Söderberg & Partners: Helgar inflationsmålen medlen?

Söderberg & Partners: Helgar inflationsmålen medlen?

20 september · 2018

I Söderberg & Partners tredje strategirapport för 2018 konstaterar företaget bland annat att ett inflationsmål överordnat allt annat i kombination med Riksbankens självständighet riskerar att leda till finansiell instabilitet, samt att sämsta miljön för aktier är när BNPtillväxttakten och inflationstakten faller sekventiellt.

Högaktuellt att initiera öppen dialog

Söderberg & Partners skriver i rapporten att Riksbankens envisa strävan efter att uppnå sitt inflationsmål kan, genom ökad skuldsättning och uppblåsta tillgångsprisbubblor, leda till finansiell instabilitet. Ett mer nyanserat inflationsmål som tar hänsyn till en bredare aspekt av den ekonomiska utvecklingen är önskvärt, liksom ett ökat samarbete mellan regering, Finansinspektionen och Riksbanken.

- Penningpolitiken är trögrörlig men vi ser att det aldrig varit mer aktuellt än nu att initiera en öppen dialog kring inflationsmålets vara eller icke vara, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Strukturella faktorer och den envist låga inflationen

Inflationen är, trots massiva penningpolitiska åtgärder, inte lika stark som den historiskt brukar vara i den här delen av konjunkturcykeln. Söderberg & Partners skriver i sin rapport att strukturella faktorer som stigande medellivslängd, lägre födelsetal i förhållande till befolkningen och ett väl utvecklat digitalt och globalt samhälle - som alla påverkar prisökningstakten – ligger bakom.

- Mot bakgrund av de strukturella faktorerna finns det anledning för oss att tro att inflationen i framtiden kan komma att vara fortsatt dämpad. Men det finns även krafter som kan ha motsatt effekt, till de hör bland annat en ökad protektionism, säger Matthias Gietzelt.

Inflationsnivån – isolerat liten betydelse för aktiemarknadens potential

Graden av inflation spelar inte alltid någon avgörande roll för möjligheterna till positiv avkastning på aktiemarknaden. Undantagen har varit i perioder då inflationen varit extremt låg eller extremt hög, konstaterar Söderberg & Partners.

- BNP-tillväxten har däremot desto större betydelse eftersom förändringar i den får ett större genomslag i vinstprognoserna. Analyserar vi förändringarna i dessa två parametrar kombinerat kan vi se att sämsta miljön för aktier är när både BNP-tillväxttakten och inflationstakten faller sekventiellt. Det är en fas vi ännu inte väntas befinna oss i, påpekar Matthias Gietzelt.

En försiktig syn på aktiemarknaden

I Söderberg & Partners strategirapport redogörs även för globala makroekonomiska förutsättningar och bolagets syn på olika tillgångsklasser och regioner. En något försiktig syn på aktiemarknaden kvarstår och investeringar på främst de utvecklade marknaderna kan vara att föredra före tillväxtmarknaderna.

Charlotte Näsström Morén, tillförordnad Informationschef, Söderberg & Partners
charlotte.nasstrommoren@soderbergpartners.se
Mobil: 072 – 715 70 50

Söderberg & Partners på Cision

Söderberg & Partners medarbetare först att bli klimatpositiva

10 oktober · 2018

FN uppmanar till fördubblade ansträngningar för att hålla nere den globala uppvärmningen. Samtidigt meddelas att William D. Nordhaus får Nobels ekonomipris för att ha integrerat klimatförändringar i långsiktig makroekonomisk analys. Söderberg & Partners vill möta den allt viktigare frågan om framtidens klimat och valde alldeles nyligen, som det första företaget i svenskt näringsliv, att se till att medarbetarna inte enbart är klimatpositiva i arbetet – de klimatkompenserar även för samtliga medarbetare på hemmaplan och på fritiden i övrigt. Nu utmanar de fler att följa efter.

Söderberg & Partners utgår från FN:s statistik som visar en genomsnittspersons klimatpåverkan. Utifrån denna har Söderberg & Partners valt att ha goda marginaler – de har dubblat klimatkompensationen per medarbetare utifrån statistiken. Certifieringen sker enligt “We Don’t Have Time Climate Positive Employees™”.

- Det är glädjande och jag är stolt när nu alla medarbetare på Söderberg & Partners i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Spanien och Luxemburg - nästan 1900 personer - är klimatpositiva. Vi har arbetat i flera år med hållbarhetsanalyser och att integrera hållbarhet i våra råd. Vår svenska verksamhet är ISO-certifierad i miljö sedan 2016 och nu tog vi ett strategiskt beslut att satsa ännu mer, säger Kajsa Brundin som är chef för produktanalyser och hållbarhet på Söderberg & Partners.

Syftet med We Don’t Have Time är att bygga världens största sociala nätverk kring klimatfrågan för att få makthavarna att förstå att vi inte har tid att vänta. De har hittat ett unikt sätt att inte bara klimatkompensera för människors livsstil utan även samtidigt ta bort en betydande mängd av de utsläppsrätter från marknaden som hotar klimatet - och samtidigt visa att detta går hand i hand med ekonomisk utveckling.

"Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år."

