Ung grundare av konstnätverk får stipendie

26 april · 2016

Söderberg & Partners stödjer för första året stiftelsen Göra Gott, som har till syfte att lyfta fram unga förebilder som gör gott. Antonia von Euler, grundare av konstnärsnätverket Young Art, får 2016 års stipendium från stiftelsen

Göra Gott grundades 2009 och delar årligen ut ett stipendie till en ung person som förverkligat och drivit fram en idé och verkat som förebild och inspiration för andra unga. Från och med 2016 stödjer Söderberg & Partners stiftelsen samt medverkar i dess jury.

Styrelsen för Stiftelsen Göra Gott utser Antonia von Euler till 2016 års stipendiat för grundandet av konstbyrån Young Art. Young Art är en verksamhet som utmanar den etablerade konstmarknaden genom att lyfta den unga konstscenen. Prisceremonin hölls måndagen den 25 april i Young Arts lokaler på Hudiksvallsgatan i Stockholm.

Socialt ansvar och engagemang, med fokus på barn och ungdomar, har alltid varit viktigt för Söderberg & Partners. Sedan 2014 anordnas varje sommar Söderberg & Partners Summer Camp, en lägervecka för 100 ungdomar där undervisning blandas med roliga aktiviteter och inspirerande föreläsningar. Under 2015 startade Söderberg & Partners, tillsammans med Rädda Barnen, ett projekt där målet är att syriska barn ska få fortsätta gå i skolan. Det innebär på kort sikt att syriska barn i belägrade områden får vistas i en trygg miljö och får hjälp att bearbeta traumatiska upplevelser. På lång sikt stöder projektet ett framväxande av ett syriskt civilsamhälle som när striderna en dag upphör, kan vara med och bygga ett nytt demokratiskt Syrien. Söderberg & Partners stödjer också organisationerna Barn till Ensamma Mammor, Barncancerfonden samt Hoppets Stjärna.

För mer information:
Louise Hagsten, marknadschef, Söderberg & Partners
Louise.hagsten@soderbergpartners.se
08- 451 50 17

Beatrice Orback, Göra Gott
Beatrice.orback@goragott.se
070- 645 96 75

Snabba fakta om Söderberg & Partners

Söderberg & Partners grundades 2004 och är en av Sveriges ledande fristående rådgivare och förmedlare av försäkringar och finansiella produkter med Nordens största fristående analysavdelning. Företaget har en mängd olika verksamheter inom fyra affärsområden:

Insurance Consulting
Securities & Asset Management
Financial Technology
Payroll & Benefits

Kundlöfte och värderingar

Söderberg & Partners målsättning är att leverera de bästa lösningarna och de mest kompetenta råden genom att ständigt förnya och utveckla det traditionella arbetssättet i branschen. Vår företagsfilosofi bygger på tre viktiga hörnstenar: Öppenhet, Analys och Personlig rådgivning. Vi hittar det bästa på marknaden, anpassar valen åt varje kund och levererar lösningen till en för kunden minimal arbetsinsats. Vi vet att underbyggda råd gör skillnad.

Förutom en tydlig strategi och mål, är det entreprenöriella drivet i bolaget en viktig faktor. Det är vår orädda inställning och ansvaret mot kunden som skapat den kultur vi har idag. På Söderberg & Partners är vi Modiga, Ansvarsfulla, Hjälpsamma och Drivna.

Söderberg & Partners expanderar i Finland - förvärvar Rewenda OY

4 april · 2019

Söderberg & Partners går in som ny huvudägare i den finska försäkringsförmedlaren Rewenda OY. Förvärvet innebär att Söderberg & Partners blir tredje störst inom sakförsäkring i Finland

Söderberg & Partners expanderar verksamheten i Finland. Det senaste steget i tillväxtresan sker genom förvärvet av försäkringsförmedlaren Rewenda OY.

- Rewenda är ett av de större fristående förmedlarbolagen på den finska marknaden och de har ett kundsegment inom sakförsäkring som kompletterar vår befintliga verksamhet i Finland väldigt bra. Genom vår kombinerade affärsvolym kommer vi att kunna erbjuda våra kunder ännu starkare lösningar och produkter inom offentlig försäkring, säger Peter Bergman, ansvarig för Söderberg & Partners verksamhet i Finland.

