Söderberg & Partners rekryterar Family Office-team från Danske Bank

Söderberg & Partners rekryterar Family Office-team från Danske Bank

23 oktober · 2017

Söderberg & Partners har rekryterat fem personer som idag arbetar på Danske Banks Family Office i Sverige. Teamet består av tre rådgivare, en skattejurist, samt en kundkoordinator. De blir ett starkt tillskott till Söderberg & Partners erbjudande inom kapitalrådgivning för privatpersoner, som växt i ett stadigt tempo de senaste åren och attraherat många kunder och rådgivare.

-          Vi är oerhört glada att förstärka vår verksamhet och vårt erbjudande med ett så starkt, kunnigt, och komplett team som våra nya kollegor utgör. Att de väljer att bli en del av Söderberg & Partners ser vi som ett intyg på att vår verksamhet erbjuder rätt förutsättningar för både kunder och rådgivare att växa, säger Magnus Wikner, Chef för affärsområdet Special Clients på Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners Special Clients-verksamhet startade för drygt fyra år sedan som en del av det övergripande affärsområdet Securities och erbjuder kapitalrådgivning för privatpersoner med större förmögenheter och komplexa ekonomiska behov. Intresset för detta erbjudande har varit stort sedan starten och tillströmningen av kunder och rådgivare har varit stadig.

-          Vårt Special Clients- erbjudande har sedan starten för fyra år sedan växt från tre rådgivare i Stockholm till mer än 30 rådgivare på 10 orter i Sverige. Totalt inom hela Söderberg & Partners  Securities-verksamhet har vi nu över 200 rådgivare och 125 miljarder SEK i förvaltat kapital. Vi har nått dit genom att vi attraherat några av landets främsta rådgivare som uppskattat och sett fördelarna för deras egen yrkesutövning - men framförallt fördelarna för deras kunder - i vårt öppna, personliga och analysdrivna erbjudande, säger Magnus Wikner

Teamet från Danske Bank ansluter sig till Söderberg & Partners i slutet av januari 2018 och kommer att sitta på Söderberg & Partners huvudkontor på Regeringsgatan 45 i Stockholm.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef,
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners förvärvar performance management-företag

8 januari · 2018

Breddar erbjudandet inom digitala tjänster för löne- och förmånshantering genom att förvärva en del av företaget Heartpace.

Söderberg & Partners fortsätter sin satsning inom digitalisering av rådgivning och löpande hantering av pensioner, förmåner och löner genom att förvärva en del av performance management-företaget Heartpace, som är en ledande aktör inom digitalisering av målstyrning och utvärdering av medarbetare.  För Söderberg & Partners är förvärvet ett ytterligare steg i att kunna erbjuda sina kunder en komplett palett av digitaliserade tjänster inom löne- och förmånshantering.

Heartpace arbetar med webbaserat stöd till företagsledning och chefer som har ansvar för medarbetarsamtal och målstyrning.

- Vi vet att väl genomförda samtal ger ökat engagemang bland medarbetarna och det i sin tur är en av de viktigaste egenskaperna för att göra företag framgångsrika. Företag som är ledande i sin bransch visar sig nästan alltid ha mer engagerade medarbetare än sina konkurrenter säger Henrik Dannert, vd och en av grundarna av Heartpace.

För Söderberg & Partners är förvärvet ytterligare ett steg för att bredda sitt utbud av rådgivning och stödverktyg till kunder inom området pensioner, löner och förmåner.

- Heartpace har ett webbaserat system för arbetsgivare och chefer som passar in bland de tjänster vi erbjuder. Med Heartpace kommer vi kunna hjälpa företag från ax till limpa. Vi kan bistå med att utveckla en väl genomtänkt strategi, implementera den, och följa upp den. Allt för ofta fallerar en väl genomtänkt strategi i att det saknas bra verktyg för att realisera den på individnivå. Med de kompletta digitala tjänster vi nu kan erbjuda inom allt från pensioner, förmåner, performace management och löner kan vi verkligen möta våra kunders behov, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef för Söderberg & Partners.

Förvärvet i Heartpace sker genom en aktieemission. Heartpace blir i och med förvärvet en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting och breddar kunderbjudandet till att även omfatta performance management. Affärsområdet S&P Compensation & Benefits Consulting etablerades i början av 2017 och erbjuder sedan starten konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Mer information om Heartpace hittar du här.

Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara fondförsäkringar

3 januari · 2018

Den fjärde analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar

-          I den senaste analysen har vi bland annat tittat extra på om fondförsäkringarna erbjuder fonder med någon form av tematisk hållbarhetsinriktning. Generellt sett kan vi konstatera att lägstanivån för samtliga bolag i analysen är mycket högre än för bara några år sedan. Idag har alla har någon form av minimikrav för att välja in fonder i sitt utbud, säger Victoria Lidén, analytiker på Söderberg & Partners.

Förändringar i betyg i analysen:

• Movestic får höjt betyg från gult till grönt. SEB, Nordea & AMF får sänkt betyg
  • Movestic fick rött betyg 2015, gult betyg 2016 och får grönt betyg för 2017. Det beror på att de har gjort flera förbättringar och framförallt fått ett höjt betyg i Kommunikation & transparens, samt Påverkansarbete. Processen för urval har även utvecklats och resulterat i fler fonder med tydlig hållbarhetsinriktning i utbudet.
  • Bolagen som får sänkt betyg beror främst på förbättringar hos de övriga i analysen. Andra faktorer som bidrar till ett lägre betyg är även att de inte erbjuder lika många fonder som har fått grönt betyg eller har en tematisk inriktning, t.ex. gröna obligationsfonder eller Svanen-märkta fonder.

Du kan läsa hela rapporten här

Vad är en hållbar fondförsäkring?

• En fondförsäkring är en pensionsförsäkring där du själv kan välja vilka fonder dina pensionspengar ska placeras i, utifrån en lista av fonder som försäkringsbolaget har valt ut. De största skillnaderna mellan en traditionell pensionsförsäkring och en fondförsäkring är just att du själv får bestämma, men också står för den finansiella risken.
  • Alla fondförsäkringsbolag är olika, liksom vi sparare. Därför betygsätter vi fondförsäkringsbolagen efter flera olika egenskaper. I vår finansiella analys tittar vi t.ex. på kostnad, bredd i utbudet och fondselekteringsförmåga. I denna hållbarhetsanalys bedömer vi bland annat hur hållbarhet beaktas i fondurvalet, samt hållbarhetsnivån på utbudet. Betygen för de olika kriterierna redovisas separat, så att varje enskild sparare ska kunna välja fondförsäkringsbolag efter den egenskap som är viktigast för just honom eller henne.
  • Varför ska man då välja en hållbar fondförsäkring, och kanske framförallt, hållbara fonder? Det är ett sätt att använda ditt pensionssparande för att driva utvecklingen mot en mer hållbar kapitalförvaltning, vilket innebär att fondförvaltarna tar hänsyn till miljö-, sociala och bolagsstyrningsfaktorer. Denna analysrapport identifierar fondförsäkringar som både väljer in och erbjuder hållbara fonder i fondförsäkringsutbudet, men även är pådrivande för att påverka fondernas innehav i en hållbar riktning.

Söderberg & Partners expanderar ytterligare i Holland

30 november · 2017

Inleder partnerskap med pensionsrådgivaren Montae och förbereder nyetablering

Söderberg & Partners fortsätter att växa i Holland. Efter entrén på den Holländska marknaden i början av 2017 inleds nu ett partnerskap med pensionsrådgivaren Montae genom ett delförvärv.

-          Vi gjorde en väldigt lyckad entré på den Holländska marknaden tidigare i år och är nu redo att ta nästa steg. Vi vet att våra verktyg och våra erfarenheter från den Nordiska marknaden är värdefulla för många Holländska pensionssparare, och när vi nu etablerat en stabil grund på marknaden är vår ambition att fortsätta sprida och utveckla vår modell, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef för Söderberg & Partners.

Montae är en fristående pensionsrådgivare som hjälper såväl företag som pensionsfonder och andra kollektivavtalsparter med rådgivning kring premiebestämd och förmånsbestämd tjänstepension.

-          Nederländerna står inför en pensionsreform och mycket pekar på att det kommer att ske med den skandinaviska modellen som förlaga med mer individuella valmöjligheter inom kollektiva pensionsplaner. Vi är därför väldigt glada att inleda ett samarbete med Söderberg & Partners som är en av de mest framgångsrika aktörerna i Skandinavien i att hjälpa pensionssparare hantera och målanpassa sitt sparande, säger Mike van Engelen, senior partner och grundare av Montae.

Mer än tredubblar i storlek - tittar på nyetablering

Söderberg & Partners gjorde entré på den holländska marknaden genom ett delförvärv av företaget Floreijn. I och med affären med Montae mer än tredubblar Söderberg & Partners sin storlek och räckvidd på den holländska marknaden. Söderberg & Partners kommer därför, tillsammans med Montae och Floreijn, att etablera en central, fristående plattform i Holland för att ännu mer effektivt kunna erbjuda Söderberg & Partners verktyg och tjänster till marknaden.

-          Vi påbörjar nu bygget av en plattform för våra verktyg och tjänster i Holland. Det är oerhört värdefullt att vi har med oss två starka, etablerade partners i form av Montae och Floreijn i detta arbete – och vi är övertygade om att fler rådgivningsföretag kommer att vilja ansluta sig till oss, säger Gustaf Rentzhog.

Montae grundades 1997 och har idag cirka 75 medarbetare fördelade över tre kontor.

Om Montae

Montae är en fristående pensionsrådgivare som hjälper såväl pensionsfonder och andra kollektivavtalsparter, som företag med förvaltning och rådgivning kring premiebestämd och förmånsbestämd tjänstepension. Företaget grundades 1997 och har idag cirka 75 medarbetare fördelade över tre kontor.

Om Floreijn

Floreijn grundades 2007 av tre entreprenörer och finns i Rotterdam och Gouda. Bolaget växer snabbt och har vunnit stora kunder som exempelvis Unit4, TNS och Toyota Material Handling.

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande