Söderberg & Partners juridikavdelning tar plats på internationell prestigelista

Söderberg & Partners juridikavdelning tar plats på internationell prestigelista

27 september · 2019

Varje år rankas världens ledande in-house juridikavdelningar på den tongivande listan The Legal 500’s GC Powerlist. När årets upplaga av den svenska listan presenterades stod det klart att Söderberg & Partners juridikavdelning tagit plats på listan.

- Det här är en oerhört glädjande utmärkelse som bekräftar att vi har väldigt duktiga medarbetare på vår juridikavdelning. Det är såklart väldigt roligt för oss att få en plats på listan, men det kan förhoppningsvis också glädja alla våra kunder att veta att den juridiska hanteringen av alla våra samarbeten och kundrelationer sköts av en internationellt erkänd juridikavdelning, säger Julia Melbi, Chefsjurist på Söderberg & Partners.

Syftet med The Legal 500’s GC Powerlist är att uppmärksamma och synliggöra det viktiga arbete som görs av in-house juridikavdelningar. De juridikavdelningar som placerar sig på listan tillhör - enligt juryn för listan - de mest framstående i sitt respektive land.

Om The Legal 500 GC Powerlist

For over 30 years, The Legal 500 has been analysing the capabilities of law firms around the world. Since 2013, the company has expanded its analysis surrounding corporate counsel, reflected in The Legal 500 GC Powerlist series, which recognises the leading corporate counsel in a number of markets. The GC Powerlist is researched, written and published by a team of researchers that collects and considers the most relevant actions of in-house lawyers, conducting many interviews with the companies themselves, the law firms with which they work and other stakeholders across several months. The end result is a guide that showcases the most influential and outstanding in-house lawyers or in-house legal teams in a particular jurisdiction.

Söderberg & Partners ökar närvaron i Nederländerna

8 oktober · 2019

Breddar den geografiska täckningen i landet genom förvärvet av försäkringsrådgivaren RIVEZ

Söderberg & Partners har förvärvat en betydande del av den nederländska försäkringsrådgivaren RIVEZ Assurantiën & Risicobeheer B.V. RIVEZ är en mångfasetterad försäkringsrådgivare som hjälper individer, företag, institutioner och kommuner med olika typer av försäkringsprodukter, riskhanteringslösningar, och andra finansiella tjänster. Bolaget grundades 1997 och har sedan dess växt till att ha 70 anställda på fem kontor i den sydöstra delen av Nederländerna.

Förvärvet är en viktig del i Söderberg & Partners arbete med att öka närvaron och den geografiska täckningen i Nederländerna, och spelar väl in i den långsiktiga planen att bygga ett starkt lokalt nätverk inom den nederländska pensions-, finans-, och försäkringsbranschen.

- Jag är väldigt glad att RIVEZ blir en del av vårt växande nätverk i Nederländerna. De är ett lysande exempel på en lokal hjälte – ett väletablerat bolag med gedigen lokal förankring och ett starkt kundfokus. Vi tror på denna typ av bolag och de spelar en viktig roll i vårt arbete med att bygga en organisation med pålitliga rådgivare som täcker hela Nederländerna, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Utöver RIVEZ består Söderberg & Partners Nederländerna idag av Floreijn, Montae, samt ett Söderberg & Partners-bolag som ansvarar för drift och utveckling av Söderberg & Partners produkter och tjänsteplattform i Nederländerna.

Pressmeddelande

Söderberg & Partners fortsätter satsning på friskvård och hälsa - förvärvar Wellnet

22 juli · 2019

- Det digitala hälsa och friskvårdsbolaget blir en del av koncernens erbjudande inom kompensation och förmåner.

Söderberg & Partners fortsätter att expandera och utveckla sitt erbjudande inom kompensation och förmåner – nu senast genom förvärvet av det digitala hälsa och friskvårdsbolaget Wellnet som stöttar sina kundföretag i deras arbete mot friskare och hälsosammare medarbetare.

