Söderberg & Partners i samarbete med Denniz Pop Awards

Söderberg & Partners i samarbete med Denniz Pop Awards

5 juni · 2019

Inleder samarbete med svenska musikpriset för att stötta morgondagens musikaliska talanger

Söderberg & Partners har inlett ett samarbete med det svenska musikpriset Denniz Pop Awards. Priset delas årligen ut till de mest framstående nya talangerna inom den svenska musikbranschen och syftet med priset är att uppmärksamma och stötta morgondagens stjärnor.

Denniz Pop Awards startades till minne av musikproducenten Denniz Pop som avled 1998 i cancer. För att föra hans arv vidare skapades en välgörenhetsstiftelse år 2013 av kollegor, vänner och familj. Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer.

Söderberg & Partners engagemang i stiftelsens arbete bygger på en relation mellan Denniz Pop och vår kollega Carl Ståhle som sträcker sig tillbaka till tiden då det som skulle bli den världskända musikstudion Cheiron fortfarande låg i sin linda.

- Allt började med att jag hade förmånen att lära känna Denniz Pop 1990 och fick sen följa med honom genom hans karriär tills han tragiskt gick bort 1998. Hans arv lever dock kvar i den svenska musikproduktionens märg och ligger till grund för den framgång som flera världskända svenska musikproducenter och artister åtnjuter idag. För mig är det väldigt angeläget både på ett personligt och professionellt plan att bidra till att hålla Denniz Pops arv levande, och jag blev därför otroligt glad och stolt när vi fick frågan om att komma in i familjen Friends of Denniz Pop Awards, säger Carl Ståhle, förmögenhetsrådgivare på Söderberg & Partners.

Som en del av gruppen Friends of Denniz Pop Awards kommer Söderberg & Partners – utöver att stötta stiftelsens verksamhet rent ekonomiskt – arbeta för att underlätta vardagen för morgondagens musikaliska talanger genom att hjälpa dem med rådgivning kring privatekonomi, företagsfrågor och juridiskt stöd.

Årets prisutdelning av Denniz Pop Awards sker den 6 juni i Stockholm. Priset delas ut till kategorierna Rookie Award: Låtskrivare/Producent, Rookie Award: Artist/Band, samt hederspriserna The MVP och The Grand Prize, Nytt för i år är den internationella priskategorin International Rookie Award: Låtskrivare/Producent/Artist/Band, som delas ut till en internationell lovande talang inom området.

Du kan läsa mer om Denniz Pop Awards och stiftelsens arbete här.

Om Denniz Pop Awards

Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer. Stiftelsens ändamål och syfte skall, under förutsättning att tillräckliga medel samlas in, i första hand främjas dels genom årlig utdelning av stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare samt dels genom donationer till förmån för Denniz Pop Minnesfond som förvaltas av Cancerföreningen i Stockholm och ingår i Radiumhemmets forskningsfonder.

Pressmeddelande

Söderberg & Partners fortsätter satsning på friskvård och hälsa - förvärvar Wellnet

22 juli · 2019

- Det digitala hälsa och friskvårdsbolaget blir en del av koncernens erbjudande inom kompensation och förmåner.

Söderberg & Partners fortsätter att expandera och utveckla sitt erbjudande inom kompensation och förmåner – nu senast genom förvärvet av det digitala hälsa och friskvårdsbolaget Wellnet som stöttar sina kundföretag i deras arbete mot friskare och hälsosammare medarbetare.

- Vi är väldigt glada över att Wellnet blir en del av Söderberg & Partners! Deras stora kunnande inom friskvård och hälsa kombinerat med deras flexibla och enkla plattform bildar ett starkt komplement till vårt befintliga erbjudande inom kompensation och förmåner, säger Martin Winberg, styrelseledamot Söderberg & Partners Förmåner.

Wellnet grundades 2005 och erbjuder idag mer än 20 000 tjänster från Sveriges ledande hälso- och friskvårdsleverantörer genom deras friskvårdsplattform. En av deras grundprinciper är att en hållbar och effektiv organisation behöver välmående och starka medarbetare för att fungera, och då krävs det att arbetsgivaren tar arbetet med hälsa och friskvård på allvar.

- Wellnet arbetar med företag som tar hälsa på allvar i syfte att skapa hållbara medarbetare och ett hälsosamt varumärke. Vi är därför stolta över att få fortsätta verka och utvecklas tillsammans med S&P. Med vår gemensamma kompentens och värdegrund tar vi en unik position på marknaden, säger Ewa Skiöldebrand, VD, Wellnet

Wellnet blir i och med detta förvärv en helägd del av Söderberg & Partners-koncernen men kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under befintligt varumärke tills vidare. I samband med detta utses dessutom Ewa Skiöldebrand till ansvarig för Söderberg & Partners nya koncept S&P Hälsa – ett tvärdisciplinärt koncept som kommer att löpa genom samtliga övriga affärsområden inom Söderberg & Partners.

