Söderberg & Partners Wealth Management prisade för fondanalys

Söderberg & Partners Wealth Management prisade för fondanalys

19 november · 2020

- Utsedda till ”Nordic investment consultancy of the year” i prestigefulla Nordic Fund Selection Awards

Söderberg & Partners Wealth Management har tilldelats utmärkelsen ”Nordic investment consultancy of the year” i årets upplaga av Nordic Fund Selection Awards. Tävlingen arrangeras årligen sedan 2010 av den nordiska branschtidningen Nordic Fund Selection Journal och syftet är att kora de bästa aktörerna inom fondanalys och fondselektering.

Vinnarna utses genom att fondbolag verksamma i Norden får betygsätta de olika analys- och selekteringsbolagen utifrån bland annat kvalitén på bolagens analys- och selekteringsprocess och deras förmåga att väga in hållbarhetsaspekter i denna process.

- Vi är oerhört stolta över att utses till ”Nordic investment consultancy of the year”! Under året har vi genomfört en rad förändringar för att ytterligare stärka vår analys- och förvaltningsorganisation, och denna utmärkelse är verkligen ett intyg på att arbetet gett resultat, säger Magnus Danielsson, ansvarig för fondanalys på Söderberg & Partners Wealth Management.

Maila Rasmus
Tel: 076- 149 50 05

Ny rapport: Så hållbara är de svenska fondförsäkringsbolagen

24 februari · 2021

Årets genomgång visar att fondförsäkringsbolagen har utökat hållbarhetsmärkningarna i fondlistan, men att det finns ytterligare potential i att erbjuda spararna bra verktyg för hållbar selektering.

Sedan 2014 har Söderberg & Partners granskat och betygsatt finansiella produkters hållbarhet, och idag lanseras den sjunde analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar. Denna hållbarhetsanalys belyser vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor; hur de väljer in fonder utifrån hållbarhet, på vilket sätt de påverkar förvaltare att ta utökat ansvar och bidrar till en mer hållbar finansbransch, och i vilken utsträckning de underlättar för sparare att välja hållbara fonder.

- Vi ser att fondförsäkringsbolagen har utökat hållbarhetsmärkningarna i fondlistan, men alla är inte lika bra på att göra det enkelt för spararna att göra hållbara val genom bra verktyg för selektering. En trend vi ser sedan förra årets analys är också att flera bolag börjar titta på huruvida förvaltarna tar hänsyn till klimatrisker, exempelvis om de har en klimatpolicy eller plan för att bidra till Parisavtalet, via deras investeringar och kan ha det som ett minimikrav vid inval av nya fonder, säger LingyiLu, ESG-ansvarig på Söderberg & Partners.

Analysen omfattar 14 svenska fondförsäkringsbolag. Tre bolag får betyget grönt ljus, fyra får rött ljus och resterande är gula. Det är tre betygsförändringar sedan förra året, Handelsbanken har fått höjt betyg från gult till grönt samt att Folksam och Länsförsäkringar har fått sänkt betyg från grönt till gult. Den största anledningen till betygsförändringarna är att Handelsbanken har höjt andelen gröna fonder i deras fondutbud betydligt och för Folksam och Länsförsäkringar är anledningen att de i relation till de andra bolagen har kommit ut sämre vid bedömningen av deras fondlista och fondutbud.

Läs om årets analys och betygen i rapporten här.

Betygsgränser

Ett fondförsäkringsbolag med grönt betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete, samt har en tydlig utvärderingsmodell så att hållbarhet kan antas spela en avgörande roll för vilken fond som väljs in. Detta får genomslag i utbudet bestående av en stor andel fonder som uppnår hög hållbarhetsstandard. Bolaget har regelbundna avstämningar med fondförvaltare eller fondbolag för att diskutera hållbarhetsarbetet och förbättringsområden, samt är engagerad och drivande i flera samarbeten på ett sätt som kan antas kräva betydande resurser. Bolaget hjälper också spararen att ta hänsyn till hållbarhet i sitt fondval, genom att till exempel erbjuda hållbarhetsselektering i fondlistan och kommunicerar transparent om vilket hållbarhetsarbetet som bedrivs i fondförsäkringsbolaget.

