Söderberg & Partners förvärvar performance management-företag

Söderberg & Partners förvärvar performance management-företag

8 januari · 2018

Breddar erbjudandet inom digitala tjänster för löne- och förmånshantering genom att förvärva en del av företaget Heartpace.

Söderberg & Partners fortsätter sin satsning inom digitalisering av rådgivning och löpande hantering av pensioner, förmåner och löner genom att förvärva en del av performance management-företaget Heartpace, som är en ledande aktör inom digitalisering av målstyrning och utvärdering av medarbetare.  För Söderberg & Partners är förvärvet ett ytterligare steg i att kunna erbjuda sina kunder en komplett palett av digitaliserade tjänster inom löne- och förmånshantering.

Heartpace arbetar med webbaserat stöd till företagsledning och chefer som har ansvar för medarbetarsamtal och målstyrning.

- Vi vet att väl genomförda samtal ger ökat engagemang bland medarbetarna och det i sin tur är en av de viktigaste egenskaperna för att göra företag framgångsrika. Företag som är ledande i sin bransch visar sig nästan alltid ha mer engagerade medarbetare än sina konkurrenter säger Henrik Dannert, vd och en av grundarna av Heartpace.

För Söderberg & Partners är förvärvet ytterligare ett steg för att bredda sitt utbud av rådgivning och stödverktyg till kunder inom området pensioner, löner och förmåner.

- Heartpace har ett webbaserat system för arbetsgivare och chefer som passar in bland de tjänster vi erbjuder. Med Heartpace kommer vi kunna hjälpa företag från ax till limpa. Vi kan bistå med att utveckla en väl genomtänkt strategi, implementera den, och följa upp den. Allt för ofta fallerar en väl genomtänkt strategi i att det saknas bra verktyg för att realisera den på individnivå. Med de kompletta digitala tjänster vi nu kan erbjuda inom allt från pensioner, förmåner, performace management och löner kan vi verkligen möta våra kunders behov, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Förvärvet i Heartpace sker genom en aktieemission. Heartpace blir i och med förvärvet en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting och breddar kunderbjudandet till att även omfatta performance management. Affärsområdet S&P Compensation & Benefits Consulting etablerades i början av 2017 och erbjuder sedan starten konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Mer information om Heartpace hittar du här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Pressmeddelande

Söderberg & Partners presenterar ny hållbarhetsranking av de svenska sakförsäkringsbolagen

11 mars · 2021

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen och en del betygsförändringar har skett sedan förra året. Bolagens förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor skiljer sig stort mellan högsta och lägsta betyg.

Söderberg & Partners presenterar idag den andra studien över hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor. Totalt har 21 bolag analyserats utifrån perspektiv som omfattar hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, miljöanpassning, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling. Bedömningen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete är relativ, vilket innebär att bolagens hållbarhetsbetyg sätts i relation till varandra.

Sedan förra årets analys har två bolag fått höjt hållbarhetsbetyg och två bolag har fått sänkt betyg. Ett grönt hållbarhetsbetyg indikerar att hållbarhet är integrerad i alla aspekter av verksamheten. Fem bolag, Folksam, Gjensidige, If Skadeförsäkring, Länsförsäkringar Sak och Protector, har fått grönt hållbarhetsbetyg. Överlag är slutsatsen att de flesta bolagen varken har förbättrat eller försämrat sitt hållbarhetsarbete. Detta trots att försäkringsbranschen har en viktig roll i arbetet för en hållbar utveckling, alltifrån skadeförebyggande åtgärder och vilka skador som omfattas av en försäkring till vilka metoder man använder i reparationen av en skada.

- Med tanke på den klimatkris och de andra hållbarhetsutmaningarna som vi står inför, är bolagens passivitet alarmerande. De har inte råd längre att sitta på läktaren när effekterna av klimatförändringar direkt påverkar värdet på tillgångarna som försäkras, säger Lingyi Lu, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett sakförsäkringsbolag med grönt betyg tar god hänsyn till hållbarhet i skaderegleringen och följer upp sin miljöpåverkan. Bolaget arbetar skadeförebyggande med tydlig koppling till hållbarhet eller har andra erbjudanden som underlättar miljöanpassning. Hållbarhet är även en betydande aspekt i upphandlingsprocessen. Anställda deltar i regelbunden utbildning eller kunskapsuppdatering om hållbarhetsfrågor. Förvaltning av försäkringspremien tar hänsyn till ESG-aspekter och förvaltarna påverkar portföljinnehaven till utökat ansvarstagande. Dessutom är bolaget engagerat i flera branschsamarbeten kring hållbara försäkringar eller investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med gult betyg tar viss hänsyn till hållbarhet i skadereglering, skadeförebyggande åtgärder och upphandlingsprocess. Anställda får viss kunskap om hållbarhetsarbetet i verksamheten. Förvaltningen av försäkringspremien får information om portföljinnehavens hållbarhet och agerar reaktivt. Bolaget är medlem i något branschsamarbete för hållbara försäkringar och investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med rött betyg beaktar inte hållbarhet i verksamheten i någon omfattande grad.

