Söderberg & Partners invests in APC Forsikringsmæglere A/S

Söderberg & Partners invests in APC Forsikringsmæglere A/S

7 maj · 2020

Söderberg & Partners, a Nordic market leader in pension advice and corporate insurance services, is today announcing their acquisition of a substantial minority shareholding in the founder-led pension broker APC Forsikringsmæglere A/S. APC founder and CEO Peter Lindblad will remain as the majority shareholder.

APC Forsikringsmæglere A/S is the largest B2C pension broker in Denmark and one of the leading fintech developers in the industry, a position that Söderberg & Partners hopes to help APC strengthen even further through cooperation around fintech development capabilities.

Gustaf Rentzhog, founder and CEO of Söderberg & Partners, says:

- We are very excited to invest in APC Forsikringsmæglere A/S. Their strong position in the Danish B2C pension broker market is built on local presence across the country where the clients actually live, work, and subsequentially retire. That strong connection to the clients is a fundamental value in our firm and something we look for in all companies we choose to invest in.

Gustaf Rentzhog continues:

- Söderberg & Partners is one of the leading players in the Nordic corporate pension market. Adding one of the leading players in the Danish consumer pension market to our investment portfolio broadens and supplement our business group in a very valuable way.

Peter Lindblad, Founder and CEO of APC Forsikringsmæglere A/S, says,

- I am extremely pleased to welcome Söderberg & Partners as a significant shareholder to support APC moving to the next growth phase. This enhances not only the position of, and possibilities for, APC, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers

For more information, please contact:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Information, Söderberg & Partners Group
Email Rasmus
Mobile: +46 76-149 50 05

Peter Lindblad, CEO and founder, APC Forsikringsmæglere A/S
pld@apc.dk
Mobile: +45 21 39 02 70

Brief Facts about Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.nl.

About APC Forsikringsmæglere A/S
APC Forsikringsmæglere A/S is with its 150 employees spread on five offices by far the largest and leading BtC Pension Broker in Denmark. Founded in 2007 by CEO Peter Lindblad, the business has seen consistent growth in AUM. APC is also widely known and recognized as the leading Fintech developer in the industry developing state of the art and ISAE 3000 certified comparison Fintech (IPSS) for individual clients.

Söderberg & Partners växer i Karlstad - Rekryterar duo från Skandia

7 december · 2020

Söderberg & Partners har rekryterat Henric Ramström och Oskar Jarnryd till sitt kontor i Karlstad. De har båda drygt 10 års erfarenhet av rådgivning från tidigare positioner på bland annat Skandia, Handelsbanken och SEB, och på Söderberg & Partners kommer de att bidra till att förstärka och utveckla erbjudandet inom tjänstepensionsrådgivning i regionen.

- Vi är väldigt glada att få hälsa Henric och Oskar välkomna till oss i Karlstad. De har båda en gedigen erfarenhet av att arbeta med rådgivning på lokal nivå och ett driv att verkligen skapa värde för sina kunder. Tillsammans med dem stärker vi vårt tjänstepensionserbjudande avsevärt i regionen och vi ser mycket fram emot att fortsätta växa i Karlstad med dem ombord, säger Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare för Söderberg & Partners i Karlstad.

De båda rådgivarna tillträder sina nya tjänster hos Söderberg & Partners i Karlstad mars 2021.

Tel: 076- 149 50 05

Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare Söderberg & Partners Karlstad

Maila Thomas

Tel: 072- 008 98 45

Pressmeddelande

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier inleder samarbete inom förmögenhetsrådgivning

3 december · 2020

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier ASA (”ABGSC”) har idag tecknat ett exklusivt samarbetsavtal med avsikten att erbjuda Söderberg & Partners Wealth Managements kunder inom förmögenhetsrådgivning möjligheter att investera direkt i kapitalmarknadstransaktioner som hanteras av ABGSC.

Genom samarbetet kommer kunder till Söderberg & Partners Wealth Management erbjudas att teckna aktier vid börsintroduktioner, i så kallade pre-IPO processer samt i onoterade bolag. Söderberg & Partners Wealth Management kommer även kunna erbjuda ABGSC:s kunder sina tjänster inom förmögenhetsrådgivning.

