Svenska fondbolag bättre på hållbarhet än utländska

Svenska fondbolag bättre på hållbarhet än utländska

28 juni · 2018

-  Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att svenska fondbolag generellt presterar betydligt bättre än sina utländska konkurrenter

Idag släpper Söderberg & Partners för tredje året i rad rapporten ”Hållbara fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn både till hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalets som investeras i fonden används för att påverka bolag att bli mer hållbara.

Årets rapport bygger på en analys av ca 3300 fonders hållbarhetsarbete, och utifrån faktorer såsom ansvarsfullt ägande och påverkan, hänsynstagande till hållbarhetsinformation, och medlemskap i lokala och internationella samarbeten, får fonder rött, gult eller grönt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Svenska fondbolag mest hållbara

En genomgång av betygsstatistiken i rapporten visar att svenska fondbolag sticker ut i jämförelse med utländska fondbolag när det kommer till hållbarhetsarbetet. Av alla svenska fonder får 15% grönt betyg, 68% gult betyg, och endast 18% rött betyg. För utländska fondbolag är motsvarande siffror 5% gröna, 65% gula och 30% röda.

- Svenska fondbolag är bättre på att få med alla fonder i sitt hållbarhetsarbete. Statistiken talar sitt tydliga språk i att hållbarhet i mångt och mycket fortfarande är en nischprodukt. Men bland svenska fondbolag är det lite mindre så. Svenska fondbolag är också mer aktiva i ägarfrågor, där de har ett bättre och proaktivt arbetssätt, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Aktiefonder bättre än övriga fondtyper

Rapporten visar också att aktiefonder - ur ett hållbarhetsperspektiv – är generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. Endast 2% av räntefonderna har fått grönt hållbarhetsbetyg.

Ingen blandfond har fått grönt betyg, och det är bara en hedgefond i analysen har fått grönt betyg.

- En anledning till detta resultat kan vara att det under en lång tid har varit ett större fokus på hållbarhet i aktiefonderna, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag. Dock ser vi att fler förvaltare har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både räntefonder och hedgefonder, framförallt genom att andelen gula fonder i dessa kategorier ökat, säger Kajsa Brundin.

Om analysen och betygen

Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: Positivt urval (arbetssätt för att höja övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och Ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som – utöver att välja in hållbara bolag även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna

Du kan läsa hela rapporten här.

För mer information, kontakta:
Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.

Söderberg & Partners Welcomes KKR As A Significant Shareholder

8 februari · 2019

Market leader in pensions advice, wealth management and non-life insurance receives investment from KKR to further develop its product portfolio and support international expansion.

Söderberg & Partners together with TA Associates and certain other selling shareholders have today reached an agreement on the terms of an investment from KKR, a leading global investment firm. KKR will acquire a substantial minority shareholding in the founder-led business, with Per-Olof Söderberg (Chairman and co-founder), Gustaf Rentzhog (CEO and co-founder) and other key founding members remaining as long-term shareholders.

The transaction is subject to ordinary conditions precedent including regulatory approval, and is expected to be completed during the second quarter of 2019.

Söderberg & Partners is a leading non-bank provider of wealth management and corporate pension and insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Founded in 2004, the business has seen consistent growth in AUM and is the clear market leader in Sweden, and began its expansion across the Nordic region in 2014, entering the Norwegian, Danish and Finnish markets, and expanding its pension advisory service into the Netherlands.

KKR will continue to support and assist Söderberg & Partners on its strategy of rolling out its successful platform across the Nordic region and internationally, developing its product portfolio and services proposition, and enhancing its capabilities across investment management and research. The transaction builds on KKR’s successful track record in the Nordic region and globally of working with founder-entrepreneurs to support their growth objectives and further scale their businesses.

Per-Olof Söderberg, Chairman and co-founder, said: “I am extremely pleased to welcome KKR as a significant shareholder to help us deliver the next growth phase of Söderberg & Partners. We thank at the same time TA Associates for their strong support and partnership over the years that has enabled the company to become a leading player in the Nordic region.”

Gustaf Rentzhog, CEO and co-founder, said: “I look forward to working together with KKR to continue delivering our successful platform to companies and individuals both in existing and new markets. This enhances not only the position of, and possibilities for, Söderberg & Partners, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers. KKR brings investment and intellectual capital, a global network of financial and industrial experts, and an unrivalled understanding of global markets and macro-economic trends to Söderberg & Partners.”

Daan Knottenbelt, Member and Head of EMEA Financial Services at KKR, said: “We are delighted to be working with Per-Olof, Gustaf and the team at Söderberg & Partners. KKR has an exceptionally strong track record in the Nordic region and investing in founder-led businesses, and this, together with our in-depth understanding of financial intermediaries, differentiated us to the founders and management team. Söderberg & Partners benefits from an extremely strong business model and market position, as well as supportive growth dynamics, and we look forward to the next phase of the business’ development.”

Chris Parkin, Managing Director, TA Associates, said: “It has been our privilege to support Söderberg & Partners’ management in executing their growth strategy. Since we invested in 2014, Gustaf and team have consistently executed on their plan to create a leading independent wealth manager, pension adviser and insurance brokerage group. We confidently expect them to build on this success in the years ahead.”

KKR’s investment was made through its European Private Equity funds.

Citigroup Global Markets Limited acted as exclusive financial adviser and PG Magnusson Advokatbyrå AB and Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB acted as legal advisors to the selling shareholders in connection with the transaction.

About Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.se.

About KKR

KKR is a leading global investment firm that manages multiple alternative asset classes, including private equity, energy, infrastructure, real estate and credit, with strategic partners that manage hedge funds. KKR aims to generate attractive investment returns for its fund investors by following a patient and disciplined investment approach, employing world-class people, and driving growth and value creation with KKR portfolio companies. KKR invests its own capital alongside the capital it manages for fund investors and provides financing solutions and investment opportunities through its capital markets business. References to KKR's investments may include the activities of its sponsored funds. For additional information about KKR & Co. Inc. (NYSE:KKR), please visit KKR's website at www.kkr.com and on Twitter @KKR_Co.

About TA Associates

TA Associates is one of the largest and most experienced global growth private equity firms. Focused on five target industries – technology, healthcare, financial services, consumer and business services – TA invests in profitable, growing companies with opportunities for sustained growth, and has invested in more than 500 companies around the world. Investing as either a majority or minority investor, TA employs a long-term approach, utilizing its strategic resources to help management teams build lasting value in growth companies. TA has raised $24 billion in capital since its founding in 1968 and is committing to new investments at the pace of $2 billion per year. The firm’s more than 85 investment professionals are based in Boston, Menlo Park, London, Mumbai and Hong Kong. More information about TA Associates can be found at www.ta.com.

Media Contacts:

Söderberg & Partners

Louise Hagsten
Chief Communication & HR
louise.hagsten@soderbergpartners.se
+46 (0)76-149 50 17

KKR

Alastair Elwen
Finsbury
alastair.elwen@finsbury.com

Här är dina alternativ om det barkar åt skogen

24 januari · 2019

Skog är en tillgång som lockar allt fler investerare, både i direktägande och via de skogsbolag som handlas på börsen. Inte minst är skog en attraktiv investering på grund av de låga räntorna. Det konstaterar Söderberg & Partners i en strategirapport som släpps idag. De lyfter bland annat att timingen är svår i en skogsinvestering men att historiskt har avkastningen varit mer stabil än i många andra investeringar - sedan år 2000 högre än för Stockholmsbörsen som helhet. I strategirapporten finns även en genomgång av den makroekonomiska situationen med betygssättning av tillgångsklasser, regioner och räntemarknaden.

Det finns idag dubbelt så mycket produktiv skog som för hundra år sedan och den lockar allt fler investerare. Den växer i storlek och värde oavsett marknadsklimat och konjunktur. Söderberg & Partners publicerar just nu en strategirapport med skogsinvestering som tema. I rapporten lyfter de faktorer som är viktiga för värderingen av skog, för prissättningen på både timmer och massa samt att de jämför avkastningen på skog med andra tillgångsklasser.

Söderberg & Partners skriver att det finns många faktorer som påverkar prisutvecklingen.

- Utvecklingen för timmer och massaved har knappt uppnått inflationsutvecklingen över längre tid och det vi kan konstatera är att konjunkturutvecklingen faktiskt inte är avgörande på sikt. Det finns på kort sikt inte heller någon direkt koppling mellan ränteläget och skogspriserna – däremot blir det tydligare på längre sikt då ränteutvecklingen spelar en större roll, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Det finns en rad strukturella faktorer som driver prisutvecklingen, såsom bostadsbyggande, nya användningsområden - som exempelvis bioolja - och ett växande importbehov från Kina. Men även om ägande av skog är ett bra alternativ för att sprida riskerna mellan olika investeringar finns det naturligtvis även ändå risker.

- Förutom kraftiga stormar, bränder samt insekts- och viltskador är klimatförändringarna med de utmaningar som dessa för med sig samt nya politiska regelverk en del av det man behöver beakta, säger Matthias Gietzelt.

Utifrån analysen anser Söderberg & Partners att det finns ett värde i att både äga skog direkt och via noterade bolag.

- Skogsbolagen har generellt ett lågt noterat värde på skogen – lägre än skogspriser överlag, påpekar Gietzelt.

Två bolag som Söderberg & Partners lyfter fram som bra investeringar är SCA och Holmen.

- Där kan skogen köpas till en betydande rabatt på substansen. Det är en bra kompensation när investeringen innebär större svängningar i avkastningen än ett direktägande.

Söderberg & Partners konstaterar även i sin rapport att mycket pekar på att konjunkturen fortsätter att mattas av och att sentimentet hos bland annat inköpschefer generellt fortsätter att falla.

- Inflationstakten har fortsatt att vara måttlig och det finns mycket som tyder på att centralbankerna inte kommer att strama åt på samma sätt som förväntades för några månader sedan. Aktiekurserna har fallit medan vinstestimaten ännu i stor utsträckning hålls uppe och därför har värderingarna sjunkit avsevärt. Vi ser dock idag en risk för att såväl ekonomiska prognoser som vinstprognoser ligger för högt och vårt huvudscenario är att inflationen förblir måttlig. Så länge den ekonomiska tillväxten i världen hålls uppe är skuldsättningen inget akut problem, men situationen kan snabbt förvärras om inflationen mot förmodan skulle tillta samtidigt som tillväxten fortsätter att falla, säger Matthias Gietzelt.

För mer information, kontakta:
Matthias Gietzelt, chefsstrateg, Söderberg & Partners
Maila Matthias