Söderberg & Partners först med att klimatkompensera för alla sina medarbetare

Söderberg & Partners först med att klimatkompensera för alla sina medarbetare

10 oktober · 2018

FN uppmanar till fördubblade ansträngningar för att hålla nere den globala uppvärmningen. Samtidigt meddelas att William D. Nordhaus får Nobels ekonomipris för att ha integrerat klimatförändringar i långsiktig makroekonomisk analys. Söderberg & Partners vill möta den allt viktigare frågan om framtidens klimat och valde alldeles nyligen, som det första företaget i svenskt näringsliv, att se till att medarbetarna inte enbart är klimatvänliga  i arbetet – de klimatkompenserar även för samtliga medarbetare på hemmaplan och på fritiden i övrigt. Nu utmanar de fler att följa efter.

Söderberg & Partners utgår från FN:s statistik som visar en genomsnittspersons klimatpåverkan. Utifrån denna har Söderberg & Partners valt att ha goda marginaler – de har dubblat klimatkompensationen per medarbetare utifrån statistiken. Certifieringen sker enligt “We Don’t Have Time Climate Friendly Employees™”.

- Det är glädjande och jag är stolt när nu alla medarbetare på Söderberg & Partners i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Spanien och Luxemburg - nästan 1900 personer - är klimatvänliga. Vi har arbetat i flera år med hållbarhetsanalyser och att integrera hållbarhet i våra råd. Vår svenska verksamhet är ISO-certifierad i miljö sedan 2016 och nu tog vi ett strategiskt beslut att satsa ännu mer, säger Kajsa Brundin som är chef för produktanalyser och hållbarhet på Söderberg & Partners.

Syftet med We Don’t Have Time är att bygga världens största sociala nätverk kring klimatfrågan för att få makthavarna att förstå att vi inte har tid att vänta. De har hittat ett unikt sätt att inte bara klimatkompensera för människors livsstil utan även samtidigt ta bort en betydande mängd av de utsläppsrätter från marknaden som hotar klimatet - och samtidigt visa att detta går hand i hand med ekonomisk utveckling.

"Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år."

Genom att stötta Söderberg & Partners i målet att göra sina medarbetare klimatvänliga kommer We Don’t Have Time årligen att köpa klimateffektiva projekt för Söderberg & Partners motsvarande minst 27 000 ton CO2 och annullera de utsläppsrätter som erhålls från marknaden.

- Syftet är att både göra direkt klimatnytta och driva på den frivilliga klimatkompensationen och i förlängningen driva upp marknadspriset i handeln med utsläppsrätter. Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år. Förutom Söderberg & Partners tjänsteresor kommer en betydande klimatpåverkan till stor del från medarbetarnas privata livsstil vilket vi nu tar höjd för, säger Mårten Thorslund, marknadschef och hållbarhetsansvarig på We Don’t Have Time.

Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, uppmanar nu fler aktörer i branschen att följa efter.

- Vi ville ta ett större grepp än enbart våra kontors klimatpåverkan och därför valde vi att fokusera på våra medarbetare ur ett bredare perspektiv. Medarbetarna blir inte enbart klimatvänliga i sitt arbete utan vi kompenserar även för deras hem och fritid. Förhoppningen är att vår klimatcertifiering inspirerar alla i företaget att även ta egna initiativ för att minska sin totala klimatpåverkan. Inte minst hoppas jag att fler aktörer inspireras att följa oss, säger Gustaf Rentzhog.

Mer information om hur beräkningar gjorts finns på We Don't Have Times hemsida

För mer information:

Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Charlotte
Mobil: 072- 715 70 50

Kajsa Brundin, Chef Produktanalyser och hållbarhet, Söderberg & Partners

Maila Kajsa

Mårten Thorslund, Marknadschef och hållbarhetsansvarig, We Don’t Have Time

Marten.Thorslund@wedonthavetime.org

Ny rapport: Så hållbara är de svenska fondförsäkringsbolagen

12 februari · 2020

Fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att höja kvalitén i fondlistan men är inte lika benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete, visar ny rapport från Söderberg & Partners

Sedan 2014 har Söderberg & Partners granskat och betygsatt finansiella produkters hållbarhet. Detta är den sjätte analysen i ordningen av rapporten Hållbara fondförsäkringar. Denna hållbarhetsanalys belyser vad de olika fondförsäkringsbolagen gör bra och mindre bra i hållbarhetsfrågor; hur de väljer in fonder utifrån hållbarhet, på vilket sätt de påverkar förvaltare att ta utökat ansvar och bidrar till en mer hållbar finansbransch, och i vilken utsträckning de underlättar för sparare att välja hållbara fonder.

- Vi ser att fondförsäkringsbolagen fortsätter lägga resurser på att utveckla fondlistan, men är mindre benägna att ställa hårdare krav på fonders hållbarhetsarbete. Däremot har nästan alla fondförsäkringsbolag ett hållbarare fondutbud jämfört med förgående år, säger Lingyi Lu, ESG-ansvarig på Söderberg & Partners.

Analysen omfattar 14 svenska fondförsäkringsbolag. Fyra bolag får betyget grönt ljus, fyra får rött ljus och resterande är gula. Inget bolag har fått höjt totalbetyg. Detta betyder inte att bolagen har stått stilla och inte utvecklat sitt hållbarhetsarbete. Tvärtom, de flesta fortsätter att påverka hållbarhetsarbetet hos fondbolagen och tar in fler hållbara fonder att erbjuda spararna. Inom respektive perspektiv har flera bolag fått höjt eller sänkt betyg. Denna jämna kamp visar på att även de allra bästa fortsätter att utvecklas och utfallet har blivit att alla, relativt varandra, ligger på samma nivå som tidigare.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Betygsgränser

Ett fondförsäkringsbolag med grönt betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete, samt har en tydlig utvärderingsmodell så att hållbarhet kan antas spela en avgörande roll för vilken fond som väljs in. Detta får genomslag i utbudet bestående av en stor andel fonder som uppnår hög hållbarhetsstandard. Bolaget har regelbundna avstämningar med fondförvaltare eller fondbolag för att diskutera hållbarhetsarbetet och förbättringsområden, samt är engagerad och drivande i flera samarbeten på ett sätt som kan antas kräva betydande resurser. Bolaget hjälper också spararen att ta hänsyn till hållbarhet i sitt fondval, genom att till exempel erbjuda hållbarhetsselektering i fondlistan och kommunicerar transparent om vilket hållbarhetsarbetet som bedrivs i fondförsäkringsbolaget.

Ett fondförsäkringsbolag med gult betyg hämtar in omfattande information om fondernas hållbarhetsarbete och har vissa definierade lägstanivåer för vilka fonder som kan tas in på fondplattformen. Bolaget följer upp fondernas hållbarhetsnivå löpande, men i de flesta fallen inte lika systematiserat eller frekvent som ett bolag med grönt betyg. Bolaget bedriver påverkansarbete i viss utsträckning, exempelvis genom att uppmuntra samarbetspartners att skriva under PRI eller rapportera enligt Hållbarhetsprofilen, och deltar i ett flertal branschsamarbeten för hållbara investeringar. Bolaget erbjuder också spararna möjlighet till hållbarhetsselektering, samt information om hållbarhetsarbetet i fondförsäkringen. Utbudets hållbarhetsnivå är lägre relativt ett bolag med grönt betyg.

