Söderberg & Partners släpper ny rapport om hållbara pensionsbolag

2 nov. 2017
Söderberg & Partners publicerar idag rapporten: Hållbara Pensionsbolag 2017 – Ansvarsfull ägarstyrning. Rapporten handlar om svenska pensionsbolags hållbarhetsarbete och inflytande i valberedningar, och innehåller även en rankning av 13 pensionsbolag utifrån deras hållbarhetsarbete.

I rapporten presenteras bland annat en omfattande kartläggning och analys av de valberedningar som pensionsbolagen har varit representerade i de senaste åtta åren. Framförallt har vi bedömt bolagsstyrelsernas kompetens inom hållbarhet och tittat på styrelsesammansättningen för varje givet år, samt om hållbarhet har varit en anledning till att valberedningen har föreslagit en ny styrelseledamot. Kartläggningen visar bland annat att:

• 6 av 10 pensionsbolag skriver i sin ägarstyrningspolicy att hållbarhetsfrågor är styrelsens ansvar

• 79% av de bolagsstyrelser som pensionsbolagen har nominerat saknar hållbarhetskompetens

• Endast 2% av de undersökta valberedningarna nämner hållbarhet som en avgörande faktor vid nominering av en ny styrelseledamot

Betyg på hållbarhetsarbetet

Rapporten innehåller även en betygsättning av 13 olika pensionsbolag/kollektiv baserad på hur väl de presterar i sitt hållbarhetsarbete. Betygen följer Söderberg & Partners trafikljussystem, som innehåller betygsnivåerna röd, gul, och grön.

- Vi ser att de bolag som fått röda betyg tidigare år är mer angelägna att förbättra sitt hållbarhetsarbete och få ett högre betyg. Vi ser också att de bolag som under längre perioder tilldelats gröna betyg tenderar att ”luta sig tillbaka” och nu hamnar på efterkälken i några av de perspektiv som vi tittar på i vår analys. Hela branschen utvecklas väldigt snabbt inom detta område, och det är därför viktigt att fortsätta ligga i framkant och leda utvecklingen för att kunna behålla ett grönt betyg, säger Victoria Lidén.

Du hittar hela rapporten här.