg & Partners, a Nordic market leader in pension advice and corporate insurance services, is today announcing their acquisition of a substantial minority shareholding in the founder-led pension broker APC Forsikringsmæglere A/S. APC founder and CEO Peter Lindblad will remain as the majority shareholder.

APC Forsikringsmæglere A/S is the largest B2C pension broker in Denmark and one of the leading fintech developers in the industry, a position that Söderberg & Partners hopes to help APC strengthen even further through cooperation around fintech development capabilities.

Gustaf Rentzhog, founder and CEO of Söderberg & Partners, says:

- We are very excited to invest in APC Forsikringsmæglere A/S. Their strong position in the Danish B2C pension broker market is built on local presence across the country where the clients actually live, work, and subsequentially retire. That strong connection to the clients is a fundamental value in our firm and something we look for in all companies we choose to invest in.

Gustaf Rentzhog continues:

- Söderberg & Partners is one of the leading players in the Nordic corporate pension market. Adding one of the leading players in the Danish consumer pension market to our investment portfolio broadens and supplement our business group in a very valuable way.

Peter Lindblad, Founder and CEO of APC Forsikringsmæglere A/S, says,

- I am extremely pleased to welcome Söderberg & Partners as a significant shareholder to support APC moving to the next growth phase. This enhances not only the position of, and possibilities for, APC, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers

For more information, please contact:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Information, Söderberg & Partners Group
Email Rasmus
Mobile: +46 76-149 50 05

Peter Lindblad, CEO and founder, APC Forsikringsmæglere A/S
pld@apc.dk
Mobile: +45 21 39 02 70

Brief Facts about Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.nl.

About APC Forsikringsmæglere A/S
APC Forsikringsmæglere A/S is with its 150 employees spread on five offices by far the largest and leading BtC Pension Broker in Denmark. Founded in 2007 by CEO Peter Lindblad, the business has seen consistent growth in AUM. APC is also widely known and recognized as the leading Fintech developer in the industry developing state of the art and ISAE 3000 certified comparison Fintech (IPSS) for individual clients.

Söderberg & Partners investerar i Linder & Partners

17 april · 2020

- Förvärvar en minoritetsandel i pensionsrådgivningsbolaget

Söderberg & Partners investerar i pensionsrådgivningsbolaget Linder & Partners och förvärvar en minoritetsandel. Ägarmajoriteten i Linder & Partners förblir dock hos bolagets grundare och medarbetare, och Linder & Partners kommer att fortsätta bedriva verksamheten under sitt eget varumärke och fortsätta att utveckla sitt individuella erbjudande.

- Linder & Partners är ett mycket kvalitativt och välskött bolag med en stark position på den svenska pensionsrådgivningsmarknaden. Vi är alltid på jakt efter bra och framgångsrika företag att investera i, och Linder & Partners kompletterar och breddar vår övriga bolagsportfölj mycket väl, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Linder & Partners kommer delvis att utnyttja investeringen till mer resurser för att växla upp digitaliseringen av verksamheten och utveckla nya produkter och verktyg.

- Vi är väldigt glada att få in en så pass erfaren investerare som Söderberg & Partners i vårt bolag med stor kunskap och erfarenhet inom pensionsområdet och som förstår vår affärsmodell och erbjudande, säger Magnus Linder, vd Linder & Partners,

- De har en lång historia av att backa framgångsrika företag med starka affärsmodeller – även om de delvis konkurrerar om samma kunder i vissa segment. Genom denna affär kan vi fortsätta utveckla vår verksamhet i den riktning vi själva väljer, men med en stabil investerare i ryggen, fortsätter Magnus Linder.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Rasmus

Tel: 076- 149 50 05

Magnus Linder, Vd, Linder & Partners

Maila Magnus

Söderberg & Partners sätter hållbarhetsbetyg på sakförsäkringar

6 mars · 2020

If, Länsförsäkringar och Gjensidige får alla grönt betyg i den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete

Söderberg & Partners lanserar idag den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen undersöker hur tjugo utvalda sakförsäkringsbolag verksamma i Sverige arbetar med hållbarhetsfrågor, och syftet är att hjälpa kunder som vill att välja en mer hållbar sakförsäkring.

Analysen bedömer hur sakförsäkringsbolagen tar hänsyn till hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling.

Stor variation bland de analyserade bolagen

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen gällande deras förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor. Tre bolag, Gjensidige, Länsförsäkringar Sak och If Skadeförsäkring, har fått grönt hållbarhetsbetyg och integrerar hållbarhet genomgående i sin verksamhet.

AIG, Trygg Hansa, Protector, QBE Insurance och Zurich Insurance Group tar hänsyn till hållbarhetaspekter i skadereglering och har fått ett gult betyg. Övriga bolag har relativt de gröna och gula bolagen ett mindre etablerat hållbarhetsarbete eller saknar hållbarhetshänsyn i vissa bedömningsparametrar och erhåller därför rött betyg.

- Med en hållbarhetsanalys av sakförsäkringsbolag vill vi uppmärksamma aktörerna på klimatförändringarnas påverkan på branschen och de möjligheter bolagen har för att säkerställa en hållbar och trygg framtid, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Branschen kan göra skillnad

Den totala ekonomiska kostnaden för naturkatastrofer globalt mellan 2005–2015 uppskattas till uppåt 1,3 trillioner dollar. Dessa extrema händelser är ofta svåra att förutspå, vilket medför en stor risk för sakförsäkringsbolagen. Försäkringsbranschen kan göra ett samhälle mer motståndskraftigt genom att underlätta miljöanpassningar och därigenom minimera skaderisk. Om en skada mot förmodan skulle ske kan försäkringsförmedlaren också minska skadans effekter på miljön och samhället genom att återanvända befintliga resurser till skadereparationen

Du kan läsa hela analysen här.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus