Söderberg & Partners i samarbete med Denniz Pop Awards

Söderberg & Partners i samarbete med Denniz Pop Awards

5 juni · 2019

Inleder samarbete med svenska musikpriset för att stötta morgondagens musikaliska talanger

Söderberg & Partners har inlett ett samarbete med det svenska musikpriset Denniz Pop Awards. Priset delas årligen ut till de mest framstående nya talangerna inom den svenska musikbranschen och syftet med priset är att uppmärksamma och stötta morgondagens stjärnor.

Denniz Pop Awards startades till minne av musikproducenten Denniz Pop som avled 1998 i cancer. För att föra hans arv vidare skapades en välgörenhetsstiftelse år 2013 av kollegor, vänner och familj. Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer.

Söderberg & Partners engagemang i stiftelsens arbete bygger på en relation mellan Denniz Pop och vår kollega Carl Ståhle som sträcker sig tillbaka till tiden då det som skulle bli den världskända musikstudion Cheiron fortfarande låg i sin linda.

- Allt började med att jag hade förmånen att lära känna Denniz Pop 1990 och fick sen följa med honom genom hans karriär tills han tragiskt gick bort 1998. Hans arv lever dock kvar i den svenska musikproduktionens märg och ligger till grund för den framgång som flera världskända svenska musikproducenter och artister åtnjuter idag. För mig är det väldigt angeläget både på ett personligt och professionellt plan att bidra till att hålla Denniz Pops arv levande, och jag blev därför otroligt glad och stolt när vi fick frågan om att komma in i familjen Friends of Denniz Pop Awards, säger Carl Ståhle, förmögenhetsrådgivare på Söderberg & Partners.

Som en del av gruppen Friends of Denniz Pop Awards kommer Söderberg & Partners – utöver att stötta stiftelsens verksamhet rent ekonomiskt – arbeta för att underlätta vardagen för morgondagens musikaliska talanger genom att hjälpa dem med rådgivning kring privatekonomi, företagsfrågor och juridiskt stöd.

Årets prisutdelning av Denniz Pop Awards sker den 6 juni i Stockholm. Priset delas ut till kategorierna Rookie Award: Låtskrivare/Producent, Rookie Award: Artist/Band, samt hederspriserna The MVP och The Grand Prize, Nytt för i år är den internationella priskategorin International Rookie Award: Låtskrivare/Producent/Artist/Band, som delas ut till en internationell lovande talang inom området.

Du kan läsa mer om Denniz Pop Awards och stiftelsens arbete här.

Mobil: 076- 149 50 05

Om Denniz Pop Awards

Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer. Stiftelsens ändamål och syfte skall, under förutsättning att tillräckliga medel samlas in, i första hand främjas dels genom årlig utdelning av stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare samt dels genom donationer till förmån för Denniz Pop Minnesfond som förvaltas av Cancerföreningen i Stockholm och ingår i Radiumhemmets forskningsfonder.

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

24 november · 2021

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

Tel: 076- 149 50 05

Försäkringsbranschens bästa skadereglering och service prisad

22 november · 2021

If, Dina Försäkringar, och Moderna Försäkringar i topp när Söderberg & Partners medarbetare rankat Sveriges bästa försäkringsbolag utifrån skadereglering och service.

Söderberg & Partners har låtit sina medarbetare betygsätta de svenska sakförsäkringsbolagens skadehantering och servicenivåer för att identifiera vilka bolag som presterar bäst inom dessa områden. De bolag som kom bäst ut i respektive kategori är:

• Årets skadereglerare: If
  • Årets mäklardisk: Dina Försäkringar
  • Årets förmedlarpris: Moderna Försäkringar

Viktiga men ofta förbisedda områden

Syftet med rankingen och utmärkelserna är att uppmärksamma dessa områden av försäkringsbolagens verksamhet som ofta hamnar i skymundan bakom försäkringsvillkor och premier. Det är dock minst lika viktigt att försäkringsbolagen har en kompetent, professionell och effektiv skadehantering när skadan väl inträffat samt en bra kommunikation med sina kunder för en bra helhetsupplevelse.

- Det är stort för oss att för första gången dela ut priser till de försäkringsbolag som fått bäst utfall i vår ranking kring nöjdhet inom skadereglering och mäklarservice. Ett mycket viktigt och värdefullt verktyg för oss i vår rådgivning till våra kunder när vi skall ge rekommendationer om val av leverantör, säger Olle Barrling, tillväxt- och affärsutvecklingschef för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet.

Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Stor spricka mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen

18 november · 2021

- Över hälften av svenskarna har som mål att få mer än 71 procent av sin lön i pension, men det är bara 17 procent som faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå det, visar en ny rapport från Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners släpper idag rapporten ”Pensionssprickan”, som bland annat innehåller resultatet av en undersökning Novus gjort på uppdrag av Söderberg & Partners kring hur stor pension svenskarna har som mål att få, jämfört med hur stor pension de faktiskt förväntar sig att få. Resultatet visar att sprickan mellan mål och förväntningar i vissa fall är alarmerande stor, och syftet med rapporten är att sätta ljus på utmaningen och lyfta frågan om vad som kan göras på samhällsnivå och på individnivå för att sprickan ska minska.

Låga förväntningar på att nå pensionsmålen

Av undersökningen framkommer det bland annat att mer än varannan svensk (59 procent) har som mål att få 71 procent eller mer av sin lön när de går i pension. På frågan om vad de förväntar sig att få ut svarar dock endast 17 procent att de faktiskt tror att de kommer att lyckas uppnå detta.

Bryter man ner svarsgrupperna i ytterligare nivåer visar det sig dessutom att nästan en tredjedel av svenskarna (28 procent) har som mål att få så mycket som 81 procent eller mer av sin lön i pension. En nivå som dessvärre endast 3 procent räknar med att kunna uppnå, vilket ytterligare förstärker bilden av en spricka mellan mål och förväntningar på pensionen.

- Det är verkligen oroväckande att sprickan mellan svenskarnas mål och förväntningar på pensionen är så pass stor. Det vilar ett stort eget ansvar på individer idag att själva ta hand om sitt pensionssparande, och i ett system som bygger på individuellt ansvar för pensionen måste det finnas en tro hos kollektivet på att deras engagemang och deras ansträngningar faktiskt kan hjälpa dem nå sina mål. Utan det riskerar en viktig nyckelkomponent i systemet att sättas ur spel, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Du kan ta del av hela rapporten ”Pensionssprickan” här.