Söderberg & Partners lanserar VM-analys

Söderberg & Partners lanserar VM-analys

8 juni · 2018

Vi tittar på hur den globala ekonomin påverkas av fotbolls-VM och vilka effekter det har på värdlandet och deltagarländerna. Analysen innehåller även prognoser för utfallet av alla matcher i hela mästerskapet.

Fotbolls-VM är nära och Söderberg & Partners lanserar därför en omfattande analys av det stundande mästerskapet. I analysen tar vi bland annat upp vilka effekter ett fotbolls-VM kan ha för den globala ekonomin och de enskilda länder som deltar. Med hjälp av en egen analysmodell prognosticerar vi dessutom utfallet av varje match i hela mästerskapet.

Hur påverkas ekonomin av fotbolls-VM?

Att hålla värdskap för ett fotbolls-VM får enligt många studier en relativt liten effekt på ett lands ekonomiska tillväxt och dess värdepappersmarknader, men viss påverkan kan ändå noteras, framförallt i form av ökade satsningar på infrastruktur, en ökad konsumtion och en ökad turism.

Enskilda VM-matcher tenderar att gynna affärerna mellan nationerna som möts och driva export. Variationerna i graden av påverkan är dock stora, men för tillväxtmarknader kan betydelsen i vissa fall vara större än för utvecklade marknader. Exempelvis har USA mött Ghana under två olika VM-sammanhang, 2006 och 2010, och tiden efter har den amerikanska exporten till Ghana ökat markant vid båda tillfällena

Det finns även studier som pekar på att det, för ett lands ekonomiska tillväxt, är viktigare hur de enskilda respektive fotbollslagen presterar än var VM spelas.

- Ett stärkt sentiment hos befolkningen kan på kort sikt både driva konsumtion och spä på optimismen på aktiemarknaden. För Rysslands del finns dock snarare risk för besvikelse hur det hänseendet, med tanke på det ryska landslagets relativt svaga historik, säger Matthias Gietzelt, Chefsstrateg för Söderberg & Partners.

- Det finns vetenskapligt stöd för att sport generellt har en stark påverkan på humöret och det finns studier som visar att avkastningen på aktiemarknaden kan bli kortsiktigt högre än i andra länder för det land som vinner mästerskapen. Därutöver visar studieresultat också på att en kortvarig nedgång kan följa av att ett land lider en fotbollsförlust, fortsätter Matthias Gietzelt.

Prognos för utfallet av alla matcher

Att försöka förutsäga vem som kommer att vinna ett VM är naturligtvis svårt och genom åren har det gjorts ett antal mer eller mindre seriösa försök.

- Inför fotbolls-VM 2018 har vi skapat en analysmodell som utgår från två grundparametrar; odds på spelmarknaden samt FIFA-ranking för respektive lag. Varje lag får en viktad ranking relativt sina motståndare vilket ger Söderberg & Partners kvot. Ju lägre S&P-kvotvärde, desto högre bedömer vi sannolikheten för lagets vinstchanser i den aktuella gruppen, säger Matthias Gietzelt.

Du hittar hela analysen med den fullständiga prognosen för samtliga gruppspelsmatcher och finalmatcher här.

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Heartpace förvärvar PeopleAnalytics

11 oktober · 2021

Heartpace, ett bolag inom Söderberg & Partners, har förvärvat EC PeopleAnalytics AB. Genom förvärvet blir PeopleAnalytics en del av Heartpace, och tillsammans ska de fortsätta utveckla sina marknadsledande systemstöd för HR och hjälpa företag att få mer välmående och effektiva medarbetare.

PeopleAnalytics erbjuder ett systemstöd för datadrivna HR-analyser och beslutsunderlag. Kunderna får värdeskapande insikter som hjälper dem att fatta bättre, faktabaserade beslut kring deras personal.

- PeopleAnalytics prediktiva analysmodeller är ett välkommet tillskott till den HR plattform Heartpace har utvecklat. Tillsammans får vi ett mycket attraktivt helhetserbjudande som kommer att gynna våra kunder. Vi kan nu erbjuda HRM och ett kraftfullt beslutsstöd parallellt med vår performance managment-modell, säger Henrik Dannert, VD för Heartpace.

PeopleAnalytics var i diskussion med flera olika potentiella köpare av bolaget. Att valet föll på Heartpace berodde bland annat på faktumet att Heartpace har en stark utvecklingsorganisation och ett starkt internationellt nätverk genom Söderberg & Partners.

- PeopleAnalytics föddes ur vår vilja att hjälpa organisationer fatta datadrivna, faktabaserade beslut kring sin personal i stället för att gå på ”magkänsla”. Genom att bli en del av Heartpace får vi helt nya möjligheter att skapa ett ”cutting edge” fullskaligt HR-erbjudande som bygger på den allra senaste tekniken, säger Elin Malmström, medgrundare av PeopleAnalytics.

Trots att HR generellt är en kvinnodominerad profession är den stora merparten av alla startups inom HR-tech grundade av män. PeopleAnalytics är grundat av Elin Malmström och Catrine Augustsson som båda har ett förflutet inom HR, vilket ger dem en god förståelse för sin målgrupps behov och utmaningar.

- Vi kommer från HR och bygger för HR, det är en stor fördel att på djupet förstå sin ”user/buyer persona”. Med våra lösningar blir det enkelt för HR att skapa värde i sin organisation, säger Catrine Augustsson, medgrundare av PeopleAnalytics.

Henrik Dannert, VD, Heartpace
henrik.dannert@heartpace.com

Elin Malmström, medgrundare, PeopleAnalytics

elin@peopleanalytics.se

Catrine Augustsson, medgrundare, PepopleAnalytics

catrine@peopleanalytics.se

Om Heartpace

Heartpace är ett komplett HR-system med valbara moduler som hanterar masterdata, performance management, målstyrning, on/off-boarding och SMART-lönesättning. Kunder väljer Heartpace som ett modernt ledningsverktyg för att öka engagemang, prestation och lönsamhet. Sedan 2018 är Heartpace en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting, som erbjuder konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Om PeopleAnalytics

PeopleAnalytics erbjuder systemstöd för analys av HR-relaterade data. Den molnbaserade BI-lösningen ger kunder möjlighet att genomföra den lagstadgade lönekartläggningen, analysera lönestruktur, få koll på personalomsättning, sjukfrånvaro, intern rörlighet mm. Företaget grundades 2016 med visionen att ge HR samma möjligheter till datadriven analys som marknad, försäljning och finans haft länge.

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05