Sari Harjunniemi ny vd för Söderberg & Partners Finland

Sari Harjunniemi ny vd för Söderberg & Partners Finland

3 juni · 2020

Sari Harjunniemi har blivit utsedd till ny vd för Söderberg & Partners Finland. Hon har mer än 20 års erfarenhet från försäkringsbranschen och har tidigare arbetat på bland annat Tapiola Group, Aon, och Willis Towers Watson där hon var Managing Director för Finland från 2016 fram till 2020.

Söderberg & Partners gjorde entré i Finland redan 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har verksamheten vuxit gradvis genom förvärv av andra bolag, och i början av 2020 gick ett flertal bolag inom Söderberg & Partners finska nätverk in under det gemensamma varumärket Söderberg & Partners.

Som vd för Söderberg & Partners Finland kommer Sari Harjunniemi att ansvara för det fortsatta tillväxtarbetet på marknaden.

- Min ambition har alltid varit att hitta de bästa lösningarna för kunden och hjälpa dem nå sina mål. Detta kommer att fortsätta prägla mitt arbete för Söderberg & Partners, och jag ser väldigt mycket fram emot denna möjlighet att utveckla den finska förmedlarmarknaden i stor skala, säger Sari Harjunniemi.

Söderberg & Partners vd Gustaf Rentzhog ser en stor potential för bolaget i Finland.

- Vi har en lång historia och ett starkt track record i Finland, och jag ser stor potential för oss att fortsätta växa där. Sari’s omfattande och unika erfarenhet från den finska försäkringsbranschen gör henne till den perfekta ledaren för detta arbete och för vår verksamhet i Finland, säger Gustaf Rentzhog.

Sari Harjunniemi tillträder som vd för Söderberg & Partners Finland under andra halvan av 2020.

Jørn Gisvold, CEO - Non-Life, Nordic Region, Söderberg & Partners

Maila Jørn

Mobile: +47 922 43 500

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

24 november · 2021

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

Tel: 076- 149 50 05

Försäkringsbranschens bästa skadereglering och service prisad

22 november · 2021

If, Dina Försäkringar, och Moderna Försäkringar i topp när Söderberg & Partners medarbetare rankat Sveriges bästa försäkringsbolag utifrån skadereglering och service.

Söderberg & Partners har låtit sina medarbetare betygsätta de svenska sakförsäkringsbolagens skadehantering och servicenivåer för att identifiera vilka bolag som presterar bäst inom dessa områden. De bolag som kom bäst ut i respektive kategori är:

• Årets skadereglerare: If
  • Årets mäklardisk: Dina Försäkringar
  • Årets förmedlarpris: Moderna Försäkringar

Viktiga men ofta förbisedda områden

Syftet med rankingen och utmärkelserna är att uppmärksamma dessa områden av försäkringsbolagens verksamhet som ofta hamnar i skymundan bakom försäkringsvillkor och premier. Det är dock minst lika viktigt att försäkringsbolagen har en kompetent, professionell och effektiv skadehantering när skadan väl inträffat samt en bra kommunikation med sina kunder för en bra helhetsupplevelse.

- Det är stort för oss att för första gången dela ut priser till de försäkringsbolag som fått bäst utfall i vår ranking kring nöjdhet inom skadereglering och mäklarservice. Ett mycket viktigt och värdefullt verktyg för oss i vår rådgivning till våra kunder när vi skall ge rekommendationer om val av leverantör, säger Olle Barrling, tillväxt- och affärsutvecklingschef för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet.

Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Stor spricka mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen

18 november · 2021

- Över hälften av svenskarna har som mål att få mer än 71 procent av sin lön i pension, men det är bara 17 procent som faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå det, visar en ny rapport från Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners släpper idag rapporten ”Pensionssprickan”, som bland annat innehåller resultatet av en undersökning Novus gjort på uppdrag av Söderberg & Partners kring hur stor pension svenskarna har som mål att få, jämfört med hur stor pension de faktiskt förväntar sig att få. Resultatet visar att sprickan mellan mål och förväntningar i vissa fall är alarmerande stor, och syftet med rapporten är att sätta ljus på utmaningen och lyfta frågan om vad som kan göras på samhällsnivå och på individnivå för att sprickan ska minska.

Låga förväntningar på att nå pensionsmålen

Av undersökningen framkommer det bland annat att mer än varannan svensk (59 procent) har som mål att få 71 procent eller mer av sin lön när de går i pension. På frågan om vad de förväntar sig att få ut svarar dock endast 17 procent att de faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå detta.

Bryter man ner svarsgrupperna i ytterligare nivåer visar det sig dessutom att nästan en tredjedel av svenskarna (28 procent) har som mål att få så mycket som 81 procent eller mer av sin lön i pension. En nivå som dessvärre endast 3 procent räknar med att kunna uppnå, vilket ytterligare förstärker bilden av en spricka mellan mål och förväntningar på pensionen.

- Det är verkligen oroväckande att sprickan mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen är så pass stor. Det vilar ett stort eget ansvar på individer idag att själva ta hand om sitt pensionssparande, och i ett system som bygger på individuellt ansvar för pensionen måste det finnas en tro hos kollektivet på att deras engagemang och deras ansträngningar faktiskt kan hjälpa dem nå sina mål. Utan det riskerar en viktig nyckelkomponent i systemet att sättas ur spel, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Du kan ta del av hela rapporten ”Pensionssprickan” här.