Söderberg & Partners expanderar inom sportförsäkringar

4 februari · 2016

Söderberg & Partners är ett av Sveriges snabbast växande bolag inom finanssektorn. Det är Håkan Nordlund som ansluter och tillträder som VD för Svenska Sportförsäkringar AB, ett bolag inom Söderberg & Partners-gruppen som fokuserar på sport- och evenemangsförsäkring för idrottsförbund, -klubbar och -föreningar samt till dem angränsande verksamheter.

Håkan Nordlund kommer närmast från försäkringsförmedlaren Pensum där han verkat som VD. I Svenska Sportförsäkringar AB hanteras idag en betydande sportportfölj av Jens Jonsson med kollegor på Provins Insurance och Håkan kommer att utifrån denna inleda ett för Söderberg & Partners-gruppen gemensamt initiativ som tar sikte på att utveckla och förbättra förmedlingserbjudandet till svenskt idrott med stöd av den storlek, geografiska täckning och distributionskraft som Söderberg & Partners rymmer.
–    Vi är oerhört glada och stolta att få välkomna Håkan till vår befintliga sportverksamhet där hans tillträde blir startskottet för Söderberg & Partners satsning på sportförsäkringar. Inom Provins har vi under åren etablerat en betydande sportportfölj och under ledning av Håkan ser vi fram emot att fortsätta utveckla sportförsäkringsmarknaden i Sverige, säger Jens Jonsson, VD Provins.

–    Vi ser mycket goda tillväxt- och utvecklingsmöjligheter inom segmentet sportförsäkring. Håkan Nordlund besitter en unik kunskap och marknadskännedom inom gruppförsäkringslösningar anpassade för idrottsverksamheter. Jag är övertygad om att kombinationen av Håkans erfarenhet av affären samt Söderberg & Partners väl utvecklade systemstöd och innovationsförmåga kommer leda till stora framgångar och än bättre försäkringslösningar för idrotts-Sverige, säger Johan Zethreaus, growth manager på Söderberg & Partners.

Ett annat värdefullt tillskott får Söderberg & Partners i form av kapitalrådgivaren Niklas Ekengren som ansluter sig till Söderberg & Partners. Niklas Ekengren kommer närmast från Varbergs Sparbankens Private banking-avdelning. I samband med detta utökar Söderberg & Partners sin närvaro på västkusten genom ett nyöppnat kontor i Varberg från vilket Niklas kommer vara verksam.

För mer information, kontakta:
Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
Louise.Hagsten@soderbergpartners.se

Johan Zethraeus, growth manager, Söderberg & Partners
Johan.Zethraeus@soderbergpartners.se

Ny podd från Söderberg & Partners - hjälper dig med hela livets ekonomi

21 maj · 2019

Joakim Bornold och Marielle Ramel guidar dig genom livets stora ekonomiska frågor i nya podden ”Livet AB”

Livet AB är en helt ny podcast från Söderberg & Partners som leds av Joakim Bornold, Sparekonom, och Marielle Ramel, Pensionsrådgivare. Syftet med podden är att göra djupdykningar i alla tänkbara privatekonomiska frågor och situationer som människor ställs inför i dag.

- Livet AB handlar om alla de beslut som ska fattas för att optimera din ekonomi. Frågor om pengar, pension, försäkringar och sparande kan vara jobbiga eller till och med stressande för många av oss. Vårt mål med podden är att beta av alla dessa frågor på ett begripligt och kärnfullt sätt, säger Joakim Bornold.

Podcasten kommer ut med ett nytt avsnitt varannan vecka och tanken är att göra avstamp i både aktuella och återkommande frågeställningar kring livets ekonomi.

- Nästan allt som händer i livet påverkar din ekonomi på något sätt, och det gäller att göra det bästa av varje situation du ställs inför. Det är verkligen lättare sagt än gjort, men med mitt perspektiv som pensionsrådgivare och Joakims perspektiv som sparekonom lyckas vi tillsammans täcka ett ganska omfattande område och se både de kortsiktiga och långsiktiga perspektiven, säger Marielle Ramel.

Livet AB är tillgänglig via bland annat Apple Podcast, Acast, och flera andra plattformar.

För att lyssna direkt, klicka här.

Söderberg & Partners expanderar i Finland - förvärvar Rewenda OY

4 april · 2019

Söderberg & Partners går in som ny huvudägare i den finska försäkringsförmedlaren Rewenda OY. Förvärvet innebär att Söderberg & Partners blir tredje störst inom sakförsäkring i Finland

Söderberg & Partners expanderar verksamheten i Finland. Det senaste steget i tillväxtresan sker genom förvärvet av försäkringsförmedlaren Rewenda OY.

- Rewenda är ett av de större fristående förmedlarbolagen på den finska marknaden och de har ett kundsegment inom sakförsäkring som kompletterar vår befintliga verksamhet i Finland väldigt bra. Genom vår kombinerade affärsvolym kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu starkare lösningar och produkter inom offentlig försäkring, säger Peter Bergman, ansvarig för Söderberg & Partners verksamhet i Finland.

Förvärvet innebär även att Söderberg & Partners nu blir den tredje största aktören inom sakförsäkring i Finland med drygt 60 medarbetare och en omsättning på närmare 100 MSEK.

Söderberg & Partners gjorde entré på den finska marknaden 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har ett flertal andra verksamheter anslutit och idag bedrivs Söderberg & Partners finska verksamhet under varumärkena Söderberg & Partners Finland Oy, Benefit Advisors Oy, Optimum Insurance Consultants Oy, Semita Oy, Meklaritalo Oy, ITM Brokers OY, och nu även Rewenda OY.

För mer information, kontakta:

Peter Bergman, Ansvarig för Söderberg & Partners Finland, på peter.bergman@soderbergpartners.se, eller mobil: +4670 8786011

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners, på
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se, eller mobil: 076- 149 50 05

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.