Söderberg & Partners talar om hållbart pensionssparande i Almedalen

25 juni 2018
Att ha ett pensionssparande innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som makten att välja politiker till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar för att påverka frågor som förändrar samhället. Men, få väljer att utnyttja denna makt.

Under fjolårets Almedalsvecka presenterade Söderberg & Partners en rapport om hållbart pensionssparande med titeln ”Pensionsmakt”. Vi har under det senaste året utvecklat och drivit frågan vidare på flera fronter, och vi har lärt oss mer om vilka utmaningar som behöver hanteras för att frågan ska kunna bli verklighet.

En av insikterna vi kommit till under året är att det är alldeles för få pensionssparare som förstår vilken makt de faktiskt sitter på, och hur de kan använda sin makt till att påverka globala jättebolag och (därigenom) samhället i stort.

Vi kommer att diskutera dessa frågor och utmaningar under seminariet ”Hur aktiverar vi svenska pensionssparare som de bolagsägare och makthavare de är?” som vi arrangerar under årets Almedalsvecka. De som deltar i seminariet är:

- Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners

- Mattias Goldmann, vd för Tankesmedjan Fores

- Gunnar Wetterberg, historiker och samhällsdebattör

- Jakob König, projektledare för Fair Finance Guide på Sveriges Konsumenter.

Seminariet går av stapeln tisdagen den 3 juli mellan kl. 12.00 – 13.15 i spegelsalen på Clarion Hotel Wisby och modereras av Karolina Macéus, ekonomijournalist och redaktionschef på E55. Seminariet är öppet och kräver ingen föranmälan, hoppas vi ses där!

Du hittar mer information om seminariet i Almedalskalendariet: http://program.almedalsveckan.info/event/user-view/54949