Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för nionde året i rad

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för nionde året i rad

9 november · 2020

- SKI:s årliga rapport visar dessutom att kundnöjdheten inom försäkringsförmedlarbranschen i stort ökat under det senaste året

Svenskt Kvalitetsindex (SKI) publicerade idag resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för nionde året i rad. I absoluta tal har nöjdheten hos Söderberg & Partners kunder dessutom ökat under det senaste året jämfört med föregående år.

- Vår viktigaste uppgift är att våra kunder ska känna sig nöjda och trygga med de råd och den hjälp de får av oss, och vi vill alltid infria och överträffa våra kunders förväntningar. I en bransch som rör sig mot automatiserade lösningar står vi fast vid att också erbjuda det personliga mötet, allt för att våra kunder ska ha möjlighet att välja den rådgivning som passar bäst för just deras behov. Därför är vi otroligt glada att våra kunder har sagt sitt och är nöjdast i branschen - i år igen! Jag vill rikta ett stort tack till alla våra kunder för förtroendet, vi lovar att ödmjukt och ambitiöst förvalta det vidare, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Kundnöjdheten ökar inom försäkringsförmedlarbranschen i stort.

Även försäkringsförmedlarbranschens totala kundnöjdhetsbetyg ökar jämfört med föregående år. En ökning som sannolikt delvis beror på situationen kring Covid-19 och branschens position att kunna hjälpa kunderna hantera deras oro kring ekonomin och framtiden. En annan faktor som kan bidra till ökningen är att relationen mellan hållbarhet och kundnöjdhet är särskilt stark i just denna bransch.

- När vi tittar på hur Covid-19 påverkat kundupplevelsen inom denna bransch ser vi bland annat att proaktivitet och information från företagen till kunderna haft en stor inverkan på nöjdheten i stort. Vi ser också i alla våra studier – oavsett bransch - att kundernas krav på hållbarhet ökar, men här är det extra tydligt att en fråga som ”bidrar till utveckling av ett bättre samhälle” starkt påverkar hur nöjda kunderna är, säger Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex.

Konkurrensverket avskriver utredning mot Söderberg & Partners

6 mars · 2021

Den 5 mars 2021 meddelade Konkurrensverket att de lägger ned den utredning som de bedrivit mot bland annat Söderberg & Partners under drygt fyra års tid gällande misstänkta konkurrensöverträdelser i samband med upphandlingar av försäkringslösningar. Konkurrensverket avslutar utredningen utan att vidta några ytterligare åtgärder.

I en kommentar till avskrivningen av ärendet konstaterar Konkurrensverket bland annat att deras utredning inte kunnat styrka misstankarna om att det i Söderberg & Partners upphandlingar ska ha förekommit direkta eller indirekta kontakter mellan konkurrenter som har varit ägnade att påverka konkurrentens beteende eller visats påverka konkurrentens agerande på ett konkurrensbegränsande sätt. Konkurrensverket konstaterar även att det saknas skäl för att fortsätta utreda ärendet eftersom inga misstankar kvarstår.

Söderberg & Partners har sedan utredningens start inte kunnat se någon grund för de misstankar som riktats mot bolaget. Beskedet att utredningen läggs ned och att misstankarna ej kvarstår välkomnas därför av Söderberg & Partners.

- Vi konstaterar att det gjorts en ordentlig utredning som nu fastslagit att de misstankar som riktats mot Söderberg & Partners gällande otillbörliga upphandlingar saknat grund. Som Sveriges största upphandlare av företagsförsäkringar kommer vi fortsätta verka för våra kunders bästa och hjälpa dem till bättre villkor och lägre premier genom våra upphandlingar, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef på Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners förvärvar Hansson & Partners i Danmark

5 mars · 2021

- Förstärker erbjudandet inom sakförsäkringsförmedling för mellanstora och stora danska företag genom förvärvet

Söderberg & Partners har förvärvat den danska sakförsäkringsförmedlaren Hansson & Partners A/S. Bolaget arbetar med förmedling och rådgivning av sakförsäkringar till bland annat bolag inom transport, logistik, och industri, samt statliga och offentliga bolag.

- Söderberg & Partners har en tydlig målsättning att öka vår marknadsandel hos mellanstora och stora danska företag inom bland annat industri och offentlig verksamhet. Förvärvet och inlemmandet av Hansson & Partners in i vår verksamhet är ett strategiskt stort och viktigt steg för att nå detta mål, säger Torben Stubberup, vd för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet i Danmark.

Hansson & Partners har genom åren fått många förvärvserbjudanden, men det var inte förrän Söderberg & Partners dök upp som bolaget kände att de hittat rätt ”matchning”.

