Svenska fondbolag bättre på hållbarhet än utländska

Svenska fondbolag bättre på hållbarhet än utländska

28 juni · 2018

-  Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att svenska fondbolag generellt presterar betydligt bättre än sina utländska konkurrenter

Idag släpper Söderberg & Partners för tredje året i rad rapporten ”Hållbara fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn både till hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalets som investeras i fonden används för att påverka bolag att bli mer hållbara.

Årets rapport bygger på en analys av ca 3300 fonders hållbarhetsarbete, och utifrån faktorer såsom ansvarsfullt ägande och påverkan, hänsynstagande till hållbarhetsinformation, och medlemskap i lokala och internationella samarbeten, får fonder rött, gult eller grönt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Svenska fondbolag mest hållbara

En genomgång av betygsstatistiken i rapporten visar att svenska fondbolag sticker ut i jämförelse med utländska fondbolag när det kommer till hållbarhetsarbetet. Av alla svenska fonder får 15% grönt betyg, 68% gult betyg, och endast 18% rött betyg. För utländska fondbolag är motsvarande siffror 5% gröna, 65% gula och 30% röda.

- Svenska fondbolag är bättre på att få med alla fonder i sitt hållbarhetsarbete. Statistiken talar sitt tydliga språk i att hållbarhet i mångt och mycket fortfarande är en nischprodukt. Men bland svenska fondbolag är det lite mindre så. Svenska fondbolag är också mer aktiva i ägarfrågor, där de har ett bättre och proaktivt arbetssätt, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Aktiefonder bättre än övriga fondtyper

Rapporten visar också att aktiefonder - ur ett hållbarhetsperspektiv – är generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. Endast 2% av räntefonderna har fått grönt hållbarhetsbetyg.

Ingen blandfond har fått grönt betyg, och det är bara en hedgefond i analysen har fått grönt betyg.

- En anledning till detta resultat kan vara att det under en lång tid har varit ett större fokus på hållbarhet i aktiefonderna, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag. Dock ser vi att fler förvaltare har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både räntefonder och hedgefonder, framförallt genom att andelen gula fonder i dessa kategorier ökat, säger Kajsa Brundin.

Om analysen och betygen

Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: Positivt urval (arbetssätt för att höja övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och Ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som – utöver att välja in hållbara bolag även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna

Du kan läsa hela rapporten här.

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Ny strategirapport: ”Dance (While the music still goes on)”

16 september · 2021

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport för 2021. Utöver en sammanfattning av aktuell marknadssyn och betyg för regioner, sektorer, räntor och alternativa tillgångar, innehåller rapporten även fokusdelar om Centralbankernas stundande tapering och om IPCC-rapportens tydliga budskap till finansbranschen.

Titeln ”Dance (While The Music Still Goes On)” anspelar på de fortsatt positiva förutsättningar för marknadsutvecklingen som lyfts fram i rapporten, trots den redan generellt goda avkastningen för aktiemarknaden under året.

Betygsförändringar

Övervikten mot aktiemarknaden bibehålls, men allokeringen blir mer defensiv. Bland de globala sektorerna höjs betyget för Hälsovård från gult till ljusgrönt, och betyget för Dagligvaror höjs från rött till orange. Samtidigt sänks betygen för både Sällanköpsvaror och Material från ljusgrönt till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners blir delägare i Personalcyklar

15 september · 2021

Söderberg & Partners har blivit delägare i Personalcyklar, en av Sveriges ledande aktörer inom förmånscyklar för anställda. Affären ger Personalcyklar resurser att skala upp verksamheten snabbare och öppnar upp möjligheter för expansion utanför Sverige.

Ser stora synergier

Personalcyklar hjälper arbetsgivare att förse sina anställda med förmånscyklar på ett enkelt och tryggt sätt. Det är ekonomiskt fördelaktigt för såväl arbetsgivare som anställda och gynnsamt för både miljön och medarbetarnas hälsa.

Söderberg & Partners erbjuder – utöver rådgivning kring tjänstepension, försäkringar och privatekonomi – även en bred palett av tjänster och verktyg inom personalförmåner och personalhälsa. Båda bolagen ser därför stora potentiella synergier mellan verksamheterna och varandras erbjudanden.

- Vi är mycket glada att kunna välkomna Söderberg & Partners som delägare i Personalcyklar! Investeringen ett viktigt steg mot Personalcyklars mål att fler ska välja cykeln i stället för bilen, och vi är glada att få fortsätta arbeta mot detta mål tillsammans med ett bolag som själva satsar stort på tjänster och produkter som kan hjälpa företag och individer att hantera de klimat- och hälsoutmaningar vi står inför idag, säger Anders Borste, VD och medgrundare till Personalcyklar.

Söderberg & Partners ser en naturlig plats för Personalcyklars erbjudande i sin verksamhet

- Vi har satsat betydande resurser de senaste åren på att utveckla vårt erbjudande inom personalförmåner och personalhälsa, och vi ser en ser ökande efterfrågan från våra kunder för dessa tjänster. Personalcyklars erbjudande blir ett mycket bra komplement till våra övriga tjänster inom detta område och vi tror att det kommer vara av stort värde för många av Söderberg & Partners kunder, säger Gustaf Rentzhog, vd för Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners rekryterar Jörgen Bengtsson

6 september · 2021

Söderberg & Partners har rekryterat Jörgen Bengtsson till att arbeta med pensionsrådgivning och kapitalförvaltning för bolaget.

Jörgen Bengtsson gick tidigt in som delägare i Max Matthiessens livförsäkringsverksamhet 1990 och var med och lade grunden för deras pensionsrådgivningsverksamhet och skapade deras pensionsplan. Sedan dess har han arbetat inom bolaget som rådgivare och teamledare, varit ansvarig för stora koncernkunder, samt suttit i bolagets styrelse. Nu blir han rådgivare och partner på Söderberg & Partners.

- Vi är väldigt glada och stolta att Jörgen Bengtsson ansluter sig till Söderberg & Partners! Han har mycket värdefulla erfarenheter från sin långa karriär inom branschen som verkligen kommer att gynna våra kunder och vår fortsatta expansion, säger Jacob Thulin, tillväxtansvarig för Söderberg & Partners pensionsrådgivning.

Jörgen Bengtsson ser flytten från Max Matthiessen till Söderberg & Partners som ett spännande nytt kapitel.

- Jag tycker att det ska bli oerhört stimulerande att få bli en del av Söderberg & Partners fortsatta expansion. De har en mycket stark plattform som jag genom min erfarenhet av att utveckla pensionskoncept hoppas kunna bidra till att vässa ytterligare och skapa fantastiska mervärden för kunderna, säger Jörgen Bengtsson.

Jörgen Bengtsson tillträder sin nya roll på Söderberg & Partners den 7 september 2021.

Jacob Thulin, Tillväxtansvarig för pensionsrådgivning, Söderberg & Partners

jacob.thulin@soderbergpartners.se