Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara pensionsbolag

Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara pensionsbolag

2 november · 2017

Söderberg & Partners publicerar idag rapporten: Hållbara Pensionsbolag 2017 – Ansvarsfull ägarstyrning. Rapporten handlar om svenska pensionsbolags hållbarhetsarbete och inflytande i valberedningar, och innehåller även en rankning av 13 pensionsbolag utifrån deras hållbarhetsarbete.

I rapporten presenteras bland annat en omfattande kartläggning och analys av de valberedningar som pensionsbolagen har varit representerade i de senaste åtta åren. Framförallt har vi bedömt bolagsstyrelsernas kompetens inom hållbarhet och tittat på styrelsesammansättningen för varje givet år, samt om hållbarhet har varit en anledning till att valberedningen har föreslagit en ny styrelseledamot. Kartläggningen visar bland annat att:

• 6 av 10 pensionsbolag skriver i sin ägarstyrningspolicy att hållbarhetsfrågor är styrelsens ansvar
  • 79% av de bolagsstyrelser som pensionsbolagen har nominerat saknar hållbarhetskompetens
  • Endast 2% av de undersökta valberedningarna nämner hållbarhet som en avgörande faktor vid nominering av en ny styrelseledamot

Betyg på hållbarhetsarbetet

Rapporten innehåller även en betygsättning av 13 olika pensionsbolag/kollektiv baserad på hur väl de presterar i sitt hållbarhetsarbete. Betygen följer Söderberg & Partners trafikljussystem, som innehåller betygsnivåerna röd, gul, och grön.

- Vi ser att de bolag som fått röda betyg tidigare år är mer angelägna att förbättra sitt hållbarhetsarbete och få ett högre betyg. Vi ser också att de bolag som under längre perioder tilldelats gröna betyg tenderar att ”luta sig tillbaka” och nu hamnar på efterkälken i några av de perspektiv som vi tittar på i vår analys. Hela branschen utvecklas väldigt snabbt inom detta område, och det är därför viktigt att fortsätta ligga i framkant och leda utvecklingen för att kunna behålla ett grönt betyg, säger Victoria Lidén.

Du hittar hela rapporten här.

Pressmeddelande

Söderberg & Partners fortsätter satsning på friskvård och hälsa - förvärvar Wellnet

22 juli · 2019

- Det digitala hälsa och friskvårdsbolaget blir en del av koncernens erbjudande inom kompensation och förmåner.

Söderberg & Partners fortsätter att expandera och utveckla sitt erbjudande inom kompensation och förmåner – nu senast genom förvärvet av det digitala hälsa och friskvårdsbolaget Wellnet som stöttar sina kundföretag i deras arbete mot friskare och hälsosammare medarbetare.

- Vi är väldigt glada över att Wellnet blir en del av Söderberg & Partners! Deras stora kunnande inom friskvård och hälsa kombinerat med deras flexibla och enkla plattform bildar ett starkt komplement till vårt befintliga erbjudande inom kompensation och förmåner, säger Martin Winberg, styrelseledamot Söderberg & Partners Förmåner.

Wellnet grundades 2005 och erbjuder idag mer än 20 000 tjänster från Sveriges ledande hälso- och friskvårdsleverantörer genom deras friskvårdsplattform. En av deras grundprinciper är att en hållbar och effektiv organisation behöver välmående och starka medarbetare för att fungera, och då krävs det att arbetsgivaren tar arbetet med hälsa och friskvård på allvar.

- Wellnet arbetar med företag som tar hälsa på allvar i syfte att skapa hållbara medarbetare och ett hälsosamt varumärke. Vi är därför stolta över att få fortsätta verka och utvecklas tillsammans med S&P. Med vår gemensamma kompentens och värdegrund tar vi en unik position på marknaden, säger Ewa Skiöldebrand, VD, Wellnet

Wellnet blir i och med detta förvärv en helägd del av Söderberg & Partners-koncernen men kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under befintligt varumärke tills vidare. I samband med detta utses dessutom Ewa Skiöldebrand till ansvarig för Söderberg & Partners nya koncept S&P Hälsa – ett tvärdisciplinärt koncept som kommer att löpa genom samtliga övriga affärsområden inom Söderberg & Partners.

