Söderberg & Partners först med att klimatkompensera för alla sina medarbetare

Söderberg & Partners först med att klimatkompensera för alla sina medarbetare

10 oktober · 2018

FN uppmanar till fördubblade ansträngningar för att hålla nere den globala uppvärmningen. Samtidigt meddelas att William D. Nordhaus får Nobels ekonomipris för att ha integrerat klimatförändringar i långsiktig makroekonomisk analys. Söderberg & Partners vill möta den allt viktigare frågan om framtidens klimat och valde alldeles nyligen, som det första företaget i svenskt näringsliv, att se till att medarbetarna inte enbart är klimatvänliga  i arbetet – de klimatkompenserar även för samtliga medarbetare på hemmaplan och på fritiden i övrigt. Nu utmanar de fler att följa efter.

Söderberg & Partners utgår från FN:s statistik som visar en genomsnittspersons klimatpåverkan. Utifrån denna har Söderberg & Partners valt att ha goda marginaler – de har dubblat klimatkompensationen per medarbetare utifrån statistiken. Certifieringen sker enligt “We Don’t Have Time Climate Friendly Employees™”.

- Det är glädjande och jag är stolt när nu alla medarbetare på Söderberg & Partners i Sverige, Danmark, Norge, Nederländerna, Spanien och Luxemburg - nästan 1900 personer - är klimatvänliga. Vi har arbetat i flera år med hållbarhetsanalyser och att integrera hållbarhet i våra råd. Vår svenska verksamhet är ISO-certifierad i miljö sedan 2016 och nu tog vi ett strategiskt beslut att satsa ännu mer, säger Kajsa Brundin som är chef för produktanalyser och hållbarhet på Söderberg & Partners.

Syftet med We Don’t Have Time är att bygga världens största sociala nätverk kring klimatfrågan för att få makthavarna att förstå att vi inte har tid att vänta. De har hittat ett unikt sätt att inte bara klimatkompensera för människors livsstil utan även samtidigt ta bort en betydande mängd av de utsläppsrätter från marknaden som hotar klimatet - och samtidigt visa att detta går hand i hand med ekonomisk utveckling.

"Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år."

Genom att stötta Söderberg & Partners i målet att göra sina medarbetare klimatvänliga kommer We Don’t Have Time årligen att köpa klimateffektiva projekt för Söderberg & Partners motsvarande minst 27 000 ton CO2 och annullera de utsläppsrätter som erhålls från marknaden.

- Syftet är att både göra direkt klimatnytta och driva på den frivilliga klimatkompensationen och i förlängningen driva upp marknadspriset i handeln med utsläppsrätter. Helst bör vi alla i Sverige och den rika delen av världen minska våra växthusgasutsläpp med 10-15 procent per år. Förutom Söderberg & Partners tjänsteresor kommer en betydande klimatpåverkan till stor del från medarbetarnas privata livsstil vilket vi nu tar höjd för, säger Mårten Thorslund, marknadschef och hållbarhetsansvarig på We Don’t Have Time.

Gustaf Rentzhog, vd och koncernchef på Söderberg & Partners, uppmanar nu fler aktörer i branschen att följa efter.

- Vi ville ta ett större grepp än enbart våra kontors klimatpåverkan och därför valde vi att fokusera på våra medarbetare ur ett bredare perspektiv. Medarbetarna blir inte enbart klimatvänliga i sitt arbete utan vi kompenserar även för deras hem och fritid. Förhoppningen är att vår klimatcertifiering inspirerar alla i företaget att även ta egna initiativ för att minska sin totala klimatpåverkan. Inte minst hoppas jag att fler aktörer inspireras att följa oss, säger Gustaf Rentzhog.

Mer information om hur beräkningar gjorts finns på We Don't Have Times hemsida

För mer information:

Charlotte Näsström Morén, tf Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Charlotte
Mobil: 072- 715 70 50

Kajsa Brundin, Chef Produktanalyser och hållbarhet, Söderberg & Partners

Maila Kajsa

Mårten Thorslund, Marknadschef och hållbarhetsansvarig, We Don’t Have Time

Marten.Thorslund@wedonthavetime.org

Söderberg & Partners påverkansfond har gjort sin första investering

22 september · 2020

- Köper in sig i industrihandelsjätte för att stoppa barnarbete i underleverantörsleden

Hösten 2018 lanserade Söderberg & Partners fonden Aktiv Påverkan, vars syfte är att generera god avkastning i kombination med faktisk påverkan och förändring kring frågor som spararna vill att fonden ska fokusera på.

