Söderberg & Partners expanderar i Skövde och Karlstad

Söderberg & Partners expanderar i Skövde och Karlstad

28 maj · 2018

Förstärker erbjudandet inom kapitalrådgivning med fem nya rådgivare

Söderberg & Partners har rekryterat fem nya rådgivare till kontoren i Skövde och Karlstad. Samtliga fem rådgivare kommer närmast från Swedbanks Private banking-verksamhet.

- Vi är väldigt glada och nöjda över dessa rekryteringar! Det är fem personer som alla har lång och god erfarenhet av att hantera det förtroende som är avgörande för vår kapitalrådgivningsverksamhet och som våra långsiktiga relationer med våra kunder bygger på, säger Magnus Wikner, affärsområdesansvarig för Special Clients på Söderberg & Partners.

- Deras lokala kännedom och förståelse och geografiska närhet till kunderna gör att vi stärker vårt erbjudande avsevärt i dessa regioner i och med dessa rekryteringar, fortsätter Magnus Wikner.

Alla fem rådgivare kommer att arbeta inom Söderberg & Partners Special Clients, som är en del av det övergripande affärsområdet Securities och erbjuder oberoende kapitalrådgivning för privatpersoner, företag och stiftelser med större förmögenheter och komplexa ekonomiska behov.

Samtliga fem rådgivare tillträder sina nya tjänster på Söderberg & Partners den 1 september 2018.

Söderberg & Partners lanserar VM-analys

8 juni · 2018

Vi tittar på hur den globala ekonomin påverkas av fotbolls-VM och vilka effekter det har på värdlandet och deltagarländerna. Analysen innehåller även prognoser för utfallet av alla matcher i hela mästerskapet.

Fotbolls-VM är nära och Söderberg & Partners lanserar därför en omfattande analys av det stundande mästerskapet. I analysen tar vi bland annat upp vilka effekter ett fotbolls-VM kan ha för den globala ekonomin och de enskilda länder som deltar. Med hjälp av en egen analysmodell prognosticerar vi dessutom utfallet av varje match i hela mästerskapet.

Hur påverkas ekonomin av fotbolls-VM?

Att hålla värdskap för ett fotbolls-VM får enligt många studier en relativt liten effekt på ett lands ekonomiska tillväxt och dess värdepappersmarknader, men viss påverkan kan ändå noteras, framförallt i form av ökade satsningar på infrastruktur, en ökad konsumtion och en ökad turism.

Enskilda VM-matcher tenderar att gynna affärerna mellan nationerna som möts och driva export. Variationerna i graden av påverkan är dock stora, men för tillväxtmarknader kan betydelsen i vissa fall vara större än för utvecklade marknader. Exempelvis har USA mött Ghana under två olika VM-sammanhang, 2006 och 2010, och tiden efter har den amerikanska exporten till Ghana ökat markant vid båda tillfällena

Det finns även studier som pekar på att det, för ett lands ekonomiska tillväxt, är viktigare hur de enskilda respektive fotbollslagen presterar än var VM spelas.

- Ett stärkt sentiment hos befolkningen kan på kort sikt både driva konsumtion och spä på optimismen på aktiemarknaden. För Rysslands del finns dock snarare risk för besvikelse hur det hänseendet, med tanke på det ryska landslagets relativt svaga historik, säger Matthias Gietzelt, Chefsstrateg för Söderberg & Partners.

- Det finns vetenskapligt stöd för att sport generellt har en stark påverkan på humöret och det finns studier som visar att avkastningen på aktiemarknaden kan bli kortsiktigt högre än i andra länder för det land som vinner mästerskapen. Därutöver visar studieresultat också på att en kortvarig nedgång kan följa av att ett land lider en fotbollsförlust, fortsätter Matthias Gietzelt.

Prognos för utfallet av alla matcher

Att försöka förutsäga vem som kommer att vinna ett VM är naturligtvis svårt och genom åren har det gjorts ett antal mer eller mindre seriösa försök.

- Inför fotbolls-VM 2018 har vi skapat en analysmodell som utgår från två grundparametrar; odds på spelmarknaden samt FIFA-ranking för respektive lag. Varje lag får en viktad ranking relativt sina motståndare vilket ger Söderberg & Partners kvot. Ju lägre S&P-kvotvärde, desto högre bedömer vi sannolikheten för lagets vinstchanser i den aktuella gruppen, säger Matthias Gietzelt.

