Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Så hållbara är de svenska sakförsäkringsbolagen

27 januari · 2022

Stor skillnad mellan bolagen med högsta och lägsta betyg, visar ny rapport från Söderberg & Partners

Söderberg & Partners presenterar idag den tredje studien över hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor. Totalt har 22 bolag analyserats utifrån perspektiv som omfattar hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, miljöanpassning, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling.

Sedan förra årets analys har det skett åtta betygsförändringar av totalbetyget.

• Svedea har gått från gult till grönt betyg.
  • ERV, Dina försäkringar, QBE, Zurich, Moderna försäkringar, samt HDI har alla gått från rött till gult betyg.
  • Protector har gått från grönt till gult

Försäkringsbranschen har en viktig roll i arbetet för en hållbar utveckling, alltifrån skadeförebyggande åtgärder och vilka skador som omfattas av en försäkring till vilka metoder man använder i reparationen av en skada.

- Resultatet av årets analys visar på en stor variation i sakförsäkringsbolagens förhållningssätt till hållbarhet. Det är stor skillnad mellan bolagen med högst och lägst betyg sett till hur de arbetar med hållbarhetsfrågor och till vilken grad de integrerar hållbarhetsparametrar i bland annat sin skadereglering, upphandling, och premieförvaltning, säger Lingyi Lu, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Du kan läsa hela rapporten här.

Betygsgränser

Ett sakförsäkringsbolag med grönt betyg tar god hänsyn till hållbarhet i skaderegleringen och följer upp sin miljöpåverkan. Bolaget arbetar skadeförebyggande med tydlig koppling till hållbarhet eller har andra erbjudanden som underlättar miljöanpassning. Hållbarhet är även en betydande aspekt i upphandlingsprocessen. Anställda deltar i regelbunden utbildning eller kunskapsuppdatering om hållbarhetsfrågor. Förvaltning av försäkringspremien tar hänsyn till ESG-aspekter och förvaltarna påverkar portföljinnehaven till utökat ansvarstagande. Dessutom är bolaget engagerat i flera branschsamarbeten kring hållbara försäkringar eller investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med gult betyg tar viss hänsyn till hållbarhet i skadereglering, skadeförebyggande åtgärder och upphandlingsprocess. Anställda får viss kunskap om hållbarhetsarbetet i verksamheten. Förvaltningen av försäkringspremien får information om portföljinnehavens hållbarhet och agerar reaktivt. Bolaget är medlem i något branschsamarbete för hållbara försäkringar och investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med rött betyg beaktar inte hållbarhet i verksamheten i någon omfattande grad.

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

24 november · 2021

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

Tel: 076- 149 50 05

Försäkringsbranschens bästa skadereglering och service prisad

22 november · 2021

If, Dina Försäkringar, och Moderna Försäkringar i topp när Söderberg & Partners medarbetare rankat Sveriges bästa försäkringsbolag utifrån skadereglering och service.

Söderberg & Partners har låtit sina medarbetare betygsätta de svenska sakförsäkringsbolagens skadehantering och servicenivåer för att identifiera vilka bolag som presterar bäst inom dessa områden. De bolag som kom bäst ut i respektive kategori är:

• Årets skadereglerare: If
  • Årets mäklardisk: Dina Försäkringar
  • Årets förmedlarpris: Moderna Försäkringar

Viktiga men ofta förbisedda områden

Syftet med rankingen och utmärkelserna är att uppmärksamma dessa områden av försäkringsbolagens verksamhet som ofta hamnar i skymundan bakom försäkringsvillkor och premier. Det är dock minst lika viktigt att försäkringsbolagen har en kompetent, professionell och effektiv skadehantering när skadan väl inträffat samt en bra kommunikation med sina kunder för en bra helhetsupplevelse.

- Det är stort för oss att för första gången dela ut priser till de försäkringsbolag som fått bäst utfall i vår ranking kring nöjdhet inom skadereglering och mäklarservice. Ett mycket viktigt och värdefullt verktyg för oss i vår rådgivning till våra kunder när vi skall ge rekommendationer om val av leverantör, säger Olle Barrling, tillväxt- och affärsutvecklingschef för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet.