Söderberg & Partners lanserar Nordens första Cyber Crime-analys

9 juni · 2015

I takt med den tekniska utvecklingen förändras också de risker som företag måste skydda sig mot. En alltmer påtaglig risk är cyberattackerna, som ökar i både omfattning och styrka. De kostnader som uppkommer i samband med en cyberattack kan ersättas av en Cyber Crime-försäkring. För att underlätta förståelsen för försäkringstypen har Söderberg & Partners analyserat de största Cyber Crime- villkoren som idag erbjuds på den svenska marknaden.

Det svenska utbudet av Cyber Crime-försäkringar är än så länge begränsat, vilket främst beror på att det är en relativt ny produkt. De bolag vars villkor analyserats av Söderberg & Partners är AIG, Allianz, CNA och Zurich.  De analyserade villkoren är uppbyggda på liknande sätt. Försäkringen ersätter i första hand skada vid brottsliga angrepp mot nätverk och datasystem. Omfattningen är dock vidare än så. Alla de analyserade villkoren omfattar dessutom ansvar för skada genom ärekränkning i digitala medier.

Ett moment i försäkringen som är av stor betydelse är nätverksavbrott. Den senaste tiden har överbelastningsattacker ökat.  Många företag är idag helt eller delvis beroende av ett fungerande nätverk och datasystem för att bedriva verksamhet. Försäljning sker över internet, kunddatabaser lagras digitalt, en stor del av kommunikationen sker vi email etcetera. Vid en cyberattack uppstår därför vanligen stora kostnader i form av inkomstförlust till följd av avbrott i verksamheten. Alla de analyserade villkoren ersätter kostnaden av att verksamheten ligger nere till följd av en cyberattack.

Ett annat ökande problem är utpressning via internet. Kriminella grupper tar över företags datasystem och framför sedan krav på betalning för att låsa upp dem. Med en Cyber Crime-försäkring får den drabbade ersättning för utbetald kravsumma. Dessutom täcker några av villkoren andra kostnader i samband med utpressning. Det kan till exempel röra sig om utlyst belöning till den som kommer med information som leder till ett gripande av förövarna.

–    I och med den uppmärksammade attacken mot Sony Playstation, där hackare kom åt 77 miljoner person- och kreditkortsuppgifter, var det många som på allvar fick upp ögonen för hotet från internet. Företag står idag inför helt nya utmaningar i form av IT-säkerhet. För många företag kan det vara svårt att ha ett riskarbete som ständigt är i fas med den ökande cyberbrottsligheten. En Cyber Crime-försäkring kan därför vara ett bra komplement till företagets riskförebyggande arbete, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
louise.hagsten@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 17

Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig sak- och företagsförsäkringar, Söderberg & Partners
tomas.ohlin@soderbergpartners.se
 08- 451 50 10

Snabba fakta om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities& Asset Management
FinancialTechnology
Payroll& Benefits

Kundlöfte och värderingar
Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners rekryterar Jörgen Bengtsson

6 september · 2021

Söderberg & Partners har rekryterat Jörgen Bengtsson till att arbeta med pensionsrådgivning och kapitalförvaltning för bolaget.

Jörgen Bengtsson gick tidigt in som delägare i Max Matthiessens livförsäkringsverksamhet 1990 och var med och lade grunden för deras pensionsrådgivningsverksamhet och skapade deras pensionsplan. Sedan dess har han arbetat inom bolaget som rådgivare och teamledare, varit ansvarig för stora koncernkunder, samt suttit i bolagets styrelse. Nu blir han rådgivare och partner på Söderberg & Partners.

- Vi är väldigt glada och stolta att Jörgen Bengtsson ansluter sig till Söderberg & Partners! Han har mycket värdefulla erfarenheter från sin långa karriär inom branschen som verkligen kommer att gynna våra kunder och vår fortsatta expansion, säger Jacob Thulin, tillväxtansvarig för Söderberg & Partners pensionsrådgivning.

Jörgen Bengtsson ser flytten från Max Matthiessen till Söderberg & Partners som ett spännande nytt kapitel.

- Jag tycker att det ska bli oerhört stimulerande att få bli en del av Söderberg & Partners fortsatta expansion. De har en mycket stark plattform som jag genom min erfarenhet av att utveckla pensionskoncept hoppas kunna bidra till att vässa ytterligare och skapa fantastiska mervärden för kunderna, säger Jörgen Bengtsson.

Jörgen Bengtsson tillträder sin nya roll på Söderberg & Partners den 7 september 2021.

Jacob Thulin, Tillväxtansvarig för pensionsrådgivning, Söderberg & Partners

jacob.thulin@soderbergpartners.se