Söderberg & Partners lanserar podcast

Söderberg & Partners lanserar podcast

27 september · 2017

- Pratar om hur små vardagsproblem och stora livshändelser kan påverka din privatekonomi

Idag lanseras podcasten ”Över lag med Sara och Kent” – en podd om privatekonomi och juridik från Söderberg & Partners. Podden tar upp hur små vardagsproblem och stora livshändelser kan påverka din privatekonomi, och varje avsnitt behandlar ett specifikt huvudämne - till exempel skilsmässa eller arvslagstiftning.

Podcasten leds av Sara Axelsson och Kent Andersson, som ansvarar för familjerätt, respektive skatterätt på Söderberg & Partners.

- Vår uppfattning är att det är många som underskattar vilken påverkan olika juridiska och skattemässiga frågor kan ha på deras privatekonomi, och en del väljer att fokusera på fel saker när de faktiskt tar tag i frågorna, säger Sara Axelsson.

- Med erfarenhet och sakkunskap tar vi utgångspunkt i ämnenas kärna och utforskar deras gränsland där de riktigt intressanta frågorna finns, som till exempel hur mycket ett par jeans behöver vara värda för att upptas i en bodelning vid skilsmässa, säger Kent Andersson.

Det första avsnittet av ”Över lag med Sara & Kent” är tillgängligt via iTunes och Podbean från och med idag, 27 september.  Följande nio avsnitt kommer att släppas veckovis varje onsdag de kommande nio veckorna.

Du hittar podden här

För mer information, kontakta:
Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Söderberg & Partners expanderar ytterligare i Holland

30 november · 2017

Inleder partnerskap med pensionsrådgivaren Montae och förbereder nyetablering

Söderberg & Partners fortsätter att växa i Holland. Efter entrén på den Holländska marknaden i början av 2017 inleds nu ett partnerskap med pensionsrådgivaren Montae genom ett delförvärv.

-          Vi gjorde en väldigt lyckad entré på den Holländska marknaden tidigare i år och är nu redo att ta nästa steg. Vi vet att våra verktyg och våra erfarenheter från den Nordiska marknaden är värdefulla för många Holländska pensionssparare, och när vi nu etablerat en stabil grund på marknaden är vår ambition att fortsätta sprida och utveckla vår modell, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef för Söderberg & Partners.

Montae är en fristående pensionsrådgivare som hjälper såväl företag som pensionsfonder och andra kollektivavtalsparter med rådgivning kring premiebestämd och förmånsbestämd tjänstepension.

-          Nederländerna står inför en pensionsreform och mycket pekar på att det kommer att ske med den skandinaviska modellen som förlaga med mer individuella valmöjligheter inom kollektiva pensionsplaner. Vi är därför väldigt glada att inleda ett samarbete med Söderberg & Partners som är en av de mest framgångsrika aktörerna i Skandinavien i att hjälpa pensionssparare hantera och målanpassa sitt sparande, säger Mike van Engelen, senior partner och grundare av Montae.

Mer än tredubblar i storlek - tittar på nyetablering

Söderberg & Partners gjorde entré på den holländska marknaden genom ett delförvärv av företaget Floreijn. I och med affären med Montae mer än tredubblar Söderberg & Partners sin storlek och räckvidd på den holländska marknaden. Söderberg & Partners kommer därför, tillsammans med Montae och Floreijn, att etablera en central, fristående plattform i Holland för att ännu mer effektivt kunna erbjuda Söderberg & Partners verktyg och tjänster till marknaden.

-          Vi påbörjar nu bygget av en plattform för våra verktyg och tjänster i Holland. Det är oerhört värdefullt att vi har med oss två starka, etablerade partners i form av Montae och Floreijn i detta arbete – och vi är övertygade om att fler rådgivningsföretag kommer att vilja ansluta sig till oss, säger Gustaf Rentzhog.

Montae grundades 1997 och har idag cirka 75 medarbetare fördelade över tre kontor.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Om Montae

Montae är en fristående pensionsrådgivare som hjälper såväl pensionsfonder och andra kollektivavtalsparter, som företag med förvaltning och rådgivning kring premiebestämd och förmånsbestämd tjänstepension. Företaget grundades 1997 och har idag cirka 75 medarbetare fördelade över tre kontor.

Om Floreijn

Floreijn grundades 2007 av tre entreprenörer och finns i Rotterdam och Gouda. Bolaget växer snabbt och har vunnit stora kunder som exempelvis Unit4, TNS och Toyota Material Handling.

Söderberg & Partners continues expansion in Holland

30 november · 2017

Initiates partnership with the pension advisor Montae through acquisition of a stake and are now preparing to set up new operations

Söderberg & Partners continues to grow in Holland. Following the entrance to the Dutch market in early 2017, a partnership through acquiring a stake in the pension advisor Montae is now under way.

-          We made a very successful entrance to the Dutch market earlier this year and are now ready to take the next step. We know that our tools and experiences from the Nordic market are valuable to many Dutch pension savers, and now that we have established a solid foundation on the market, our ambition is to continue to spread our tools and services, says Gustaf Rentzhog, CEO of Söderberg & partners.

Montae is an independent pension adviser who helps companies, as well as pension funds and other collective bargaining parties, with consulting on defined-contribution and defined-benefit pensions.

-          The Netherlands is on the verge of a pension reform. The trend in The Netherlands is unmistakably heading towards the Scandinavian direction of allowing more individual choice within collective pension schemes. We are very excited about partnering with the market leader Söderberg & Partners. This will allow our clients, and the entire Dutch market, access to best in class online tools to support pension decision making.  The Dutch market is longing for these tried and tested Fintech solutions, says Mike van Engelen, senior partner and founder of Montae.

More than triple in size - looking at new establishment

Söderberg & Partners entered the Dutch market through the acquisition of a stake in the pension consulting company Floreijn. Through the deal with Montae Söderberg & Partners more than triples its size and reach on the Dutch market. Therefore, Söderberg & Partners will – together with Montae and Floreijn, establish a central, independent platform in Holland to enable a more efficient distribution of S&P’s tools and services on the market.

-          We’re now starting to build a platform for our tools and services in Holland. It is very valuable to have two strong, established partners in Montae and Floreijn with us on this journey, and we are convinced that many more companies will want to join us, says Gustaf Rentzhog.

Montae was established in 1997 and today employ over 75 pension professionals on three offices.

For more information, please contact:
Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Information, Söderberg & Partners

Brief Facts about Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is one of the leading financial advisors and provider of insurance and financial products. We have one of the largest analysis departments in the Nordics and offer a wide range of products and services within pension consulting, risk and insurance consulting, and investment consulting and asset management. We also develop and offer digital tools for financial consulting and payroll and benefits services.

About Montae

Montae is an independent provider of pension consultancy and board support services in The Netherlands. Montae was established in 1997. Montae’s over 75 pension professionals serve pension funds, corporations and work councils.

About Floreijn

Floreijn was founded in 2007 by three entrepreneurs and are located in Gouda. It is a fast growing company offering services within pension, health, and disability advising, and they have won large clients such as Unit4 and TNS.

Söderberg & Partners har branschens nöjdaste kunder – för sjätte året i rad

13 november · 2017

I dag publicerade Svenskt Kvalitetsindex (SKI) resultatet av sin årliga undersökning kring kundnöjdhet inom försäkringsbranschen. Undersökningen visar att Söderberg & Partners är den aktör som har mest nöjda kunder inom förmedlarbranschen – för sjätte året i rad.

I årets undersökning kring hur försäkringskunder upplever kvalitet hos sina leverantörer får Söderberg & Partners det högsta betyget av alla försäkringsförmedlare.

- Det här är det enskilt viktigaste betyget för hela vår organisation, och vi är oerhört glada att våra kunder uppskattar och värdesätter den hjälp och den service vi ger dem varje dag.

Vi ser också att nöjdheten hos våra kunder ökat i år jämfört med förra året, och vi kommer att göra allt vi kan för att våra kunder ska fortsätta bli ännu mer nöjda med oss under 2018, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Av undersökningen framgår även att de kunder som fått hjälp och råd kring sina försäkringar av en förmedlare generellt sett är mer nöjda än de kunder som köper försäkringar direkt av försäkringsbolagen, vilket illustrerar vilka mervärden rådgivningen skapar för kunderna.

Försäkringsbranschen får bra betyg överlag

I en situation där kundnöjdheten i många branscher som SKI analyserat tappat betydligt de senaste åren så har försäkringsbranschen totalt sett klarat sig bra. I rapporten konstaterar SKI att ett övergripande branschbetyg på 68,3 i nöjdhet på skalan 0-100 är att betrakta som klart godkänt och är betydligt bättre än både bank och telekombranschen. SKI konstaterar även att försäkringsbranschen är bättre på proaktivitet och initiativförmåga än flera andra branscher.

- Även om detta är en utmaning även för försäkringsbranschen tycks man ligga före många andra i de branscher som vi mäter, berättar Johan Parmler, vd Svenskt Kvalitetsindex. I en i övrigt passiv kund- och leverantörsrelation har försäkringsbranschen lyckats hitta så kallade behovspunkter hos sina kunder som ligger utanför det vi traditionellt förknippar med försäkring, det vill säga skadehantering och ersättningar, säger Johan Parmler.

Du kan läsa mer om undersökningen här.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef,

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande