Svenska fondbolag bättre på hållbarhet än utländska

Svenska fondbolag bättre på hållbarhet än utländska

28 juni · 2018

-  Söderberg & Partners senaste analys av fonders hållbarhetsarbete visar att svenska fondbolag generellt presterar betydligt bättre än sina utländska konkurrenter

Idag släpper Söderberg & Partners för tredje året i rad rapporten ”Hållbara fonder”, som analyserar fonders hållbarhetsarbete. Analysen lanserades första gången 2015 och är unik då den tar hänsyn både till hur innehaven i fonderna väljs ut samt hur kapitalets som investeras i fonden används för att påverka bolag att bli mer hållbara.

Årets rapport bygger på en analys av ca 3300 fonders hållbarhetsarbete, och utifrån faktorer såsom ansvarsfullt ägande och påverkan, hänsynstagande till hållbarhetsinformation, och medlemskap i lokala och internationella samarbeten, får fonder rött, gult eller grönt hållbarhetsbetyg enligt Söderberg & Partners trafikljussystem.

Svenska fondbolag mest hållbara

En genomgång av betygsstatistiken i rapporten visar att svenska fondbolag sticker ut i jämförelse med utländska fondbolag när det kommer till hållbarhetsarbetet. Av alla svenska fonder får 15% grönt betyg, 68% gult betyg, och endast 18% rött betyg. För utländska fondbolag är motsvarande siffror 5% gröna, 65% gula och 30% röda.

- Svenska fondbolag är bättre på att få med alla fonder i sitt hållbarhetsarbete. Statistiken talar sitt tydliga språk i att hållbarhet i mångt och mycket fortfarande är en nischprodukt. Men bland svenska fondbolag är det lite mindre så. Svenska fondbolag är också mer aktiva i ägarfrågor, där de har ett bättre och proaktivt arbetssätt, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys och hållbarhetsansvarig på Söderberg & Partners.

Aktiefonder bättre än övriga fondtyper

Rapporten visar också att aktiefonder - ur ett hållbarhetsperspektiv – är generellt mycket starkare än ränte-, hedge- och blandfonder. Endast 2% av räntefonderna har fått grönt hållbarhetsbetyg.

Ingen blandfond har fått grönt betyg, och det är bara en hedgefond i analysen har fått grönt betyg.

- En anledning till detta resultat kan vara att det under en lång tid har varit ett större fokus på hållbarhet i aktiefonderna, och att det har varit svårare att integrera hållbarhetsstrategier i andra tillgångsslag. Dock ser vi att fler förvaltare har börjat ta hänsyn till hållbarhet och använder sig av hållbara investeringsstrategier i både räntefonder och hedgefonder, framförallt genom att andelen gula fonder i dessa kategorier ökat, säger Kajsa Brundin.

Om analysen och betygen

Hållbarhetsbetyget bygger på två parametrar: Positivt urval (arbetssätt för att höja övergripande hållbarhetsnivån i innehaven) och Ansvarsfullt ägande (påverkan genom sin roll som ägare). Fonderna tilldelas betyget rött, gult eller grönt enligt Söderberg & Partners trafikljussystem. Grönt betyg tilldelas de fondförvaltare som – utöver att välja in hållbara bolag även försöker påverka bolag som inte anses ha lika bra hållbarhetsarbete. Ett högt betyg krävs alltså i både positivt urval och ansvarsfullt ägande för att en fond ska få grönt betyg i hållbarhet. Detta är ett högt ställt krav, men säkerställer också att bara de allra mest hållbara fonderna blir gröna

Du kan läsa hela rapporten här.

Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se
Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners växer i Karlstad - Rekryterar duo från Skandia

7 december · 2020

Söderberg & Partners har rekryterat Henric Ramström och Oskar Jarnryd till sitt kontor i Karlstad. De har båda drygt 10 års erfarenhet av rådgivning från tidigare positioner på bland annat Skandia, Handelsbanken och SEB, och på Söderberg & Partners kommer de att bidra till att förstärka och utveckla erbjudandet inom tjänstepensionsrådgivning i regionen.

- Vi är väldigt glada att få hälsa Henric och Oskar välkomna till oss i Karlstad. De har båda en gedigen erfarenhet av att arbeta med rådgivning på lokal nivå och ett driv att verkligen skapa värde för sina kunder. Tillsammans med dem stärker vi vårt tjänstepensionserbjudande avsevärt i regionen och vi ser mycket fram emot att fortsätta växa i Karlstad med dem ombord, säger Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare för Söderberg & Partners i Karlstad.

De båda rådgivarna tillträder sina nya tjänster hos Söderberg & Partners i Karlstad mars 2021.

Tel: 076- 149 50 05

Thomas Danielsson, förmögenhetsrådgivare Söderberg & Partners Karlstad

Maila Thomas

Tel: 072- 008 98 45

Pressmeddelande

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier inleder samarbete inom förmögenhetsrådgivning

3 december · 2020

Söderberg & Partners Wealth Management och ABG Sundal Collier ASA (”ABGSC”) har idag tecknat ett exklusivt samarbetsavtal med avsikten att erbjuda Söderberg & Partners Wealth Managements kunder inom förmögenhetsrådgivning möjligheter att investera direkt i kapitalmarknadstransaktioner som hanteras av ABGSC.

Genom samarbetet kommer kunder till Söderberg & Partners Wealth Management erbjudas att teckna aktier vid börsintroduktioner, i så kallade pre-IPO processer samt i onoterade bolag. Söderberg & Partners Wealth Management kommer även kunna erbjuda ABGSC:s kunder sina tjänster inom förmögenhetsrådgivning.

- Vi är mycket glada att kunna presenterar detta samarbete med Söderberg & Partners Wealth Management och ser fram emot att kunna erbjuda deras kunder nya investeringsmöjligheter. Genom detta samarbetsavtal kan vi även stärka vår egen placing power, det vill säga förmåga att matcha investerare med emittenter, ytterligare. Det är detta som gjort oss till den ledande investmentbanken i Norden där vi möjliggör för företag och kapital att växa och utvecklas, säger Jonas Ström, vd för ABGSC.

- Genom att få tillgång till ABGSC:s transaktioner kan vi erbjuda våra kunder ännu mer differentierade investeringsmöjligheter. Det breddar vårt redan starka kunderbjudande och adderar en ny investeringsform som vi tror är mycket attraktiv för vår specifika kundgrupp. ABGSC har under flera år visat att de är den ledande investmentbanken i Norden med gedigen transaktionserfarenhet, starka relationer till institutionella investerare och hög-kvalitativa tjänster inom aktieanalys. Vi samarbetar redan idag med ABGSC kring aktieanalys, och vi ser med glädje fram emot att fördjupa samarbetet ytterligare genom detta initiativ, säger Joel Grönberg, vd för Söderberg & Partners Wealth Management.

ABGSC har under senare år uppmärksammat ett växande intresse för bolagets aktiemarknadstransaktioner bland förmögna privatinvesterare och family offices som förvaltar större familjeförmögenheter.

- Vi har under en tid letat efter ett bra tillfälle att få in en fot inom förmögenhetsrådgivning då vi sett ett ökat intresse att investera i våra transaktioner. Söderberg & Partners Wealth Management var den partner som passade oss bäst med tanke på bolagets påvisade förmåga att skapa kundvärde samt dess kapitalstarka kundbas, till vilka vi nu kan erbjuda investeringsmöjligheter som de annars inte skulle ha tillgång till. ABGSC och Söderberg & Partners Wealth Management är utmärkta komplement till varandra och vi ser fram emot ett långsiktigt och lukrativt samarbete, säger Jonas Ström.

Jonas Ström, VD, ABG Sundal Collier

Petter Brunnberg, kommunikationschef, ABG Sundal Collier

Ny rapport: Så hållbara är Sveriges pensionsbolag 2020

27 november · 2020

- Länsförsäkringar klättrar på betygsskalan och AMF tappar i årets analys av pensionsbolagens hållbarhetsarbete

Idag släpper Söderberg & Partners för sjunde året i rad rapporten ”Hållbara Pensionsbolag”, som analyserar pensionsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen omfattar 12 av de svenska pensionsbolagen och syftet med rapporten är att hjälpa pensionsspararna kunna välja det mest hållbara alternativet.

Länsförsäkringar klättrar – AMF tappar

I årets resultat har två pensionsbolag fått förändrat hållbarhetsbetyg. I årets betygsättning har AMF fått sänkt hållbarhetsbetyg från gult till rött och Länsförsäkringar Gamla har fått ett höjt betyg från gult till grönt. I övrigt är totalbetygen för de resterande bolagen oförändrade

Fokus på ränteinvesteringar och Covid-19

Årets rapport innehåller fördjupningskapitel om hur hållbarhetsarbetet ser ut i ränteinvesteringar, och hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsförvaltning.

- Räntor utgör en majoritet av pensionsbolagens portföljer och är således en avgörande del i pensionskapitalets totala hållbarhetsnivå. Resultatet från årets analys visar att graden av hållbarhetsintegrering i förvaltningen beror på vilken typ av räntebärande investering det handlar om. Några pensionsbolag integrerar hållbarhet lika frekvent i företagsobligationer som i aktier då hållbarhetsstrategier kan tillämpas på samma sätt. Hållbarhetsintegrering i statsobligationer är däremot mindre vanligt, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys på Söderberg & Partners.

Gällande frågan om hur Covid-19 har påverkat pensionsbolagens hållbarhetsstrategier, visade det sig att det inledningsvis fanns en minskning i antalet påverkansdialoger.

- Efter att den mest turbulenta tiden var över upplevde de istället att de fanns mer tid över till möten och att det varit ett större fokus på sociala frågor, såsom hur de har hanterat sina medarbetare. Pensionsbolagens grundinställning till påverkansarbetet är för de flesta oförändrad, medan vissa tycker detta lett till att de fått en mer fördjupad och närmare kontakt med deras innehav vilket lett att de fått ett bättre påverkansarbete som kommer fortlöpa även efter krisen, säger Lingyi Lu.

Läs om årets analys och resultat i rapporten här.

Tel: 076- 149 50 05