Rent konkret sker detta genom att fonden använder 15–20 procent av dess totala kapital till att genomföra investeringar i verksamheter eller projekt som ligger i linje med spararnas kollektiva önskan om hur deras pensionspengar ska användas för att bidra till en bättre värld. Spararna röstar om vilka frågor de vill att fonden ska driva.

Motverka barnarbete viktigast för svenska pensionssparare

Inför lanseringen av fonden gav Söderberg & Partners i uppdrag åt Novus att ta reda på vilka frågor som svenska pensionssparare helst vill påverka med sina pensionspengar. Resultatet visade att frågan om barnarbete, och investeringar i syfte att motverka barnarbete, var den enskilt högst prioriterade frågan hos svenska pensionssparare.

När fonden Aktiv Påverkan lanserades blev därför barnarbete den första frågan att påverka. För att säkerställa expertkunskap inom sakfrågan inleddes ett samarbete mellan Söderberg & Partners analytiker och Rädda Barnens konsultbolag Centre for Child Rights and Business, som hjälper företag att hantera och förhindra risker kopplade till barnarbete.

- Barn som tvingas arbeta istället för att få gå i skola och utbilda sig är en av de mest centrala utmaningarna bakom flera av FNs globala mål för hållbar utveckling. Vi är därför väldigt glada att Söderberg & Partners vände sig till oss för att få hjälp att sondera och utvärdera hur och var deras kunders pensionspengar kan göra störst skillnad i frågan om att förhindra barnarbete. Det är en mycket komplex utmaning som många företag kan bli bättre på att medvetet adressera, och vi hoppas att fler aktörer inom finansbranschen kan bli inspirerade av Söderberg & Partners sätt att angripa frågan, säger Alexandra Frenander, konsult på Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business.

Första investeringen klar

Fonden genomförde tidigare under våren sin första investering i syfte att motverka barnarbete. Investeringen görs i industrihandelsbolaget Bergman & Beving som driver och utvecklar ett flertal varumärken inom industri - och byggsektorn.  Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business hjälpte fonden att fatta beslut genom att bidra med fakta och frågeställningar för analysen.

Ett av varumärkena som Bergman & Beving driver är Guide, som tillverkar och säljer arbetshandskar för industri- och byggsektorn. Under arbetet med att identifiera potentiella investeringar för fonden konstaterades att Guide verkar i en sektor där risken för att barn används på någon nivå i tillverkningsprocessen är hög.

- Bergman & Beving har stort fokus på hållbarhet och hur verksamheten kan bidra till en hållbar och säker miljö i hela värdekedjan. Samarbetet med Söderberg & Partners och stödet från Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business kommer att hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder och ägare, och framför allt – bidra ännu mer till en hållbar utveckling i världen, säger Peter Schön, CFO på Bergman & Beving.

Målet för samarbetet är att hantera och lösa identifierade öppna risker kopplade till barnarbete i varumärkets Guides underleverantörskedjor.

- Vi är väldigt glada att äntligen fullt ut kunna realisera vår idé att låta pensionssparare själva välja vad deras sparpengar ska användas till för att förändra och förbättra världen de ska åldras i. Investeringen i Bergman & Beving är den första av flera som fonden Aktiv Påverkan kommer att genomföra med spararnas kollektiva vilja och mandat i ryggen, och vi hoppas verkligen att fler fondaktörer kan bli inspirerade av vår modell för att engagera pensionssparare och aktivt påverka den globala utvecklingen, säger Johanna Påhlsson, ansvarig projektledare för Aktiv Påverkan på Söderberg & Partners.

Parallellt med att fondens påverkansinvestering mot barnarbete fortlöper har investerare möjlighet att rösta på vilket område eller fråga som fondens nästa påverkansinvestering ska fokusera på.

Tel: 076- 149 50 05

Ny strategirapport: “Climbing the wall of worry”

17 september · 2020

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport. Utöver en sammanfattning av bolagets marknadssyn och uppdaterade betyg i den taktiska allokeringsindikatorn innehåller rapporten även fördjupande fokusdelar om USA-valet, hälsovårdssektorn, och digitala valutor.

Summering av marknadssyn​

Rapporten fastslår att det rent konjunkturellt finns mycket som talar för att det andra kvartalet 2020 var lågpunkten, men att styrkan de närmsta månaderna är beroende av förnyade och förlängda stödpaket för att inte tappa momentum. Hanteringen av smittspridningen och ett kommande vaccin är också viktiga faktorer, inte minst när det handlar om konsumentförtroendet, vilket fortfarande är pressat.

