Söderberg & Partners expansion inom sakförsäkring fortsätter

10 mars · 2015

Söderberg & Partners fortsätter satsningen inom sakförsäkring och förvärvar nu Factor Insurance Brokers sakförsäkringsverksamhet. Affären omfattar nio personer från Factor och deras kunduppdrag. Det här befäster Söderberg & Partners position som Sveriges största försäkringsförmedlare.

Söderberg & Partners stärker befintligt team i Stockholm med de nio nya kompetenta medarbetarna inom sakförsäkringsverksamheten. Teamet från Factor kommer fortsätta att jobba tillsammans och kommer ha kvar kontakten med sina kunder, men nu under Söderberg & Partners varumärke. Factor Insurance Brokers är ett helägt bolag till Monyx som kommer fortsätta sin verksamhet inom livförsäkringsförmedling.

–    Vi är glada att ha förvärvat Factors sakförsäkringsenhet och hälsar alla kompetenta medarbetare och kunder välkomna. Söderberg & Partners har Sveriges nöjdaste kunder och nyckeln till det har varit betydande investeringar i IT och analys. Tack vare fortsatt volymtillväxt kommer vi kunna göra än större investeringar som kommer våra kunder till del, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef Söderberg & Partners.

–    Vi är nöjda att Söderberg & Partners förvärvar och tar hand om våra tidigare medarbetare och kunder. Monyx har ett ledande kapitalförvaltningserbjudande och kommer framåt ha fullt fokus på vår kärnverksamhet kapitalförvaltning och livförsäkringsdistribution, säger Johan Wagman VD på Monyx.

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
Louise.Hagsten@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 17

Ylva Klingvall, kommunikationschef, Monyx
Ylva.Klingvall@monyx.se

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities& Asset Management
FinancialTechnology
Payroll& Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners raises 2,5 billion SEK in new capital

1 juni · 2021

Former investor TA Associates returns through new share issue to support Söderberg & Partners continued Nordic and European expansion

Söderberg & Partners has agreed to close a new share issue, raising approximately 2,5 billion SEK. The entire new share issue will be covered by TA Associates, a former investor in Söderberg & Partners which sold its minority position in the company to KKR in 2019. KKR remains a minority shareholder after the new share issue, and the control of the company remains with its founders.

Continued international expansion

The purpose of the new share issue is to support Söderberg & Partners’ continued expansion in the Nordics and the Netherlands, plus potential entries onto new geographical markets.

- Over the past few years, we’ve taken several important steps in our expansion outside of Sweden. Five years ago, Söderberg & Partners was “just” an industry leader in Sweden, but our technology-driven advisory platform, combining the best of both “man and machine”, has proved to be very successful outside Sweden as well. Today, Söderberg & Partners is also an established key player in Norway, Denmark, Finland and in the Netherlands, and we continue to grow in all of these markets. Our goal now is to further accelerate Söderberg & Partners’ expansion in these markets and also to establish ourselves in entirely new markets, says Gustaf Rentzhog, CEO, Söderberg & Partners.

TA Associates return

Global growth private equity firm TA is investing 2,5 billion SEK to take a new minority position in Söderberg & Partners. TA first invested in the company in 2014 when Söderberg & Partners planned to enter its Nordic neighboring countries. TA sold its position in the company to KKR in 2019, and now returns as an investor as Söderberg & Partners face a new chapter in its international expansion.

- We are excited to once again become a shareholder in Söderberg & Partners. Since our first investment back in 2014, we have been impressed with the ability of Gustaf and team to develop attractive businesses in multiple markets, while at the same time retaining a truly entrepreneural culture. We see significant further opportunities to grow the business and look forward to supporting Söderberg & Partners in their journey, says Chris Parkin, a Managing Director at TA.

The deal is subject to approval from the Swedish financial authority (Finansinspektionen).

For more information, please contact:

Rasmus Löwenmo Buckhöj,

Head of information, Söderberg & Partners

Tel: +46 76- 149 50 05

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Marcia O’Carroll

TA Associates

+1 617-574-6796

mocarroll@ta.com

Stephen Fishleigh

+44 203-475-7552

stephen.fishleigh@backbaycommunications.com

Philip Nunes

+1 617-391-0792

phil.nunes@backbaycommunications.com

About Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 1 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.se.

About TA Associates

TA is a leading global growth private equity firm. Focused on targeted sectors within five industries – technology, healthcare, financial services, consumer and business services – the firm invests in profitable, growing companies with opportunities for sustained growth, and has invested in more than 535 companies around the world. Investing as either a majority or minority investor, TA employs a long-term approach, utilizing its strategic resources to help management teams build lasting value in high quality growth companies. TA has raised $33.5 billion in capital since its founding in 1968 and is committing to new investments at the pace of over $3 billion per year. The firm’s more than 100 investment professionals are based in Boston, Menlo Park, London, Mumbai and Hong Kong. More information about TA can be found at www.ta.com.

Pressmeddelande

Söderberg & Partners tar in 2,5 miljarder i nyemission

1 juni · 2021

Förra delägaren TA Associates återvänder med nytt kapital för att stötta bolagets fortsatta expansion i Norden och Europa

Söderberg & Partners har avtalat om en nyemission på cirka 2,5 miljarder SEK. Hela emissionen tecknas av TA Associates, som sålde sin minoritetspost i Söderberg & Partners till KKR under 2019. KKR kvarstår som minoritetsägare efter emissionen och kontrollen över bolaget ligger fortsatt hos dess grundare och styrelseordförande.

Fortsatt internationell expansion

Syftet med nyemissionen är att understödja Söderberg & Partners fortsatta expansion i Norden och Nederländerna, samt potentiella etableringar på helt nya marknader.

- Vi har de senaste åren tagit viktiga kliv i vår expansion utanför Sverige. För fem år sedan var Söderberg & Partners ”bara” ett branschledande företag i Sverige, men vår teknologidrivna rådgivningsplattform som kombinerar det bästa av ”människa och maskin” har visat sig vara väldigt framgångsrik och värdeskapande även utanför Sverige. Idag finns Söderberg & Partners även i Norge, Danmark, Finland, och Nederländerna, och vi växer kraftigt på alla dessa marknader. Målet är nu att accelerera vår expansion ytterligare inom dessa marknader och på sikt även ta oss in på helt nya marknader, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

TA Associates återvänder som delägare

Private Equity bolaget TA täcker hela nyemissionen och går in med totalt 2,5 miljarder SEK för en minoritetsandel i bolaget. TA investerade i Söderberg & Partners redan 2014 inför Söderberg & Partners då stundande expansion in i de nordiska grannländerna. De sålde sedermera sitt innehav i Söderberg & Partners till KKR under 2019, men återvänder nu som delägare inför en helt ny expansionsfas.

- Vi är väldigt glada att återigen bli delägare i Söderberg & Partners. Ända sedan vår första investering i bolaget 2014 har vi imponerats av Gustafs och medarbetarnas förmåga att bygga och utveckla framgångsrika verksamheter på flera marknader samtidigt som de lyckas behålla en stark entreprenörskultur i bolaget. Vi ser betydande möjligheter till att utveckla och expandera verksamheten ytterligare, och vi ser fram emot att stötta Söderberg & Partners på denna resa, säger Chris Parkin, Managing Director på TA.

Affären är villkorad av Finansinspektionens godkännande

Rasmus Löwenmo Buckhöj,

Head of information, Söderberg & Partners

Tel: +46 76- 149 50 05

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Marcia O’Carroll

TA Associates

+1 617-574-6796

mocarroll@ta.com

Stephen Fishleigh

+44 203-475-7552

stephen.fishleigh@backbaycommunications.com

Philip Nunes

+1 617-391-0792

phil.nunes@backbaycommunications.com

Snabba fakta om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande finansiella rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter och tjänster. Vi bedriver verksamheter inom bland annat tjänstepensionsrådgivning, försäkringsrådgivning och försäkringsförmedling, samt kapitalrådgivning och kapitalförvaltning. Vi utvecklar och erbjuder även digitala verktyg för bland annat finansiell rådgivning och för löne-, och förmånshantering.

Kundlöfte och värderingar

Vårt mål är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi präglas av tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig. Vi sätter alltid kundens intressen först, och all rådgivning som sker inom Söderberg & Partners utgår från varje kunds unika behov. Vi vet att väl underbyggda råd gör skillnad.

About TA Associates

Pressmeddelande

Söderberg & Partners presenterar ny hållbarhetsranking av de svenska sakförsäkringsbolagen

11 mars · 2021

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen och en del betygsförändringar har skett sedan förra året. Bolagens förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor skiljer sig stort mellan högsta och lägsta betyg.

Söderberg & Partners presenterar idag den andra studien över hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor. Totalt har 21 bolag analyserats utifrån perspektiv som omfattar hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, miljöanpassning, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling. Bedömningen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete är relativ, vilket innebär att bolagens hållbarhetsbetyg sätts i relation till varandra.

Sedan förra årets analys har två bolag fått höjt hållbarhetsbetyg och två bolag har fått sänkt betyg. Ett grönt hållbarhetsbetyg indikerar att hållbarhet är integrerad i alla aspekter av verksamheten. Fem bolag, Folksam, Gjensidige, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar Sak och Protector, har fått grönt hållbarhetsbetyg. Överlag är slutsatsen att de flesta bolagen varken har förbättrat eller försämrat sitt hållbarhetsarbete. Detta trots att försäkringsbranschen har en viktig roll i arbetet för en hållbar utveckling, alltifrån skadeförebyggande åtgärder och vilka skador som omfattas av en försäkring till vilka metoder man använder i reparationen av en skada.

- Med tanke på den klimatkris och de andra hållbarhetsutmaningarna som vi står inför, är bolagens passivitet alarmerande. De har inte råd längre att sitta på läktaren när effekterna av klimatförändringar direkt påverkar värdet på tillgångarna som försäkras, säger Lingyi Lu, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett sakförsäkringsbolag med grönt betyg tar god hänsyn till hållbarhet i skaderegleringen och följer upp sin miljöpåverkan. Bolaget arbetar skadeförebyggande med tydlig koppling till hållbarhet eller har andra erbjudanden som underlättar miljöanpassning. Hållbarhet är även en betydande aspekt i upphandlingsprocessen. Anställda deltar i regelbunden utbildning eller kunskapsuppdatering om hållbarhetsfrågor. Förvaltning av försäkringspremien tar hänsyn till ESG-aspekter och förvaltarna påverkar portföljinnehaven till utökat ansvarstagande. Dessutom är bolaget engagerat i flera branschsamarbeten kring hållbara försäkringar eller investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med gult betyg tar viss hänsyn till hållbarhet i skadereglering, skadeförebyggande åtgärder och upphandlingsprocess. Anställda får viss kunskap om hållbarhetsarbetet i verksamheten. Förvaltningen av försäkringspremien får information om portföljinnehavens hållbarhet och agerar reaktivt. Bolaget är medlem i något branschsamarbete för hållbara försäkringar och investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med rött betyg beaktar inte hållbarhet i verksamheten i någon omfattande grad.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus