Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad

13 nov. 2017
I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för sjätte året i rad.

I årets undersökning kring hur försäkringskunder upplever kvalitet hos sina leverantörer får Söderberg & Partners det högsta betyget av alla försäkringsförmedlare.

- Det här är det enskilt viktigaste betyget för hela vår organisation, och vi är oerhört glada att våra kunder uppskattar och värdesätter den hjälp och den service vi ger dem varje dag.

Vi ser också att nöjdheten hos våra kunder ökat i år jämfört med förra året, och vi kommer att göra allt vi kan för att våra kunder ska fortsätta bli ännu mer nöjda med oss under 2018, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Av undersökningen framgår även att de kunder som fått hjälp och råd kring sina försäkringar av en förmedlare generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen, vilket illustrerar vilka mervärden rådgivningen skapar för kunderna.

Försäkringsbranschen får bra betyg överlag

I en situation där kundnöjdheten i många branscher som SKI analyserat tappat betydligt de senaste åren så har försäkringsbranschen totalt sett klarat sig bra. I rapporten konstaterar SKI att ett övergripande branschbetyg på 68,3 i nöjdhet på skalan 0-100 är att betrakta som klart godkänt och är betydligt bättre än både bank och telekombranschen. SKI konstaterar även att försäkringsbranschen är bättre på proaktivitet och initiativförmåga än flera andra branscher.

- Även om detta är en utmaning även för försäkringsbranschen tycks man ligga före många andra i de branscher som vi mäter, berättar Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex. I en i övrigt passiv kund- och leverantörsrelation har försäkringsbranschen lyckats hitta så kallade behovspunkter hos sina kunder som ligger utanför det vi traditionellt förknippar med försäkring, det vill säga skadehantering och ersättningar, säger Johan Parmler.

Du kan läsa mer om undersökningen här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef,
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se