- Health and Wealth går hand i hand och det är även två viktiga hörnstenar inom vårt rådgivningserbjudande. Det är vår förhoppning att erfarenheterna från Wellnet och kraften i Ewa Skiöldebrand som person kommer innebära att Söderberg & Partners kan skapa lösningar som ger företag omedelbar avkastning på deras investeringar i personalens hälsa, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Pressmeddelande

Ny rapport: Aktiefonder bäst ur ett hållbarhetsperspektiv

9 juli · 2019

- Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att aktiefonder fortfarande presterar bättre inom hållbarhet än ränte-, hedge- och blandfonder.

Idag släpper Söderberg & Partners för fjärde året i rad rapporten ”Hållbara Fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn till både hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalet som investerats i fonden används för att påverka bolag i en mer hållbar riktning.

Aktiefonder hamnar i topp

I år har cirka 9% av de fonder som blivit betygsatta grönt betyg, medan ungefär 76% är gula. Det är dock aktiefonder som står för majoriteten av de gröna fonderna (ungefär 13% av aktiefonderna är gröna). Aktiefonder har goda förutsättningar att arbeta med hållbarhet och är ur ett hållbarhetsperspektiv generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. En anledning kan vara att det under lång tid har varit stort fokus på hållbarhet i just aktiefonder, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag.

I kategorin räntor så är endast 4% av fonderna gröna, 65% gula och 30% röda. Vad gäller hedgefonder har majoriteten av fonderna rött betyg, och endast 2 fonder har fått grönt betyg. Endast 2% av blandfonderna har fått grönt betyg.

- Vi ser att förvaltare av andra tillgångsslag än aktier har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både ränte-, hedge- och blandfonder. Tar vi hedgefonder som ett exempel, så var det tidigare ganska ovanligt att ta hänsyn till hållbarhet. Men trots att varje förvaltare kan ha en unik strategi och investeringsstil finns det flera möjligheter att ta hänsyn till hållbarhetsrisker och möjligheter i investeringsbesluten. Även om fler fondförvaltare har börjat ta steg mot att arbeta aktivt med hållbarhet i större delen av sitt fondutbud, är det en bit kvar innan hållbarhet genomsyrar hela fondutbudet och samtliga produkter, säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Om analysen och betygen

Årets rapport är baserad på en analys av ungefär 3100 fonders hållbarhetsarbete. Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: positivt urval (arbetssätt för att höja den övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som, utöver att välja in hållbara bolag, även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna.

Du kan läsa hela analysen här.

Söderberg & Partners rekryterar försäljningschef

8 juli · 2019

- Alexis Spanos lämnar Intrum Sverige för den nyinrättade rollen som försäljningschef för hela Söderberg & Partners-koncernen.

Söderberg & Partners har rekryterat Alexis Spanos till den helt nyinrättade tjänsten som försäljningschef för koncernen. Han har en lång och gedigen bakgrund inom försäljning av finansiella tjänster, bland annat från Intrum Sverige AB och Euler Hermes Sverige. På Intrum Sverige AB har Alexis haft flertalet roller, senaste som Commercial Director.

- Jag är väldigt glad att få in Alexis på rollen som försäljningschef för koncernen. Söderberg & Partners är under ständig tillväxt och utveckling, så är även branschen, det ska bli spännande att se hur Alexis kan bidra till att vi utvecklas ytterligare inom hela koncernen när det kommer till försäljning, säger Louise Hagsten, Head of Communication & HR på Söderberg & Partners.

Alexis Spanos har varit på Intrum Sverige AB under fem år där han haft flertalet olika roller genom åren. Både på Intrum Sverige AB och hos tidigare arbetsgivare har försäljning av tjänster stått i fokus.

- Söderberg & Partners har ett mycket starkt erbjudande och varumärke kombinerat med en bred kundbas, det känns väldigt motiverande att få bli en del av dem. Tillväxtresan har varit imponerande och bolaget befinner sig i en väldigt spännande fas där jag hoppas kunna tillföra värde i syfte att säkerställa en fortsättning på den inslagna vägen, säger Alexis Spanos.

Alexis Spanos tillträder sin nya tjänst på Söderberg & Partners i mitten av september.