Ett fondförsäkringsbolag med gult betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete och har vissa definierade lägstanivåer för vilka fonder som kan tas in på fondplattformen. Bolaget följer upp fondernas hållbarhetsnivå löpande, men i de flesta fallen inte lika systematiserat eller frekvent som ett bolag med grönt betyg. Bolaget bedriver påverkansarbete i viss utsträckning, exempelvis genom att uppmuntra samarbetspartners att skriva under PRI eller rapportera enligt Hållbarhetsprofilen, och deltar i ett flertal branschsamarbeten för hållbara investeringar. Bolaget erbjuder också spararna möjlighet till hållbarhetsselektering, samt information om hållbarhetsarbetet i fondförsäkringen. Utbudets hållbarhetsnivå är lägre relativt ett bolag med grönt betyg.

Ett fondförsäkringsbolag med rött betyg har inga eller väldigt låga hållbarhetskrav för att ta in fonder på fondplattformen. Bolaget saknar en strukturerad process för att följa upp fondernas hållbarhetsnivå och bedriver inget proaktivt påverkansarbete i någon betydande omfattning. Bolaget kan vara bra på att presentera hållbarhetsinformation på fondlistan men kommunicerar sällan om sitt eget hållbarhetsarbete. Jämfört med andra fondförsäkringsbolag erbjuder ett rött bolag inte heller det mest hållbara fondutbudet relativt totalt utbud. Hållbara fonder avser nischade miljöfonder, eko-märkta fonder, gröna obligationer och fonder med högt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fonder.

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Söderberg & Partners växer i Växjö

15 februari · 2021

Söderberg & Partners har rekryterat Sebastian Tirsén som kapitalrådgivare och ny ansvarig för kontoret i Växjö. Han kommer närmast från rollen som kapitalrådgivare på Danske Bank i Växjö och har tidigare arbetat som bland annat aktiemäklare och kapitalrådgivare på Nordea.

- Vi är väldigt glada att få hälsa Sebastian välkommen till oss i Växjö. Med sin gedigna erfarenhet och tydliga kundfokus med ambition att verkligen skapa värde för sina kunder stärker vi vårt erbjudande avsevärt i regionen, och vi ser mycket fram emot att fortsätta växa i Växjö, säger Olof Lindqvist, chef för Kapitalrådgivning på Söderberg & Partners

Sebastian Tirsén – som nyligen tillträdde sin nya tjänst på Söderberg & Partners – ser fram emot en fortsatt expansion i Växjö.

- Många bankkontor har lagts ner runt om i Småland samtidigt som fler kunder än någonsin känner ett stort behov av att få ett personligt bemötande och rådgivning. Därför känns det särskilt roligt att ansluta till Söderberg & Partners som agerar på motsatt vis och satsar på det mänskliga mötet och den personliga relationen i arbetet med att hjälpa kunder identifiera och nå sina ekonomiska mål. Jag är glad att få vara en del av denna satsning i Växjö, och jag ser fram emot att bidra till att expandera verksamheten här ytterligare under kommande år, säger Sebastian Tirsén, nytillträdd ansvarig för Söderberg & Partners Kapitalrådgivning i Växjö.

Sebastian Tirsén, Söderberg & Partners Växjö
sebastian.tirsen@soderbergpartners.se

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se

Söderberg & Partners växer i Karlstad - Rekryterar duo från Skandia

7 december · 2020

Söderberg & Partners har rekryterat Henric Ramström och Oskar Jarnryd till sitt kontor i Karlstad. De har båda drygt 10 års erfarenhet av rådgivning från tidigare positioner på bland annat Skandia, Handelsbanken och SEB, och på Söderberg & Partners kommer de att bidra till att förstärka och utveckla erbjudandet inom tjänstepensionsrådgivning i regionen.

- Vi är väldigt glada att få hälsa Henric och Oskar välkomna till oss i Karlstad. De har båda en gedigen erfarenhet av att arbeta med rådgivning på lokal nivå och ett driv att verkligen skapa värde för sina kunder. Tillsammans med dem stärker vi vårt tjänstepensionserbjudande avsevärt i regionen och vi ser mycket fram emot att fortsätta växa i Karlstad med dem ombord, säger Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare för Söderberg & Partners i Karlstad.

De båda rådgivarna tillträder sina nya tjänster hos Söderberg & Partners i Karlstad mars 2021.

Maila Rasmus

Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare Söderberg & Partners Karlstad