Söderberg & Partners lanserar nytt koncept för kriminalitetsförsäkring

31 augusti · 2016

Antalet fall där företag drabbas av bedrägerier eller brott av egna anställda har ökat. Med internet har även möjligheterna och tillvägagångsätten för att begå brott blivit allt fler och företag inser i allt större utsträckning nyttan av att försäkra sig mot denna typ av skador. Söderberg & Partners har skapat ett nytt koncept inom kriminalitetsförsäkring där företaget får ett brett skydd till en konkurrenskraftig premie.

Vanligtvis omfattar ett företags egendomsförsäkring de flesta stöld- och skadegörelsebrotten. Den skyddar däremot inte mot brott som begås av företagets egna anställda eller bedrägerier från utomstående. Skydd mot den typen av brott får man genom en kriminalitetsförsäkring. Men många företag väljer istället att bara  köpa ett tillägg i sin företagsförsäkring. Det skyddet är dock ofta begränsat och täcker inte skador i samma utsträckning som en mer omfattande kriminalitetsförsäkring. Kriminalitetsförsäkringen, med bredare skydd, köps i regel av större företag och de är såväl dyrare som omständligare att teckna.

Söderberg & Partners har, med AIG som försäkringsgivare, tagit fram ett koncept som erbjuder en omfattande kriminalitetsförsäkring för små och medelstora företag. Försäkringens villkor är ett av de bredaste som finns att tillgå på marknaden och genom den nya lösningen skapas en prisvärd försäkring för våra kunder med en kapacitet som tidigare inte funnits. Teckningsprocessen har även gjorts enklare. Erbjudandet i konceptet har ett brett skydd som är särskilt anpassat till målgruppens behov. Väl tilltagna belopp för att utreda brottets orsak ingår alltid och ger goda förutsättningar för att brott inte ska kunna ske igen. Skydd mot brott begångna av delägare omfattas, vilket är ovanligt på marknaden. Dessa och många fler är några av fördelarna med Söderberg & Partners nya koncept för kriminalitetsförsäkring.

–    Vi jobbar hela tiden med att utveckla försäkringsmarknaden. Eftersom  möjligheterna och tillvägagångssätten för att begå brott blir fler och fler måste försäkringsbranschen kunna erbjuda skydd i samma takt. Vi vill med vårt nya koncept erbjuda våra kunder en kriminalitetsförsäkring av yttersta kvalité, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig för sak- och företagsförsäkring på Söderberg & Partners.

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
Louise.Hagsten@soderbergpartners.se
Telefon: 076- 149 50 17

Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig sak, Söderberg & Partners
Tomas.ohlin@soderbergpartners.se
Telefon: 08- 451 50 10

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners Welcomes KKR As A Significant Shareholder

8 februari · 2019

Market leader in pensions advice, wealth management and non-life insurance receives investment from KKR to further develop its product portfolio and support international expansion

Söderberg & Partners together with TA Associates and certain other selling shareholders have today reached an agreement on the terms of an investment from KKR, a leading global investment firm. KKR will acquire a substantial minority shareholding in the founder-led business, with Per-Olof Söderberg (Chairman and co-founder), Gustaf Rentzhog (CEO and co-founder) and other key founding members remaining as long-term shareholders.

The transaction is subject to ordinary conditions precedent including regulatory approval, and is expected to be completed during the second quarter of 2019.

Söderberg & Partners is a leading non-bank provider of wealth management and corporate pension and insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Founded in 2004, the business has seen consistent growth in AUM and is the clear market leader in Sweden, and began its expansion across the Nordic region in 2014, entering the Norwegian, Danish and Finnish markets, and expanding its pension advisory service into the Netherlands.

KKR will continue to support and assist Söderberg & Partners on its strategy of rolling out its successful platform across the Nordic region and internationally, developing its product portfolio and services proposition, and enhancing its capabilities across investment management and research. The transaction builds on KKR’s successful track record in the Nordic region and globally of working with founder-entrepreneurs to support their growth objectives and further scale their businesses.

Per-Olof Söderberg, Chairman and co-founder, said: “I am extremely pleased to welcome KKR as a significant shareholder to help us deliver the next growth phase of Söderberg & Partners. We thank at the same time TA Associates for their strong support and partnership over the years that has enabled the company to become a leading player in the Nordic region.”

Gustaf Rentzhog, CEO and co-founder, said: “I look forward to working together with KKR to continue delivering our successful platform to companies and individuals both in existing and new markets. This enhances not only the position of, and possibilities for, Söderberg & Partners, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers. KKR brings investment and intellectual capital, a global network of financial and industrial experts, and an unrivalled understanding of global markets and macro-economic trends to Söderberg & Partners.”

Daan Knottenbelt, Member and Head of EMEA Financial Services at KKR, said: “We are delighted to be working with Per-Olof, Gustaf and the team at Söderberg & Partners. KKR has an exceptionally strong track record in the Nordic region and investing in founder-led businesses, and this, together with our in-depth understanding of financial intermediaries, differentiated us to the founders and management team. Söderberg & Partners benefits from an extremely strong business model and market position, as well as supportive growth dynamics, and we look forward to the next phase of the business’ development.”

Chris Parkin, Managing Director, TA Associates, said: “It has been our privilege to support Söderberg & Partners’ management in executing their growth strategy. Since we invested in 2014, Gustaf and team have consistently executed on their plan to create a leading independent wealth manager, pension adviser and insurance brokerage group. We confidently expect them to build on this success in the years ahead.”

KKR’s investment was made through its European Private Equity funds.

Citigroup Global Markets Limited acted as exclusive financial adviser and PG Magnusson Advokatbyrå AB and Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB acted as legal advisors to the selling shareholders in connection with the transaction.

About Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.se.

About KKR

KKR is a leading global investment firm that manages multiple alternative asset classes, including private equity, energy, infrastructure, real estate and credit, with strategic partners that manage hedge funds. KKR aims to generate attractive investment returns for its fund investors by following a patient and disciplined investment approach, employing world-class people, and driving growth and value creation with KKR portfolio companies. KKR invests its own capital alongside the capital it manages for fund investors and provides financing solutions and investment opportunities through its capital markets business. References to KKR's investments may include the activities of its sponsored funds. For additional information about KKR & Co. Inc. (NYSE:KKR), please visit KKR's website at www.kkr.com and on Twitter @KKR_Co.

About TA Associates

TA Associates is one of the largest and most experienced global growth private equity firms. Focused on five target industries – technology, healthcare, financial services, consumer and business services – TA invests in profitable, growing companies with opportunities for sustained growth, and has invested in more than 500 companies around the world. Investing as either a majority or minority investor, TA employs a long-term approach, utilizing its strategic resources to help management teams build lasting value in growth companies. TA has raised $24 billion in capital since its founding in 1968 and is committing to new investments at the pace of $2 billion per year. The firm’s more than 85 investment professionals are based in Boston, Menlo Park, London, Mumbai and Hong Kong. More information about TA Associates can be found at www.ta.com.

Media Contacts:

Söderberg & Partners

Louise Hagsten
Chief Communication & HR
louise.hagsten@soderbergpartners.se
+46 (0)76-149 50 17

KKR

Alastair Elwen
Finsbury
alastair.elwen@finsbury.com

Här är dina alternativ om det barkar åt skogen

24 januari · 2019

Skog är en tillgång som lockar allt fler investerare, både i direktägande och via de skogsbolag som handlas på börsen. Inte minst är skog en attraktiv investering på grund av de låga räntorna. Det konstaterar Söderberg & Partners i en strategirapport som släpps idag. De lyfter bland annat att timingen är svår i en skogsinvestering men att historiskt har avkastningen varit mer stabil än i många andra investeringar - sedan år 2000 högre än för Stockholmsbörsen som helhet. I strategirapporten finns även en genomgång av den makroekonomiska situationen med betygssättning av tillgångsklasser, regioner och räntemarknaden.

Det finns idag dubbelt så mycket produktiv skog som för hundra år sedan och den lockar allt fler investerare. Den växer i storlek och värde oavsett marknadsklimat och konjunktur. Söderberg & Partners publicerar just nu en strategirapport med skogsinvestering som tema. I rapporten lyfter de faktorer som är viktiga för värderingen av skog, för prissättningen på både timmer och massa samt att de jämför avkastningen på skog med andra tillgångsklasser.

Söderberg & Partners skriver att det finns många faktorer som påverkar prisutvecklingen.

- Utvecklingen för timmer och massaved har knappt uppnått inflationsutvecklingen över längre tid och det vi kan konstatera är att konjunkturutvecklingen faktiskt inte är avgörande på sikt. Det finns på kort sikt inte heller någon direkt koppling mellan ränteläget och skogspriserna – däremot blir det tydligare på längre sikt då ränteutvecklingen spelar en större roll, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Det finns en rad strukturella faktorer som driver prisutvecklingen, såsom bostadsbyggande, nya användningsområden - som exempelvis bioolja - och ett växande importbehov från Kina. Men även om ägande av skog är ett bra alternativ för att sprida riskerna mellan olika investeringar finns det naturligtvis även ändå risker.

- Förutom kraftiga stormar, bränder samt insekts- och viltskador är klimatförändringarna med de utmaningar som dessa för med sig samt nya politiska regelverk en del av det man behöver beakta, säger Matthias Gietzelt.

Utifrån analysen anser Söderberg & Partners att det finns ett värde i att både äga skog direkt och via noterade bolag.

- Skogsbolagen har generellt ett lågt noterat värde på skogen – lägre än skogspriser överlag, påpekar Gietzelt.

Två bolag som Söderberg & Partners lyfter fram som bra investeringar är SCA och Holmen.

- Där kan skogen köpas till en betydande rabatt på substansen. Det är en bra kompensation när investeringen innebär större svängningar i avkastningen än ett direktägande.

Söderberg & Partners konstaterar även i sin rapport att mycket pekar på att konjunkturen fortsätter att mattas av och att sentimentet hos bland annat inköpschefer generellt fortsätter att falla.

- Inflationstakten har fortsatt att vara måttlig och det finns mycket som tyder på att centralbankerna inte kommer att strama åt på samma sätt som förväntades för några månader sedan. Aktiekurserna har fallit medan vinstestimaten ännu i stor utsträckning hålls uppe och därför har värderingarna sjunkit avsevärt. Vi ser dock idag en risk för att såväl ekonomiska prognoser som vinstprognoser ligger för högt och vårt huvudscenario är att inflationen förblir måttlig. Så länge den ekonomiska tillväxten i världen hålls uppe är skuldsättningen inget akut problem, men situationen kan snabbt förvärras om inflationen mot förmodan skulle tillta samtidigt som tillväxten fortsätter att falla, säger Matthias Gietzelt.

Matthias Gietzelt, chefsstrateg, Söderberg & Partners
Maila Matthias

Charlotte Näsström Morén, tillförordnad Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Charlotte
Telefon: 072–715 70 50

Söderberg & Partners blir delägare i norsk Private Bankingaktör

9 januari · 2019

Söderberg & Partners fortsätter att växa. Genom en investering i norska Förvaltningshuset, som är den snabbast växande oberoende finansiella rådgivaren i Norge, går Söderberg & Partners nu in på Private Bankingmarknaden i grannlandet.

Förvaltningshuset grundades 2006 med ambitionen att vara ett oberoende alternativ till de traditionella aktörerna inom finansiell rådgivning. Företaget har redan hunnit bli en av de största fristående aktörerna på marknaden för Private Banking i Norge och har idag cirka 70 medarbetare. Förutom huvudkontoret i Oslo finns de även på fem andra orter i Norge och har cirka sex miljarder kronor under förvaltning. Kunderna är förmögna privatpersoner, stiftelser och organisationer. Förvaltningshuset kommer att behålla sitt varumärke och namn när Söderberg & Partners går in som delägare.

- Förvaltningshuset har sedan etableringen för tretton år sedan varit en utmanare på den norska finansiella rådgivningsmarknaden och vi har haft en stark kundtillströmning. Nu vill vi ta nästa steg i vår resa och alliansen med Söderberg & Partners kommer att ge oss ytterligare styrka och skalfördelar till att göra det, säger styrelseordföranden i Förvaltningshuset, Tore Malme.

Nu siktar den nya alliansen på att bli störst i Norden inom finansiell rådgivning i segmentet Private Banking.

- Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ledningen och medarbetarna i Förvaltningshuset för att fortsätta utmana storbankerna och andra konkurrenter i Norge. Förvaltningshuset har en stark organisation, en gedigen rådgivningsmetodik och en oberoende plattform. Tillsammans tror jag att Förvaltningshuset och Söderberg & Partners blir en stark spelare på marknaden de kommande åren, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

Affären är villkorad av Finanstilsynets godkännande.

För mer information, kontakta:
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, tel: 076-149 50 17.