Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

30 maj 2018
Ulf Kristersson och Moderaterna hamnar i topp när Svenska folket får önska vilken partiledare de vill ha som sin personliga pensionsrådgivare och vilket parti de vill förvaltar deras pension

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att undersöka vilket av riksdagspartierna och deras partiledare som svenskarna vill anförtro sitt pensionssparande till. Undersökningen visar ett resultat som varken motsvarar den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen eller de senaste opinionsmätningarna kring partiernas stöd inför valet i september.

Ulf Kristersson i topp bland partiledarna – Sjöstedt lika eftertraktad som Åkesson och Lööf

På frågan om vilken av partiledarna man helst skulle vilja ha som personlig pensionsrådgivare kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i topp. 1 av 5 svenskar vill ha honom som sin personliga pensionsrådgivare. På andra plats kommer Statsministern och Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gapet är dock stort mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven, endast 1 av 10 vill ha Stefan Löfven som sin personliga pensionsrådgivare.

På delad tredjeplats kommer Centerpartiets Annie Lööf, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, som alla tre är förstahandsval för 7 % av de tillfrågade. Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin och Isabella Lövin är de två partiledare som lägst antal svenskar vill ha som pensionsrådgivare.

- En pensionsrådgivare är en person som du behöver kunna känna förtroende och tillit för, och som behöver vara lyhörd och engagerad i just dig och dina personliga behov och utmaningar. Vi var helt enkelt nyfikna på vilken av partiledarna som svenska folket helst skulle vilja sätta sig ner med för att få hjälp med sin pension, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Moderaterna vinner flest sparares förtroende

Även på frågan om vilket parti man helst skulle välja till att förvalta ens pensionssparande hamnar Moderaterna i topp. Nära 1 av 4 (23 %) uppger att de helst skulle vilja att Moderaterna förvaltade deras pension. Socialdemokraterna hamnar återigen på andraplats och vinner förtroendet att förvalta pensionen för 15 % av de tillfrågade. På tredje plats hamnar Sverigedemokraterna med 11 %, knappa 2 % före Vänsterpartiet som vinner förtroendet att förvalta 9 % av svenskarnas pensioner.

- Att ha ett pensionssparande idag innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som den demokratiska makten att välja politiska representanter till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar hos förvaltare som använder dem till att påverka olika frågor som ligger spararen varmt om hjärtat. Vi vill att fler inser att de har denna pensionsmakt och utnyttjar den till att påverka samhället i den riktning de vill att det ska gå, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1005 intervjuer genomförts under perioden 8-14 april 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05