Söderberg & Partners lanserar Nordens första Cyber Crime-analys

9 juni 2015
I takt med den tekniska utvecklingen förändras också de risker som företag måste skydda sig mot. En alltmer påtaglig risk är cyberattackerna, som ökar i både omfattning och styrka. De kostnader som uppkommer i samband med en cyberattack kan ersättas av en Cyber Crime-försäkring. För att underlätta förståelsen för försäkringstypen har Söderberg & Partners analyserat de största Cyber Crime- villkoren som idag erbjuds på den svenska marknaden.

Det svenska utbudet av Cyber Crime-försäkringar är än så länge begränsat, vilket främst beror på att det är en relativt ny produkt. De bolag vars villkor analyserats av Söderberg & Partners är AIG, Allianz, CNA och Zurich.  De analyserade villkoren är uppbyggda på liknande sätt. Försäkringen ersätter i första hand skada vid brottsliga angrepp mot nätverk och datasystem. Omfattningen är dock vidare än så. Alla de analyserade villkoren omfattar dessutom ansvar för skada genom ärekränkning i digitala medier.

Ett moment i försäkringen som är av stor betydelse är nätverksavbrott. Den senaste tiden har överbelastningsattacker ökat.  Många företag är idag helt eller delvis beroende av ett fungerande nätverk och datasystem för att bedriva verksamhet. Försäljning sker över internet, kunddatabaser lagras digitalt, en stor del av kommunikationen sker vi email etcetera. Vid en cyberattack uppstår därför vanligen stora kostnader i form av inkomstförlust till följd av avbrott i verksamheten. Alla de analyserade villkoren ersätter kostnaden av att verksamheten ligger nere till följd av en cyberattack.

Ett annat ökande problem är utpressning via internet. Kriminella grupper tar över företags datasystem och framför sedan krav på betalning för att låsa upp dem. Med en Cyber Crime-försäkring får den drabbade ersättning för utbetald kravsumma. Dessutom täcker några av villkoren andra kostnader i samband med utpressning. Det kan till exempel röra sig om utlyst belöning till den som kommer med information som leder till ett gripande av förövarna.

–    I och med den uppmärksammade attacken mot Sony Playstation, där hackare kom åt 77 miljoner person- och kreditkortsuppgifter, var det många som på allvar fick upp ögonen för hotet från internet. Företag står idag inför helt nya utmaningar i form av IT-säkerhet. För många företag kan det vara svårt att ha ett riskarbete som ständigt är i fas med den ökande cyberbrottsligheten. En Cyber Crime-försäkring kan därför vara ett bra komplement till företagets riskförebyggande arbete, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
louise.hagsten@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 17

Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig sak- och företagsförsäkringar, Söderberg & Partners
tomas.ohlin@soderbergpartners.se
 08- 451 50 10

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

• Insurance Consulting

• Securities& Asset Management

• FinancialTechnology

• Payroll& Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.