- Health and Wealth går hand i hand och det är även två viktiga hörnstenar inom vårt rådgivningserbjudande. Det är vår förhoppning att erfarenheterna från Wellnet och kraften i Ewa Skiöldebrand som person kommer innebära att Söderberg & Partners kan skapa lösningar som ger företag omedelbar avkastning på deras investeringar i personalens hälsa, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef, Söderberg & Partners.

Pressmeddelande

Ny rapport: Aktiefonder bäst ur ett hållbarhetsperspektiv

9 juli · 2019

- Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att aktiefonder fortfarande presterar bättre inom hållbarhet än ränte-, hedge- och blandfonder.

Idag släpper Söderberg & Partners för fjärde året i rad rapporten ”Hållbara Fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn till både hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalet som investerats i fonden används för att påverka bolag i en mer hållbar riktning.

Aktiefonder hamnar i topp

I år har cirka 9% av de fonder som blivit betygsatta grönt betyg, medan ungefär 76% är gula. Det är dock aktiefonder som står för majoriteten av de gröna fonderna (ungefär 13% av aktiefonderna är gröna). Aktiefonder har goda förutsättningar att arbeta med hållbarhet och är ur ett hållbarhetsperspektiv generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. En anledning kan vara att det under lång tid har varit stort fokus på hållbarhet i just aktiefonder, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag.

I kategorin räntor så är endast 4% av fonderna gröna, 65% gula och 30% röda. Vad gäller hedgefonder har majoriteten av fonderna rött betyg, och endast 2 fonder har fått grönt betyg. Endast 2% av blandfonderna har fått grönt betyg.

- Vi ser att förvaltare av andra tillgångsslag än aktier har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både ränte-, hedge- och blandfonder. Tar vi hedgefonder som ett exempel, så var det tidigare ganska ovanligt att ta hänsyn till hållbarhet. Men trots att varje förvaltare kan ha en unik strategi och investeringsstil finns det flera möjligheter att ta hänsyn till hållbarhetsrisker och möjligheter i investeringsbesluten. Även om fler fondförvaltare har börjat ta steg mot att arbeta aktivt med hållbarhet i större delen av sitt fondutbud, är det en bit kvar innan hållbarhet genomsyrar hela fondutbudet och samtliga produkter, säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Om analysen och betygen

Årets rapport är baserad på en analys av ungefär 3100 fonders hållbarhetsarbete. Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: positivt urval (arbetssätt för att höja den övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som, utöver att välja in hållbara bolag, även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna.

Du kan läsa hela analysen här.

Söderberg & Partners rekryterar försäljningschef

8 juli · 2019

- Alexis Spanos lämnar Intrum Sverige för den nyinrättade rollen som försäljningschef för hela Söderberg & Partners-koncernen.

Söderberg & Partners har rekryterat Alexis Spanos till den helt nyinrättade tjänsten som försäljningschef för koncernen. Han har en lång och gedigen bakgrund inom försäljning av finansiella tjänster, bland annat från Intrum Sverige AB och Euler Hermes Sverige. På Intrum Sverige AB har Alexis haft flertalet roller, senaste som Commercial Director.

- Jag är väldigt glad att få in Alexis på rollen som försäljningschef för koncernen. Söderberg & Partners är under ständig tillväxt och utveckling, så är även branschen, det ska bli spännande att se hur Alexis kan bidra till att vi utvecklas ytterligare inom hela koncernen när det kommer till försäljning, säger Louise Hagsten, Head of Communication & HR på Söderberg & Partners.

Alexis Spanos har varit på Intrum Sverige AB under fem år där han haft flertalet olika roller genom åren. Både på Intrum Sverige AB och hos tidigare arbetsgivare har försäljning av tjänster stått i fokus.

- Söderberg & Partners har ett mycket starkt erbjudande och varumärke kombinerat med en bred kundbas, det känns väldigt motiverande att få bli en del av dem. Tillväxtresan har varit imponerande och bolaget befinner sig i en väldigt spännande fas där jag hoppas kunna tillföra värde i syfte att säkerställa en fortsättning på den inslagna vägen, säger Alexis Spanos.

Alexis Spanos tillträder sin nya tjänst på Söderberg & Partners i mitten av september.