Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara fondförsäkringar

Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara fondförsäkringar

3 januari · 2018

Den fjärde analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar

-          I den senaste analysen har vi bland annat tittat extra på om fondförsäkringarna erbjuder fonder med någon form av tematisk hållbarhetsinriktning. Generellt sett kan vi konstatera att lägstanivån för samtliga bolag i analysen är mycket högre än för bara några år sedan. Idag har alla har någon form av minimikrav för att välja in fonder i sitt utbud, säger Victoria Lidén, analytiker på Söderberg & Partners.

Förändringar i betyg i analysen:

• Movestic får höjt betyg från gult till grönt. SEB, Nordea & AMF får sänkt betyg
  • Movestic fick rött betyg 2015, gult betyg 2016 och får grönt betyg för 2017. Det beror på att de har gjort flera förbättringar och framförallt fått ett höjt betyg i Kommunikation & transparens, samt Påverkansarbete. Processen för urval har även utvecklats och resulterat i fler fonder med tydlig hållbarhetsinriktning i utbudet.
  • Bolagen som får sänkt betyg beror främst på förbättringar hos de övriga i analysen. Andra faktorer som bidrar till ett lägre betyg är även att de inte erbjuder lika många fonder som har fått grönt betyg eller har en tematisk inriktning, t.ex. gröna obligationsfonder eller Svanen-märkta fonder.

Du kan läsa hela rapporten här

Vad är en hållbar fondförsäkring?

• En fondförsäkring är en pensionsförsäkring där du själv kan välja vilka fonder dina pensionspengar ska placeras i, utifrån en lista av fonder som försäkringsbolaget har valt ut. De största skillnaderna mellan en traditionell pensionsförsäkring och en fondförsäkring är just att du själv får bestämma, men också står för den finansiella risken.
  • Alla fondförsäkringsbolag är olika, liksom vi sparare. Därför betygsätter vi fondförsäkringsbolagen efter flera olika egenskaper. I vår finansiella analys tittar vi t.ex. på kostnad, bredd i utbudet och fondselekteringsförmåga. I denna hållbarhetsanalys bedömer vi bland annat hur hållbarhet beaktas i fondurvalet, samt hållbarhetsnivån på utbudet. Betygen för de olika kriterierna redovisas separat, så att varje enskild sparare ska kunna välja fondförsäkringsbolag efter den egenskap som är viktigast för just honom eller henne.
  • Varför ska man då välja en hållbar fondförsäkring, och kanske framförallt, hållbara fonder? Det är ett sätt att använda ditt pensionssparande för att driva utvecklingen mot en mer hållbar kapitalförvaltning, vilket innebär att fondförvaltarna tar hänsyn till miljö-, sociala och bolagsstyrningsfaktorer. Denna analysrapport identifierar fondförsäkringar som både väljer in och erbjuder hållbara fonder i fondförsäkringsutbudet, men även är pådrivande för att påverka fondernas innehav i en hållbar riktning.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners är bäst på service och det personliga mötet

18 april · 2019

I Kantar Sifo Prosperas branschundersökning rankas Söderberg & Partners som bäst på service och det personliga mötet av Sveriges Private Banking-aktörer.

I en värld som förändras och blir allt mer digital så tror Söderberg & Partners fortfarande på den personliga rådgivningen när det kommer till en människas finansiella situation.

- Att förvalta någons pengar är ett stort förtroende. Förvaltning är inte bara siffror utan det handlar mycket om den mänskliga aspekten och att skapa förtroende. Det behövs en människa för att förstå en annan människa, säger Magnus Wikner, affärsområdesansvarig för Special Clients.

Det personliga mötet är A och O för Söderberg & Partners, och rådgivarens roll är central i leveransen till kund. Bolaget ser det därför som en självklarhet att investera i rådgivarens vardag med utvecklad teknologi och smarta verktyg. Söderberg & Partners tror på att det betalar sig att satsa på rådgivaren.

Vi tror på det personliga mötet

Ett av Söderberg & Partners kundlöften är personlig hänsyn där man ser varje kund utifrån kundens specifika behov. Utöver detta så tror Söderberg & Partners också på den lokala närvaron, att finnas tillgängliga ute i landet. Mer specifikt så har bolaget 89 kontor i landet, vilket uppskattas av kunderna.

- Vi tror på lokal närvaro. Bor du på en mindre ort vill du fortfarande ha din rådgivare nära och inte någon som sitter i exempelvis Stockholm eller Göteborg. Vi finns på 42 svenska orter, från Luleå i norr till Malmö i söder, vilket betyder mycket för kunderna, berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners klättrar mest i branschen

Det är fjärde året som Söderberg & Partners är med på topplistan i Prosperas undersökning som baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor.

Förutom att Söderberg & Partners rankats etta i kategorierna service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, så har det sammanlagda betyget gjort att bolaget klättrat mest av alla Private Banking-aktörer i Sverige. Söderberg & Partners har gått från plats sex till plats två på ett år, vilket säger lite om företagets kapacitet.

- Rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut. Vi har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. Nästa år siktar vi på förstaplatsen, säger Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har rankts som nr 1 i Kantar Sifo Prosperas undersökning gällande:

• Service
  • Personliga mötet
  • Etik
  • Familjerätt
  • Rådgivning kring successioner

Söderberg & Partners har dessutom:

• Klättrat mest av Sveriges Private Banking-aktörer

Söderberg & Partners expanderar i Finland - förvärvar Rewenda OY

4 april · 2019

Söderberg & Partners går in som ny huvudägare i den finska försäkringsförmedlaren Rewenda OY. Förvärvet innebär att Söderberg & Partners blir tredje störst inom sakförsäkring i Finland

Söderberg & Partners expanderar verksamheten i Finland. Det senaste steget i tillväxtresan sker genom förvärvet av försäkringsförmedlaren Rewenda OY.

- Rewenda är ett av de större fristående förmedlarbolagen på den finska marknaden och de har ett kundsegment inom sakförsäkring som kompletterar vår befintliga verksamhet i Finland väldigt bra. Genom vår kombinerade affärsvolym kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu starkare lösningar och produkter inom offentlig försäkring, säger Peter Bergman, ansvarig för Söderberg & Partners verksamhet i Finland.

Förvärvet innebär även att Söderberg & Partners nu blir den tredje största aktören inom sakförsäkring i Finland med drygt 60 medarbetare och en omsättning på närmare 100 MSEK.

Söderberg & Partners gjorde entré på den finska marknaden 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har ett flertal andra verksamheter anslutit och idag bedrivs Söderberg & Partners finska verksamhet under varumärkena Söderberg & Partners Finland Oy, Benefit Advisors Oy, Optimum Insurance Consultants Oy, Semita Oy, Meklaritalo Oy, ITM Brokers OY, och nu även Rewenda OY.

För mer information, kontakta:

Peter Bergman, Ansvarig för Söderberg & Partners Finland, på peter.bergman@soderbergpartners.se, eller mobil: +4670 8786011

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners, på
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se, eller mobil: 076- 149 50 05

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.