Ett fondförsäkringsbolag med rött betyg har inga eller väldigt låga hållbarhetskrav för att ta in fonder på fondplattformen. Bolaget saknar en strukturerad process för att följa upp fondernas hållbarhetsnivå och bedriver inget proaktivt påverkansarbete i någon betydande omfattning. Bolaget kan vara bra på att presentera hållbarhetsinformation på fondlistan men kommunicerar sällan om sitt eget hållbarhetsarbete. Jämfört med andra fondförsäkringsbolag erbjuder ett rött bolag inte heller det mest hållbara fondutbudet relativt totalt utbud. Hållbara fonder avser nischade miljöfonder, eko-märkta fonder, gröna obligationer och fonder med högt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners hållbarhetsanalys av fonder.

Söderberg & Partners förvärvar del i Linné Kapitalförvaltning

7 februari · 2020

Tar en minoritetspost och förstärker bolaget med tre nya förvaltare

Söderberg & Partners har förvärvat en andel på strax under 10 procent i Linné Kapitalförvaltning, som erbjuder kapitalförvaltning och pensionsrådgivning till privatpersoner och entreprenörer.

- Vi har följt Linné Kapitalförvaltnings utveckling under en längre tid och imponerats av deras förmåga att bygga en framgångsrik verksamhet som präglas av transparent och kundanpassad rådgivning med stor personlig omtanke. Söderberg & Partners delar verkligen denna värdegrund och vi ser fram emot att få vara med och bidra till Linné Kapitalförvaltnings fortsatta utveckling, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Daniel Eriksson, vd för Linné Kapitalförvaltning, är också väldigt positiv till det nya samarbetet:

- Vi har alltid sett Söderberg & Partners som en stark och spännande kraft inom branschen med mycket driv och framåtanda, det är därför oerhört glädjande och värdefullt att få in deras kompetens och kunnande till oss. Genom vårt samarbete kommer vi att få resurser och hjälp att utveckla Linné Kapitalförvaltning samtidigt som vi kan behålla vår autonomi och vårt oberoende som bolag, säger Daniel Eriksson.

I samband med förvärvet ansluter förvaltarna Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson från Söderberg & Partners Wealth Management till Linné Kapitalförvaltning, där de kommer att förstärka bolagets befintliga förvaltarteam.

- Genom Magnus, Jonas och Erik får vi tre väldigt kompetenta och skickliga förvaltare med starka track records och lång erfarenhet av att arbeta inom boutique-verksamheter. Vi är övertygade om att våra kunder kommer att uppskatta det värde som dessa tillskott tillför, säger Daniel Eriksson.

Magnus Eidvall, Jonas Irnell och Erik Hermansson tillträder sina nya tjänster på Linné Kapitalförvaltning i slutet av Q1 2020. Linné Kapitalförvaltning kommer att fortsätta vara oberoende och bedriva sin verksamhet under sitt befintliga varumärke och tillstånd.

Söderberg & Partners Securities AB byter namn – blir Wealth Management

22 januari · 2020

Söderberg & Partners byter namn på det koncernbolag som erbjuder kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning till privatpersoner, entreprenörer och institutioner. Bolaget hette tidigare Söderberg & Partners Securities AB, men från och med årsskiftet är namnet ändrat till Söderberg & Partners Wealth Management AB.

Namnbytet sker för att tydliggöra bolagets verksamhet och erbjudande, samt underlätta orienteringen mellan Söderberg & Partners förmögenhetsrådgivning och koncernens övriga affärsområden.

- Vi har sett en fantastisk utveckling av vår kapitalrådgivning och förmögenhetsrådgivning de senaste åren. Verksamheten har vuxit starkt och i Prosperas årliga ranking av private banking-aktörer har vi lyckats befästa vår position som ett av Sveriges absolut främsta företag inom förmögenhetsrådgivning. Satsningen fortsätter under 2020, och för att ge verksamheten bästa möjliga förutsättningar att fortsätta växa och utvecklas byter vi namn och tydliggör erbjudandet, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

Utöver det nya namnet tilldelas Söderberg & Partners Wealth Management en egen logotyp inom ramarna för Söderberg & Partners befintliga varumärkesstruktur. Läs mer om Söderberg & Partners Wealth Management här.