Söderberg & Partners utvärderar fondförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete

8 juni · 2016

För andra året i rad lanserar Söderberg & Partners idag rapporten ”Hållbara fondförsäkringar”. I rapporten har 14 svenska fondförsäkringsbolags hållbarhetsarbete utvärderats och delats in i betygen grönt, gult och rött.

Rapporten ”Hållbara fondförsäkringar” syftar till att utvärdera hur fondförsäkringsbolagen använder pensionssparandet för att bidra till en mer hållbar värld. Fondförsäkringsbolagen, med inflytande över 900 miljarder kronor i kapital, är en viktig del av den svenska tjänstepensionsmarknaden och lämpar sig bra för att arbeta med hållbarhetsfrågor eftersom spararen själv kan påverka mycket.

Fondförsäkringsbolagen har utvärderats utifrån fyra perspektiv där bolagen fått betyg inom de enskilda områden som sedan vägts samman. De fyra områdena är hur de väljer fonder till sitt utbud, hållbarhet i fondurvalet, påverkansarbete, kommunikation och transparens. Betygen på de fyra områdena har sedan vägts samman till ett. Analysen är baserad på publik information, intervjuer och en enkätundersökning där vi har ställt frågor till fondförsäkringsbolagen om hur de arbetar med hållbarhet. Resultatet visar att flera av bolagen har förbättrat sitt hållbarhetsarbete sedan förra året, och vi har kunnat höja nivån för vad som krävs för att bli grön respektive gul inom flera perspektiv.

Kort om resultatet

Fem bolag får grönt betyg inom hållbarhet. SPP, Skandia och Länsförsäkringar hade grönt betyg även i förra årets rapport. Dessa bolag har tydliga utvärderingsmodeller för urvalet av fonder till plattformen med avseende på hållbarhet, och de har även höga poäng inom övriga bedömningsparametrar. SEB och Nordea har höjts till grönt från ett gult betyg i förra årets rapport.

AMF, Folksam, Swedbank och Danica hade alla gult betyg även i förra årets rapport, medan Movestic förbättrat sitt hållbarhetsarbete avsevärt och höjts till ett gult betyg från tidigare rött.

Handelsbanken har inte förbättrats i samma takt som övriga fondförsäkringsbolag under året och har därmed fått sitt betyg sänkt till rött från tidigare gult. Nordnet har inlett en hel del förbättringar men har inte kommit tillräckligt långt i arbetet för ett höjt betyg. Avanza ligger kvar på ett rött betyg och har inte heller tagit några större initiativ under året. Även Brummer Life är kvar på ett rött betyg.

Läs en sammanfattning av analysrapporten här

För mer information:
Nathalie Håkansson, marknadsprojektledare, Söderberg & Partners
nathalie.hakansson@soderbergpartners.se
076- 149 50 58

Kajsa Brundin, Hållbarhetsansvarig, Söderberg & Partners
Kajsa.brundin@soderbergpartners.se
076- 149 51 56

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners Securities AB byter namn – blir Wealth Management

22 januari · 2020

Söderberg & Partners byter namn på det koncernbolag som erbjuder kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning till privatpersoner, entreprenörer och institutioner. Bolaget hette tidigare Söderberg & Partners Securities AB, men från och med årsskiftet är namnet ändrat till Söderberg & Partners Wealth Management AB.

Namnbytet sker för att tydliggöra bolagets verksamhet och erbjudande, samt underlätta orienteringen mellan Söderberg & Partners förmögenhetsrådgivning och koncernens övriga affärsområden.

- Vi har sett en fantastisk utveckling av vår kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning de senaste åren. Verksamheten har vuxit starkt och i Prosperas årliga ranking av private banking-aktörer har vi lyckats befästa vår position som ett av Sveriges absolut främsta företag inom förmögenhetsrådgivning. Satsningen fortsätter under 2020, och för att ge verksamheten bästa möjliga förutsättningar att fortsätta växa och utvecklas byter vi namn och tydliggör erbjudandet, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

Utöver det nya namnet tilldelas Söderberg & Partners Wealth Management en egen logotyp inom ramarna för Söderberg & Partners befintliga varumärkesstruktur.

Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners förvärvar del av JRS Asset Management

16 december · 2019

Söderberg & Partners har förvärvat en minoritetsandel om 49 procent i JRS Asset Management AB. Bolaget grundades 2007 och erbjuder förmögenhetsrådgivning inom Family Office-segmentet, vilket vänder sig till privatpersoner och entreprenörer med stora och komplexa förmögenhetsbilder.

För Söderberg & Partners innebär förvärvet att koncernen adderar ytterligare kompetenser och erfarenheter som stärker helhetserbjudandet inom förmögenhetsrådgivning.

