Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

30 maj · 2018

Ulf Kristersson och Moderaterna hamnar i topp när Svenska folket får önska vilken partiledare de vill ha som sin personliga pensionsrådgivare och vilket parti de vill förvaltar deras pension

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att undersöka vilket av riksdagspartierna och deras partiledare som svenskarna vill anförtro sitt pensionssparande till. Undersökningen visar ett resultat som varken motsvarar den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen eller de senaste opinionsmätningarna kring partiernas stöd inför valet i september.

Ulf Kristersson i topp bland partiledarna – Sjöstedt lika eftertraktad som Åkesson och Lööf

På frågan om vilken av partiledarna man helst skulle vilja ha som personlig pensionsrådgivare kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i topp. 1 av 5 svenskar vill ha honom som sin personliga pensionsrådgivare. På andra plats kommer Statsministern och Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gapet är dock stort mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven, endast 1 av 10 vill ha Stefan Löfven som sin personliga pensionsrådgivare.

På delad tredjeplats kommer Centerpartiets Annie Lööf, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, som alla tre är förstahandsval för 7 % av de tillfrågade. Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin och Isabella Lövin är de två partiledare som lägst antal svenskar vill ha som pensionsrådgivare.

- En pensionsrådgivare är en person som du behöver kunna känna förtroende och tillit för, och som behöver vara lyhörd och engagerad i just dig och dina personliga behov och utmaningar. Vi var helt enkelt nyfikna på vilken av partiledarna som svenska folket helst skulle vilja sätta sig ner med för att få hjälp med sin pension, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Moderaterna vinner flest sparares förtroende

Även på frågan om vilket parti man helst skulle välja till att förvalta ens pensionssparande hamnar Moderaterna i topp. Nära 1 av 4 (23 %) uppger att de helst skulle vilja att Moderaterna förvaltade deras pension. Socialdemokraterna hamnar återigen på andraplats och vinner förtroendet att förvalta pensionen för 15 % av de tillfrågade. På tredje plats hamnar Sverigedemokraterna med 11 %, knappa 2 % före Vänsterpartiet som vinner förtroendet att förvalta 9 % av svenskarnas pensioner.

- Att ha ett pensionssparande idag innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som den demokratiska makten att välja politiska representanter till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar hos förvaltare som använder dem till att påverka olika frågor som ligger spararen varmt om hjärtat. Vi vill att fler inser att de har denna pensionsmakt och utnyttjar den till att påverka samhället i den riktning de vill att det ska gå, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1005 intervjuer genomförts under perioden 8-14 april 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners är bäst på service och det personliga mötet

18 april · 2019

I Kantar Sifo Prosperas branschundersökning rankas Söderberg & Partners som bäst på service och det personliga mötet av Sveriges Private Banking-aktörer.

I en värld som förändras och blir allt mer digital så tror Söderberg & Partners fortfarande på den personliga rådgivningen när det kommer till en människas finansiella situation.

- Att förvalta någons pengar är ett stort förtroende. Förvaltning är inte bara siffror utan det handlar mycket om den mänskliga aspekten och att skapa förtroende. Det behövs en människa för att förstå en annan människa, säger Magnus Wikner, affärsområdesansvarig för Special Clients.

Det personliga mötet är A och O för Söderberg & Partners, och rådgivarens roll är central i leveransen till kund. Bolaget ser det därför som en självklarhet att investera i rådgivarens vardag med utvecklad teknologi och smarta verktyg. Söderberg & Partners tror på att det betalar sig att satsa på rådgivaren.

Vi tror på det personliga mötet

Ett av Söderberg & Partners kundlöften är personlig hänsyn där man ser varje kund utifrån kundens specifika behov. Utöver detta så tror Söderberg & Partners också på den lokala närvaron, att finnas tillgängliga ute i landet. Mer specifikt så har bolaget 89 kontor i landet, vilket uppskattas av kunderna.

- Vi tror på lokal närvaro. Bor du på en mindre ort vill du fortfarande ha din rådgivare nära och inte någon som sitter i exempelvis Stockholm eller Göteborg. Vi finns på 42 svenska orter, från Luleå i norr till Malmö i söder, vilket betyder mycket för kunderna, berättar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners klättrar mest i branschen

Det är fjärde året som Söderberg & Partners är med på topplistan i Prosperas undersökning som baseras på intervjuer med 500 personer och företagschefer med finansiella tillgångar på minst fem miljoner kronor.

Förutom att Söderberg & Partners rankats etta i kategorierna service, det personliga mötet, etik, familjerätt och rådgivning kring successioner, så har det sammanlagda betyget gjort att bolaget klättrat mest av alla Private Banking-aktörer i Sverige. Söderberg & Partners har gått från plats sex till plats två på ett år, vilket säger lite om företagets kapacitet.

- Rådgivarna och ledningen är väldigt adaptiva och snabba till beslut. Vi har en entreprenöriell kultur där det går snabbt från ord till handling, vilket blir tydligt i undersökningen. Nästa år siktar vi på förstaplatsen, avslutar Magnus Wikner.

Söderberg & Partners har rankts som nr 1 i Kantar Sifo Prosperas undersökning gällande:

• Service
  • Personliga mötet
  • Etik
  • Familjerätt
  • Rådgivning kring successioner

Söderberg & Partners har dessutom:

• Klättrat mest av Sveriges Private Banking-aktörer

Söderberg & Partners expanderar i Finland - förvärvar Rewenda OY

4 april · 2019

Söderberg & Partners går in som ny huvudägare i den finska försäkringsförmedlaren Rewenda OY. Förvärvet innebär att Söderberg & Partners blir tredje störst inom sakförsäkring i Finland

Söderberg & Partners expanderar verksamheten i Finland. Det senaste steget i tillväxtresan sker genom förvärvet av försäkringsförmedlaren Rewenda OY.

- Rewenda är ett av de större fristående förmedlarbolagen på den finska marknaden och de har ett kundsegment inom sakförsäkring som kompletterar vår befintliga verksamhet i Finland väldigt bra. Genom vår kombinerade affärsvolym kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu starkare lösningar och produkter inom offentlig försäkring, säger Peter Bergman, ansvarig för Söderberg & Partners verksamhet i Finland.

Förvärvet innebär även att Söderberg & Partners nu blir den tredje största aktören inom sakförsäkring i Finland med drygt 60 medarbetare och en omsättning på närmare 100 MSEK.

Söderberg & Partners gjorde entré på den finska marknaden 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har ett flertal andra verksamheter anslutit och idag bedrivs Söderberg & Partners finska verksamhet under varumärkena Söderberg & Partners Finland Oy, Benefit Advisors Oy, Optimum Insurance Consultants Oy, Semita Oy, Meklaritalo Oy, ITM Brokers OY, och nu även Rewenda OY.

För mer information, kontakta:

Peter Bergman, Ansvarig för Söderberg & Partners Finland, på peter.bergman@soderbergpartners.se, eller mobil: +4670 8786011

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners, på
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se, eller mobil: 076- 149 50 05

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.