I hållbarhetsanalysen av pensionsbolagen har vi valt att fokusera på tre områden och perspektiv som vi anser utgör de viktigaste och tydligaste skillnaderna i bolagens hållbarhetsarbete; påverkansarbete, hållbarhetsambitioner och värdeskapande, samt process för hållbara investeringar. Bolagen betygsätts separat inom varje perspektiv enligt trafikljusmodellen; rött, gult eller grönt betyg. Slutbetyget är sedan en likaviktad sammanvägning av betygen i respektive perspektiv.
Vår hållbarhetsanalys av pensionsbolagen omfattar följande pensionsbolag och premiegarantiprodukter:
Alecta
AMF Pension
Folksam Liv
Handelsbanken Liv
KPA Pension
Länsförsäkringar Liv Garantiförvaltning
Länsförsäkringar Liv Gamla Trad
Länsförsäkringar Liv Nya Trad
Nordea Liv & Pension
SEB Gamla Liv
SEB Pension & Försäkring
Skandia Liv
SPP
Swedbank Traditionell Pension
Perspektivet process för hållbara investeringar bedömer hur bolagen arbetar för att ta hänsyn till hållbarhet i förvaltningen, det vill säga vilka verktyg, metoder och incitament förvaltarna har för att innehaven i pensionsbolagens portföljer ska vara mer hållbara än marknaden.
Viktiga parametrar inom det här perspektivet är hur tillgången till hållbarhetsinformation ser ut – hur används den, hur ser återkoppling till förvaltarna ut och vilka incitament och metoder används för att integrera hållbarhetsfaktorer i investeringsbesluten.
Perspektivet påverkansarbete beaktar hur pensionsbolagen agerar som ansvarsfulla ägare, vilket kan ske både reaktivt och proaktivt.
En ägare som är reaktiv i sitt påverkansarbete agerar först när det finns tydliga tecken på att ett företag i portföljen är ohållbart i något avseende, exempelvis när det blivit en skandal i media eller att företaget blivit underkänt i en normbaserad screening. Ett proaktivt hållbarhetsarbete innebär att investeraren jobbar förebyggande med företagens hållbarhetsarbete, vilket också premieras i betygsättningen.
Viktiga aspekter inom påverkansarbetet är därmed om bolagen är proaktivt eller reaktivt samt vilka strategier de har för uppföljning av påverkansdialoger.
Perspektivet hållbarhetsambitioner och värdeskapande fångar upp i vilken utsträckning pensionsbolaget satsar på hållbarhet och bidrar till utvecklingen inom området.
Inom det här perspektivet värdesätts pensionsbolag som är engagerade i ett flertal samarbeten och initiativ, och ifall de lägger tid och resurser på att driva hållbarhetsfrågorna i branschen framåt. Ytterligare en bedömningsparameter är om bolagen har en transparent kommunikation och redovisar sitt hållbarhetsarbete på ett tydligt och lättillgängligt sätt.