Förvärvet innebär även att Söderberg & Partners nu blir den tredje största aktören inom sakförsäkring i Finland med drygt 60 medarbetare och en omsättning på närmare 100 MSEK.

Söderberg & Partners gjorde entré på den finska marknaden 2009 genom etableringen av Optimum Insurance Consultants Oy. Sedan dess har ett flertal andra verksamheter anslutit och idag bedrivs Söderberg & Partners finska verksamhet under varumärkena Söderberg & Partners Finland Oy, Benefit Advisors Oy, Optimum Insurance Consultants Oy, Semita Oy, Meklaritalo Oy, ITM Brokers OY, och nu även Rewenda OY.

För mer information, kontakta:

Peter Bergman, Ansvarig för Söderberg & Partners Finland, på peter.bergman@soderbergpartners.se, eller mobil: +4670 8786011

Rasmus Löwenmo Buckhöj, Informationschef, Söderberg & Partners, på
Rasmus.LowenmoBuckhoj@soderbergpartners.se, eller mobil: 076- 149 50 05

Här är finansbranschens bästa aktörer 2018

6 mars · 2019

Länsförsäkringar, SPP, Skandia och SEB i topp i Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport

Idag utsåg Söderberg & Partners 2018 års bäst presterande aktörer i den svenska finansbranschen. Resultatet baseras på Söderberg & Partners årliga trafikljusrapport som innehåller analyser av hela den svenska sparmarknaden och sammanställs för att hålla sparare informerade om hur leverantörerna av finansiella tjänster och produkter presterar.

Priset delas ut i kategorierna ”Årets Fondbolag”, ”Årets Livförsäkringsbolag”, ”Årets Fondförsäkringsbolag” och ”Årets Hållbara aktör”. Vinnarna är:

Årets Fondbolag 2018

SPP utses till Årets fondbolag 2018. Bolaget har en stor andel gröna fondbetyg, och ett flertal av dess fonder har valts till Top Picks under året. SPP tar dessutom god hänsyn till hållbarhet i sina investeringsbeslut och en stor andel av bolagets fonder har belönats med ett grönt hållbarhetsbetyg.

Årets Livförsäkringsbolag 2018

Skandia utses till årets livförsäkringsbolag då de under 2018 har levererat en relativt god avkastning på sina tillgångar i ett svårt marknadsklimat. Bolaget har genomgående belönats med grönt betyg under året tack vare sin finansiella styrka och diversifierade portfölj.

Årets Fondförsäkringsbolag 2018

Länsförsäkringar har utsetts till Årets fondförsäkringsbolag 2018. Bolaget fick höga betyg inom fondselektering under året och förstärkte sin position relativt de andra fondförsäkringsbolagen trots ett svårt marknadsklimat. Länsförsäkringar fick även grönt hållbarhetsbetyg under året. Utöver de gröna betygen bidrar bolagets transparenta förhållningssätt till att Länsförsäkringar får priset som Årets fondförsäkringsbolag 2018.

Årets Hållbara aktör 2018

SEB utses till årets hållbara aktör. Vinnaren har under 2018 engagerat kunden i hållbarhetsarbetet och använt Globala målen som verktyg att konkretisera begreppet hållbarhet. Genom att ta hänsyn till kundens vilja finns goda möjligheter att öka spararnas förtroende och intresse för hållbart sparande.

- Vi fick ett stökigt avslut på börsen 2018, och flera aktörer visade svagare avkastning för helåret än vad vi sett under de senaste åren. Men 2018 var också ett år med nya framsteg inom hållbart sparande, fortsatta avgiftssänkningar och många bra produkter som erbjuds till olika typer av sparare. Det blir spännande att se hur detta fortsätter 2019, säger Kajsa Brundin, chef för produktanalys på Söderberg & Partners.

Du hittar hela Trafikljusrapporten här.

Söderberg & Partners Welcomes KKR As A Significant Shareholder

8 februari · 2019

Market leader in pensions advice, wealth management and non-life insurance receives investment from KKR to further develop its product portfolio and support international expansion.

Söderberg & Partners together with TA Associates and certain other selling shareholders have today reached an agreement on the terms of an investment from KKR, a leading global investment firm. KKR will acquire a substantial minority shareholding in the founder-led business, with Per-Olof Söderberg (Chairman and co-founder), Gustaf Rentzhog (CEO and co-founder) and other key founding members remaining as long-term shareholders.

