Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad

13 november · 2017

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för sjätte året i rad.

I årets undersökning kring hur försäkringskunder upplever kvalitet hos sina leverantörer får Söderberg & Partners det högsta betyget av alla försäkringsförmedlare.

- Det här är det enskilt viktigaste betyget för hela vår organisation, och vi är oerhört glada att våra kunder uppskattar och värdesätter den hjälp och den service vi ger dem varje dag.

Vi ser också att nöjdheten hos våra kunder ökat i år jämfört med förra året, och vi kommer att göra allt vi kan för att våra kunder ska fortsätta bli ännu mer nöjda med oss under 2018, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Av undersökningen framgår även att de kunder som fått hjälp och råd kring sina försäkringar av en förmedlare generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen, vilket illustrerar vilka mervärden rådgivningen skapar för kunderna.

Försäkringsbranschen får bra betyg överlag

I en situation där kundnöjdheten i många branscher som SKI analyserat tappat betydligt de senaste åren så har försäkringsbranschen totalt sett klarat sig bra. I rapporten konstaterar SKI att ett övergripande branschbetyg på 68,3 i nöjdhet på skalan 0-100 är att betrakta som klart godkänt och är betydligt bättre än både bank och telekombranschen. SKI konstaterar även att försäkringsbranschen är bättre på proaktivitet och initiativförmåga än flera andra branscher.

- Även om detta är en utmaning även för försäkringsbranschen tycks man ligga före många andra i de branscher som vi mäter, berättar Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex. I en i övrigt passiv kund- och leverantörsrelation har försäkringsbranschen lyckats hitta så kallade behovspunkter hos sina kunder som ligger utanför det vi traditionellt förknippar med försäkring, det vill säga skadehantering och ersättningar, säger Johan Parmler.

Du kan läsa mer om undersökningen här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef,
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners går in i Learnster

14 februari · 2018

Söderberg & Partners tar ytterligare ett steg i arbetet med att bredda sitt erbjudande inom digitala verktyg för personalhantering och personalutveckling. Denna gång genom att gå in som delägare i Learnster, som erbjuder digitala utbildningsportaler.

Learnsters lösningar används av flera företag i internutbildningssyften för att skapa och administrera utbildningar på ett enkelt, pedagogiskt och kostnadseffektivt sätt som hjälper både företaget och den anställde att nå målen med utbildningen.

- Vi är naturligtvis väldigt glada över att Söderberg & Partners väljer att investera i Learnster. Det är ytterligare ett bevis på att våra innovativa lösningar för utbildning och kompetensutveckling efterfrågas. Med Söderberg & Partners får vi en långsiktig ägare som vi kan växa tillsammans med och som dessutom sitter på ett stort kunnande om behoven som finns på marknaden, säger Mikael Larsson, vd för Learnster.

En del av affären innebär att Söderberg & Partners börjar använda Learnsters lösningar till all internutbildning för sin personal. Söderberg & Partners ambition med investeringen är också att på sikt kunna erbjuda Learnsters lösningar som en del i leveransen till sina egna kunder.

- Vi ser en stor potential i vårt samarbete med Learnster och vad vi kan uppnå tillsammans. Kontinuerlig kunskapsutveckling är en fundamental del i att hantera pensionsutmaningen kopplad till att vi blir äldre och behöver jobba längre upp i åren. Vi tror att fler och fler företag kommer att efterfråga denna typ av lösningar framöver, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Learnster kommer att fortsätta verka under sitt eget varumärke.

Kortfakta om Learnster

Learnster är den första end-to-end tjänsten för utbildningskonsulter och för internutbildning på företag. Med Learnsters smarta lösningar kan företag bland annat effektivisera on-boarding och kompetensutveckling och samtidigt öka effekten av lärandet.

Mer information om Learnster hittar du här.

Söderberg & Partners förvärvar performance management-företag

8 januari · 2018

Breddar erbjudandet inom digitala tjänster för löne- och förmånshantering genom att förvärva en del av företaget Heartpace.

Söderberg & Partners fortsätter sin satsning inom digitalisering av rådgivning och löpande hantering av pensioner, förmåner och löner genom att förvärva en del av performance management-företaget Heartpace, som är en ledande aktör inom digitalisering av målstyrning och utvärdering av medarbetare.  För Söderberg & Partners är förvärvet ett ytterligare steg i att kunna erbjuda sina kunder en komplett palett av digitaliserade tjänster inom löne- och förmånshantering.

