Söderberg & Partners trygghetsfonder byter namn

2 dec. 2016
Konsumentverket meddelade i en skrivelse den 29 oktober att namnet ”trygghet” i trygghetsfonderna kan anses vara otillbörlig marknadsföring. Därför ändrar vi namnet på våra trygghetsfonder.

Vi tog fram detta namn för 11 år sedan och syftet har varit att det ska vara tydligt för kunderna. Samtidigt kan vi notera att marknaden och bedömningskriterierna har förändrats och vi vill vara de första av många berörda bolag att rätta oss efter ny syn på hur fonder får namnges.

Det betyder konkret att namnet på våra trygghetsfonder kommer få ett nytt namn men att tjänsten förblir densamma.

Söderberg & Partners slutar använda jämförelseindex i Trygghetsförvaltning
Under 2016 har Söderberg & Partners haft en dialog med Konsumentverket om en Tioårsutvärdering av vår trygghetsförvaltning. Myndigheten har kritiserat marknadsföringen som de menar riskerar att vilseleda kunder. Vår utgångspunkt är att vi i all vår marknadsföring har kundernas främsta för ögonen men efter ny kommunikation med Konsumentverkets slutar vi nu använda jämförelseindex i vår marknadsföring.

Det betyder konkret att jämförelseindexet plockas bort i fondernas kvartsrapport.

Berörda kunder kommer informeras om dessa två förändringar.

Har du frågor om detta kan du kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, informationschef, Söderberg & Partners på Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se