Så påverkas sparandet av Trumpsegern

9 november · 2016

I morse meddelades det att Donald Trump vann presidentvalet. Söderberg & Partners chefsstrateg Matthias Gietzelt ger en första analys över hur marknaderna kommer att reagera och hur man som sparare kan påverkas av valutgången. För börserna runt om i världen väntar en tung dag och även Stockholmsbörsen kommer att pressas då förväntningarna inför valdagen var en demokratisk seger.

–    Vår bedömning är att oron kommer att vara stor men att nedgången på börserna i likhet med Brexitomröstningen kan komma att bli kortvarig, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg.

–    Osäkerheten kring vilken politik som kommer föras är större med Trump som president vilket ogillas av värdepappersmarknader. Men när dammet har lagt sig och börsen har fallit ser vi fortsatt ett stöd för värdepapper. Främst på grund av tre saker, aktiemarknaden är attraktiv relativt obligationsmarknaden, en stärkt konjunkturbild i Europa och på tillväxtmarknaderna samt en förbättrad trend i börsbolagens vinster, avslutar Matthias Gietzelt, chefsstrateg.

Sammanfattning av marknadsanalysen
Trumps väntade politik är svår att bedöma och de scenarion som oberoende marknadsbedömare har gjort skiljer sig kraftigt. I fokus ligger framförallt uttalanden kring frihandelsavtalet och strafftullar gentemot Kina och Mexiko, men även väntade kraftiga skattesänkningar och stora investeringar i infrastruktur.

Sammantaget skapar det en oro för ett kraftigt ökat budgetunderskott och en ökad statsskuld, men en stor del av den väntade ekonomiska politiken återstår fortsatt att se. Det kan vara värt att poängtera det faktum att de ekonomiska konsekvenserna av Trumps politik inte nödvändigtvis behöver vara negativa, och de mer kontroversiella punkterna i den valkampanj han har fört kan i många fall vara hård retorik för att få ökad förhandlingskraft när det kommer till olika avtal med externa parter.

På grund av den ökade osäkerheten väntas initialt en större nedgång på världens börser. Den kortsiktiga oron är i fokus de närmaste dagarna och med det vi vet idag kommer marknadsaktörer ha mycket svårt att justera prognoser för ekonomisk tillväxt för de närmaste åren. Risk finns att den ekonomiska aktiviteten avtar på kort sikt och att Federal Reserves väntade höjning i december uteblir. Men Trumps politik är i grunden tillväxtvänlig och låga bolagsskatter gynnar börsbolagen. Det är därmed inte självklart att vinstprognoser ska behöva justeras ned. Vi har tidigare varnat för större svängningar i samband med en vinst för Trump, men gör inte bedömningen att vi har sett det sista i konjunkturcykeln.

Matthias Gietzelt finns tillgänglig under dagen för att ge kommentarer om hur USA-valet påverkar spararna.

Matthias Gietzelt, Chefsstrateg, Söderberg & Partners
Matthias.Gietzelt@soderbergpartners.se
Telefon: 073- 149 50 34

Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Heartpace förvärvar PeopleAnalytics

11 oktober · 2021

Heartpace, ett bolag inom Söderberg & Partners, har förvärvat EC PeopleAnalytics AB. Genom förvärvet blir PeopleAnalytics en del av Heartpace, och tillsammans ska de fortsätta utveckla sina marknadsledande systemstöd för HR och hjälpa företag att få mer välmående och effektiva medarbetare.

PeopleAnalytics erbjuder ett systemstöd för datadrivna HR-analyser och beslutsunderlag. Kunderna får värdeskapande insikter som hjälper dem att fatta bättre, faktabaserade beslut kring deras personal.

- PeopleAnalytics prediktiva analysmodeller är ett välkommet tillskott till den HR plattform Heartpace har utvecklat. Tillsammans får vi ett mycket attraktivt helhetserbjudande som kommer att gynna våra kunder. Vi kan nu erbjuda HRM och ett kraftfullt beslutsstöd parallellt med vår performance managment-modell, säger Henrik Dannert, VD för Heartpace.

PeopleAnalytics var i diskussion med flera olika potentiella köpare av bolaget. Att valet föll på Heartpace berodde bland annat på faktumet att Heartpace har en stark utvecklingsorganisation och ett starkt internationellt nätverk genom Söderberg & Partners.

- PeopleAnalytics föddes ur vår vilja att hjälpa organisationer fatta datadrivna, faktabaserade beslut kring sin personal i stället för att gå på ”magkänsla”. Genom att bli en del av Heartpace får vi helt nya möjligheter att skapa ett ”cutting edge” fullskaligt HR-erbjudande som bygger på den allra senaste tekniken, säger Elin Malmström, medgrundare av PeopleAnalytics.

Trots att HR generellt är en kvinnodominerad profession är den stora merparten av alla startups inom HR-tech grundade av män. PeopleAnalytics är grundat av Elin Malmström och Catrine Augustsson som båda har ett förflutet inom HR, vilket ger dem en god förståelse för sin målgrupps behov och utmaningar.

- Vi kommer från HR och bygger för HR, det är en stor fördel att på djupet förstå sin ”user/buyer persona”. Med våra lösningar blir det enkelt för HR att skapa värde i sin organisation, säger Catrine Augustsson, medgrundare av PeopleAnalytics.

Henrik Dannert, VD, Heartpace
henrik.dannert@heartpace.com

Elin Malmström, medgrundare, PeopleAnalytics

elin@peopleanalytics.se

Catrine Augustsson, medgrundare, PepopleAnalytics

catrine@peopleanalytics.se

Om Heartpace

Heartpace är ett komplett HR-system med valbara moduler som hanterar masterdata, performance management, målstyrning, on/off-boarding och SMART-lönesättning. Kunder väljer Heartpace som ett modernt ledningsverktyg för att öka engagemang, prestation och lönsamhet. Sedan 2018 är Heartpace en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting, som erbjuder konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Om PeopleAnalytics

PeopleAnalytics erbjuder systemstöd för analys av HR-relaterade data. Den molnbaserade BI-lösningen ger kunder möjlighet att genomföra den lagstadgade lönekartläggningen, analysera lönestruktur, få koll på personalomsättning, sjukfrånvaro, intern rörlighet mm. Företaget grundades 2016 med visionen att ge HR samma möjligheter till datadriven analys som marknad, försäljning och finans haft länge.

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus