Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

30 maj · 2018

Ulf Kristersson och Moderaterna hamnar i topp när Svenska folket får önska vilken partiledare de vill ha som sin personliga pensionsrådgivare och vilket parti de vill förvaltar deras pension

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att undersöka vilket av riksdagspartierna och deras partiledare som svenskarna vill anförtro sitt pensionssparande till. Undersökningen visar ett resultat som varken motsvarar den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen eller de senaste opinionsmätningarna kring partiernas stöd inför valet i september.

Ulf Kristersson i topp bland partiledarna – Sjöstedt lika eftertraktad som Åkesson och Lööf

På frågan om vilken av partiledarna man helst skulle vilja ha som personlig pensionsrådgivare kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i topp. 1 av 5 svenskar vill ha honom som sin personliga pensionsrådgivare. På andra plats kommer Statsministern och Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gapet är dock stort mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven, endast 1 av 10 vill ha Stefan Löfven som sin personliga pensionsrådgivare.

På delad tredjeplats kommer Centerpartiets Annie Lööf, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, som alla tre är förstahandsval för 7 % av de tillfrågade. Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin och Isabella Lövin är de två partiledare som lägst antal svenskar vill ha som pensionsrådgivare.

- En pensionsrådgivare är en person som du behöver kunna känna förtroende och tillit för, och som behöver vara lyhörd och engagerad i just dig och dina personliga behov och utmaningar. Vi var helt enkelt nyfikna på vilken av partiledarna som svenska folket helst skulle vilja sätta sig ner med för att få hjälp med sin pension, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Moderaterna vinner flest sparares förtroende

Även på frågan om vilket parti man helst skulle välja till att förvalta ens pensionssparande hamnar Moderaterna i topp. Nära 1 av 4 (23 %) uppger att de helst skulle vilja att Moderaterna förvaltade deras pension. Socialdemokraterna hamnar återigen på andraplats och vinner förtroendet att förvalta pensionen för 15 % av de tillfrågade. På tredje plats hamnar Sverigedemokraterna med 11 %, knappa 2 % före Vänsterpartiet som vinner förtroendet att förvalta 9 % av svenskarnas pensioner.

- Att ha ett pensionssparande idag innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som den demokratiska makten att välja politiska representanter till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar hos förvaltare som använder dem till att påverka olika frågor som ligger spararen varmt om hjärtat. Vi vill att fler inser att de har denna pensionsmakt och utnyttjar den till att påverka samhället i den riktning de vill att det ska gå, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1005 intervjuer genomförts under perioden 8-14 april 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners invests in APC Forsikringsmæglere A/S

7 maj · 2020

Söderberg & Partners, a Nordic market leader in pension advice and corporate insurance services, is today announcing their acquisition of a substantial minority shareholding in the founder-led pension broker APC Forsikringsmæglere A/S. APC founder and CEO Peter Lindblad will remain as the majority shareholder.

APC Forsikringsmæglere A/S is the largest B2C pension broker in Denmark and one of the leading fintech developers in the industry, a position that Söderberg & Partners hopes to help APC strengthen even further through cooperation around fintech development capabilities.

Gustaf Rentzhog, founder and CEO of Söderberg & Partners, says:

- We are very excited to invest in APC Forsikringsmæglere A/S. Their strong position in the Danish B2C pension broker market is built on local presence across the country where the clients actually live, work, and subsequentially retire. That strong connection to the clients is a fundamental value in our firm and something we look for in all companies we choose to invest in.

Gustaf Rentzhog continues:

- Söderberg & Partners is one of the leading players in the Nordic corporate pension market. Adding one of the leading players in the Danish consumer pension market to our investment portfolio broadens and supplement our business group in a very valuable way.

Peter Lindblad, Founder and CEO of APC Forsikringsmæglere A/S, says,

- I am extremely pleased to welcome Söderberg & Partners as a significant shareholder to support APC moving to the next growth phase. This enhances not only the position of, and possibilities for, APC, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers

For more information, please contact:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Head of Information, Söderberg & Partners Group
Email Rasmus
Mobile: +46 76-149 50 05

Peter Lindblad, CEO and founder, APC Forsikringsmæglere A/S
pld@apc.dk
Mobile: +45 21 39 02 70

Brief Facts about Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.nl.

About APC Forsikringsmæglere A/S
APC Forsikringsmæglere A/S is with its 150 employees spread on five offices by far the largest and leading BtC Pension Broker in Denmark. Founded in 2007 by CEO Peter Lindblad, the business has seen consistent growth in AUM. APC is also widely known and recognized as the leading Fintech developer in the industry developing state of the art and ISAE 3000 certified comparison Fintech (IPSS) for individual clients.

