Söderberg & Partners växer inom förmögenhetsrådgivning

Söderberg & Partners växer inom förmögenhetsrådgivning

9 juli · 2018

- Rekryterar tio nya rådgivare till kontoren i Stockholm, Helsingborg, Göteborg, Kalmar och Linköping.

Söderberg & Partners fortsätter att växa inom förmögenhetsrådgivning. Under våren har tio nya rådgivare rekryterats till Söderberg & Partners kontor i Stockholm, Helsingborg, Göteborg, Kalmar och Linköping.

- Efterfrågan på våra tjänster inom förmögenhetsrådgivning ökar stadigt och vi har därför ett stort och kontinuerligt behov av att rekrytera kompetenta rådgivare. Det känns därför väldigt roligt att vi hittat så många värdefulla tillskott till vår verksamhet under våren och som valt att bli en del av Söderberg & Partners, säger Olof Lindqvist, chef för affärsområdet Private Clients inom Söderberg & Partners.

De nya rådgivarna kommer från bland annat Nordea Förmögenhetsförvaltning, Swedbank Private Banking, Handelsbanken Private Banking, Danske Bank och Londonbaserade Fisher Investments. Samtliga kommer att arbeta inom Söderberg & Partners affärsområde Private Clients som erbjuder förmögenhetsrådgivning till privatpersoner och entreprenörer.

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners blir delägare i norsk Private Bankingaktör

9 januari · 2019

Söderberg & Partners fortsätter att växa. Genom en investering i norska Förvaltningshuset, som är den snabbast växande oberoende finansiella rådgivaren i Norge, går Söderberg & Partners nu in på Private Bankingmarknaden i grannlandet.

Förvaltningshuset grundades 2006 med ambitionen att vara ett oberoende alternativ till de traditionella aktörerna inom finansiell rådgivning. Företaget har redan hunnit bli en av de största fristående aktörerna på marknaden för Private Banking i Norge och har idag cirka 70 medarbetare. Förutom huvudkontoret i Oslo finns de även på fem andra orter i Norge och har cirka sex miljarder kronor under förvaltning. Kunderna är förmögna privatpersoner, stiftelser och organisationer. Förvaltningshuset kommer att behålla sitt varumärke och namn när Söderberg & Partners går in som delägare.

- Förvaltningshuset har sedan etableringen för tretton år sedan varit en utmanare på den norska finansiella rådgivningsmarknaden och vi har haft en stark kundtillströmning. Nu vill vi ta nästa steg i vår resa och alliansen med Söderberg & Partners kommer att ge oss ytterligare styrka och skalfördelar till att göra det, säger styrelseordföranden i Förvaltningshuset, Tore Malme.

Nu siktar den nya alliansen på att bli störst i Norden inom finansiell rådgivning i segmentet Private Banking.

- Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ledningen och medarbetarna i Förvaltningshuset för att fortsätta utmana storbankerna och andra konkurrenter i Norge. Förvaltningshuset har en stark organisation, en gedigen rådgivningsmetodik och en oberoende plattform. Tillsammans tror jag att Förvaltningshuset och Söderberg & Partners blir en stark spelare på marknaden de kommande åren, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

Affären är villkorad av Finanstilsynets godkännande.

För mer information, kontakta:
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, tel: 076-149 50 17.

Söderberg & Partners fortsätter att växa inom Private Bankingsegmentet

19 december · 2018

Söderberg & Partners fortsätter att växa i snabb takt. Nu går Consortum Kapitalförvaltning ABs verksamhet in i Söderberg & Partners Securities AB

Consortum Kapitalförvaltning har 19 anställda med kontor i Stockholm och Borås. Företaget har 3,5 miljarder kronor under förvaltning och en omsättning om 45,2 miljoner kronor (2017).

- För att utveckla kunderbjudandet ytterligare har vi valt att ansluta till Söderberg & Partners Securities. Valet av partner var enkelt, deras raka och transparenta upplägg gör att kundernas framgång står i fokus. Det går helt i linje med vårsyn på hur denna typ av verksamhet ska bedrivas. Tillsammans med mina medarbetare ser jag fram emot att bidra till fortsatt tillväxt för Söderberg & Partners och att bli delaktig i att skapa branschens främsta aktör inom Private Banking, säger Consortums grundare och vd Patrik Inge.

Det händer en hel del inom Söderberg & Partners Securities. Under hösten har flertalet förvärv och samarbeten tillkännagivits.

- Det är en spännande resa vi gör mot ett ännu mer konkurrenskraftigt Söderberg & Partners. Jag ser fram emot att välkomna nya medarbetare som vill bli en del av våraredan fantastiska team – de blir ett starkt och välkommet tillskott i den expansion som pågår. Patrik Inge kommer att ha en ledande roll i att utveckla och stärka förmögenhetsförvaltningen på Söderberg & Partners. Den senaste tidens förvärv hjälper oss onekligen att nå målet om att bli den största och mest attraktiva aktören på flera av våra områden, säger Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:
Charlotte Näsström Morén, tf informationschef på Söderberg & Partners, tel: 072-715 70 50

Pressmeddelande

Söderberg & Partners och Wassum blir ett inom rådgivning till institutionella kapitalägare

13 november · 2018

Wassum och Söderberg & Partners går samman och bildar Wassum/Söderberg & Partners Institutional Advisors. Därmed bildas en av norra Europas största aktörer inom fondförmedling och institutionell rådgivning.

Wassum och Söderberg & Partners går samman inom rådgivning till institutionella kapitalägare och blir därmed en av norra Europas största aktörer inom segmentet. Syftet med samgåendet är att samordna och dra fördel av såväl de resurser som den kompetens som finns i de respektive organisationerna och tillsammans ska de båda aktörerna ge kunderna ett ännu bättre erbjudande.

- Jag är oerhört glad att vi nu går samman med Wassum på detta område, de har ett gott renommé och en lång erfarenhet i branschen. Med våra gemensamma krafter kan vi utveckla och förädla de tjänster vi har idag och erbjuda vår kompetens i en större geografisk spridning. Våra verksamheter kompletterar varandra på flera plan, säger Gustaf Rentzhog, VD och koncernchef på Söderberg & Partners.

För Wassum, som har byggt upp sin verksamhet i 22 år, är Söderberg & Partners en naturlig samarbetspartner. Det finns en tydlig samsyn på transparens, långsiktighet och hur de ska förstärka mervärdet för kunden. I början sker dock inga större förändringar.

- Alla kunder fortsätter att erhålla de tjänster de har idag, men på sikt får de ett ännu starkare erbjudande, säger Gustaf Rentzhog.

Wassum och Söderberg & Partners samordnar successivt resurserna för att utnyttja kraften i samgåendet och den gemensamma inköpsvolymen om 300 miljarder. Contento Wassum Academy/Learnify berörs inte av affären.

- För oss är detta den absolut bästa lösningen för vår verksamhet gentemot institutionella kunder och vi är övertygade om att samgåendet kommer att ge en positiv utveckling för både kunder och medarbetare, säger Ulf Källum, styrelseordförande i moderbolaget Wassum Investment Network som i och med affären ändrar namn till Montibus AB.

För ytterligare information:

Charlotte Näsström Morén, tf informationschef, tel: 072-715 70 50