Söderberg & Partners: Helgar inflationsmålen medlen?

Söderberg & Partners: Helgar inflationsmålen medlen?

20 september · 2018

I Söderberg & Partners tredje strategirapport för 2018 konstaterar företaget bland annat att ett inflationsmål överordnat allt annat i kombination med Riksbankens självständighet riskerar att leda till finansiell instabilitet, samt att sämsta miljön för aktier är när BNPtillväxttakten och inflationstakten faller sekventiellt.

Högaktuellt att initiera öppen dialog

Söderberg & Partners skriver i rapporten att Riksbankens envisa strävan efter att uppnå sitt inflationsmål kan, genom ökad skuldsättning och uppblåsta tillgångsprisbubblor, leda till finansiell instabilitet. Ett mer nyanserat inflationsmål som tar hänsyn till en bredare aspekt av den ekonomiska utvecklingen är önskvärt, liksom ett ökat samarbete mellan regering, Finansinspektionen och Riksbanken.

- Penningpolitiken är trögrörlig men vi ser att det aldrig varit mer aktuellt än nu att initiera en öppen dialog kring inflationsmålets vara eller icke vara, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Strukturella faktorer och den envist låga inflationen

Inflationen är, trots massiva penningpolitiska åtgärder, inte lika stark som den historiskt brukar vara i den här delen av konjunkturcykeln. Söderberg & Partners skriver i sin rapport att strukturella faktorer som stigande medellivslängd, lägre födelsetal i förhållande till befolkningen och ett väl utvecklat digitalt och globalt samhälle - som alla påverkar prisökningstakten – ligger bakom.

- Mot bakgrund av de strukturella faktorerna finns det anledning för oss att tro att inflationen i framtiden kan komma att vara fortsatt dämpad. Men det finns även krafter som kan ha motsatt effekt, till de hör bland annat en ökad protektionism, säger Matthias Gietzelt.

Inflationsnivån – isolerat liten betydelse för aktiemarknadens potential

Graden av inflation spelar inte alltid någon avgörande roll för möjligheterna till positiv avkastning på aktiemarknaden. Undantagen har varit i perioder då inflationen varit extremt låg eller extremt hög, konstaterar Söderberg & Partners.

- BNP-tillväxten har däremot desto större betydelse eftersom förändringar i den får ett större genomslag i vinstprognoserna. Analyserar vi förändringarna i dessa två parametrar kombinerat kan vi se att sämsta miljön för aktier är när både BNP-tillväxttakten och inflationstakten faller sekventiellt. Det är en fas vi ännu inte väntas befinna oss i, påpekar Matthias Gietzelt.

En försiktig syn på aktiemarknaden

I Söderberg & Partners strategirapport redogörs även för globala makroekonomiska förutsättningar och bolagets syn på olika tillgångsklasser och regioner. En något försiktig syn på aktiemarknaden kvarstår och investeringar på främst de utvecklade marknaderna kan vara att föredra före tillväxtmarknaderna.

För mer information, kontakta:
Charlotte Näsström Morén, tillförordnad Informationschef, Söderberg & Partners
charlotte.nasstrommoren@soderbergpartners.se
Mobil: 072 – 715 70 50

Söderberg & Partners på Cision

Söderberg & Partners är bäst på service och det personliga mötet

18 april · 2019

I Kantar Sifo Prosperas branschundersökning rankas Söderberg & Partners som bäst på service och det personliga mötet av Sveriges Private Banking-aktörer.

I en värld som förändras och blir allt mer digital så tror Söderberg & Partners fortfarande på den personliga rådgivningen när det kommer till en människas finansiella situation.

- Att förvalta någons pengar är ett stort förtroende. Förvaltning är inte bara siffror utan det handlar mycket om den mänskliga aspekten och att skapa förtroende. Det behövs en människa för att förstå en annan människa, säger Magnus Wikner, affärsområdesansvarig för Special Clients.

Det personliga mötet är A och O för Söderberg & Partners, och rådgivarens roll är central i leveransen till kund. Bolaget ser det därför som en självklarhet att investera i rådgivarens vardag med utvecklad teknologi och smarta verktyg. Söderberg & Partners tror på att det betalar sig att satsa på rådgivaren.

Vi tror på det personliga mötet

Ett av Söderberg & Partners kundlöften är personlig hänsyn där man ser varje kund utifrån kundens specifika behov. Utöver detta så tror Söderberg & Partners också på den lokala närvaron, att finnas tillgängliga ute i landet. Mer specifikt så har bolaget 89 kontor i landet, vilket uppskattas av kunderna.

- Vi tror på lokal närvaro. Bor du på en mindre ort vill du fortfarande ha din rådgivare nära och inte någon som sitter i exempelvis Stockholm eller Göteborg. Vi finns på 42 svenska orter, från Luleå i norr till Malmö i söder, vilket betyder mycket för kunderna, berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners klättrar mest i branschen

Det är fjärde året som Söderberg & Partners är med på topplistan i Prosperas undersökning som baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor.

Förutom att Söderberg & Partners rankats etta i kategorierna service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, så har det sammanlagda betyget gjort att bolaget klättrat mest av alla Private Banking-aktörer i Sverige. Söderberg & Partners har gått från plats sex till plats två på ett år, vilket säger lite om företagets kapacitet.

- Rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut. Vi har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. Nästa år siktar vi på förstaplatsen, säger Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har rankts som nr 1 i Kantar Sifo Prosperas undersökning gällande:

• Service
  • Personliga mötet
  • Etik
  • Familjerätt
  • Rådgivning kring successioner

Söderberg & Partners har dessutom:

• Klättrat mest av Sveriges Private Banking-aktörer

Söderberg & Partners expanderar i Finland - förvärvar Rewenda OY

4 april · 2019

Söderberg & Partners går in som ny huvudägare i den finska försäkringsförmedlaren Rewenda OY. Förvärvet innebär att Söderberg & Partners blir tredje störst inom sakförsäkring i Finland

Söderberg & Partners expanderar verksamheten i Finland. Det senaste steget i tillväxtresan sker genom förvärvet av försäkringsförmedlaren Rewenda OY.

- Rewenda är ett av de större fristående förmedlarbolagen på den finska marknaden och de har ett kundsegment inom sakförsäkring som kompletterar vår befintliga verksamhet i Finland väldigt bra. Genom vår kombinerade affärsvolym kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu starkare lösningar och produkter inom offentlig försäkring, säger Peter Bergman, ansvarig för Söderberg & Partners verksamhet i Finland.

Förvärvet innebär även att Söderberg & Partners nu blir den tredje största aktören inom sakförsäkring i Finland med drygt 60 medarbetare och en omsättning på närmare 100 MSEK.

Söderberg & Partners gjorde entré på den finska marknaden 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har ett flertal andra verksamheter anslutit och idag bedrivs Söderberg & Partners finska verksamhet under varumärkena Söderberg & Partners Finland Oy, Benefit Advisors Oy, Optimum Insurance Consultants Oy, Semita Oy, Meklaritalo Oy, ITM Brokers OY, och nu även Rewenda OY.

För mer information, kontakta:

Peter Bergman, Ansvarig för Söderberg & Partners Finland, på peter.bergman@soderbergpartners.se, eller mobil: +4670 8786011

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners, på
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se, eller mobil: 076- 149 50 05

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.