I närtid finns en rad osäkerhetsmoment att hantera förutom coronapandemin, som presidentval i USA, att Brexit närmar sig, samt maktbalansen och handelskonflikten mellan USA och Kina. Finansmarknaderna har höga förhoppningar på kommande år med unisont positiva prognoser, vilket är en stor risk i sig. Samtidigt går det inte att bortse från att klimatet för risktillgångar, tack vare penning- och finanspolitiken, är mycket gynnsamt. Titeln ”Climbing the wall of worry” ger därför en sammanfattande och beskrivande bild av utsikterna. ​

Förändrade betyg - risker och möjligheter på räntemarknaden

De betygsförändringar som görs i rapportens taktiska allokeringsindikator rör uteslutande räntor.

Vid ingången av året rekommenderade vi försiktighet vad gäller investeringar på räntemarknaden och att fokus borde ligga på att bevara kapital. Kreditspreadarna var historiskt låga samtidigt som den ekonomiska aktiviteten försvagades under senare delen av 2019. Efter turbulensen i februari och mars, då kreditspreadarna steg till de högsta nivåerna sedan finanskrisen, valde vi att bli mer positiva till investeringar i high yield och då framför allt till den asiatiska marknaden som uppvisade störst potential i våra ögon. ​

Sedan dess har centralbankernas stimulanser, med bland annat kraftigt utökade tillgångsköpsprogram, fått kreditspreadarna att gå ihop ordentligt. I dagsläget har kreditspreadarna för företagsobligationer med bättre rating, så kallad investment grade, mer än halverats från i våras och erbjuder inte längre samma möjligheter till riktigt god avkastning framöver. ​Vi sänker därför betyget på investment grade från gult till orange.

Då den ekonomiska återhämtningen väntas fortgå samt att de globala konkurserna inte längre stiger är vi fortsatt mer positiva till investeringar i företagsobligationer med sämre rating, så kallad high yield. Sedan i våras har kreditspreadarna inom high yield även halverats, men erbjuder trots det aptitliga förräntningstakter som dessutom ligger klart högre än vid årsskiftet. Betyget för high yield höjs därför från gult till ljusgrönt.

Vidare sänks betyget för korträntor från ljusgrönt till gult och realränteobligationer höjs från orange till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners rekryterar Stefan Rocklind

24 augusti · 2020

- Stjärnförvaltaren från Danske Bank blir räntestrateg inom den nya analysorganisationen Investment Management

- Etablerar även ett Advisory Board med externa medlemmar för att ge stöd i frågor avseende tillgångsklassallokering.

Söderberg & Partners har under det senaste året genomfört en rad förändringar i syfte att ytterligare stärka sin analys- och förvaltningsorganisation. Bland annat har de tidigare individuella avdelningarna för produktanalys, marknadsanalys, och Portföljförvaltning slagits samman till en ny enhet med namnet Investment Management.

Värvar Stefan Rocklind från Danske Bank Asset Management

Till den nya enheten Investment Management har Söderberg & Partners rekryterat Stefan Rocklind. Han kommer närmast från Danske Bank Asset Management där han var chef för den svenska ränteförvaltningen. Stefan har en gedigen bakgrund inom räntor där han har arbetat för flera banker inom Norden de senaste 20 åren. Han har bred erfarenhet av både den svenska samt de globala marknaderna inom olika nivåer av kreditrisk. Stefan kommer att arbeta som räntestrateg inom Investment Management.

- Vi ser fram emot att arbeta med Stefan som vi är övertygade kommer att tillföra mycket kompetens till ett område med stort fokus för oss, säger Matthias Gietzelt, som tillsammans med Kajsa Brundin leder den nya enheten Investment Management.

Etablerar Advisory Board

Söderberg & Partners har även etablerat ett Advisory Board med en kärna av externa medlemmar för att ge ytterligare stöd i strategiska och taktiska frågor avseende tillgångsklassallokering. Medlemmarna i det nyinrättade Advisory Board är:

• Per Frennberg: Styrelseordförande i AP7, tidigare CIO på Alecta
  • Mårten Karlsson: Tidigare Head of Bank and Country Risk Analysis på SEB, numera verksam inom eget bolag
  • Rikard Lundgren: Konsult och med lång och bred erfarenhet från Europas finansmarknad där han arbetat med olika hedgefondstrategier.
  • Vance Serchuk: Executive Director på KKR Global Institute med geopolitik som expertområde.

Magnus Danielsson är ansvarig för Söderberg & Partners fondanalys och leder även arbetet med det nya Advisory Board

- Finansmarknaderna är konstant svårnavigerade, och i synnerhet nu under den globala pandemin. Genom vårt nyinrättade Advisory Board tillför vi ytterligare kompetens till vår analys från en rad viktiga områden som exempelvis geopolitik, kreditmarknaden, samt reala och alternativa tillgångar, säger Magnus Danielsson.