Söderberg & Partners utvärderar fondförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete

8 juni · 2016

För andra året i rad lanserar Söderberg & Partners idag rapporten ”Hållbara fondförsäkringar”. I rapporten har 14 svenska fondförsäkringsbolags hållbarhetsarbete utvärderats och delats in i betygen grönt, gult och rött.

Rapporten ”Hållbara fondförsäkringar” syftar till att utvärdera hur fondförsäkringsbolagen använder pensionssparandet för att bidra till en mer hållbar värld. Fondförsäkringsbolagen, med inflytande över 900 miljarder kronor i kapital, är en viktig del av den svenska tjänstepensionsmarknaden och lämpar sig bra för att arbeta med hållbarhetsfrågor eftersom spararen själv kan påverka mycket.

Fondförsäkringsbolagen har utvärderats utifrån fyra perspektiv där bolagen fått betyg inom de enskilda områden som sedan vägts samman. De fyra områdena är hur de väljer fonder till sitt utbud, hållbarhet i fondurvalet, påverkansarbete, kommunikation och transparens. Betygen på de fyra områdena har sedan vägts samman till ett. Analysen är baserad på publik information, intervjuer och en enkätundersökning där vi har ställt frågor till fondförsäkringsbolagen om hur de arbetar med hållbarhet. Resultatet visar att flera av bolagen har förbättrat sitt hållbarhetsarbete sedan förra året, och vi har kunnat höja nivån för vad som krävs för att bli grön respektive gul inom flera perspektiv.

Kort om resultatet

Fem bolag får grönt betyg inom hållbarhet. SPP, Skandia och Länsförsäkringar hade grönt betyg även i förra årets rapport. Dessa bolag har tydliga utvärderingsmodeller för urvalet av fonder till plattformen med avseende på hållbarhet, och de har även höga poäng inom övriga bedömningsparametrar. SEB och Nordea har höjts till grönt från ett gult betyg i förra årets rapport.

AMF, Folksam, Swedbank och Danica hade alla gult betyg även i förra årets rapport, medan Movestic förbättrat sitt hållbarhetsarbete avsevärt och höjts till ett gult betyg från tidigare rött.

Handelsbanken har inte förbättrats i samma takt som övriga fondförsäkringsbolag under året och har därmed fått sitt betyg sänkt till rött från tidigare gult. Nordnet har inlett en hel del förbättringar men har inte kommit tillräckligt långt i arbetet för ett höjt betyg. Avanza ligger kvar på ett rött betyg och har inte heller tagit några större initiativ under året. Även Brummer Life är kvar på ett rött betyg.

Läs en sammanfattning av analysrapporten här

För mer information:
Nathalie Håkansson, marknadsprojektledare, Söderberg & Partners
nathalie.hakansson@soderbergpartners.se
076- 149 50 58

Kajsa Brundin, Hållbarhetsansvarig, Söderberg & Partners
Kajsa.brundin@soderbergpartners.se
076- 149 51 56

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Ny rapport: Så hållbara är de svenska sakförsäkringsbolagen

27 januari · 2022

Stor skillnad mellan bolagen med högsta och lägsta betyg, visar ny rapport från Söderberg & Partners

Söderberg & Partners presenterar idag den tredje studien över hur sakförsäkringsbolagen arbetar med hållbarhetsfrågor. Totalt har 22 bolag analyserats utifrån perspektiv som omfattar hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, miljöanpassning, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling.

Sedan förra årets analys har det skett åtta betygsförändringar av totalbetyget.

• Svedea har gått från gult till grönt betyg.
  • ERV, Dina försäkringar, QBE, Zurich, Moderna försäkringar, samt HDI har alla gått från rött till gult betyg.
  • Protector har gått från grönt till gult

Försäkringsbranschen har en viktig roll i arbetet för en hållbar utveckling, alltifrån skadeförebyggande åtgärder och vilka skador som omfattas av en försäkring till vilka metoder man använder i reparationen av en skada.

- Resultatet av årets analys visar på en stor variation i sakförsäkringsbolagens förhållningssätt till hållbarhet. Det är stor skillnad mellan bolagen med högst och lägst betyg sett till hur de arbetar med hållbarhetsfrågor och till vilken grad de integrerar hållbarhetsparametrar i bland annat sin skadereglering, upphandling, och premieförvaltning, säger Lingyi Lu, hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Du kan läsa hela rapporten här.

