Söderberg & Partners: Helgar inflationsmålen medlen?

Pressmeddelande

Söderberg & Partners: Helgar inflationsmålen medlen?

20 september · 2018

I Söderberg & Partners tredje strategirapport för 2018 konstaterar företaget bland annat att ett inflationsmål överordnat allt annat i kombination med Riksbankens självständighet riskerar att leda till finansiell instabilitet, samt att sämsta miljön för aktier är när BNPtillväxttakten och inflationstakten faller sekventiellt.

Högaktuellt att initiera öppen dialog

Söderberg & Partners skriver i rapporten att Riksbankens envisa strävan efter att uppnå sitt inflationsmål kan, genom ökad skuldsättning och uppblåsta tillgångsprisbubblor, leda till finansiell instabilitet. Ett mer nyanserat inflationsmål som tar hänsyn till en bredare aspekt av den ekonomiska utvecklingen är önskvärt, liksom ett ökat samarbete mellan regering, Finansinspektionen och Riksbanken.

- Penningpolitiken är trögrörlig men vi ser att det aldrig varit mer aktuellt än nu att initiera en öppen dialog kring inflationsmålets vara eller icke vara, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Strukturella faktorer och den envist låga inflationen

Inflationen är, trots massiva penningpolitiska åtgärder, inte lika stark som den historiskt brukar vara i den här delen av konjunkturcykeln. Söderberg & Partners skriver i sin rapport att strukturella faktorer som stigande medellivslängd, lägre födelsetal i förhållande till befolkningen och ett väl utvecklat digitalt och globalt samhälle - som alla påverkar prisökningstakten – ligger bakom.

- Mot bakgrund av de strukturella faktorerna finns det anledning för oss att tro att inflationen i framtiden kan komma att vara fortsatt dämpad. Men det finns även krafter som kan ha motsatt effekt, till de hör bland annat en ökad protektionism, säger Matthias Gietzelt.

Inflationsnivån – isolerat liten betydelse för aktiemarknadens potential

Graden av inflation spelar inte alltid någon avgörande roll för möjligheterna till positiv avkastning på aktiemarknaden. Undantagen har varit i perioder då inflationen varit extremt låg eller extremt hög, konstaterar Söderberg & Partners.

- BNP-tillväxten har däremot desto större betydelse eftersom förändringar i den får ett större genomslag i vinstprognoserna. Analyserar vi förändringarna i dessa två parametrar kombinerat kan vi se att sämsta miljön för aktier är när både BNP-tillväxttakten och inflationstakten faller sekventiellt. Det är en fas vi ännu inte väntas befinna oss i, påpekar Matthias Gietzelt.

En försiktig syn på aktiemarknaden

I Söderberg & Partners strategirapport redogörs även för globala makroekonomiska förutsättningar och bolagets syn på olika tillgångsklasser och regioner. En något försiktig syn på aktiemarknaden kvarstår och investeringar på främst de utvecklade marknaderna kan vara att föredra före tillväxtmarknaderna.

Charlotte Näsström Morén, tillförordnad Informationschef, Söderberg & Partners
charlotte.nasstrommoren@soderbergpartners.se
Mobil: 072 – 715 70 50

Söderberg & Partners på Cision

Söderberg & Partners förvärvar del av JRS Asset Management

16 december · 2019

Söderberg & Partners har förvärvat en minoritetsandel om 49 procent i JRS Asset Management AB. Bolaget grundades 2007 och erbjuder förmögenhetsrådgivning inom Family Office-segmentet, vilket vänder sig till privatpersoner och entreprenörer med stora och komplexa förmögenhetsbilder.

För Söderberg & Partners innebär förvärvet att koncernen adderar ytterligare kompetenser och erfarenheter som stärker helhetserbjudandet inom förmögenhetsrådgivning.

- JRS Asset Management är ett bolag som vi följt under en ganska lång tid. Den nya ägarkonstellationen som tog över 2014 har gjort ett imponerande arbete med att ställa om verksamheten till en ny affärsmodell samtidigt som de lyckats öka AUM från 6 miljarder SEK till 9 miljarder SEK. Jag är väldigt glad att vi inleder ett samarbete, och jag vet att JRS Asset Management kommer att bli ett väldigt starkt och värdefullt komplement till vår verksamhet och erbjudande inom förmögenhetsrådgivning, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Även JRS Asset Management ser ett stort värde i samarbetet med Söderberg & Partners.

- Söderberg & Partners kommer att bli en utmärkt partner till oss och hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder. Vi är ett företag som värdesätter den nära och personliga relationen mellan oss och våra kunder, och vi är därför väldigt glada att gå in i ett samarbete där vi kan behålla och vidareutveckla det småskaliga företagets arbetssätt samtidigt som vi vinner det stora företagets resurser och kraft, säger Ola Josefsson, vd JRS Asset Management.

