Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

Undersökning: Svenskarna vill ha Ulf Kristersson (M) som pensionsrådgivare

30 maj · 2018

Ulf Kristersson och Moderaterna hamnar i topp när Svenska folket får önska vilken partiledare de vill ha som sin personliga pensionsrådgivare och vilket parti de vill förvaltar deras pension

Söderberg & Partners har gett Novus i uppdrag att undersöka vilket av riksdagspartierna och deras partiledare som svenskarna vill anförtro sitt pensionssparande till. Undersökningen visar ett resultat som varken motsvarar den nuvarande mandatfördelningen i riksdagen eller de senaste opinionsmätningarna kring partiernas stöd inför valet i september.

Ulf Kristersson i topp bland partiledarna – Sjöstedt lika eftertraktad som Åkesson och Lööf

På frågan om vilken av partiledarna man helst skulle vilja ha som personlig pensionsrådgivare kommer Moderaternas partiledare Ulf Kristersson i topp. 1 av 5 svenskar vill ha honom som sin personliga pensionsrådgivare. På andra plats kommer Statsministern och Socialdemokraternas partiledare Stefan Löfven. Gapet är dock stort mellan Ulf Kristersson och Stefan Löfven, endast 1 av 10 vill ha Stefan Löfven som sin personliga pensionsrådgivare.

På delad tredjeplats kommer Centerpartiets Annie Lööf, Sverigedemokraternas Jimmie Åkesson, och Vänsterpartiets Jonas Sjöstedt, som alla tre är förstahandsval för 7 % av de tillfrågade. Miljöpartiets språkrör Gustaf Fridolin och Isabella Lövin är de två partiledare som lägst antal svenskar vill ha som pensionsrådgivare.

- En pensionsrådgivare är en person som du behöver kunna känna förtroende och tillit för, och som behöver vara lyhörd och engagerad i just dig och dina personliga behov och utmaningar. Vi var helt enkelt nyfikna på vilken av partiledarna som svenska folket helst skulle vilja sätta sig ner med för att få hjälp med sin pension, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef på Söderberg & Partners.

Moderaterna vinner flest sparares förtroende

Även på frågan om vilket parti man helst skulle välja till att förvalta ens pensionssparande hamnar Moderaterna i topp. Nära 1 av 4 (23 %) uppger att de helst skulle vilja att Moderaterna förvaltade deras pension. Socialdemokraterna hamnar återigen på andraplats och vinner förtroendet att förvalta pensionen för 15 % av de tillfrågade. På tredje plats hamnar Sverigedemokraterna med 11 %, knappa 2 % före Vänsterpartiet som vinner förtroendet att förvalta 9 % av svenskarnas pensioner.

- Att ha ett pensionssparande idag innebär en stor möjlighet att påverka samhället. Precis som den demokratiska makten att välja politiska representanter till att styra vårt land, kan den som har ett pensionssparande välja att placera sina pengar hos förvaltare som använder dem till att påverka olika frågor som ligger spararen varmt om hjärtat. Vi vill att fler inser att de har denna pensionsmakt och utnyttjar den till att påverka samhället i den riktning de vill att det ska gå, säger Rasmus Löwenmo Buckhöj.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Söderberg & Partners. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1005 intervjuer genomförts under perioden 8-14 april 2018. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.

För mer information, kontakta Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef.

Maila Rasmus, Mobil: 076- 149 50 05

Söderberg & Partners Welcomes KKR As A Significant Shareholder

8 februari · 2019

Market leader in pensions advice, wealth management and non-life insurance receives investment from KKR to further develop its product portfolio and support international expansion

Söderberg & Partners together with TA Associates and certain other selling shareholders have today reached an agreement on the terms of an investment from KKR, a leading global investment firm. KKR will acquire a substantial minority shareholding in the founder-led business, with Per-Olof Söderberg (Chairman and co-founder), Gustaf Rentzhog (CEO and co-founder) and other key founding members remaining as long-term shareholders.

The transaction is subject to ordinary conditions precedent including regulatory approval, and is expected to be completed during the second quarter of 2019.

Söderberg & Partners is a leading non-bank provider of wealth management and corporate pension and insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Founded in 2004, the business has seen consistent growth in AUM and is the clear market leader in Sweden, and began its expansion across the Nordic region in 2014, entering the Norwegian, Danish and Finnish markets, and expanding its pension advisory service into the Netherlands.

KKR will continue to support and assist Söderberg & Partners on its strategy of rolling out its successful platform across the Nordic region and internationally, developing its product portfolio and services proposition, and enhancing its capabilities across investment management and research. The transaction builds on KKR’s successful track record in the Nordic region and globally of working with founder-entrepreneurs to support their growth objectives and further scale their businesses.

Per-Olof Söderberg, Chairman and co-founder, said: “I am extremely pleased to welcome KKR as a significant shareholder to help us deliver the next growth phase of Söderberg & Partners. We thank at the same time TA Associates for their strong support and partnership over the years that has enabled the company to become a leading player in the Nordic region.”

Gustaf Rentzhog, CEO and co-founder, said: “I look forward to working together with KKR to continue delivering our successful platform to companies and individuals both in existing and new markets. This enhances not only the position of, and possibilities for, Söderberg & Partners, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers. KKR brings investment and intellectual capital, a global network of financial and industrial experts, and an unrivalled understanding of global markets and macro-economic trends to Söderberg & Partners.”

Daan Knottenbelt, Member and Head of EMEA Financial Services at KKR, said: “We are delighted to be working with Per-Olof, Gustaf and the team at Söderberg & Partners. KKR has an exceptionally strong track record in the Nordic region and investing in founder-led businesses, and this, together with our in-depth understanding of financial intermediaries, differentiated us to the founders and management team. Söderberg & Partners benefits from an extremely strong business model and market position, as well as supportive growth dynamics, and we look forward to the next phase of the business’ development.”

Chris Parkin, Managing Director, TA Associates, said: “It has been our privilege to support Söderberg & Partners’ management in executing their growth strategy. Since we invested in 2014, Gustaf and team have consistently executed on their plan to create a leading independent wealth manager, pension adviser and insurance brokerage group. We confidently expect them to build on this success in the years ahead.”

KKR’s investment was made through its European Private Equity funds.

Citigroup Global Markets Limited acted as exclusive financial adviser and PG Magnusson Advokatbyrå AB and Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB acted as legal advisors to the selling shareholders in connection with the transaction.

About Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.se.

About KKR

KKR is a leading global investment firm that manages multiple alternative asset classes, including private equity, energy, infrastructure, real estate and credit, with strategic partners that manage hedge funds. KKR aims to generate attractive investment returns for its fund investors by following a patient and disciplined investment approach, employing world-class people, and driving growth and value creation with KKR portfolio companies. KKR invests its own capital alongside the capital it manages for fund investors and provides financing solutions and investment opportunities through its capital markets business. References to KKR's investments may include the activities of its sponsored funds. For additional information about KKR & Co. Inc. (NYSE:KKR), please visit KKR's website at www.kkr.com and on Twitter @KKR_Co.

About TA Associates

TA Associates is one of the largest and most experienced global growth private equity firms. Focused on five target industries – technology, healthcare, financial services, consumer and business services – TA invests in profitable, growing companies with opportunities for sustained growth, and has invested in more than 500 companies around the world. Investing as either a majority or minority investor, TA employs a long-term approach, utilizing its strategic resources to help management teams build lasting value in growth companies. TA has raised $24 billion in capital since its founding in 1968 and is committing to new investments at the pace of $2 billion per year. The firm’s more than 85 investment professionals are based in Boston, Menlo Park, London, Mumbai and Hong Kong. More information about TA Associates can be found at www.ta.com.

Media Contacts:

Söderberg & Partners

Louise Hagsten
Chief Communication & HR
louise.hagsten@soderbergpartners.se
+46 (0)76-149 50 17

KKR

Alastair Elwen
Finsbury
alastair.elwen@finsbury.com

Här är dina alternativ om det barkar åt skogen

24 januari · 2019

Skog är en tillgång som lockar allt fler investerare, både i direktägande och via de skogsbolag som handlas på börsen. Inte minst är skog en attraktiv investering på grund av de låga räntorna. Det konstaterar Söderberg & Partners i en strategirapport som släpps idag. De lyfter bland annat att timingen är svår i en skogsinvestering men att historiskt har avkastningen varit mer stabil än i många andra investeringar - sedan år 2000 högre än för Stockholmsbörsen som helhet. I strategirapporten finns även en genomgång av den makroekonomiska situationen med betygssättning av tillgångsklasser, regioner och räntemarknaden.

Det finns idag dubbelt så mycket produktiv skog som för hundra år sedan och den lockar allt fler investerare. Den växer i storlek och värde oavsett marknadsklimat och konjunktur. Söderberg & Partners publicerar just nu en strategirapport med skogsinvestering som tema. I rapporten lyfter de faktorer som är viktiga för värderingen av skog, för prissättningen på både timmer och massa samt att de jämför avkastningen på skog med andra tillgångsklasser.

Söderberg & Partners skriver att det finns många faktorer som påverkar prisutvecklingen.