- Vi är mycket glada att kunna presenterar detta samarbete med Söderberg & Partners Wealth Management och ser fram emot att kunna erbjuda deras kunder nya investeringsmöjligheter. Genom detta samarbetsavtal kan vi även stärka vår egen placing power, det vill säga förmåga att matcha investerare med emittenter, ytterligare. Det är detta som gjort oss till den ledande investmentbanken i Norden där vi möjliggör för företag och kapital att växa och utvecklas, säger Jonas Ström, vd för ABGSC.

- Genom att få tillgång till ABGSC:s transaktioner kan vi erbjuda våra kunder ännu mer differentierade investeringsmöjligheter. Det breddar vårt redan starka kunderbjudande och adderar en ny investeringsform som vi tror är mycket attraktiv för vår specifika kundgrupp. ABGSC har under flera år visat att de är den ledande investmentbanken i Norden med gedigen transaktionserfarenhet, starka relationer till institutionella investerare och hög-kvalitativa tjänster inom aktieanalys. Vi samarbetar redan idag med ABGSC kring aktieanalys, och vi ser med glädje fram emot att fördjupa samarbetet ytterligare genom detta initiativ, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

ABGSC har under senare år uppmärksammat ett växande intresse för bolagets aktiemarknadstransaktioner bland förmögna privatinvesterare och family offices som förvaltar större familjeförmögenheter.

- Vi har under en tid letat efter ett bra tillfälle att få in en fot inom förmögenhetsrådgivning då vi sett ett ökat intresse att investera i våra transaktioner. Söderberg & Partners Wealth Management var den partner som passade oss bäst med tanke på bolagets påvisade förmåga att skapa kundvärde samt dess kapitalstarka kundbas, till vilka vi nu kan erbjuda investeringsmöjligheter som de annars inte skulle ha tillgång till. ABGSC och Söderberg & Partners Wealth Management är utmärkta komplement till varandra och vi ser fram emot ett långsiktigt och lukrativt samarbete, säger Jonas Ström.

Jonas Ström, VD, ABG Sundal Collier

Petter Brunnberg, kommunikationschef, ABG Sundal Collier

Ny rapport: Så hållbara är Sveriges pensionsbolag 2020

27 november · 2020

- Länsförsäkringar klättrar på betygsskalan och AMF tappar i årets analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete

Idag släpper Söderberg & Partners för sjunde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen omfattar 12 av de svenska pensionsbolagen och syftet med rapporten är att hjälpa pensionsspararna kunna välja det mest hållbara alternativet.

Länsförsäkringar klättrar – AMF tappar

I årets resultat har två pensionsbolag fått förändrat hållbarhetsbetyg. I årets betygsättning har AMF fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och Länsförsäkringar Gamla har fått ett höjt betyg från gult till grönt. I övrigt är totalbetygen för de resterande bolagen oförändrade

Fokus på ränteinvesteringar och Covid-19

Årets rapport innehåller fördjupningskapitel om hur hållbarhetsarbetet ser ut i ränteinvesteringar, och hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsförvaltning.

- Räntor utgör en majoritet av pensionsbolagens portföljer och är således en avgörande del i pensionskapitalets totala hållbarhetsnivå. Resultatet från årets analys visar att graden av hållbarhetsintegrering i förvaltningen beror på vilken typ av räntebärande investering det handlar om. Några pensionsbolag integrerar hållbarhet lika frekvent i företagsobligationer som i aktier då hållbarhetsstrategier kan tillämpas på samma sätt. Hållbarhetsintegrering i statsobligationer är däremot mindre vanligt, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys på Söderberg & Partners.

Gällande frågan om hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsstrategier, visade det sig att det inledningsvis fanns en minskning i antalet påverkansdialoger.

- Efter att den mest turbulenta tiden var över upplevde de istället att de fanns mer tid över till möten och att det varit ett större fokus på sociala frågor, såsom hur de har hanterat sina medarbetare. Pensionsbolagens grundinställning till påverkansarbetet är för de flesta oförändrad, medan vissa tycker detta lett till att de fått en mer fördjupad och närmare kontakt med deras innehav vilket lett att de fått ett bättre påverkansarbete som kommer fortlöpa även efter krisen, säger Lingyi Lu.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Tel: 076- 149 50 05