Söderberg & Partners investerar i Linder & Partners

17 april · 2020

- Förvärvar en minoritetsandel i pensionsrådgivningsbolaget

Söderberg & Partners investerar i pensionsrådgivningsbolaget Linder & Partners och förvärvar en minoritetsandel. Ägarmajoriteten i Linder & Partners förblir dock hos bolagets grundare och medarbetare, och Linder & Partners kommer att fortsätta bedriva verksamheten under sitt eget varumärke och fortsätta att utveckla sitt individuella erbjudande.

- Linder & Partners är ett mycket kvalitativt och välskött bolag med en stark position på den svenska pensionsrådgivningsmarknaden. Vi är alltid på jakt efter bra och framgångsrika företag att investera i, och Linder & Partners kompletterar och breddar vår övriga bolagsportfölj mycket väl, säger Gustaf Rentzhog, vd Söderberg & Partners.

Linder & Partners kommer delvis att utnyttja investeringen till mer resurser för att växla upp digitaliseringen av verksamheten och utveckla nya produkter och verktyg.

- Vi är väldigt glada att få in en så pass erfaren investerare som Söderberg & Partners i vårt bolag med stor kunskap och erfarenhet inom pensionsområdet och som förstår vår affärsmodell och erbjudande, säger Magnus Linder, vd Linder & Partners,

- De har en lång historia av att backa framgångsrika företag med starka affärsmodeller – även om de delvis konkurrerar om samma kunder i vissa segment. Genom denna affär kan vi fortsätta utveckla vår verksamhet i den riktning vi själva väljer, men med en stabil investerare i ryggen, fortsätter Magnus Linder.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners

Maila Rasmus

Tel: 076- 149 50 05

Magnus Linder, Vd, Linder & Partners

Maila Magnus

Söderberg & Partners sätter hållbarhetsbetyg på sakförsäkringar

6 mars · 2020

If, Länsförsäkringar och Gjensidige får alla grönt betyg i den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete

Söderberg & Partners lanserar idag den första svenska analysen av sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete. Analysen undersöker hur tjugo utvalda sakförsäkringsbolag verksamma i Sverige arbetar med hållbarhetsfrågor, och syftet är att hjälpa kunder som vill att välja en mer hållbar sakförsäkring.

Analysen bedömer hur sakförsäkringsbolagen tar hänsyn till hållbarhet i skadereglering, upphandling av leverantörer, kapitalförvaltning, samt hur de ökar kunders och anställdas medvetenhet om sakskadors miljöpåverkan och effekter på hållbar utveckling.

Stor variation bland de analyserade bolagen

Resultatet visar på en stor variation bland sakförsäkringsbolagen gällande deras förhållningssätt till hållbarhet och hur aktivt de arbetar med hållbarhetsfrågor. Tre bolag, Gjensidige, Länsförsäkringar Sak och If Skadeförsäkring, har fått grönt hållbarhetsbetyg och integrerar hållbarhet genomgående i sin verksamhet.

AIG, Trygg Hansa, Protector, QBE Insurance och Zurich Insurance Group tar hänsyn till hållbarhetaspekter i skadereglering och har fått ett gult betyg. Övriga bolag har relativt de gröna och gula bolagen ett mindre etablerat hållbarhetsarbete eller saknar hållbarhetshänsyn i vissa bedömningsparametrar och erhåller därför rött betyg.

- Med en hållbarhetsanalys av sakförsäkringsbolag vill vi uppmärksamma aktörerna på klimatförändringarnas påverkan på branschen och de möjligheter bolagen har för att säkerställa en hållbar och trygg framtid, säger Lingyi Lu, ansvarig för hållbarhetsanalys och ESG-investeringar på Söderberg & Partners.

Branschen kan göra skillnad

Den totala ekonomiska kostnaden för naturkatastrofer globalt mellan 2005–2015 uppskattas till uppåt 1,3 trillioner dollar. Dessa extrema händelser är ofta svåra att förutspå, vilket medför en stor risk för sakförsäkringsbolagen. Försäkringsbranschen kan göra ett samhälle mer motståndskraftigt genom att underlätta miljöanpassningar och därigenom minimera skaderisk. Om en skada mot förmodan skulle ske kan försäkringsförmedlaren också minska skadans effekter på miljön och samhället genom att återanvända befintliga resurser till skadereparationen

Du kan läsa hela analysen här.

För mer information, kontakta:

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Rasmus