Det befintliga ägandet i JRS Asset Management är fördelat över ett antal minoritetsposter som innehas av bland andra Viktor Söderberg, Erik Wehtje samt personalen i bolaget.  Utöver tillkomsten av Söderberg & Partners förblir denna ägarbild intakt, och JRS Asset Management kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under sitt befintliga varumärke och tillstånd. Affären är villkorad av Finansinspektionens godkännande.

Maila Rasmus, Tel: 076- 149 50 05

Ola Josefsson, vd, JRS Asset Management

Maila Ola, Tel: 076-100 60 09

Pressmeddelande

Ny rapport: Alternativa investeringar stor hållbarhetsutmaning för pensionsbolag

19 november · 2019

Söderberg & Partners senaste analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete visar att alternativa investeringar ökar samtidigt som hållbarhetsstyrningen släpar efter

Idag släpper Söderberg & Partners för sjätte året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Årets tema fokuserar på hur pensionsbolagen arbetar för att ta hänsyn till hållbarhet i alternativa investeringar.

Rapporten kommer bland annat fram till följande:

• Mellan år 2009 - 2018 har andelen alternativa investeringar i svenska pensionsbolag ökat med från 14 procent till 22 procent, men utvecklingen reflekteras inte i hållbarhetsarbetet.
  • Datatillgänglighet kan vara en orsak till den bristande hållbarhetsintegreringen, vilket leder till att många pensionsbolag själva undersöker och bedömer alternativa investeringar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

En övergripande slutsats är att bolagens hållbarhetsarbete kring alternativa investeringar inte håller samma kvalitet som deras hållbarhetsarbete kring traditionella tillgångsslag.

- Våra slutsatser är att pensionsbolagen tar viss hänsyn till hållbarhet vid investeringar i alternativa tillgångsslag, men att metoderna och processerna dessvärre ännu är otillräckliga för att säkerställa en gedigen genomlysning och hantering av alla potentiella hållbarhetsrisker. Med andra ord, alla gör något men ingen gör allt., säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Två bolag får höjda betyg – två sänks

I årets rapport är det två pensionsbolag som höjer sitt hållbarhetsbetyg, från rött till gult respektive från gult till grönt. Två andra pensionsbolag har fått sänkt betyg. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Vad är alternativa investeringar?

Alternativa investeringar är ett samlingsbegrepp för alla tillgångsklasser som ligger utanför de traditionella tillgångsslagen aktier och räntor. Exempel på alternativa tillgångar är hedgefonder, fastigheter och Private equity (direktinvesteringar i onoterade bolag). Genom att lägga till alternativa tillgångsslag i sin portfölj kan investeraren sprida risk och öka diversifieringen. Detta beror på att alternativa tillgångar är mer eller mindre oberoende av hur aktie- och räntemarknaderna utvecklas.

Om analysen och betygen

Analysen inkluderar de 12 pensionsbolag som omfattas av våra livbolags- och premiegarantiproduktsanalyser, uppdelat i gamla och nya kollektiv vilket resulterar i 14 betyg. Vi har använt oss av publikt tillgängligt material samt skickat ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete. I vissa fall har ett möte bokats in för att diskutera svaren. I andra fall har frågorna besvarats via mailkontakt.

De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta pensionsbolagen är påverkansarbete, ambitioner och värdeskapande inom området, samt processer för hållbara investeringar. Därför utvärderas och betygssätts pensionsbolagen i dessa perspektiv, och slutbetyget är en sammanvägning av betygen inom respektive perspektiv.

Betygen delas ut enligt Söderberg & Partners trafikljussystem med betygen grön, gul, eller röd. Betygsättningen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens hållbarhetsarbete jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre.

Du kan läsa hela rapporten här.

Maila Rasmus
Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för åttonde året i rad

11 november · 2019

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för åttonde året i rad.

- Vi strävar ständigt efter att infria och överträffa våra kunders förväntningar på oss. Det är – och har alltid varit - den enskilt viktigaste komponenten i vårt arbete, och det finns inget som betyder mer för oss än att våra kunder uppenbarligen tycker att vi lever upp till detta, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Försäkringsbranschen sticker ut i kundnöjdhet

Svenskt Kvalitetsindex ser en övergripande trend i att kundnöjdheten ökar generellt inom de flesta branscher de studerar. Den positiva trenden är särskilt tydlig i försäkringsbranschen, som ligger långt över den genomsnittliga kundnöjdhetsnivån i Sverige.

- Försäkringsbranschen kanske uppfattas som trist och byråkratisk, men faktum är att man genomgående får riktigt höga betyg av sina kunder. Jämfört med till exempel bankerna ligger försäkringsbranschen klart högre och flera aktörer har indexnivåer över 75 som vittnar om mycket goda kundrelationer. Man lyckas alltså förmedla viktiga värden som trygghet, stabilitet och god service, säger Johan Parmler, vd på Svenskt Kvalitetsindex.

Maila Rasmus
Mobil: 076- 149 50 05