Söderberg & Partners i samarbete med Denniz Pop Awards

Söderberg & Partners i samarbete med Denniz Pop Awards

5 juni · 2019

Inleder samarbete med svenska musikpriset för att stötta morgondagens musikaliska talanger

Söderberg & Partners har inlett ett samarbete med det svenska musikpriset Denniz Pop Awards. Priset delas årligen ut till de mest framstående nya talangerna inom den svenska musikbranschen och syftet med priset är att uppmärksamma och stötta morgondagens stjärnor.

Denniz Pop Awards startades till minne av musikproducenten Denniz Pop som avled 1998 i cancer. För att föra hans arv vidare skapades en välgörenhetsstiftelse år 2013 av kollegor, vänner och familj. Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer.

Söderberg & Partners engagemang i stiftelsens arbete bygger på en relation mellan Denniz Pop och vår kollega Carl Ståhle som sträcker sig tillbaka till tiden då det som skulle bli den världskända musikstudion Cheiron fortfarande låg i sin linda.

- Allt började med att jag hade förmånen att lära känna Denniz Pop 1990 och fick sen följa med honom genom hans karriär tills han tragiskt gick bort 1998. Hans arv lever dock kvar i den svenska musikproduktionens märg och ligger till grund för den framgång som flera världskända svenska musikproducenter och artister åtnjuter idag. För mig är det väldigt angeläget både på ett personligt och professionellt plan att bidra till att hålla Denniz Pops arv levande, och jag blev därför otroligt glad och stolt när vi fick frågan om att komma in i familjen Friends of Denniz Pop Awards, säger Carl Ståhle, förmögenhetsrådgivare på Söderberg & Partners.

Som en del av gruppen Friends of Denniz Pop Awards kommer Söderberg & Partners – utöver att stötta stiftelsens verksamhet rent ekonomiskt – arbeta för att underlätta vardagen för morgondagens musikaliska talanger genom att hjälpa dem med rådgivning kring privatekonomi, företagsfrågor och juridiskt stöd.

Årets prisutdelning av Denniz Pop Awards sker den 6 juni i Stockholm. Priset delas ut till kategorierna Rookie Award: Låtskrivare/Producent, Rookie Award: Artist/Band, samt hederspriserna The MVP och The Grand Prize, Nytt för i år är den internationella priskategorin International Rookie Award: Låtskrivare/Producent/Artist/Band, som delas ut till en internationell lovande talang inom området.

Du kan läsa mer om Denniz Pop Awards och stiftelsens arbete här.

Mobil: 076- 149 50 05

Om Denniz Pop Awards

Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer. Stiftelsens ändamål och syfte skall, under förutsättning att tillräckliga medel samlas in, i första hand främjas dels genom årlig utdelning av stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare samt dels genom donationer till förmån för Denniz Pop Minnesfond som förvaltas av Cancerföreningen i Stockholm och ingår i Radiumhemmets forskningsfonder.

Ny rapport: Så hållbara är de svenska fondförsäkringsbolagen

12 februari · 2020

Fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att höja kvalitén i fondlistan men är inte lika benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete, visar ny rapport från Söderberg & Partners

Sedan 2014 har Söderberg & Partners granskat och betygsatt finansiella produkters hållbarhet. Detta är den sjätte analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar. Denna hållbarhetsanalys belyser vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor; hur de väljer in fonder utifrån hållbarhet, på vilket sätt de påverkar förvaltare att ta utökat ansvar och bidrar till en mer hållbar finansbransch, och i vilken utsträckning de underlättar för sparare att välja hållbara fonder.

- Vi ser att fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att utveckla fondlistan, men är mindre benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete. Däremot har nästan alla fondförsäkringsbolag ett hållbarare fondutbud jämfört med förgående år, säger Lingyi Lu, ESG-ansvarig på Söderberg & Partners.

Analysen omfattar 14 svenska fondförsäkringsbolag. Fyra bolag får betyget grönt ljus, fyra får rött ljus och resterande är gula. Inget bolag har fått höjt totalbetyg. Detta betyder inte att bolagen har stått stilla och inte utvecklat sitt hållbarhetsarbete. Tvärtom, de flesta fortsätter att påverka hållbarhetsarbetet hos fondbolagen och tar in fler hållbara fonder att erbjuda spararna. Inom respektive perspektiv har flera bolag fått höjt eller sänkt betyg. Denna jämna kamp visar på att även de allra bästa fortsätter att utvecklas och utfallet har blivit att alla, relativt varandra, ligger på samma nivå som tidigare.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett fondförsäkringsbolag med grönt betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete, samt har en tydlig utvärderingsmodell så att hållbarhet kan antas spela en avgörande roll för vilken fond som väljs in. Detta får genomslag i utbudet bestående av en stor andel fonder som uppnår hög hållbarhetsstandard. Bolaget har regelbundna avstämningar med fondförvaltare eller fondbolag för att diskutera hållbarhetsarbetet och förbättringsområden, samt är engagerad och drivande i flera samarbeten på ett sätt som kan antas kräva betydande resurser. Bolaget hjälper också spararen att ta hänsyn till hållbarhet i sitt fondval, genom att till exempel erbjuda hållbarhetsselektering i fondlistan och kommunicerar transparent om vilket hållbarhetsarbetet som bedrivs i fondförsäkringsbolaget.

