Söderberg & Partners påverkansfond har gjort sin första investering

Söderberg & Partners påverkansfond har gjort sin första investering

22 september · 2020

- Köper in sig i industrihandelsjätte för att stoppa barnarbete i underleverantörsleden

Hösten 2018 lanserade Söderberg & Partners fonden Aktiv Påverkan, vars syfte är att generera god avkastning i kombination med faktisk påverkan och förändring kring frågor som spararna vill att fonden ska fokusera på.

Rent konkret sker detta genom att fonden använder 15–20 procent av dess totala kapital till att genomföra investeringar i verksamheter eller projekt som ligger i linje med spararnas kollektiva önskan om hur deras pensionspengar ska användas för att bidra till en bättre värld. Spararna röstar om vilka frågor de vill att fonden ska driva.

Motverka barnarbete viktigast för svenska pensionssparare

Inför lanseringen av fonden gav Söderberg & Partners i uppdrag åt Novus att ta reda på vilka frågor som svenska pensionssparare helst vill påverka med sina pensionspengar. Resultatet visade att frågan om barnarbete, och investeringar i syfte att motverka barnarbete, var den enskilt högst prioriterade frågan hos svenska pensionssparare.

När fonden Aktiv Påverkan lanserades blev därför barnarbete den första frågan att påverka. För att säkerställa expertkunskap inom sakfrågan inleddes ett samarbete mellan Söderberg & Partners analytiker och Rädda Barnens konsultbolag Centre for Child Rights and Business, som hjälper företag att hantera och förhindra risker kopplade till barnarbete.

- Barn som tvingas arbeta istället för att få gå i skola och utbilda sig är en av de mest centrala utmaningarna bakom flera av FNs globala mål för hållbar utveckling. Vi är därför väldigt glada att Söderberg & Partners vände sig till oss för att få hjälp att sondera och utvärdera hur och var deras kunders pensionspengar kan göra störst skillnad i frågan om att förhindra barnarbete. Det är en mycket komplex utmaning som många företag kan bli bättre på att medvetet adressera, och vi hoppas att fler aktörer inom finansbranschen kan bli inspirerade av Söderberg & Partners sätt att angripa frågan, säger Alexandra Frenander, konsult på Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business.

Första investeringen klar

Fonden genomförde tidigare under våren sin första investering i syfte att motverka barnarbete. Investeringen görs i industrihandelsbolaget Bergman & Beving som driver och utvecklar ett flertal varumärken inom industri - och byggsektorn.  Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business hjälpte fonden att fatta beslut genom att bidra med fakta och frågeställningar för analysen.

Ett av varumärkena som Bergman & Beving driver är Guide, som tillverkar och säljer arbetshandskar för industri- och byggsektorn. Under arbetet med att identifiera potentiella investeringar för fonden konstaterades att Guide verkar i en sektor där risken för att barn används på någon nivå i tillverkningsprocessen är hög.

- Bergman & Beving har stort fokus på hållbarhet och hur verksamheten kan bidra till en hållbar och säker miljö i hela värdekedjan. Samarbetet med Söderberg & Partners och stödet från Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business kommer att hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder och ägare, och framför allt – bidra ännu mer till en hållbar utveckling i världen, säger Peter Schön, CFO på Bergman & Beving.

Målet för samarbetet är att hantera och lösa identifierade öppna risker kopplade till barnarbete i varumärkets Guides underleverantörskedjor.

- Vi är väldigt glada att äntligen fullt ut kunna realisera vår idé att låta pensionssparare själva välja vad deras sparpengar ska användas till för att förändra och förbättra världen de ska åldras i. Investeringen i Bergman & Beving är den första av flera som fonden Aktiv Påverkan kommer att genomföra med spararnas kollektiva vilja och mandat i ryggen, och vi hoppas verkligen att fler fondaktörer kan bli inspirerade av vår modell för att engagera pensionssparare och aktivt påverka den globala utvecklingen, säger Johanna Påhlsson, ansvarig projektledare för Aktiv Påverkan på Söderberg & Partners.

Parallellt med att fondens påverkansinvestering mot barnarbete fortlöper har investerare möjlighet att rösta på vilket område eller fråga som fondens nästa påverkansinvestering ska fokusera på.

Tel: 076- 149 50 05

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners rekryterar Jörgen Bengtsson

6 september · 2021

Söderberg & Partners har rekryterat Jörgen Bengtsson till att arbeta med pensionsrådgivning och kapitalförvaltning för bolaget.

Jörgen Bengtsson gick tidigt in som delägare i Max Matthiessens livförsäkringsverksamhet 1990 och var med och lade grunden för deras pensionsrådgivningsverksamhet och skapade deras pensionsplan. Sedan dess har han arbetat inom bolaget som rådgivare och teamledare, varit ansvarig för stora koncernkunder, samt suttit i bolagets styrelse. Nu blir han rådgivare och partner på Söderberg & Partners.

- Vi är väldigt glada och stolta att Jörgen Bengtsson ansluter sig till Söderberg & Partners! Han har mycket värdefulla erfarenheter från sin långa karriär inom branschen som verkligen kommer att gynna våra kunder och vår fortsatta expansion, säger Jacob Thulin, tillväxtansvarig för Söderberg & Partners pensionsrådgivning.

Jörgen Bengtsson ser flytten från Max Matthiessen till Söderberg & Partners som ett spännande nytt kapitel.

- Jag tycker att det ska bli oerhört stimulerande att få bli en del av Söderberg & Partners fortsatta expansion. De har en mycket stark plattform som jag genom min erfarenhet av att utveckla pensionskoncept hoppas kunna bidra till att vässa ytterligare och skapa fantastiska mervärden för kunderna, säger Jörgen Bengtsson.

Jörgen Bengtsson tillträder sin nya roll på Söderberg & Partners den 7 september 2021.

Jacob Thulin, Tillväxtansvarig för pensionsrådgivning, Söderberg & Partners

jacob.thulin@soderbergpartners.se