Du hittar hela analysen med den fullständiga prognosen för samtliga gruppspelsmatcher och finalmatcher här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

30 maj · 2018

Ulf Kristersson och Moderaterna hamnar i topp när Svenska folket får önska vilken partiledare de vill ha som sin personliga pensionsrådgivare och vilket parti de vill förvaltar deras pension

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att undersöka vilket av riksdagspartierna och deras partiledare som svenskarna vill anförtro sitt pensionssparande till. Undersökningen visar ett resultat som varken motsvarar den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen eller de senaste opinionsmätningarna kring partiernas stöd inför valet i september.

Ulf Kristersson i topp bland partiledarna – Sjöstedt lika eftertraktad som Åkesson och Lööf

På frågan om vilken av partiledarna man helst skulle vilja ha som personlig pensionsrådgivare kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i topp. 1 av 5 svenskar vill ha honom som sin personliga pensionsrådgivare. På andra plats kommer Statsministern och Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gapet är dock stort mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven, endast 1 av 10 vill ha Stefan Löfven som sin personliga pensionsrådgivare.

På delad tredjeplats kommer Centerpartiets Annie Lööf, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, som alla tre är förstahandsval för 7 % av de tillfrågade. Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin och Isabella Lövin är de två partiledare som lägst antal svenskar vill ha som pensionsrådgivare.

- En pensionsrådgivare är en person som du behöver kunna känna förtroende och tillit för, och som behöver vara lyhörd och engagerad i just dig och dina personliga behov och utmaningar. Vi var helt enkelt nyfikna på vilken av partiledarna som svenska folket helst skulle vilja sätta sig ner med för att få hjälp med sin pension, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Moderaterna vinner flest sparares förtroende

Även på frågan om vilket parti man helst skulle välja till att förvalta ens pensionssparande hamnar Moderaterna i topp. Nära 1 av 4 (23 %) uppger att de helst skulle vilja att Moderaterna förvaltade deras pension. Socialdemokraterna hamnar återigen på andraplats och vinner förtroendet att förvalta pensionen för 15 % av de tillfrågade. På tredje plats hamnar Sverigedemokraterna med 11 %, knappa 2 % före Vänsterpartiet som vinner förtroendet att förvalta 9 % av svenskarnas pensioner.

- Att ha ett pensionssparande idag innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som den demokratiska makten att välja politiska representanter till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar hos förvaltare som använder dem till att påverka olika frågor som ligger spararen varmt om hjärtat. Vi vill att fler inser att de har denna pensionsmakt och utnyttjar den till att påverka samhället i den riktning de vill att det ska gå, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1005 intervjuer genomförts under perioden 8-14 april 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Söderberg & Partners utser finansbranschens bästa aktörer 2017

7 mars · 2018

Skandia, Vanguard och Swedbank Robur vinnare i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2017 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets livförsäkringsbolag”, ”Årets fondbolag”, ”Årets fondförsäkringsbolag”, och ”Årets hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets livförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia utses till Årets livförsäkringsbolag då de fortsätter att leverera en bra och stabil riskjusterad avkastning. Bolaget är finansiellt starkt och har en intressant diversifierad portfölj. Skandia ligger dessutom i framkant med sitt hållbarhetsarbete som belönats med grönt hållbarhetsbetyg.

Årets fondbolag 2017 - Vanguard

Det fondbolag som under 2017 hade störst andel gröna fondbetyg är Vanguard Asset Management med 80 procent gröna fondbetyg. Därefter följer AMF Fonder med 70 procent och sedan Lannebo Fonder med 63 procent. Alliance Bernstein och Janus Henderson hamnar på fjärde och femte plats.

Årets fondförsäkringsbolag 2017 - Skandia

Skandia har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2017. Bolaget har höga betyg inom både fondselektering och utbud under 2017, och de har även stärkt sin position relativt övriga bolag under året. Skandia har dessutom fått ett grönt hållbarhetsbetyg tack vare ett genomtänkt sätt att utvärdera och följa upp fonders hållbarhetsarbete.

Årets hållbara aktör 2017 – Swedbank Robur

Swedbank Robur utses till Årets hållbara aktör. Swedbank Robur förstår vikten av att ”är man stor och stark, måste man också vara snäll”. De påverkar bolag att bli bättre inom hållbarhet både genom att göra sin röst hörd på bolagsstämmor och i styrelserummen. Swedbank bedriver även ett utmärkande arbete i valberedningar, som bedöms ha en stor möjlighet att göra skillnad.

- Det är tydligt att vi ser en bransch i förändring, det är både spännande och roligt. Vi har både hållbarhetsområdet, som fortsätter att växa, och en debatt om aktiv eller passiv förvaltning som är mer nyanserad än tidigare. En annan intressant trend är att många fondförsäkringsbolag ser över sitt utbud och erbjudande ur ett bredare perspektiv, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.