Betygsgränser

Ett sakförsäkringsbolag med grönt betyg tar god hänsyn till hållbarhet i skaderegleringen och följer upp sin miljöpåverkan. Bolaget arbetar skadeförebyggande med tydlig koppling till hållbarhet eller har andra erbjudanden som underlättar miljöanpassning. Hållbarhet är även en betydande aspekt i upphandlingsprocessen. Anställda deltar i regelbunden utbildning eller kunskapsuppdatering om hållbarhetsfrågor. Förvaltning av försäkringspremien tar hänsyn till ESG-aspekter och förvaltarna påverkar portföljinnehaven till utökat ansvarstagande. Dessutom är bolaget engagerat i flera branschsamarbeten kring hållbara försäkringar eller investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med gult betyg tar viss hänsyn till hållbarhet i skadereglering, skadeförebyggande åtgärder och upphandlingsprocess. Anställda får viss kunskap om hållbarhetsarbetet i verksamheten. Förvaltningen av försäkringspremien får information om portföljinnehavens hållbarhet och agerar reaktivt. Bolaget är medlem i något branschsamarbete för hållbara försäkringar och investeringar.

Ett sakförsäkringsbolag med rött betyg beaktar inte hållbarhet i verksamheten i någon omfattande grad.

Rapportsläpp: Hållbara Pensionsbolag

24 november · 2021

- Fler och fler pensionsbolag antar klimatlöften men få har incitament till ESG-integrering, visar Söderberg & Partners senaste hållbarhetsanalys.

Idag släpper Söderberg & Partners för åttonde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2014 och syftar till att hjälpa pensionsspararna att kunna välja det mest hållbara alternativet.

Betygsförändringar

Årets analys omfattar 12 pensionsbolag varav tre bolag har fått förändrat hållbarhetsbetyg. Alecta har fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och KPA och Swedbank har fått höjt betyg från rött till gult. I övrigt är totalbetygen oförändrade.

Fokus på Taxonomin och SFDR

Temat för årets analysrapport är EU:s handlingsplan för finansiering av hållbar tillväxt, med fokus på två centrala förordningar som har mynnats ut ur handlingsplanen - ramverket för gröna investeringar (Taxonomin) och förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar för finansmarknadsaktörer och finansiella rådgivare (SFDR).

Inför betygssättning skickar Söderberg & Partners ut enkäter till pensionsbolagen med öppna frågor om deras hållbarhetsarbete, publikt tillgängligt material används även till grund för betygsättning. Analysen är relativ, vilket innebär att pensionsbolagens arbete med hållbara investeringar jämförs med varandra i syfte att identifiera de bolag som har bäst strategier och förutsättningar att faktiskt använda kapitalet för att göra världen lite bättre. Rapporten är uppdelad i två delar, den första delen presenteras resultatet i årets temaundersökning och den andra analysen av pensionsbolagens hållbarhetsarbete och deras betyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Du kan ta del av hela rapporten ”Hållbara Pensionsbolag” här.

Tel: 076- 149 50 05

Försäkringsbranschens bästa skadereglering och service prisad

22 november · 2021

If, Dina Försäkringar, och Moderna Försäkringar i topp när Söderberg & Partners medarbetare rankat Sveriges bästa försäkringsbolag utifrån skadereglering och service.

Söderberg & Partners har låtit sina medarbetare betygsätta de svenska sakförsäkringsbolagens skadehantering och servicenivåer för att identifiera vilka bolag som presterar bäst inom dessa områden. De bolag som kom bäst ut i respektive kategori är:

• Årets skadereglerare: If
  • Årets mäklardisk: Dina Försäkringar
  • Årets förmedlarpris: Moderna Försäkringar

Viktiga men ofta förbisedda områden

Syftet med rankingen och utmärkelserna är att uppmärksamma dessa områden av försäkringsbolagens verksamhet som ofta hamnar i skymundan bakom försäkringsvillkor och premier. Det är dock minst lika viktigt att försäkringsbolagen har en kompetent, professionell och effektiv skadehantering när skadan väl inträffat samt en bra kommunikation med sina kunder för en bra helhetsupplevelse.

- Det är stort för oss att för första gången dela ut priser till de försäkringsbolag som fått bäst utfall i vår ranking kring nöjdhet inom skadereglering och mäklarservice. Ett mycket viktigt och värdefullt verktyg för oss i vår rådgivning till våra kunder när vi skall ge rekommendationer om val av leverantör, säger Olle Barrling, tillväxt- och affärsutvecklingschef för Söderberg & Partners sakförsäkringsverksamhet.