Ett fondförsäkringsbolag med gult betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete och har vissa definierade lägstanivåer för vilka fonder som kan tas in på fondplattformen. Bolaget följer upp fondernas hållbarhetsnivå löpande, men i de flesta fallen inte lika systematiserat eller frekvent som ett bolag med grönt betyg. Bolaget bedriver påverkansarbete i viss utsträckning, exempelvis genom att uppmuntra samarbetspartners att skriva under PRI eller rapportera enligt Hållbarhetsprofilen, och deltar i ett flertal branschsamarbeten för hållbara investeringar. Bolaget erbjuder också spararna möjlighet till hållbarhetsselektering, samt information om hållbarhetsarbetet i fondförsäkringen. Utbudets hållbarhetsnivå är lägre relativt ett bolag med grönt betyg.

Ett fondförsäkringsbolag med rött betyg har inga eller väldigt låga hållbarhetskrav för att ta in fonder på fondplattformen. Bolaget saknar en strukturerad process för att följa upp fondernas hållbarhetsnivå och bedriver inget proaktivt påverkansarbete i någon betydande omfattning. Bolaget kan vara bra på att presentera hållbarhetsinformation på fondlistan men kommunicerar sällan om sitt eget hållbarhetsarbete. Jämfört med andra fondförsäkringsbolag erbjuder ett rött bolag inte heller det mest hållbara fondutbudet relativt totalt utbud. Hållbara fonder avser nischade miljöfonder, eko-märkta fonder, gröna obligationer och fonder med högt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fonder.

Söderberg & Partners förvärvar del i Linné Kapitalförvaltning

7 februari · 2020

Tar en minoritetspost och förstärker bolaget med tre nya förvaltare

Söderberg & Partners har förvärvat en andel på strax under 10 procent i Linné Kapitalförvaltning, som erbjuder kapitalförvaltning och pensionsrådgivning till privatpersoner och entreprenörer.

- Vi har följt Linné Kapitalförvaltnings utveckling under en längre tid och imponerats av deras förmåga att bygga en framgångsrik verksamhet som präglas av transparent och kundanpassad rådgivning med stor personlig omtanke. Söderberg & Partners delar verkligen denna värdegrund och vi ser fram emot att få vara med och bidra till Linné Kapitalförvaltnings fortsatta utveckling, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Daniel Eriksson, vd för Linné Kapitalförvaltning, är också väldigt positiv till det nya samarbetet:

- Vi har alltid sett Söderberg & Partners som en stark och spännande kraft inom branschen med mycket driv och framåtanda, det är därför oerhört glädjande och värdefullt att få in deras kompetens och kunnande till oss. Genom vårt samarbete kommer vi att få resurser och hjälp att utveckla Linné Kapitalförvaltning samtidigt som vi kan behålla vår autonomi och vårt oberoende som bolag, säger Daniel Eriksson.

I samband med förvärvet ansluter förvaltarna Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson från Söderberg & Partners Wealth Management till Linné Kapitalförvaltning, där de kommer att förstärka bolagets befintliga förvaltarteam.

- Genom Magnus, Jonas och Erik får vi tre väldigt kompetenta och skickliga förvaltare med starka track records och lång erfarenhet av att arbeta inom boutique-verksamheter. Vi är övertygade om att våra kunder kommer att uppskatta det värde som dessa tillskott tillför, säger Daniel Eriksson.

Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson tillträder sina nya tjänster på Linné Kapitalförvaltning i slutet av Q1 2020. Linné Kapitalförvaltning kommer att fortsätta vara oberoende och bedriva sin verksamhet under sitt befintliga varumärke och tillstånd.

Söderberg & Partners Securities AB byter namn – blir Wealth Management

22 januari · 2020

Söderberg & Partners byter namn på det koncernbolag som erbjuder kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning till privatpersoner, entreprenörer och institutioner. Bolaget hette tidigare Söderberg & Partners Securities AB, men från och med årsskiftet är namnet ändrat till Söderberg & Partners Wealth Management AB.

Namnbytet sker för att tydliggöra bolagets verksamhet och erbjudande, samt underlätta orienteringen mellan Söderberg & Partners förmögenhetsrådgivning och koncernens övriga affärsområden.

- Vi har sett en fantastisk utveckling av vår kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning de senaste åren. Verksamheten har vuxit starkt och i Prosperas årliga ranking av private banking-aktörer har vi lyckats befästa vår position som ett av Sveriges absolut främsta företag inom förmögenhetsrådgivning. Satsningen fortsätter under 2020, och för att ge verksamheten bästa möjliga förutsättningar att fortsätta växa och utvecklas byter vi namn och tydliggör erbjudandet, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

Utöver det nya namnet tilldelas Söderberg & Partners Wealth Management en egen logotyp inom ramarna för Söderberg & Partners befintliga varumärkesstruktur. Läs mer om Söderberg & Partners Wealth Management här.