Söderberg & Partners lanserar Nordens första Cyber Crime-analys

9 juni · 2015

I takt med den tekniska utvecklingen förändras också de risker som företag måste skydda sig mot. En alltmer påtaglig risk är cyberattackerna, som ökar i både omfattning och styrka. De kostnader som uppkommer i samband med en cyberattack kan ersättas av en Cyber Crime-försäkring. För att underlätta förståelsen för försäkringstypen har Söderberg & Partners analyserat de största Cyber Crime- villkoren som idag erbjuds på den svenska marknaden.

Det svenska utbudet av Cyber Crime-försäkringar är än så länge begränsat, vilket främst beror på att det är en relativt ny produkt. De bolag vars villkor analyserats av Söderberg & Partners är AIG, Allianz, CNA och Zurich.  De analyserade villkoren är uppbyggda på liknande sätt. Försäkringen ersätter i första hand skada vid brottsliga angrepp mot nätverk och datasystem. Omfattningen är dock vidare än så. Alla de analyserade villkoren omfattar dessutom ansvar för skada genom ärekränkning i digitala medier.

Ett moment i försäkringen som är av stor betydelse är nätverksavbrott. Den senaste tiden har överbelastningsattacker ökat.  Många företag är idag helt eller delvis beroende av ett fungerande nätverk och datasystem för att bedriva verksamhet. Försäljning sker över internet, kunddatabaser lagras digitalt, en stor del av kommunikationen sker vi email etcetera. Vid en cyberattack uppstår därför vanligen stora kostnader i form av inkomstförlust till följd av avbrott i verksamheten. Alla de analyserade villkoren ersätter kostnaden av att verksamheten ligger nere till följd av en cyberattack.

Ett annat ökande problem är utpressning via internet. Kriminella grupper tar över företags datasystem och framför sedan krav på betalning för att låsa upp dem. Med en Cyber Crime-försäkring får den drabbade ersättning för utbetald kravsumma. Dessutom täcker några av villkoren andra kostnader i samband med utpressning. Det kan till exempel röra sig om utlyst belöning till den som kommer med information som leder till ett gripande av förövarna.

–    I och med den uppmärksammade attacken mot Sony Playstation, där hackare kom åt 77 miljoner person- och kreditkortsuppgifter, var det många som på allvar fick upp ögonen för hotet från internet. Företag står idag inför helt nya utmaningar i form av IT-säkerhet. För många företag kan det vara svårt att ha ett riskarbete som ständigt är i fas med den ökande cyberbrottsligheten. En Cyber Crime-försäkring kan därför vara ett bra komplement till företagets riskförebyggande arbete, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
louise.hagsten@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 17

Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig sak- och företagsförsäkringar, Söderberg & Partners
tomas.ohlin@soderbergpartners.se
 08- 451 50 10

Snabba fakta om Söderberg & Partners
Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities& Asset Management
FinancialTechnology
Payroll& Benefits

Kundlöfte och värderingar
Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners ökar närvaron i Nederländerna

8 oktober · 2019

Breddar den geografiska täckningen i landet genom förvärvet av försäkringsrådgivaren RIVEZ

Söderberg & Partners har förvärvat en betydande del av den nederländska försäkringsrådgivaren RIVEZ Assurantiën & Risicobeheer B.V. RIVEZ är en mångfasetterad försäkringsrådgivare som hjälper individer, företag, institutioner och kommuner med olika typer av försäkringsprodukter, riskhanteringslösningar, och andra finansiella tjänster. Bolaget grundades 1997 och har sedan dess växt till att ha 70 anställda på fem kontor i den sydöstra delen av Nederländerna.

Förvärvet är en viktig del i Söderberg & Partners arbete med att öka närvaron och den geografiska täckningen i Nederländerna, och spelar väl in i den långsiktiga planen att bygga ett starkt lokalt nätverk inom den nederländska pensions-, finans-, och försäkringsbranschen.

- Jag är väldigt glad att RIVEZ blir en del av vårt växande nätverk i Nederländerna. De är ett lysande exempel på en lokal hjälte – ett väletablerat bolag med gedigen lokal förankring och ett starkt kundfokus. Vi tror på denna typ av bolag och de spelar en viktig roll i vårt arbete med att bygga en organisation med pålitliga rådgivare som täcker hela Nederländerna, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Utöver RIVEZ består Söderberg & Partners Nederländerna idag av Floreijn, Montae, samt ett Söderberg & Partners-bolag som ansvarar för drift och utveckling av Söderberg & Partners produkter och tjänsteplattform i Nederländerna.

