Sparare värdesätter rådgivning

25 aug. 2016
Söderberg & Partners har genomfört en omfattande kundundersökning där man frågat i huvudsak ingenjörer om deras kunskap och engagemang kring tjänstepension. Resultatet är tydligt, de allra flesta vill engagera sig, känner dock att de har låg kunskap men värdesätter att få hjälp.

Totalt har 3 611 personer över hela Sverige svarat på enkäten, svarsfrekvensen är över 60 %. De som svarat är i huvudsak ingenjörer, de är födda mellan 1951 och 1978 och har tjänstepension ITP2 (förmånsbaserad). De har tidigare inte fått rådgivning genom sin arbetsgivare och har nu fått svara på frågor innan första rådgivningen. Sju frågor har ställts kring kunskap, engagemang och inställningen till rådgivning.

Resultatet säger att hela 77 % känner engagemang när de får årsbeskedet om sin framtida pension men bara 12% känner att deras kunskap kring pension är bra, hela 39 % anser att de har dålig eller mycket dålig kunskap. Av de som svarat på enkäten känner 40 % till sin pensionsförmån samtidigt som 73 % ändå svarat att de har dålig kunskap eller vet inte alls, vilka försäkringsförmåner som ingår i tjänstepensionen. På frågan om man värdesätter att få rådgivning kring pension och försäkringar svarar 77 % att man värdesätter det. Så många som 75 % förstår att de själva har ansvar för sin pension.

–    Jag tycker det är glädjande att det är så många som förstår att de själva har ansvar för pensionen. Sen är det å andra sidan tråkigt för företag som erbjuder tjänstepension att så få av medarbetarna känner att de har bra kunskap om tjänstepensionen som förmån. En tredje slutsats jag drar är att spararna vill ha rådgivning, något som behöver diskuteras i tider då parterna och andra väljer bort det i jakt på låga avgifter. Riktigt intressant blir resultatet i nästa undersökning, då vi kommer se om kunskapen om tjänstepensionen som förmån förändrats efter rådgivningen, säger Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners.

För mer information, kontakta:

Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
Louise.Hagsten@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 17

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.