- JRS Asset Management är ett bolag som vi följt under en ganska lång tid. Den nya ägarkonstellationen som tog över 2014 har gjort ett imponerande arbete med att ställa om verksamheten till en ny affärsmodell samtidigt som de lyckats öka AUM från 6 miljarder SEK till 9 miljarder SEK. Jag är väldigt glad att vi inleder ett samarbete, och jag vet att JRS Asset Management kommer att bli ett väldigt starkt och värdefullt komplement till vår verksamhet och erbjudande inom förmögenhetsrådgivning, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Även JRS Asset Management ser ett stort värde i samarbetet med Söderberg & Partners.

- Söderberg & Partners kommer att bli en utmärkt partner till oss och hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder. Vi är ett företag som värdesätter den nära och personliga relationen mellan oss och våra kunder, och vi är därför väldigt glada att gå in i ett samarbete där vi kan behålla och vidareutveckla det småskaliga företagets arbetssätt samtidigt som vi vinner det stora företagets resurser och kraft, säger Ola Josefsson, vd JRS Asset Management.

Det befintliga ägandet i JRS Asset Management är fördelat över ett antal minoritetsposter som innehas av bland andra Viktor Söderberg, Erik Wehtje samt personalen i bolaget.  Utöver tillkomsten av Söderberg & Partners förblir denna ägarbild intakt, och JRS Asset Management kommer att fortsätta bedriva sin verksamhet under sitt befintliga varumärke och tillstånd. Affären är villkorad av Finansinspektionens godkännande.

Maila Rasmus, Tel: 076- 149 50 05

Ola Josefsson, vd, JRS Asset Management

Maila Ola, Tel: 076-100 60 09

Pressmeddelande

Ny rapport: Alternativa investeringar stor hållbarhetsutmaning för pensionsbolag

19 november · 2019

Söderberg & Partners senaste analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete visar att alternativa investeringar ökar samtidigt som hållbarhetsstyrningen släpar efter

Idag släpper Söderberg & Partners för sjätte året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Årets tema fokuserar på hur pensionsbolagen arbetar för att ta hänsyn till hållbarhet i alternativa investeringar.

Rapporten kommer bland annat fram till följande:

• Mellan år 2009 - 2018 har andelen alternativa investeringar i svenska pensionsbolag ökat med från 14 procent till 22 procent, men utvecklingen reflekteras inte i hållbarhetsarbetet.
  • Datatillgänglighet kan vara en orsak till den bristande hållbarhetsintegreringen, vilket leder till att många pensionsbolag själva undersöker och bedömer alternativa investeringar utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

En övergripande slutsats är att bolagens hållbarhetsarbete kring alternativa investeringar inte håller samma kvalitet som deras hållbarhetsarbete kring traditionella tillgångsslag.

- Våra slutsatser är att pensionsbolagen tar viss hänsyn till hållbarhet vid investeringar i alternativa tillgångsslag, men att metoderna och processerna dessvärre ännu är otillräckliga för att säkerställa en gedigen genomlysning och hantering av alla potentiella hållbarhetsrisker. Med andra ord, alla gör något men ingen gör allt., säger Lingyi Lu, Hållbarhetsanalytiker på Söderberg & Partners.

Två bolag får höjda betyg – två sänks

I årets rapport är det två pensionsbolag som höjer sitt hållbarhetsbetyg, från rött till gult respektive från gult till grönt. Två andra pensionsbolag har fått sänkt betyg. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Vad är alternativa investeringar?

Alternativa investeringar är ett samlingsbegrepp för alla tillgångsklasser som ligger utanför de traditionella tillgångsslagen aktier och räntor. Exempel på alternativa tillgångar är hedgefonder, fastigheter och Private equity (direktinvesteringar i onoterade bolag). Genom att lägga till alternativa tillgångsslag i sin portfölj kan investeraren sprida risk och öka diversifieringen. Detta beror på att alternativa tillgångar är mer eller mindre oberoende av hur aktie- och räntemarknaderna utvecklas.

Om analysen och betygen

Analysen inkluderar de 12 pensionsbolag som omfattas av våra livbolags- och premiegarantiproduktsanalyser, uppdelat i gamla och nya kollektiv vilket resulterar i 14 betyg. Vi har använt oss av publikt tillgängligt material samt skickat ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete. I vissa fall har ett möte bokats in för att diskutera svaren. I andra fall har frågorna besvarats via mailkontakt.

De viktigaste och tydligaste skillnaderna i hållbarhetsarbetet bland de undersökta pensionsbolagen är påverkansarbete, ambitioner och värdeskapande inom området, samt processer för hållbara investeringar. Därför utvärderas och betygssätts pensionsbolagen i dessa perspektiv, och slutbetyget är en sammanvägning av betygen inom respektive perspektiv.

Betygen delas ut enligt Söderberg & Partners trafikljussystem med betygen grön, gul, eller röd. Betygsättningen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens hållbarhetsarbete jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre.

Du kan läsa hela rapporten här.

Maila Rasmus
Mobil: 076- 149 50 05