- Vi är väldigt glada över att Wellnet blir en del av Söderberg & Partners! Deras stora kunnande inom friskvård och hälsa kombinerat med deras flexibla och enkla plattform bildar ett starkt komplement till vårt befintliga erbjudande inom kompensation och förmåner, säger Martin Winberg, styrelseledamot Söderberg & Partners Förmåner.

Wellnet grundades 2005 och erbjuder idag mer än 20 000 tjänster från Sveriges ledande hälso- och friskvårdsleverantörer genom deras friskvårdsplattform. En av deras grundprinciper är att en hållbar och effektiv organisation behöver välmående och starka medarbetare för att fungera, och då krävs det att arbetsgivaren tar arbetet med hälsa och friskvård på allvar.

- Wellnet arbetar med företag som tar hälsa på allvar i syfte att skapa hållbara medarbetare och ett hälsosamt varumärke. Vi är därför stolta över att få fortsätta verka och utvecklas tillsammans med S&P. Med vår gemensamma kompentens och värdegrund tar vi en unik position på marknaden, säger Ewa Skiöldebrand, VD, Wellnet

Wellnet blir i och med detta förvärv en helägd del av Söderberg & Partners-koncernen men kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under befintligt varumärke tills vidare. I samband med detta utses dessutom Ewa Skiöldebrand till ansvarig för Söderberg & Partners nya koncept S&P Hälsa – ett tvärdisciplinärt koncept som kommer att löpa genom samtliga övriga affärsområden inom Söderberg & Partners.

- Health and Wealth går hand i hand och det är även två viktiga hörnstenar inom vårt rådgivningserbjudande. Det är vår förhoppning att erfarenheterna från Wellnet och kraften i Ewa Skiöldebrand som person kommer innebära att Söderberg & Partners kan skapa lösningar som ger företag omedelbar avkastning på deras investeringar i personalens hälsa, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Pressmeddelande

Ny rapport: Aktiefonder bäst ur ett hållbarhetsperspektiv

9 juli · 2019

- Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att aktiefonder fortfarande presterar bättre inom hållbarhet än ränte-, hedge- och blandfonder.

Idag släpper Söderberg & Partners för fjärde året i rad rapporten ”Hållbara Fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn till både hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalet som investerats i fonden används för att påverka bolag i en mer hållbar riktning.

Aktiefonder hamnar i topp

I år har cirka 9% av de fonder som blivit betygsatta grönt betyg, medan ungefär 76% är gula. Det är dock aktiefonder som står för majoriteten av de gröna fonderna (ungefär 13% av aktiefonderna är gröna). Aktiefonder har goda förutsättningar att arbeta med hållbarhet och är ur ett hållbarhetsperspektiv generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. En anledning kan vara att det under lång tid har varit stort fokus på hållbarhet i just aktiefonder, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag.

I kategorin räntor så är endast 4% av fonderna gröna, 65% gula och 30% röda. Vad gäller hedgefonder har majoriteten av fonderna rött betyg, och endast 2 fonder har fått grönt betyg. Endast 2% av blandfonderna har fått grönt betyg.

- Vi ser att förvaltare av andra tillgångsslag än aktier har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både ränte-, hedge- och blandfonder. Tar vi hedgefonder som ett exempel, så var det tidigare ganska ovanligt att ta hänsyn till hållbarhet. Men trots att varje förvaltare kan ha en unik strategi och investeringsstil finns det flera möjligheter att ta hänsyn till hållbarhetsrisker och möjligheter i investeringsbesluten. Även om fler fondförvaltare har börjat ta steg mot att arbeta aktivt med hållbarhet i större delen av sitt fondutbud, är det en bit kvar innan hållbarhet genomsyrar hela fondutbudet och samtliga produkter, säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Om analysen och betygen

Årets rapport är baserad på en analys av ungefär 3100 fonders hållbarhetsarbete. Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: positivt urval (arbetssätt för att höja den övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som, utöver att välja in hållbara bolag, även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna.

Du kan läsa hela analysen här.