Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjunde året i rad

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjunde året i rad

12 november · 2018

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjunde året i rad. Det framgår av den årliga undersökning som Svenskt Kvalitetsindex (SKI) publicerade idag.

I årets SKI-undersökning om hur kunderna upplever den kvalitet som leverantörer inom försäkringsdistribution erbjuder, får Söderberg & Partners det högsta betyget. För sjunde året i rad.

- Vi är oerhört stolta och glada över att återigen få detta fina betyg. Det är ju det enskilt viktigaste omdömet vi kan få. Jag och hela vår organisation gläds över att våra kunder i så hög grad uppskattar och värdesätter vår kompetens och service.  Men vi lutar oss inte tillbaka, helt nöjda är vi inte förrän alla våra kunder ger oss högsta betyg. Så vi strävar mot ett ännu bättre resultat för 2019, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Enligt undersökningen värnar försäkringsbranschen i större utsträckning än många andra branscher om sina kunder och har betydligt bättre resultat än exempelvis bank- och telekombranscherna, vars resultat presenterades tidigare under hösten.

Av undersökningen framgår även att de kunder som i en personlig kontakt fått direkt rådgivning generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen.

Du kan läsa mer om undersökningen här

För mer information:
Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Charlotte

Mobil: 072- 715 70 50

Söderberg & Partners växer i Karlstad - Rekryterar duo från Skandia

7 december · 2020

Söderberg & Partners har rekryterat Henric Ramström och Oskar Jarnryd till sitt kontor i Karlstad. De har båda drygt 10 års erfarenhet av rådgivning från tidigare positioner på bland annat Skandia, Handelsbanken och SEB, och på Söderberg & Partners kommer de att bidra till att förstärka och utveckla erbjudandet inom tjänstepensionsrådgivning i regionen.

- Vi är väldigt glada att få hälsa Henric och Oskar välkomna till oss i Karlstad. De har båda en gedigen erfarenhet av att arbeta med rådgivning på lokal nivå och ett driv att verkligen skapa värde för sina kunder. Tillsammans med dem stärker vi vårt tjänstepensionserbjudande avsevärt i regionen och vi ser mycket fram emot att fortsätta växa i Karlstad med dem ombord, säger Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare för Söderberg & Partners i Karlstad.

De båda rådgivarna tillträder sina nya tjänster hos Söderberg & Partners i Karlstad mars 2021.

Tel: 076- 149 50 05

Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare Söderberg & Partners Karlstad

Maila Thomas

Tel: 072- 008 98 45

Pressmeddelande

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier inleder samarbete inom förmögenhetsrådgivning

3 december · 2020

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier ASA (”ABGSC”) har idag tecknat ett exklusivt samarbetsavtal med avsikten att erbjuda Söderberg & Partners Wealth Managements kunder inom förmögenhetsrådgivning möjligheter att investera direkt i kapitalmarknadstransaktioner som hanteras av ABGSC.

Genom samarbetet kommer kunder till Söderberg & Partners Wealth Management erbjudas att teckna aktier vid börsintroduktioner, i så kallade pre-IPO processer samt i onoterade bolag. Söderberg & Partners Wealth Management kommer även kunna erbjuda ABGSC:s kunder sina tjänster inom förmögenhetsrådgivning.

- Vi är mycket glada att kunna presenterar detta samarbete med Söderberg & Partners Wealth Management och ser fram emot att kunna erbjuda deras kunder nya investeringsmöjligheter. Genom detta samarbetsavtal kan vi även stärka vår egen placing power, det vill säga förmåga att matcha investerare med emittenter, ytterligare. Det är detta som gjort oss till den ledande investmentbanken i Norden där vi möjliggör för företag och kapital att växa och utvecklas, säger Jonas Ström, vd för ABGSC.

- Genom att få tillgång till ABGSC:s transaktioner kan vi erbjuda våra kunder ännu mer differentierade investeringsmöjligheter. Det breddar vårt redan starka kunderbjudande och adderar en ny investeringsform som vi tror är mycket attraktiv för vår specifika kundgrupp. ABGSC har under flera år visat att de är den ledande investmentbanken i Norden med gedigen transaktionserfarenhet, starka relationer till institutionella investerare och hög-kvalitativa tjänster inom aktieanalys. Vi samarbetar redan idag med ABGSC kring aktieanalys, och vi ser med glädje fram emot att fördjupa samarbetet ytterligare genom detta initiativ, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

ABGSC har under senare år uppmärksammat ett växande intresse för bolagets aktiemarknadstransaktioner bland förmögna privatinvesterare och family offices som förvaltar större familjeförmögenheter.

- Vi har under en tid letat efter ett bra tillfälle att få in en fot inom förmögenhetsrådgivning då vi sett ett ökat intresse att investera i våra transaktioner. Söderberg & Partners Wealth Management var den partner som passade oss bäst med tanke på bolagets påvisade förmåga att skapa kundvärde samt dess kapitalstarka kundbas, till vilka vi nu kan erbjuda investeringsmöjligheter som de annars inte skulle ha tillgång till. ABGSC och Söderberg & Partners Wealth Management är utmärkta komplement till varandra och vi ser fram emot ett långsiktigt och lukrativt samarbete, säger Jonas Ström.

Jonas Ström, VD, ABG Sundal Collier

Petter Brunnberg, kommunikationschef, ABG Sundal Collier

Ny rapport: Så hållbara är Sveriges pensionsbolag 2020

27 november · 2020

- Länsförsäkringar klättrar på betygsskalan och AMF tappar i årets analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete

Idag släpper Söderberg & Partners för sjunde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen omfattar 12 av de svenska pensionsbolagen och syftet med rapporten är att hjälpa pensionsspararna kunna välja det mest hållbara alternativet.

Länsförsäkringar klättrar – AMF tappar

I årets resultat har två pensionsbolag fått förändrat hållbarhetsbetyg. I årets betygsättning har AMF fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och Länsförsäkringar Gamla har fått ett höjt betyg från gult till grönt. I övrigt är totalbetygen för de resterande bolagen oförändrade

Fokus på ränteinvesteringar och Covid-19

Årets rapport innehåller fördjupningskapitel om hur hållbarhetsarbetet ser ut i ränteinvesteringar, och hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsförvaltning.

- Räntor utgör en majoritet av pensionsbolagens portföljer och är således en avgörande del i pensionskapitalets totala hållbarhetsnivå. Resultatet från årets analys visar att graden av hållbarhetsintegrering i förvaltningen beror på vilken typ av räntebärande investering det handlar om. Några pensionsbolag integrerar hållbarhet lika frekvent i företagsobligationer som i aktier då hållbarhetsstrategier kan tillämpas på samma sätt. Hållbarhetsintegrering i statsobligationer är däremot mindre vanligt, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys på Söderberg & Partners.

Gällande frågan om hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsstrategier, visade det sig att det inledningsvis fanns en minskning i antalet påverkansdialoger.

- Efter att den mest turbulenta tiden var över upplevde de istället att de fanns mer tid över till möten och att det varit ett större fokus på sociala frågor, såsom hur de har hanterat sina medarbetare. Pensionsbolagens grundinställning till påverkansarbetet är för de flesta oförändrad, medan vissa tycker detta lett till att de fått en mer fördjupad och närmare kontakt med deras innehav vilket lett att de fått ett bättre påverkansarbete som kommer fortlöpa även efter krisen, säger Lingyi Lu.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Tel: 076- 149 50 05