Ny rapport: Här är finansbranschens bästa aktörer 2020

10 mars · 2021

Swedbank, Handelsbanken Fonder, Skandia och Länsförsäkringar Garantiförvalting i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport. Länsförsäkringar Sak tar hem priset för årets hållbara sakförsäkringsbolag

Idag utsåg Söderberg & Partners 2020 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar. För andra året i rad utses också årets hållbara sakförsäkringsbolag i trafikljusrapporten.

Vinnarna i respektive kategori samt motivering:

Årets fondförsäkringsbolag 2020

Swedbank utses till årets fondförsäkringsbolag. Bolaget har utmärkt selekteringsförmåga och deras utvalda fonder har haft stark utveckling under året. Bolagen förbättrade en redan bra placering i vår selekteringsanalys stegvis varje kvartal och avslutade året som bästa fondförsäkringsbolag. Utöver det har bolaget även goda resultat inom våra andra analysområden i fondförsäkringsanalysen.

Årets fondbolag 2020

Handelsbanken Fonder utses till årets fondbolag. Fondbolaget har på ett framgångsrikt sätt utvecklat en stadig plattform för fonder som erbjuds till sparare. Genom denna plattform har fondbolaget attraherat och fostrat förvaltare i världsklass inte bara vad gäller nordiska tillgångsslag utan även globala. Fondbolaget är dessutom en ansvarsfull ägare och tar god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut.

Årets livförsäkringsbolag 2020

Länsförsäkringar Garantiförvaltning utses till årets livförsäkringsbolag. De har under 2020 levererat en god riskjusterad avkastning på sina tillgångar, och bolaget har belönats med grönt betyg tack vare sin finansiella styrka, väldiversifierade portfölj och goda återhämtning efter kraschen. De har dessutom belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets hållbara aktör 2020 – Hållbara investeringar

Skandia utses till årets hållbara aktör inom hållbara investeringar. Skandia har under en lång tid varit en ledande aktör inom hållbara investeringar och förbättrar sig ständigt. Bolaget har ett framstående hållbarhetsarbete med djupgående analyser och proaktiva dialoger såväl inom den traditionella förvaltningen, som fondförsäkringen och fondförvaltningen.

Årets hållbara aktör 2020 – Hållbara sakförsäkringar

Länsförsäkringar Sak utses till årets hållbara aktör inom hållbara sakförsäkringar. Bolaget har tagit ett helhetsperspektiv när det kommer till hållbarhetsintegreringen. Skaderegleringens hållbarhetsnivå säkerställs genom riktlinjer att återbruka och reparera i stället för att använda nya material. Sak-bolaget agerar proaktivt genom att stötta forskningsinitiativ som bidrar till bättre miljöanpassningar och utbildar medarbetare inom hållbarhet Har du valt deras skadeförsäkring kan du dessutom vara säker på att premien är förvaltad på ett ansvarsfullt och hållbart sätt.

- 2020 var ett annorlunda år på många sätt. Vi är nöjda över att våra analyser och rekommendationer har fallit ut väl även i denna marknad; de produkter som vi tilldelat grönt betyg har presterat bättre än produkter med rött betyg både inom livbolag, fondförsäkringar och fonder under 2020. Vi hoppas på ett mindre dramatiskt 2021, med starkt fokus på hållbarhet inte minst med tanke på implementeringen av EU-taxonomin, säger Kajsa Brundin, chef för Investment Management på Söderberg & Partners.

Du hittar hela trafikljusrapporten här.

Konkurrensverket avskriver utredning mot Söderberg & Partners

6 mars · 2021

Den 5 mars 2021 meddelade Konkurrensverket att de lägger ned den utredning som de bedrivit mot bland annat Söderberg & Partners under drygt fyra års tid gällande misstänkta konkurrensöverträdelser i samband med upphandlingar av försäkringslösningar. Konkurrensverket avslutar utredningen utan att vidta några ytterligare åtgärder.

I en kommentar till avskrivningen av ärendet konstaterar Konkurrensverket bland annat att deras utredning inte kunnat styrka misstankarna om att det i Söderberg & Partners upphandlingar ska ha förekommit direkta eller indirekta kontakter mellan konkurrenter som har varit ägnade att påverka konkurrentens beteende eller visats påverka konkurrentens agerande på ett konkurrensbegränsande sätt. Konkurrensverket konstaterar även att det saknas skäl för att fortsätta utreda ärendet eftersom inga misstankar kvarstår.

Söderberg & Partners har sedan utredningens start inte kunnat se någon grund för de misstankar som riktats mot bolaget. Beskedet att utredningen läggs ned och att misstankarna ej kvarstår välkomnas därför av Söderberg & Partners.

- Vi konstaterar att det gjorts en ordentlig utredning som nu fastslagit att de misstankar som riktats mot Söderberg & Partners gällande otillbörliga upphandlingar saknat grund. Som Sveriges största upphandlare av företagsförsäkringar kommer vi fortsätta verka för våra kunders bästa och hjälpa dem till bättre villkor och lägre premier genom våra upphandlingar, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef på Söderberg & Partners.