- Utvecklingen för timmer och massaved har knappt uppnått inflationsutvecklingen över längre tid och det vi kan konstatera är att konjunkturutvecklingen faktiskt inte är avgörande på sikt. Det finns på kort sikt inte heller någon direkt koppling mellan ränteläget och skogspriserna – däremot blir det tydligare på längre sikt då ränteutvecklingen spelar en större roll, säger Matthias Gietzelt, chefsstrateg på Söderberg & Partners.

Det finns en rad strukturella faktorer som driver prisutvecklingen, såsom bostadsbyggande, nya användningsområden - som exempelvis bioolja - och ett växande importbehov från Kina. Men även om ägande av skog är ett bra alternativ för att sprida riskerna mellan olika investeringar finns det naturligtvis även ändå risker.

- Förutom kraftiga stormar, bränder samt insekts- och viltskador är klimatförändringarna med de utmaningar som dessa för med sig samt nya politiska regelverk en del av det man behöver beakta, säger Matthias Gietzelt.

Utifrån analysen anser Söderberg & Partners att det finns ett värde i att både äga skog direkt och via noterade bolag.

- Skogsbolagen har generellt ett lågt noterat värde på skogen – lägre än skogspriser överlag, påpekar Gietzelt.

Två bolag som Söderberg & Partners lyfter fram som bra investeringar är SCA och Holmen.

- Där kan skogen köpas till en betydande rabatt på substansen. Det är en bra kompensation när investeringen innebär större svängningar i avkastningen än ett direktägande.

Söderberg & Partners konstaterar även i sin rapport att mycket pekar på att konjunkturen fortsätter att mattas av och att sentimentet hos bland annat inköpschefer generellt fortsätter att falla.

- Inflationstakten har fortsatt att vara måttlig och det finns mycket som tyder på att centralbankerna inte kommer att strama åt på samma sätt som förväntades för några månader sedan. Aktiekurserna har fallit medan vinstestimaten ännu i stor utsträckning hålls uppe och därför har värderingarna sjunkit avsevärt. Vi ser dock idag en risk för att såväl ekonomiska prognoser som vinstprognoser ligger för högt och vårt huvudscenario är att inflationen förblir måttlig. Så länge den ekonomiska tillväxten i världen hålls uppe är skuldsättningen inget akut problem, men situationen kan snabbt förvärras om inflationen mot förmodan skulle tillta samtidigt som tillväxten fortsätter att falla, säger Matthias Gietzelt.

För mer information, kontakta:
Matthias Gietzelt, chefsstrateg, Söderberg & Partners
Maila Matthias

Charlotte Näsström Morén, tillförordnad Informationschef, Söderberg & Partners
Maila Charlotte
Telefon: 072–715 70 50

Söderberg & Partners blir delägare i norsk Private Bankingaktör

9 januari · 2019

Söderberg & Partners fortsätter att växa. Genom en investering i norska Förvaltningshuset, som är den snabbast växande oberoende finansiella rådgivaren i Norge, går Söderberg & Partners nu in på Private Bankingmarknaden i grannlandet.

Förvaltningshuset grundades 2006 med ambitionen att vara ett oberoende alternativ till de traditionella aktörerna inom finansiell rådgivning. Företaget har redan hunnit bli en av de största fristående aktörerna på marknaden för Private Banking i Norge och har idag cirka 70 medarbetare. Förutom huvudkontoret i Oslo finns de även på fem andra orter i Norge och har cirka sex miljarder kronor under förvaltning. Kunderna är förmögna privatpersoner, stiftelser och organisationer. Förvaltningshuset kommer att behålla sitt varumärke och namn när Söderberg & Partners går in som delägare.

- Förvaltningshuset har sedan etableringen för tretton år sedan varit en utmanare på den norska finansiella rådgivningsmarknaden och vi har haft en stark kundtillströmning. Nu vill vi ta nästa steg i vår resa och alliansen med Söderberg & Partners kommer att ge oss ytterligare styrka och skalfördelar till att göra det, säger styrelseordföranden i Förvaltningshuset, Tore Malme.

Nu siktar den nya alliansen på att bli störst i Norden inom finansiell rådgivning i segmentet Private Banking.

- Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ledningen och medarbetarna i Förvaltningshuset för att fortsätta utmana storbankerna och andra konkurrenter i Norge. Förvaltningshuset har en stark organisation, en gedigen rådgivningsmetodik och en oberoende plattform. Tillsammans tror jag att Förvaltningshuset och Söderberg & Partners blir en stark spelare på marknaden de kommande åren, säger Gustaf Rentzhog, koncernchef på Söderberg & Partners.

Affären är villkorad av Finanstilsynets godkännande.

För mer information, kontakta:
Louise Hagsten, marknadschef på Söderberg & Partners, tel: 076-149 50 17.