Heartpace arbetar med webbaserat stöd till företagsledning och chefer som har ansvar för medarbetarsamtal och målstyrning.

- Vi vet att väl genomförda samtal ger ökat engagemang bland medarbetarna och det i sin tur är en av de viktigaste egenskaperna för att göra företag framgångsrika. Företag som är ledande i sin bransch visar sig nästan alltid ha mer engagerade medarbetare än sina konkurrenter säger Henrik Dannert, vd och en av grundarna av Heartpace.

För Söderberg & Partners är förvärvet ytterligare ett steg för att bredda sitt utbud av rådgivning och stödverktyg till kunder inom området pensioner, löner och förmåner.

- Heartpace har ett webbaserat system för arbetsgivare och chefer som passar in bland de tjänster vi erbjuder. Med Heartpace kommer vi kunna hjälpa företag från ax till limpa. Vi kan bistå med att utveckla en väl genomtänkt strategi, implementera den, och följa upp den. Allt för ofta fallerar en väl genomtänkt strategi i att det saknas bra verktyg för att realisera den på individnivå. Med de kompletta digitala tjänster vi nu kan erbjuda inom allt från pensioner, förmåner, performace management och löner kan vi verkligen möta våra kunders behov, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Förvärvet i Heartpace sker genom en aktieemission. Heartpace blir i och med förvärvet en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting och breddar kunderbjudandet till att även omfatta performance management. Affärsområdet S&P Compensation & Benefits Consulting etablerades i början av 2017 och erbjuder sedan starten konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Mer information om Heartpace hittar du här.

Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara fondförsäkringar

3 januari · 2018

Den fjärde analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar

-          I den senaste analysen har vi bland annat tittat extra på om fondförsäkringarna erbjuder fonder med någon form av tematisk hållbarhetsinriktning. Generellt sett kan vi konstatera att lägstanivån för samtliga bolag i analysen är mycket högre än för bara några år sedan. Idag har alla har någon form av minimikrav för att välja in fonder i sitt utbud, säger Victoria Lidén, analytiker på Söderberg & Partners.

Förändringar i betyg i analysen:

• Movestic får höjt betyg från gult till grönt. SEB, Nordea & AMF får sänkt betyg
  • Movestic fick rött betyg 2015, gult betyg 2016 och får grönt betyg för 2017. Det beror på att de har gjort flera förbättringar och framförallt fått ett höjt betyg i Kommunikation & transparens, samt Påverkansarbete. Processen för urval har även utvecklats och resulterat i fler fonder med tydlig hållbarhetsinriktning i utbudet.
  • Bolagen som får sänkt betyg beror främst på förbättringar hos de övriga i analysen. Andra faktorer som bidrar till ett lägre betyg är även att de inte erbjuder lika många fonder som har fått grönt betyg eller har en tematisk inriktning, t.ex. gröna obligationsfonder eller Svanen-märkta fonder.

Du kan läsa hela rapporten här

Vad är en hållbar fondförsäkring?

• En fondförsäkring är en pensionsförsäkring där du själv kan välja vilka fonder dina pensionspengar ska placeras i, utifrån en lista av fonder som försäkringsbolaget har valt ut. De största skillnaderna mellan en traditionell pensionsförsäkring och en fondförsäkring är just att du själv får bestämma, men också står för den finansiella risken.
  • Alla fondförsäkringsbolag är olika, liksom vi sparare. Därför betygsätter vi fondförsäkringsbolagen efter flera olika egenskaper. I vår finansiella analys tittar vi t.ex. på kostnad, bredd i utbudet och fondselekteringsförmåga. I denna hållbarhetsanalys bedömer vi bland annat hur hållbarhet beaktas i fondurvalet, samt hållbarhetsnivån på utbudet. Betygen för de olika kriterierna redovisas separat, så att varje enskild sparare ska kunna välja fondförsäkringsbolag efter den egenskap som är viktigast för just honom eller henne.
  • Varför ska man då välja en hållbar fondförsäkring, och kanske framförallt, hållbara fonder? Det är ett sätt att använda ditt pensionssparande för att driva utvecklingen mot en mer hållbar kapitalförvaltning, vilket innebär att fondförvaltarna tar hänsyn till miljö-, sociala och bolagsstyrningsfaktorer. Denna analysrapport identifierar fondförsäkringar som både väljer in och erbjuder hållbara fonder i fondförsäkringsutbudet, men även är pådrivande för att påverka fondernas innehav i en hållbar riktning.

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande