Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

30 maj · 2018

Ulf Kristersson och Moderaterna hamnar i topp när Svenska folket får önska vilken partiledare de vill ha som sin personliga pensionsrådgivare och vilket parti de vill förvaltar deras pension

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att undersöka vilket av riksdagspartierna och deras partiledare som svenskarna vill anförtro sitt pensionssparande till. Undersökningen visar ett resultat som varken motsvarar den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen eller de senaste opinionsmätningarna kring partiernas stöd inför valet i september.

Ulf Kristersson i topp bland partiledarna – Sjöstedt lika eftertraktad som Åkesson och Lööf

På frågan om vilken av partiledarna man helst skulle vilja ha som personlig pensionsrådgivare kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i topp. 1 av 5 svenskar vill ha honom som sin personliga pensionsrådgivare. På andra plats kommer Statsministern och Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gapet är dock stort mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven, endast 1 av 10 vill ha Stefan Löfven som sin personliga pensionsrådgivare.

På delad tredjeplats kommer Centerpartiets Annie Lööf, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, som alla tre är förstahandsval för 7 % av de tillfrågade. Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin och Isabella Lövin är de två partiledare som lägst antal svenskar vill ha som pensionsrådgivare.

- En pensionsrådgivare är en person som du behöver kunna känna förtroende och tillit för, och som behöver vara lyhörd och engagerad i just dig och dina personliga behov och utmaningar. Vi var helt enkelt nyfikna på vilken av partiledarna som svenska folket helst skulle vilja sätta sig ner med för att få hjälp med sin pension, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Moderaterna vinner flest sparares förtroende

Även på frågan om vilket parti man helst skulle välja till att förvalta ens pensionssparande hamnar Moderaterna i topp. Nära 1 av 4 (23 %) uppger att de helst skulle vilja att Moderaterna förvaltade deras pension. Socialdemokraterna hamnar återigen på andraplats och vinner förtroendet att förvalta pensionen för 15 % av de tillfrågade. På tredje plats hamnar Sverigedemokraterna med 11 %, knappa 2 % före Vänsterpartiet som vinner förtroendet att förvalta 9 % av svenskarnas pensioner.

- Att ha ett pensionssparande idag innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som den demokratiska makten att välja politiska representanter till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar hos förvaltare som använder dem till att påverka olika frågor som ligger spararen varmt om hjärtat. Vi vill att fler inser att de har denna pensionsmakt och utnyttjar den till att påverka samhället i den riktning de vill att det ska gå, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1005 intervjuer genomförts under perioden 8-14 april 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners påverkansfond har gjort sin första investering

22 september · 2020

- Köper in sig i industrihandelsjätte för att stoppa barnarbete i underleverantörsleden

Hösten 2018 lanserade Söderberg & Partners fonden Aktiv Påverkan, vars syfte är att generera god avkastning i kombination med faktisk påverkan och förändring kring frågor som spararna vill att fonden ska fokusera på.

Rent konkret sker detta genom att fonden använder 15–20 procent av dess totala kapital till att genomföra investeringar i verksamheter eller projekt som ligger i linje med spararnas kollektiva önskan om hur deras pensionspengar ska användas för att bidra till en bättre värld. Spararna röstar om vilka frågor de vill att fonden ska driva.

Motverka barnarbete viktigast för svenska pensionssparare

Inför lanseringen av fonden gav Söderberg & Partners i uppdrag åt Novus att ta reda på vilka frågor som svenska pensionssparare helst vill påverka med sina pensionspengar. Resultatet visade att frågan om barnarbete, och investeringar i syfte att motverka barnarbete, var den enskilt högst prioriterade frågan hos svenska pensionssparare.

När fonden Aktiv Påverkan lanserades blev därför barnarbete den första frågan att påverka. För att säkerställa expertkunskap inom sakfrågan inleddes ett samarbete mellan Söderberg & Partners analytiker och Rädda Barnens konsultbolag Centre for Child Rights and Business, som hjälper företag att hantera och förhindra risker kopplade till barnarbete.

- Barn som tvingas arbeta istället för att få gå i skola och utbilda sig är en av de mest centrala utmaningarna bakom flera av FNs globala mål för hållbar utveckling. Vi är därför väldigt glada att Söderberg & Partners vände sig till oss för att få hjälp att sondera och utvärdera hur och var deras kunders pensionspengar kan göra störst skillnad i frågan om att förhindra barnarbete. Det är en mycket komplex utmaning som många företag kan bli bättre på att medvetet adressera, och vi hoppas att fler aktörer inom finansbranschen kan bli inspirerade av Söderberg & Partners sätt att angripa frågan, säger Alexandra Frenander, konsult på Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business.

Första investeringen klar

Fonden genomförde tidigare under våren sin första investering i syfte att motverka barnarbete. Investeringen görs i industrihandelsbolaget Bergman & Beving som driver och utvecklar ett flertal varumärken inom industri - och byggsektorn.  Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business hjälpte fonden att fatta beslut genom att bidra med fakta och frågeställningar för analysen.

Ett av varumärkena som Bergman & Beving driver är Guide, som tillverkar och säljer arbetshandskar för industri- och byggsektorn. Under arbetet med att identifiera potentiella investeringar för fonden konstaterades att Guide verkar i en sektor där risken för att barn används på någon nivå i tillverkningsprocessen är hög.

- Bergman & Beving har stort fokus på hållbarhet och hur verksamheten kan bidra till en hållbar och säker miljö i hela värdekedjan. Samarbetet med Söderberg & Partners och stödet från Rädda Barnens Centre for Child Rights and Business kommer att hjälpa oss skapa ännu större värden för våra kunder och ägare, och framför allt – bidra ännu mer till en hållbar utveckling i världen, säger Peter Schön, CFO på Bergman & Beving.

Målet för samarbetet är att hantera och lösa identifierade öppna risker kopplade till barnarbete i varumärkets Guides underleverantörskedjor.

- Vi är väldigt glada att äntligen fullt ut kunna realisera vår idé att låta pensionssparare själva välja vad deras sparpengar ska användas till för att förändra och förbättra världen de ska åldras i. Investeringen i Bergman & Beving är den första av flera som fonden Aktiv Påverkan kommer att genomföra med spararnas kollektiva vilja och mandat i ryggen, och vi hoppas verkligen att fler fondaktörer kan bli inspirerade av vår modell för att engagera pensionssparare och aktivt påverka den globala utvecklingen, säger Johanna Påhlsson, ansvarig projektledare för Aktiv Påverkan på Söderberg & Partners.

Parallellt med att fondens påverkansinvestering mot barnarbete fortlöper har investerare möjlighet att rösta på vilket område eller fråga som fondens nästa påverkansinvestering ska fokusera på.

Tel: 076- 149 50 05

Ny strategirapport: “Climbing the wall of worry”

17 september · 2020

Söderberg & Partners presenterar idag årets tredje strategirapport. Utöver en sammanfattning av bolagets marknadssyn och uppdaterade betyg i den taktiska allokeringsindikatorn innehåller rapporten även fördjupande fokusdelar om USA-valet, hälsovårdssektorn, och digitala valutor.

Summering av marknadssyn​

Rapporten fastslår att det rent konjunkturellt finns mycket som talar för att det andra kvartalet 2020 var lågpunkten, men att styrkan de närmsta månaderna är beroende av förnyade och förlängda stödpaket för att inte tappa momentum. Hanteringen av smittspridningen och ett kommande vaccin är också viktiga faktorer, inte minst när det handlar om konsumentförtroendet, vilket fortfarande är pressat.

I närtid finns en rad osäkerhetsmoment att hantera förutom coronapandemin, som presidentval i USA, att Brexit närmar sig, samt maktbalansen och handelskonflikten mellan USA och Kina. Finansmarknaderna har höga förhoppningar på kommande år med unisont positiva prognoser, vilket är en stor risk i sig. Samtidigt går det inte att bortse från att klimatet för risktillgångar, tack vare penning- och finanspolitiken, är mycket gynnsamt. Titeln ”Climbing the wall of worry” ger därför en sammanfattande och beskrivande bild av utsikterna. ​

Förändrade betyg - risker och möjligheter på räntemarknaden

De betygsförändringar som görs i rapportens taktiska allokeringsindikator rör uteslutande räntor.

Vid ingången av året rekommenderade vi försiktighet vad gäller investeringar på räntemarknaden och att fokus borde ligga på att bevara kapital. Kreditspreadarna var historiskt låga samtidigt som den ekonomiska aktiviteten försvagades under senare delen av 2019. Efter turbulensen i februari och mars, då kreditspreadarna steg till de högsta nivåerna sedan finanskrisen, valde vi att bli mer positiva till investeringar i high yield och då framför allt till den asiatiska marknaden som uppvisade störst potential i våra ögon. ​

Sedan dess har centralbankernas stimulanser, med bland annat kraftigt utökade tillgångsköpsprogram, fått kreditspreadarna att gå ihop ordentligt. I dagsläget har kreditspreadarna för företagsobligationer med bättre rating, så kallad investment grade, mer än halverats från i våras och erbjuder inte längre samma möjligheter till riktigt god avkastning framöver. ​Vi sänker därför betyget på investment grade från gult till orange.

Då den ekonomiska återhämtningen väntas fortgå samt att de globala konkurserna inte längre stiger är vi fortsatt mer positiva till investeringar i företagsobligationer med sämre rating, så kallad high yield. Sedan i våras har kreditspreadarna inom high yield även halverats, men erbjuder trots det aptitliga förräntningstakter som dessutom ligger klart högre än vid årsskiftet. Betyget för high yield höjs därför från gult till ljusgrönt.

Vidare sänks betyget för korträntor från ljusgrönt till gult och realränteobligationer höjs från orange till gult.

Du kan läsa hela strategirapporten här.

Söderberg & Partners rekryterar Stefan Rocklind

24 augusti · 2020

- Stjärnförvaltaren från Danske Bank blir räntestrateg inom den nya analysorganisationen Investment Management

- Etablerar även ett Advisory Board med externa medlemmar för att ge stöd i frågor avseende tillgångsklassallokering.

Söderberg & Partners har under det senaste året genomfört en rad förändringar i syfte att ytterligare stärka sin analys- och förvaltningsorganisation. Bland annat har de tidigare individuella avdelningarna för produktanalys, marknadsanalys, och Portföljförvaltning slagits samman till en ny enhet med namnet Investment Management.

Värvar Stefan Rocklind från Danske Bank Asset Management

Till den nya enheten Investment Management har Söderberg & Partners rekryterat Stefan Rocklind. Han kommer närmast från Danske Bank Asset Management där han var chef för den svenska ränteförvaltningen. Stefan har en gedigen bakgrund inom räntor där han har arbetat för flera banker inom Norden de senaste 20 åren. Han har bred erfarenhet av både den svenska samt de globala marknaderna inom olika nivåer av kreditrisk. Stefan kommer att arbeta som räntestrateg inom Investment Management.

- Vi ser fram emot att arbeta med Stefan som vi är övertygade kommer att tillföra mycket kompetens till ett område med stort fokus för oss, säger Matthias Gietzelt, som tillsammans med Kajsa Brundin leder den nya enheten Investment Management.

Etablerar Advisory Board

Söderberg & Partners har även etablerat ett Advisory Board med en kärna av externa medlemmar för att ge ytterligare stöd i strategiska och taktiska frågor avseende tillgångsklassallokering. Medlemmarna i det nyinrättade Advisory Board är:

• Per Frennberg: Styrelseordförande i AP7, tidigare CIO på Alecta
  • Mårten Karlsson: Tidigare Head of Bank and Country Risk Analysis på SEB, numera verksam inom eget bolag
  • Rikard Lundgren: Konsult och med lång och bred erfarenhet från Europas finansmarknad där han arbetat med olika hedgefondstrategier.
  • Vance Serchuk: Executive Director på KKR Global Institute med geopolitik som expertområde.

Magnus Danielsson är ansvarig för Söderberg & Partners fondanalys och leder även arbetet med det nya Advisory Board

- Finansmarknaderna är konstant svårnavigerade, och i synnerhet nu under den globala pandemin. Genom vårt nyinrättade Advisory Board tillför vi ytterligare kompetens till vår analys från en rad viktiga områden som exempelvis geopolitik, kreditmarknaden, samt reala och alternativa tillgångar, säger Magnus Danielsson.