The transaction is subject to ordinary conditions precedent including regulatory approval, and is expected to be completed during the second quarter of 2019.

Söderberg & Partners is a leading non-bank provider of wealth management and corporate pension and insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Founded in 2004, the business has seen consistent growth in AUM and is the clear market leader in Sweden, and began its expansion across the Nordic region in 2014, entering the Norwegian, Danish and Finnish markets, and expanding its pension advisory service into the Netherlands.

KKR will continue to support and assist Söderberg & Partners on its strategy of rolling out its successful platform across the Nordic region and internationally, developing its product portfolio and services proposition, and enhancing its capabilities across investment management and research. The transaction builds on KKR’s successful track record in the Nordic region and globally of working with founder-entrepreneurs to support their growth objectives and further scale their businesses.

Per-Olof Söderberg, Chairman and co-founder, said: “I am extremely pleased to welcome KKR as a significant shareholder to help us deliver the next growth phase of Söderberg & Partners. We thank at the same time TA Associates for their strong support and partnership over the years that has enabled the company to become a leading player in the Nordic region.”

Gustaf Rentzhog, CEO and co-founder, said: “I look forward to working together with KKR to continue delivering our successful platform to companies and individuals both in existing and new markets. This enhances not only the position of, and possibilities for, Söderberg & Partners, but I also believe it will significantly enhance the products and services we are able to deliver to our customers. KKR brings investment and intellectual capital, a global network of financial and industrial experts, and an unrivalled understanding of global markets and macro-economic trends to Söderberg & Partners.”

Daan Knottenbelt, Member and Head of EMEA Financial Services at KKR, said: “We are delighted to be working with Per-Olof, Gustaf and the team at Söderberg & Partners. KKR has an exceptionally strong track record in the Nordic region and investing in founder-led businesses, and this, together with our in-depth understanding of financial intermediaries, differentiated us to the founders and management team. Söderberg & Partners benefits from an extremely strong business model and market position, as well as supportive growth dynamics, and we look forward to the next phase of the business’ development.”

Chris Parkin, Managing Director, TA Associates, said: “It has been our privilege to support Söderberg & Partners’ management in executing their growth strategy. Since we invested in 2014, Gustaf and team have consistently executed on their plan to create a leading independent wealth manager, pension adviser and insurance brokerage group. We confidently expect them to build on this success in the years ahead.”

KKR’s investment was made through its European Private Equity funds.

Citigroup Global Markets Limited acted as exclusive financial adviser and PG Magnusson Advokatbyrå AB and Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB acted as legal advisors to the selling shareholders in connection with the transaction.

About Söderberg & Partners

Söderberg & Partners was founded in 2004 and is today a leading non-bank provider of wealth management and corporate insurance services in the Nordic region and the Netherlands. Söderberg & Partners has in 15 years achieved a market leading position with regards to customer satisfaction and market presence within all segments in which it is active. For additional information about Söderberg & Partners, please visit Söderberg & Partners’ website at www.soderbergpartners.se.

About KKR

KKR is a leading global investment firm that manages multiple alternative asset classes, including private equity, energy, infrastructure, real estate and credit, with strategic partners that manage hedge funds. KKR aims to generate attractive investment returns for its fund investors by following a patient and disciplined investment approach, employing world-class people, and driving growth and value creation with KKR portfolio companies. KKR invests its own capital alongside the capital it manages for fund investors and provides financing solutions and investment opportunities through its capital markets business. References to KKR's investments may include the activities of its sponsored funds. For additional information about KKR & Co. Inc. (NYSE:KKR), please visit KKR's website at www.kkr.com and on Twitter @KKR_Co.

About TA Associates

TA Associates is one of the largest and most experienced global growth private equity firms. Focused on five target industries – technology, healthcare, financial services, consumer and business services – TA invests in profitable, growing companies with opportunities for sustained growth, and has invested in more than 500 companies around the world. Investing as either a majority or minority investor, TA employs a long-term approach, utilizing its strategic resources to help management teams build lasting value in growth companies. TA has raised $24 billion in capital since its founding in 1968 and is committing to new investments at the pace of $2 billion per year. The firm’s more than 85 investment professionals are based in Boston, Menlo Park, London, Mumbai and Hong Kong. More information about TA Associates can be found at www.ta.com.

Media Contacts:

Söderberg & Partners