Genom att stötta Söderberg & Partners i målet att göra sina medarbetare klimatpositiva kommer We Don’t Have Time årligen att köpa klimateffektiva projekt för Söderberg & Partners motsvarande minst 27 000 ton CO2 och annullera de utsläppsrätter som erhålls från marknaden.

- Syftet är att både göra direkt klimatnytta och driva på den frivilliga klimatkompensationen och i förlängningen driva upp marknadspriset i handeln med utsläppsrätter. Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år. Förutom Söderberg & Partners tjänsteresor kommer en betydande klimatpåverkan till stor del från medarbetarnas privata livsstil vilket vi nu tar höjd för, säger Mårten Thorslund, marknadschef och hållbarhetsansvarig på We Don’t Have Time.

Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, uppmanar nu fler aktörer i branschen att följa efter.

- Vi ville ta ett större grepp än enbart våra kontors klimatpåverkan och därför valde vi att fokusera på våra medarbetare ur ett bredare perspektiv. Medarbetarna blir inte enbart klimatpositiva i sitt arbete utan vi kompenserar även för deras hem och fritid. Förhoppningen är att vår klimatcertifiering inspirerar alla i företaget att även ta egna initiativ för att minska sin totala klimatpåverkan. Inte minst hoppas jag att fler aktörer inspireras att följa oss, säger Gustaf Rentzhog.

Mer information om hur beräkningar gjorts finns på We Don't Have Times hemsida

För mer information:

Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Charlotte
Mobil: 072- 715 70 50

Kajsa Brundin, Chef Produktanalyser och hållbarhet, Söderberg & Partners

Maila Kajsa

Mårten Thorslund, Marknadschef och hållbarhetsansvarig, We Don’t Have Time

Marten.Thorslund@wedonthavetime.org

Söderberg & Partners rekryterar Joakim Bornold

4 oktober · 2018

Joakim Bornold värvas som Sparekonom till Söderberg & Partners. Han kommer närmast från en liknande roll på Nordnet och innan dess arbetade han på Nasdaq och Skandia.

På Söderberg & Partners får Joakim Bornold rollen som Sparekonom och kommer arbeta med frågor som rör sparande, investeringar, pension och rådgivning.

- Jag ser fram emot att fortsätta analysera, kommentera och förklara börsen och vår ekonomiska omvärld. Jag vill även i hög grad belysa frågor som är viktiga för det långsiktiga sparandet och där är pensionssparandet med dess utmaningar och möjligheter en oerhört viktig beståndsdel, säger Joakim Bornold.

Joakim Bornold börjar på Söderberg & Partners den 15 december i år.

- Det är väldigt roligt att vi får stärka upp Söderberg & Partners med ytterligare en mycket erfaren medarbetare. Vi har ett flertal experter och analytiker inom investeringar och tanken är att Joakim Bornold ska komplettera med ett brett grepp om frågor som rör människors ekonomi och framtid, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, tel: 076-149 50 17

Joakim Bornold, tel: 070- 099 02 99

Stor tillväxt i Söderberg & Partners risk- och försäkringsverksamhet

2 oktober · 2018

Söderberg & Partners verksamhet inom risk- och försäkring växer i snabb takt. Sedan 2014 är företaget den största förmedlaren på området i Sverige och under 2018 växer affärsområdet ytterligare med rekrytering av 17 rådgivare. Samtidigt sjösätts en ny organisation för verksamheten.

Alla de nya rådgivarrekryteringarna inom Söderberg & Partners risk- och försäkringsverksamhet i år – 17 stycken – är ett starkt och välkommet tillskott i den expansion som pågår. Björn Thorstrand, med gedigen erfarenhet från risk- och försäkringsfrågor och lång historik inom Söderberg & Partners, blir den som får det övergripande ansvaret för expansionen i den nya organisationen i Sverige.

- Även om vi ser tillväxtmöjligheter inom alla segment är det lite extra spännande med vår satsning mot stora företag och industri. Jag ser med entusiasm och tillförsikt fram emot när vi nu sjösätter en ny organisation för den expansion vi har framför oss, säger Björn Thorstrand.

Samtidigt tillsätts en tillväxtchef, där Olle Barrling tillträder för att leda tillväxten. Han har varit teamchef inom Söderberg & Partners sedan 2006 och de senaste åren har han agerat som rådgivare för staben.

- Jag har varit rätt länge i företaget eftersom jag helt enkelt trivs väldigt bra, vilket jag även hoppas att alla våra nyrekryterade medarbetare ska göra. Vi är oerhört glada att vi ytterligare kan förstärka vårt företag med så många värdefulla nya kollegor och kompetenser. Vårt erbjudande till kunderna och vår företagskultur står sig mycket starka och det gör såklart tillväxtarbetet enklare, säger Olle Barrling.

Han tillägger att förutsättningarna att ge kunderna bättre service och försäkringserbjudanden än branschen generellt kan, är väsentligt för att locka rätt kompetens. De nyrekryterade har anslutit från i huvudsak försäkringsgivare och internationella mäklarhus.

Olle Barrling, tillväxtchef på Söderberg & Partners, tel: 08-466 80 05
Charlotte Näsström Morén, tf informationschef på Söderberg & Partners, tel: 072-715 70 50