- Vi har under flera år fått erbjudanden om uppköp av vår verksamhetfrån flera olika aktörer, men i Söderberg & Partners hittade vi äntligen rätt matchning. Vi blir nu en del av en organisation som framgångsrikt utmanat hela den danska försäkringsrådgivningsbranschen, och vi känner att det är rätt tidpunkt för Hansson & Partners att bli en del av större organisation, säger Klaus Hansson, grundare och vd för Hansson & Partners

I samband med förvärvet tillträder bolagets COO - Pia Eienstrand Junker - som ny vd för Hansson & Partners. Bolaget kommer tills vidare att fortsätta bedriva sin verksamhet under sitt befintliga namn och varumärke

Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Så hållbara är de svenska fondförsäkringsbolagen

24 februari · 2021

Årets genomgång visar att fondförsäkringsbolagen har utökat hållbarhetsmärkningarna i fondlistan, men att det finns ytterligare potential i att erbjuda spararna bra verktyg för hållbar selektering.

Sedan 2014 har Söderberg & Partners granskat och betygsatt finansiella produkters hållbarhet, och idag lanseras den sjunde analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar. Denna hållbarhetsanalys belyser vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor; hur de väljer in fonder utifrån hållbarhet, på vilket sätt de påverkar förvaltare att ta utökat ansvar och bidrar till en mer hållbar finansbransch, och i vilken utsträckning de underlättar för sparare att välja hållbara fonder.

- Vi ser att fondförsäkringsbolagen har utökat hållbarhetsmärkningarna i fondlistan, men alla är inte lika bra på att göra det enkelt för spararna att göra hållbara val genom bra verktyg för selektering. En trend vi ser sedan förra årets analys är också att flera bolag börjar titta på huruvida förvaltarna tar hänsyn till klimatrisker, exempelvis om de har en klimatpolicy eller plan för att bidra till Parisavtalet, via deras investeringar och kan ha det som ett minimikrav vid inval av nya fonder, säger LingyiLu, ESG-ansvarig på Söderberg & Partners.

Analysen omfattar 14 svenska fondförsäkringsbolag. Tre bolag får betyget grönt ljus, fyra får rött ljus och resterande är gula. Det är tre betygsförändringar sedan förra året, Handelsbanken har fått höjt betyg från gult till grönt samt att Folksam och Länsförsäkringar har fått sänkt betyg från grönt till gult. Den största anledningen till betygsförändringarna är att Handelsbanken har höjt andelen gröna fonder i deras fondutbud betydligt och för Folksam och Länsförsäkringar är anledningen att de i relation till de andra bolagen har kommit ut sämre vid bedömningen av deras fondlista och fondutbud.

Läs om årets analys och betygen i rapporten här.

Betygsgränser

Ett fondförsäkringsbolag med grönt betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete, samt har en tydlig utvärderingsmodell så att hållbarhet kan antas spela en avgörande roll för vilken fond som väljs in. Detta får genomslag i utbudet bestående av en stor andel fonder som uppnår hög hållbarhetsstandard. Bolaget har regelbundna avstämningar med fondförvaltare eller fondbolag för att diskutera hållbarhetsarbetet och förbättringsområden, samt är engagerad och drivande i flera samarbeten på ett sätt som kan antas kräva betydande resurser. Bolaget hjälper också spararen att ta hänsyn till hållbarhet i sitt fondval, genom att till exempel erbjuda hållbarhetsselektering i fondlistan och kommunicerar transparent om vilket hållbarhetsarbetet som bedrivs i fondförsäkringsbolaget.

Ett fondförsäkringsbolag med gult betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete och har vissa definierade lägstanivåer för vilka fonder som kan tas in på fondplattformen. Bolaget följer upp fondernas hållbarhetsnivå löpande, men i de flesta fallen inte lika systematiserat eller frekvent som ett bolag med grönt betyg. Bolaget bedriver påverkansarbete i viss utsträckning, exempelvis genom att uppmuntra samarbetspartners att skriva under PRI eller rapportera enligt Hållbarhetsprofilen, och deltar i ett flertal branschsamarbeten för hållbara investeringar. Bolaget erbjuder också spararna möjlighet till hållbarhetsselektering, samt information om hållbarhetsarbetet i fondförsäkringen. Utbudets hållbarhetsnivå är lägre relativt ett bolag med grönt betyg.

Ett fondförsäkringsbolag med rött betyg har inga eller väldigt låga hållbarhetskrav för att ta in fonder på fondplattformen. Bolaget saknar en strukturerad process för att följa upp fondernas hållbarhetsnivå och bedriver inget proaktivt påverkansarbete i någon betydande omfattning. Bolaget kan vara bra på att presentera hållbarhetsinformation på fondlistan men kommunicerar sällan om sitt eget hållbarhetsarbete. Jämfört med andra fondförsäkringsbolag erbjuder ett rött bolag inte heller det mest hållbara fondutbudet relativt totalt utbud. Hållbara fonder avser nischade miljöfonder, eko-märkta fonder, gröna obligationer och fonder med högt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fonder.

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se