Söderberg & Partners juridikavdelning tar plats på internationell prestigelista

27 september · 2019

Varje år rankas världens ledande in-house juridikavdelningar på den tongivande listan The Legal 500’s GC Powerlist. När årets upplaga av den svenska listan presenterades stod det klart att Söderberg & Partners juridikavdelning tagit plats på listan.

- Det här är en oerhört glädjande utmärkelse som bekräftar att vi har väldigt duktiga medarbetare på vår juridikavdelning. Det är såklart väldigt roligt för oss att få en plats på listan, men det kan förhoppningsvis också glädja alla våra kunder att veta att den juridiska hanteringen av alla våra samarbeten och kundrelationer sköts av en internationellt erkänd juridikavdelning, säger Julia Melbi, Chefsjurist på Söderberg & Partners.

Syftet med The Legal 500’s GC Powerlist är att uppmärksamma och synliggöra det viktiga arbete som görs av in-house juridikavdelningar. De juridikavdelningar som placerar sig på listan tillhör - enligt juryn för listan - de mest framstående i sitt respektive land.

Om The Legal 500 GC Powerlist

For over 30 years, The Legal 500 has been analysing the capabilities of law firms around the world. Since 2013, the company has expanded its analysis surrounding corporate counsel, reflected in The Legal 500 GC Powerlist series, which recognises the leading corporate counsel in a number of markets. The GC Powerlist is researched, written and published by a team of researchers that collects and considers the most relevant actions of in-house lawyers, conducting many interviews with the companies themselves, the law firms with which they work and other stakeholders across several months. The end result is a guide that showcases the most influential and outstanding in-house lawyers or in-house legal teams in a particular jurisdiction.

Pressmeddelande

Söderberg & Partners fortsätter satsning på friskvård och hälsa - förvärvar Wellnet

22 juli · 2019

- Det digitala hälsa och friskvårdsbolaget blir en del av koncernens erbjudande inom kompensation och förmåner.

Söderberg & Partners fortsätter att expandera och utveckla sitt erbjudande inom kompensation och förmåner – nu senast genom förvärvet av det digitala hälsa och friskvårdsbolaget Wellnet som stöttar sina kundföretag i deras arbete mot friskare och hälsosammare medarbetare.

- Vi är väldigt glada över att Wellnet blir en del av Söderberg & Partners! Deras stora kunnande inom friskvård och hälsa kombinerat med deras flexibla och enkla plattform bildar ett starkt komplement till vårt befintliga erbjudande inom kompensation och förmåner, säger Martin Winberg, styrelseledamot Söderberg & Partners Förmåner.

Wellnet grundades 2005 och erbjuder idag mer än 20 000 tjänster från Sveriges ledande hälso- och friskvårdsleverantörer genom deras friskvårdsplattform. En av deras grundprinciper är att en hållbar och effektiv organisation behöver välmående och starka medarbetare för att fungera, och då krävs det att arbetsgivaren tar arbetet med hälsa och friskvård på allvar.

- Wellnet arbetar med företag som tar hälsa på allvar i syfte att skapa hållbara medarbetare och ett hälsosamt varumärke. Vi är därför stolta över att få fortsätta verka och utvecklas tillsammans med S&P. Med vår gemensamma kompentens och värdegrund tar vi en unik position på marknaden, säger Ewa Skiöldebrand, VD, Wellnet

Wellnet blir i och med detta förvärv en helägd del av Söderberg & Partners-koncernen men kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under befintligt varumärke tills vidare. I samband med detta utses dessutom Ewa Skiöldebrand till ansvarig för Söderberg & Partners nya koncept S&P Hälsa – ett tvärdisciplinärt koncept som kommer att löpa genom samtliga övriga affärsområden inom Söderberg & Partners.

- Health and Wealth går hand i hand och det är även två viktiga hörnstenar inom vårt rådgivningserbjudande. Det är vår förhoppning att erfarenheterna från Wellnet och kraften i Ewa Skiöldebrand som person kommer innebära att Söderberg & Partners kan skapa lösningar som ger företag omedelbar avkastning på deras investeringar i personalens hälsa, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.