Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara fondförsäkringar

Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara fondförsäkringar

3 januari · 2018

Den fjärde analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar

-          I den senaste analysen har vi bland annat tittat extra på om fondförsäkringarna erbjuder fonder med någon form av tematisk hållbarhetsinriktning. Generellt sett kan vi konstatera att lägstanivån för samtliga bolag i analysen är mycket högre än för bara några år sedan. Idag har alla har någon form av minimikrav för att välja in fonder i sitt utbud, säger Victoria Lidén, analytiker på Söderberg & Partners.

Förändringar i betyg i analysen:

• Movestic får höjt betyg från gult till grönt. SEB, Nordea & AMF får sänkt betyg
  • Movestic fick rött betyg 2015, gult betyg 2016 och får grönt betyg för 2017. Det beror på att de har gjort flera förbättringar och framförallt fått ett höjt betyg i Kommunikation & transparens, samt Påverkansarbete. Processen för urval har även utvecklats och resulterat i fler fonder med tydlig hållbarhetsinriktning i utbudet.
  • Bolagen som får sänkt betyg beror främst på förbättringar hos de övriga i analysen. Andra faktorer som bidrar till ett lägre betyg är även att de inte erbjuder lika många fonder som har fått grönt betyg eller har en tematisk inriktning, t.ex. gröna obligationsfonder eller Svanen-märkta fonder.

Du kan läsa hela rapporten här

Vad är en hållbar fondförsäkring?

• En fondförsäkring är en pensionsförsäkring där du själv kan välja vilka fonder dina pensionspengar ska placeras i, utifrån en lista av fonder som försäkringsbolaget har valt ut. De största skillnaderna mellan en traditionell pensionsförsäkring och en fondförsäkring är just att du själv får bestämma, men också står för den finansiella risken.
  • Alla fondförsäkringsbolag är olika, liksom vi sparare. Därför betygsätter vi fondförsäkringsbolagen efter flera olika egenskaper. I vår finansiella analys tittar vi t.ex. på kostnad, bredd i utbudet och fondselekteringsförmåga. I denna hållbarhetsanalys bedömer vi bland annat hur hållbarhet beaktas i fondurvalet, samt hållbarhetsnivån på utbudet. Betygen för de olika kriterierna redovisas separat, så att varje enskild sparare ska kunna välja fondförsäkringsbolag efter den egenskap som är viktigast för just honom eller henne.
  • Varför ska man då välja en hållbar fondförsäkring, och kanske framförallt, hållbara fonder? Det är ett sätt att använda ditt pensionssparande för att driva utvecklingen mot en mer hållbar kapitalförvaltning, vilket innebär att fondförvaltarna tar hänsyn till miljö-, sociala och bolagsstyrningsfaktorer. Denna analysrapport identifierar fondförsäkringar som både väljer in och erbjuder hållbara fonder i fondförsäkringsutbudet, men även är pådrivande för att påverka fondernas innehav i en hållbar riktning.

Söderberg & Partners lanserar VM-analys

8 juni · 2018

Vi tittar på hur den globala ekonomin påverkas av fotbolls-VM och vilka effekter det har på värdlandet och deltagarländerna. Analysen innehåller även prognoser för utfallet av alla matcher i hela mästerskapet.

Fotbolls-VM är nära och Söderberg & Partners lanserar därför en omfattande analys av det stundande mästerskapet. I analysen tar vi bland annat upp vilka effekter ett fotbolls-VM kan ha för den globala ekonomin och de enskilda länder som deltar. Med hjälp av en egen analysmodell prognosticerar vi dessutom utfallet av varje match i hela mästerskapet.

Hur påverkas ekonomin av fotbolls-VM?

Att hålla värdskap för ett fotbolls-VM får enligt många studier en relativt liten effekt på ett lands ekonomiska tillväxt och dess värdepappersmarknader, men viss påverkan kan ändå noteras, framförallt i form av ökade satsningar på infrastruktur, en ökad konsumtion och en ökad turism.

Enskilda VM-matcher tenderar att gynna affärerna mellan nationerna som möts och driva export. Variationerna i graden av påverkan är dock stora, men för tillväxtmarknader kan betydelsen i vissa fall vara större än för utvecklade marknader. Exempelvis har USA mött Ghana under två olika VM-sammanhang, 2006 och 2010, och tiden efter har den amerikanska exporten till Ghana ökat markant vid båda tillfällena

Det finns även studier som pekar på att det, för ett lands ekonomiska tillväxt, är viktigare hur de enskilda respektive fotbollslagen presterar än var VM spelas.

- Ett stärkt sentiment hos befolkningen kan på kort sikt både driva konsumtion och spä på optimismen på aktiemarknaden. För Rysslands del finns dock snarare risk för besvikelse hur det hänseendet, med tanke på det ryska landslagets relativt svaga historik, säger Matthias Gietzelt, Chefsstrateg för Söderberg & Partners.

- Det finns vetenskapligt stöd för att sport generellt har en stark påverkan på humöret och det finns studier som visar att avkastningen på aktiemarknaden kan bli kortsiktigt högre än i andra länder för det land som vinner mästerskapen. Därutöver visar studieresultat också på att en kortvarig nedgång kan följa av att ett land lider en fotbollsförlust, fortsätter Matthias Gietzelt.

Prognos för utfallet av alla matcher

Att försöka förutsäga vem som kommer att vinna ett VM är naturligtvis svårt och genom åren har det gjorts ett antal mer eller mindre seriösa försök.

- Inför fotbolls-VM 2018 har vi skapat en analysmodell som utgår från två grundparametrar; odds på spelmarknaden samt FIFA-ranking för respektive lag. Varje lag får en viktad ranking relativt sina motståndare vilket ger Söderberg & Partners kvot. Ju lägre S&P-kvotvärde, desto högre bedömer vi sannolikheten för lagets vinstchanser i den aktuella gruppen, säger Matthias Gietzelt.

Du hittar hela analysen med den fullständiga prognosen för samtliga gruppspelsmatcher och finalmatcher här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

30 maj · 2018

Ulf Kristersson och Moderaterna hamnar i topp när Svenska folket får önska vilken partiledare de vill ha som sin personliga pensionsrådgivare och vilket parti de vill förvaltar deras pension

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att undersöka vilket av riksdagspartierna och deras partiledare som svenskarna vill anförtro sitt pensionssparande till. Undersökningen visar ett resultat som varken motsvarar den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen eller de senaste opinionsmätningarna kring partiernas stöd inför valet i september.

Ulf Kristersson i topp bland partiledarna – Sjöstedt lika eftertraktad som Åkesson och Lööf

På frågan om vilken av partiledarna man helst skulle vilja ha som personlig pensionsrådgivare kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i topp. 1 av 5 svenskar vill ha honom som sin personliga pensionsrådgivare. På andra plats kommer Statsministern och Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gapet är dock stort mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven, endast 1 av 10 vill ha Stefan Löfven som sin personliga pensionsrådgivare.

På delad tredjeplats kommer Centerpartiets Annie Lööf, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, som alla tre är förstahandsval för 7 % av de tillfrågade. Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin och Isabella Lövin är de två partiledare som lägst antal svenskar vill ha som pensionsrådgivare.

- En pensionsrådgivare är en person som du behöver kunna känna förtroende och tillit för, och som behöver vara lyhörd och engagerad i just dig och dina personliga behov och utmaningar. Vi var helt enkelt nyfikna på vilken av partiledarna som svenska folket helst skulle vilja sätta sig ner med för att få hjälp med sin pension, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Moderaterna vinner flest sparares förtroende

Även på frågan om vilket parti man helst skulle välja till att förvalta ens pensionssparande hamnar Moderaterna i topp. Nära 1 av 4 (23 %) uppger att de helst skulle vilja att Moderaterna förvaltade deras pension. Socialdemokraterna hamnar återigen på andraplats och vinner förtroendet att förvalta pensionen för 15 % av de tillfrågade. På tredje plats hamnar Sverigedemokraterna med 11 %, knappa 2 % före Vänsterpartiet som vinner förtroendet att förvalta 9 % av svenskarnas pensioner.

- Att ha ett pensionssparande idag innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som den demokratiska makten att välja politiska representanter till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar hos förvaltare som använder dem till att påverka olika frågor som ligger spararen varmt om hjärtat. Vi vill att fler inser att de har denna pensionsmakt och utnyttjar den till att påverka samhället i den riktning de vill att det ska gå, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1005 intervjuer genomförts under perioden 8-14 april 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

Söderberg & Partners expanderar i Skövde och Karlstad

28 maj · 2018

Förstärker erbjudandet inom kapitalrådgivning med fem nya rådgivare

Söderberg & Partners har rekryterat fem nya rådgivare till kontoren i Skövde och Karlstad. Samtliga fem rådgivare kommer närmast från Swedbanks Private banking-verksamhet.

- Vi är väldigt glada och nöjda över dessa rekryteringar! Det är fem personer som alla har lång och god erfarenhet av att hantera det förtroende som är avgörande för vår kapitalrådgivningsverksamhet och som våra långsiktiga relationer med våra kunder bygger på, säger Magnus Wikner, affärsområdesansvarig för Special Clients på Söderberg & Partners.

- Deras lokala kännedom och förståelse och geografiska närhet till kunderna gör att vi stärker vårt erbjudande avsevärt i dessa regioner i och med dessa rekryteringar, fortsätter Magnus Wikner.

Alla fem rådgivare kommer att arbeta inom Söderberg & Partners Special Clients, som är en del av det övergripande affärsområdet Securities och erbjuder oberoende kapitalrådgivning för privatpersoner, företag och stiftelser med större förmögenheter och komplexa ekonomiska behov.

Samtliga fem rådgivare tillträder sina nya tjänster på Söderberg & Partners den 1 september 2018.