Söderberg & Partners förvärvar performance management-företag

Söderberg & Partners förvärvar performance management-företag

8 januari · 2018

Breddar erbjudandet inom digitala tjänster för löne- och förmånshantering genom att förvärva en del av företaget Heartpace.

Söderberg & Partners fortsätter sin satsning inom digitalisering av rådgivning och löpande hantering av pensioner, förmåner och löner genom att förvärva en del av performance management-företaget Heartpace, som är en ledande aktör inom digitalisering av målstyrning och utvärdering av medarbetare.  För Söderberg & Partners är förvärvet ett ytterligare steg i att kunna erbjuda sina kunder en komplett palett av digitaliserade tjänster inom löne- och förmånshantering.

Heartpace arbetar med webbaserat stöd till företagsledning och chefer som har ansvar för medarbetarsamtal och målstyrning.

- Vi vet att väl genomförda samtal ger ökat engagemang bland medarbetarna och det i sin tur är en av de viktigaste egenskaperna för att göra företag framgångsrika. Företag som är ledande i sin bransch visar sig nästan alltid ha mer engagerade medarbetare än sina konkurrenter säger Henrik Dannert, vd och en av grundarna av Heartpace.

För Söderberg & Partners är förvärvet ytterligare ett steg för att bredda sitt utbud av rådgivning och stödverktyg till kunder inom området pensioner, löner och förmåner.

- Heartpace har ett webbaserat system för arbetsgivare och chefer som passar in bland de tjänster vi erbjuder. Med Heartpace kommer vi kunna hjälpa företag från ax till limpa. Vi kan bistå med att utveckla en väl genomtänkt strategi, implementera den, och följa upp den. Allt för ofta fallerar en väl genomtänkt strategi i att det saknas bra verktyg för att realisera den på individnivå. Med de kompletta digitala tjänster vi nu kan erbjuda inom allt från pensioner, förmåner, performace management och löner kan vi verkligen möta våra kunders behov, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Förvärvet i Heartpace sker genom en aktieemission. Heartpace blir i och med förvärvet en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting och breddar kunderbjudandet till att även omfatta performance management. Affärsområdet S&P Compensation & Benefits Consulting etablerades i början av 2017 och erbjuder sedan starten konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Mer information om Heartpace hittar du här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Heartpace förvärvar PeopleAnalytics

11 oktober · 2021

Heartpace, ett bolag inom Söderberg & Partners, har förvärvat EC PeopleAnalytics AB. Genom förvärvet blir PeopleAnalytics en del av Heartpace, och tillsammans ska de fortsätta utveckla sina marknadsledande systemstöd för HR och hjälpa företag att få mer välmående och effektiva medarbetare.

PeopleAnalytics erbjuder ett systemstöd för datadrivna HR-analyser och beslutsunderlag. Kunderna får värdeskapande insikter som hjälper dem att fatta bättre, faktabaserade beslut kring deras personal.

- PeopleAnalytics prediktiva analysmodeller är ett välkommet tillskott till den HR plattform Heartpace har utvecklat. Tillsammans får vi ett mycket attraktivt helhetserbjudande som kommer att gynna våra kunder. Vi kan nu erbjuda HRM och ett kraftfullt beslutsstöd parallellt med vår performance managment-modell, säger Henrik Dannert, VD för Heartpace.

PeopleAnalytics var i diskussion med flera olika potentiella köpare av bolaget. Att valet föll på Heartpace berodde bland annat på faktumet att Heartpace har en stark utvecklingsorganisation och ett starkt internationellt nätverk genom Söderberg & Partners.

- PeopleAnalytics föddes ur vår vilja att hjälpa organisationer fatta datadrivna, faktabaserade beslut kring sin personal i stället för att gå på ”magkänsla”. Genom att bli en del av Heartpace får vi helt nya möjligheter att skapa ett ”cutting edge” fullskaligt HR-erbjudande som bygger på den allra senaste tekniken, säger Elin Malmström, medgrundare av PeopleAnalytics.

Trots att HR generellt är en kvinnodominerad profession är den stora merparten av alla startups inom HR-tech grundade av män. PeopleAnalytics är grundat av Elin Malmström och Catrine Augustsson som båda har ett förflutet inom HR, vilket ger dem en god förståelse för sin målgrupps behov och utmaningar.

- Vi kommer från HR och bygger för HR, det är en stor fördel att på djupet förstå sin ”user/buyer persona”. Med våra lösningar blir det enkelt för HR att skapa värde i sin organisation, säger Catrine Augustsson, medgrundare av PeopleAnalytics.

Henrik Dannert, VD, Heartpace
henrik.dannert@heartpace.com

Elin Malmström, medgrundare, PeopleAnalytics

elin@peopleanalytics.se

Catrine Augustsson, medgrundare, PepopleAnalytics

catrine@peopleanalytics.se

Om Heartpace

Heartpace är ett komplett HR-system med valbara moduler som hanterar masterdata, performance management, målstyrning, on/off-boarding och SMART-lönesättning. Kunder väljer Heartpace som ett modernt ledningsverktyg för att öka engagemang, prestation och lönsamhet. Sedan 2018 är Heartpace en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting, som erbjuder konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Om PeopleAnalytics

PeopleAnalytics erbjuder systemstöd för analys av HR-relaterade data. Den molnbaserade BI-lösningen ger kunder möjlighet att genomföra den lagstadgade lönekartläggningen, analysera lönestruktur, få koll på personalomsättning, sjukfrånvaro, intern rörlighet mm. Företaget grundades 2016 med visionen att ge HR samma möjligheter till datadriven analys som marknad, försäljning och finans haft länge.

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus