Söderberg & Partners rekryterar Joakim Bornold

4 oktober · 2018

Joakim Bornold värvas som Sparekonom till Söderberg & Partners. Han kommer närmast från en liknande roll på Nordnet och innan dess arbetade han på Nasdaq och Skandia.

På Söderberg & Partners får Joakim Bornold rollen som Sparekonom och kommer arbeta med frågor som rör sparande, investeringar, pension och rådgivning.

- Jag ser fram emot att fortsätta analysera, kommentera och förklara börsen och vår ekonomiska omvärld. Jag vill även i hög grad belysa frågor som är viktiga för det långsiktiga sparandet och där är pensionssparandet med dess utmaningar och möjligheter en oerhört viktig beståndsdel, säger Joakim Bornold.

Joakim Bornold börjar på Söderberg & Partners den 15 december i år.

- Det är väldigt roligt att vi får stärka upp Söderberg & Partners med ytterligare en mycket erfaren medarbetare. Vi har ett flertal experter och analytiker inom investeringar och tanken är att Joakim Bornold ska komplettera med ett brett grepp om frågor som rör människors ekonomi och framtid, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, tel: 076-149 50 17

Joakim Bornold, tel: 070- 099 02 99

Heartpace förvärvar PeopleAnalytics

11 oktober · 2021

Heartpace, ett bolag inom Söderberg & Partners, har förvärvat EC PeopleAnalytics AB. Genom förvärvet blir PeopleAnalytics en del av Heartpace, och tillsammans ska de fortsätta utveckla sina marknadsledande systemstöd för HR och hjälpa företag att få mer välmående och effektiva medarbetare.

PeopleAnalytics erbjuder ett systemstöd för datadrivna HR-analyser och beslutsunderlag. Kunderna får värdeskapande insikter som hjälper dem att fatta bättre, faktabaserade beslut kring deras personal.

- PeopleAnalytics prediktiva analysmodeller är ett välkommet tillskott till den HR plattform Heartpace har utvecklat. Tillsammans får vi ett mycket attraktivt helhetserbjudande som kommer att gynna våra kunder. Vi kan nu erbjuda HRM och ett kraftfullt beslutsstöd parallellt med vår performance managment-modell, säger Henrik Dannert, VD för Heartpace.

PeopleAnalytics var i diskussion med flera olika potentiella köpare av bolaget. Att valet föll på Heartpace berodde bland annat på faktumet att Heartpace har en stark utvecklingsorganisation och ett starkt internationellt nätverk genom Söderberg & Partners.

- PeopleAnalytics föddes ur vår vilja att hjälpa organisationer fatta datadrivna, faktabaserade beslut kring sin personal i stället för att gå på ”magkänsla”. Genom att bli en del av Heartpace får vi helt nya möjligheter att skapa ett ”cutting edge” fullskaligt HR-erbjudande som bygger på den allra senaste tekniken, säger Elin Malmström, medgrundare av PeopleAnalytics.

Trots att HR generellt är en kvinnodominerad profession är den stora merparten av alla startups inom HR-tech grundade av män. PeopleAnalytics är grundat av Elin Malmström och Catrine Augustsson som båda har ett förflutet inom HR, vilket ger dem en god förståelse för sin målgrupps behov och utmaningar.

- Vi kommer från HR och bygger för HR, det är en stor fördel att på djupet förstå sin ”user/buyer persona”. Med våra lösningar blir det enkelt för HR att skapa värde i sin organisation, säger Catrine Augustsson, medgrundare av PeopleAnalytics.

Henrik Dannert, VD, Heartpace
henrik.dannert@heartpace.com

Elin Malmström, medgrundare, PeopleAnalytics

elin@peopleanalytics.se

Catrine Augustsson, medgrundare, PepopleAnalytics

catrine@peopleanalytics.se

Om Heartpace

Heartpace är ett komplett HR-system med valbara moduler som hanterar masterdata, performance management, målstyrning, on/off-boarding och SMART-lönesättning. Kunder väljer Heartpace som ett modernt ledningsverktyg för att öka engagemang, prestation och lönsamhet. Sedan 2018 är Heartpace en del av Söderberg & Partners affärsområde S&P Compensation & Benefits Consulting, som erbjuder konsulttjänster, resursstöd och verktyg inom Pensions- & försäkringsförmåner, kontroll av personalkostnader och anställningsbarhet.

Om PeopleAnalytics

PeopleAnalytics erbjuder systemstöd för analys av HR-relaterade data. Den molnbaserade BI-lösningen ger kunder möjlighet att genomföra den lagstadgade lönekartläggningen, analysera lönestruktur, få koll på personalomsättning, sjukfrånvaro, intern rörlighet mm. Företaget grundades 2016 med visionen att ge HR samma möjligheter till datadriven analys som marknad, försäljning och finans haft länge.

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus