Skip to main content Skip to main navigation

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad

Pressmeddelande

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad

13 november · 2017

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för sjätte året i rad.

I årets undersökning kring hur försäkringskunder upplever kvalitet hos sina leverantörer får Söderberg & Partners det högsta betyget av alla försäkringsförmedlare.

- Det här är det enskilt viktigaste betyget för hela vår organisation, och vi är oerhört glada att våra kunder uppskattar och värdesätter den hjälp och den service vi ger dem varje dag.  

Vi ser också att nöjdheten hos våra kunder ökat i år jämfört med förra året, och vi kommer att göra allt vi kan för att våra kunder ska fortsätta bli ännu mer nöjda med oss under 2018, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Av undersökningen framgår även att de kunder som fått hjälp och råd kring sina försäkringar av en förmedlare generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen, vilket illustrerar vilka mervärden rådgivningen skapar för kunderna.  

Försäkringsbranschen får bra betyg överlag

I en situation där kundnöjdheten i många branscher som SKI analyserat tappat betydligt de senaste åren så har försäkringsbranschen totalt sett klarat sig bra. I rapporten konstaterar SKI att ett övergripande branschbetyg på 68,3 i nöjdhet på skalan 0-100 är att betrakta som klart godkänt och är betydligt bättre än både bank och telekombranschen. SKI konstaterar även att försäkringsbranschen är bättre på proaktivitet och initiativförmåga än flera andra branscher.

- Även om detta är en utmaning även för försäkringsbranschen tycks man ligga före många andra i de branscher som vi mäter, berättar Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex. I en i övrigt passiv kund- och leverantörsrelation har försäkringsbranschen lyckats hitta så kallade behovspunkter hos sina kunder som ligger utanför det vi traditionellt förknippar med försäkring, det vill säga skadehantering och ersättningar, säger Johan Parmler.

Du kan läsa mer om undersökningen här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef,
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Pressmeddelande

Söderberg & Partners går in som delägare i Novare Pay Consulting

14 augusti · 2018

-Vi är väldigt glada och stolta över att Söderberg & Partners har valt att gå in som ny delägare, säger Erika Andersson, vd och grundare Novare Pay. Det ger oss en stark plattform i vårt arbete att bli den ledande aktören på den nordiska marknaden.

Erika Andersson ser hur detta öppnar upp nya möjligheter för Novare Pay att fortsätta växa.

- Affären kommer långsiktigt garantera vårt fortsatta oberoende, vilket är avgörande för våra kunders förtroende. Jag är övertygad om att det här kommer gynna både befintliga och nya kunder. Med hjälp av de två dedikerade och etablerade ägarna Söderberg & Partners och Novare får vi tillgång till unik expertis och nätverk som kommer våra kunder till gagn.

Affären slutfördes under sommaren 2018 och Novare Pays tjänster kommer erbjudas Söderberg & Partners kunder med början i augusti.

Fredrik Hillelson,grundare av Novare

-       Jag är glad att vi har kommit överens med en så etablerade aktör som Söderberg & Partners, för att ge Novare Pay ytterligare möjlighet att växa. Novare Pay har från dag ett erbjudit våra kunder ett unikt kunskapsunderlag som tillfört värde i deras affär – det hoppas jag nu alltfler ska få möjlighet att kunna ta del av, i och med detta samarbete med Söderberg & Partners.

Gustaf Rentzhog , Vd för Söderberg & Partners:

-       Novare Pay är det bolag på den svenska marknaden som vi bedömer ha kommit längst i att utveckla strategiska rådgivningstjänster inom löne- och förmånsområdet som är anpassade och relevanta för svenska företag. I vår vision att kunna erbjuda våra kunder heltäckande och kompletta lösningar inom såväl strategisk rådgivning som moderna IT-lösningar - som också möjliggör förverkligande av uppsatta strategier - är Novare Pay en bra  pusselbit som gör oss helt kompletta och unika.

Pressmeddelande

Söderberg & Partners växer inom förmögenhetsrådgivning

9 juli · 2018

- Rekryterar tio nya rådgivare till kontoren i Stockholm, Helsingborg, Göteborg, Kalmar och Linköping.

Söderberg & Partners fortsätter att växa inom förmögenhetsrådgivning. Under våren har tio nya rådgivare rekryterats till Söderberg & Partners kontor i Stockholm, Helsingborg, Göteborg, Kalmar och Linköping.    

- Efterfrågan på våra tjänster inom förmögenhetsrådgivning ökar stadigt och vi har därför ett stort och kontinuerligt behov av att rekrytera kompetenta rådgivare. Det känns därför väldigt roligt att vi hittat så många värdefulla tillskott till vår verksamhet under våren och som valt att bli en del av Söderberg & Partners, säger Olof Lindqvist, chef för affärsområdet Private Clients inom Söderberg & Partners.  

De nya rådgivarna kommer från bland annat Nordea Förmögenhetsförvaltning, Swedbank Private Banking, Handelsbanken Private Banking, Danske Bank och Londonbaserade Fisher Investments. Samtliga kommer att arbeta inom Söderberg & Partners affärsområde Private Clients som erbjuder förmögenhetsrådgivning till privatpersoner och entreprenörer.       

För mer information, kontakta:
Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Pressmeddelande

Svenska fondbolag bättre på hållbarhet än utländska

28 juni · 2018

-  Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att svenska fondbolag generellt presterar betydligt bättre än sina utländska konkurrenter

Idag släpper Söderberg & Partners för tredje året i rad rapporten ”Hållbara fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn både till hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalets som investeras i fonden används för att påverka bolag att bli mer hållbara.

Årets rapport bygger på en analys av ca 3300 fonders hållbarhetsarbete, och utifrån faktorer såsom ansvarsfullt ägande och påverkan, hänsynstagande till hållbarhetsinformation, och medlemskap i lokala och internationella samarbeten, får fonder rött, gult eller grönt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Svenska fondbolag mest hållbara

En genomgång av betygsstatistiken i rapporten visar att svenska fondbolag sticker ut i jämförelse med utländska fondbolag när det kommer till hållbarhetsarbetet. Av alla svenska fonder får 15% grönt betyg, 68% gult betyg, och endast 18% rött betyg. För utländska fondbolag är motsvarande siffror 5% gröna, 65% gula och 30% röda.

- Svenska fondbolag är bättre på att få med alla fonder i sitt hållbarhetsarbete. Statistiken talar sitt tydliga språk i att hållbarhet i mångt och mycket fortfarande är en nischprodukt. Men bland svenska fondbolag är det lite mindre så. Svenska fondbolag är också mer aktiva i ägarfrågor, där de har ett bättre och proaktivt arbetssätt, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Aktiefonder bättre än övriga fondtyper

Rapporten visar också att aktiefonder - ur ett hållbarhetsperspektiv – är generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. Endast 2% av räntefonderna har fått grönt hållbarhetsbetyg.

Ingen blandfond har fått grönt betyg, och det är bara en hedgefond i analysen har fått grönt betyg.

- En anledning till detta resultat kan vara att det under en lång tid har varit ett större fokus på hållbarhet i aktiefonderna, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag. Dock ser vi att fler förvaltare har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både räntefonder och hedgefonder, framförallt genom att andelen gula fonder i dessa kategorier ökat, säger Kajsa Brundin.

Om analysen och betygen

Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: Positivt urval (arbetssätt för att höja övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och Ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som – utöver att välja in hållbara bolag även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna

Du kan läsa hela rapporten här. 

För mer information, kontakta:
Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Kontakta oss