Söderberg & Partners lanserar VM-analys

Söderberg & Partners lanserar VM-analys

8 juni · 2018

Vi tittar på hur den globala ekonomin påverkas av fotbolls-VM och vilka effekter det har på värdlandet och deltagarländerna. Analysen innehåller även prognoser för utfallet av alla matcher i hela mästerskapet.

Fotbolls-VM är nära och Söderberg & Partners lanserar därför en omfattande analys av det stundande mästerskapet. I analysen tar vi bland annat upp vilka effekter ett fotbolls-VM kan ha för den globala ekonomin och de enskilda länder som deltar. Med hjälp av en egen analysmodell prognosticerar vi dessutom utfallet av varje match i hela mästerskapet.

Hur påverkas ekonomin av fotbolls-VM?

Att hålla värdskap för ett fotbolls-VM får enligt många studier en relativt liten effekt på ett lands ekonomiska tillväxt och dess värdepappersmarknader, men viss påverkan kan ändå noteras, framförallt i form av ökade satsningar på infrastruktur, en ökad konsumtion och en ökad turism.

Enskilda VM-matcher tenderar att gynna affärerna mellan nationerna som möts och driva export. Variationerna i graden av påverkan är dock stora, men för tillväxtmarknader kan betydelsen i vissa fall vara större än för utvecklade marknader. Exempelvis har USA mött Ghana under två olika VM-sammanhang, 2006 och 2010, och tiden efter har den amerikanska exporten till Ghana ökat markant vid båda tillfällena

Det finns även studier som pekar på att det, för ett lands ekonomiska tillväxt, är viktigare hur de enskilda respektive fotbollslagen presterar än var VM spelas.

- Ett stärkt sentiment hos befolkningen kan på kort sikt både driva konsumtion och spä på optimismen på aktiemarknaden. För Rysslands del finns dock snarare risk för besvikelse hur det hänseendet, med tanke på det ryska landslagets relativt svaga historik, säger Matthias Gietzelt, Chefsstrateg för Söderberg & Partners.

- Det finns vetenskapligt stöd för att sport generellt har en stark påverkan på humöret och det finns studier som visar att avkastningen på aktiemarknaden kan bli kortsiktigt högre än i andra länder för det land som vinner mästerskapen. Därutöver visar studieresultat också på att en kortvarig nedgång kan följa av att ett land lider en fotbollsförlust, fortsätter Matthias Gietzelt.

Prognos för utfallet av alla matcher

Att försöka förutsäga vem som kommer att vinna ett VM är naturligtvis svårt och genom åren har det gjorts ett antal mer eller mindre seriösa försök.

- Inför fotbolls-VM 2018 har vi skapat en analysmodell som utgår från två grundparametrar; odds på spelmarknaden samt FIFA-ranking för respektive lag. Varje lag får en viktad ranking relativt sina motståndare vilket ger Söderberg & Partners kvot. Ju lägre S&P-kvotvärde, desto högre bedömer vi sannolikheten för lagets vinstchanser i den aktuella gruppen, säger Matthias Gietzelt.

Du hittar hela analysen med den fullständiga prognosen för samtliga gruppspelsmatcher och finalmatcher här.

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Ny rapport: ”1 700 miljarder svenska sparpengar kan gå till barnarbete”

12 juni · 2019

Mer än hälften av svenskarnas sparpengar i aktiefonder är placerade i branscher och bolag som har förhöjd risk för att utnyttja barnarbete i något av sina leverantörsled. Detta visar en ny rapport från Söderberg & Partners

Idag, på den internationella dagen mot barnarbete, presenterar Söderberg & Partners rapporten ”Vem arbetar för dina pengar? – En rapport om svenska sparpengar och risker med barnarbete”. Syftet med rapporten är att belysa hur situationen kring barnarbete ser ut i världen idag, och kartlägga vilka risker som finns för att svenska sparpengar kommer i kontakt med barnarbete.

150 miljoner av världens barn tvingas arbeta

Idag arbetar 10% av alla barn i åldrarna 5 – 17 år, eller över 150 miljoner av världens barn. Hälften av dessa, 73 miljoner barn, arbetar i vad som kallas farligt arbete. Majoriteten bor i Afrika eller Asien, men det finns barnarbete överallt.

Jordbrukssektorn står för den enskilt största andelen barnarbete, där 71 procent av barn i barnarbete arbetar. Därefter följer tjänstesektorn och industrisektorn med ungefär 17% inom tjänstesektorn och 12% i industrisektorn. Även teknik är en sektor där det finns stor risk för barnarbete, inte minst på grund av den ökade efterfrågan på litiumjon-batterier som förekommer i allt från smartphones och laptops till elektroniska fordon. För att tillverka dessa batterier krävs kobolt som bryts i gruvor där barn frekvent utnyttjas som arbetskraft.

Svenskarnas sparpengar och barnarbete

Genom att titta på hur mycket av svenskarnas sparpengar som är placerade i dessa extra riskutsatta sektorer, branscher, och bolag kan vi konstatera att nästan 74% av den svenska fondförmögenheten i aktiefonder – ungefär 1 700 miljarder SEK – riskerar att användas till att finansiera barnarbete.

- Vi vill göra människor uppmärksamma på att barnarbete är ett väldigt stort problem idag, och att du som sparare inte kan kontrollera att dina pengar inte kommer i kontakt med barnarbete på samma sätt som du kan med exempelvis tobak och vapen. Vi säger inte att det är fel att investera pengar i de branscher som har förhöjd risk för att utnyttja barnarbete, men vi vill att de som gör det känner till riskerna så att de har möjlighet att hitta ansvarsfulla bolag och förvaltare som kan hantera dessa så bra som möjligt, säger Kajsa Brundin, ansvarig för Hållbarhet och Produktanalyser på Söderberg & Partners.

Du kan läsa hela rapporten här.

Söderberg & Partners i samarbete med Denniz Pop Awards

5 juni · 2019

Inleder samarbete med svenska musikpriset för att stötta morgondagens musikaliska talanger

Söderberg & Partners har inlett ett samarbete med det svenska musikpriset Denniz Pop Awards. Priset delas årligen ut till de mest framstående nya talangerna inom den svenska musikbranschen och syftet med priset är att uppmärksamma och stötta morgondagens stjärnor.

Denniz Pop Awards startades till minne av musikproducenten Denniz Pop som avled 1998 i cancer. För att föra hans arv vidare skapades en välgörenhetsstiftelse år 2013 av kollegor, vänner och familj. Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer.

Söderberg & Partners engagemang i stiftelsens arbete bygger på en relation mellan Denniz Pop och vår kollega Carl Ståhle som sträcker sig tillbaka till tiden då det som skulle bli den världskända musikstudion Cheiron fortfarande låg i sin linda.

- Allt började med att jag hade förmånen att lära känna Denniz Pop 1990 och fick sen följa med honom genom hans karriär tills han tragiskt gick bort 1998. Hans arv lever dock kvar i den svenska musikproduktionens märg och ligger till grund för den framgång som flera världskända svenska musikproducenter och artister åtnjuter idag. För mig är det väldigt angeläget både på ett personligt och professionellt plan att bidra till att hålla Denniz Pops arv levande, och jag blev därför otroligt glad och stolt när vi fick frågan om att komma in i familjen Friends of Denniz Pop Awards, säger Carl Ståhle, förmögenhetsrådgivare på Söderberg & Partners.

Som en del av gruppen Friends of Denniz Pop Awards kommer Söderberg & Partners – utöver att stötta stiftelsens verksamhet rent ekonomiskt – arbeta för att underlätta vardagen för morgondagens musikaliska talanger genom att hjälpa dem med rådgivning kring privatekonomi, företagsfrågor och juridiskt stöd.

Årets prisutdelning av Denniz Pop Awards sker den 6 juni i Stockholm. Priset delas ut till kategorierna Rookie Award: Låtskrivare/Producent, Rookie Award: Artist/Band, samt hederspriserna The MVP och The Grand Prize, Nytt för i år är den internationella priskategorin International Rookie Award: Låtskrivare/Producent/Artist/Band, som delas ut till en internationell lovande talang inom området.

Du kan läsa mer om Denniz Pop Awards och stiftelsens arbete här.

Om Denniz Pop Awards

Stiftelsens ändamål och syfte är främst att verka för att stödja svensk populärmusik genom att utdela stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare i Denniz Pop anda. Vidare ska stiftelsen främja forskning och utbildning vid Radiumhemmet avseende cancer. Stiftelsens ändamål och syfte skall, under förutsättning att tillräckliga medel samlas in, i första hand främjas dels genom årlig utdelning av stipendier till förmån för utbildning och undervisning av unga musiker, musikproducenter och låtskrivare samt dels genom donationer till förmån för Denniz Pop Minnesfond som förvaltas av Cancerföreningen i Stockholm och ingår i Radiumhemmets forskningsfonder.

Kraftig tillväxt för Söderberg & Partners – letar 40 nya rådgivare

29 maj · 2019

Söderberg & Partners växer starkt. Fortsatt ökad efterfrågan av pensionsrådgivning gör att företaget det kommande året planerar att rekrytera cirka 40 nya rådgivare inom området.

Söderberg & Partners fortsätter att växa inom pensionsrådgivning. Inom det närmaste året planeras 40 nyrekryteringar av kvalificerade pensionsrådgivare.

- Koncernen växer starkt inom samtliga affärsområden. Den tillväxt som vi nu planerar inom affärsområdet Pension är ett svar på ett kraftigt ökande behov av kvalificerad rådgivning från våra kunder. Vår främsta uppgift i närtid blir att hitta nya kompetenta och engagerade medarbetare som kan hjälpa våra kunder spara för ett tryggare och rikare liv, säger Joakim Wahlgren, Head of Lean Business inom Söderberg & Partners affärsområde Pension.

Utöver en stark tillväxt inom pensionsrådgivning har Söderberg & Partners under hösten och vintern även förvärvat ett flertal verksamheter inom kapitalrådgivning och kapitalförvaltning, däribland Consortum Kapitalförvaltning och Catellas wealth management-verksamhet.

- Det är en spännande resa vi gör mot ett ännu mer konkurrenskraftigt Söderberg & Partners. Jag ser fram emot att välkomna många nya medarbetare som vill bli en del av våra redan fantastiska team – de blir ett starkt och välkommet tillskott i den expansion som pågår. Och med de förvärv vi genomfört under hösten och vintern stärker vi ytterligare våra redan starka erbjudanden på flera områden. Detta sammantaget hjälper oss onekligen att nå målet om att bli den största och mest attraktiva aktören på flera av våra områden, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners.

Behovet av nya rådgivare är lika stort över hela landet där Söderberg & Partners har verksamhet.