Skip to main content Skip to main navigation

Arbetsmiljö på distans

S&P Hälsa

Arbetsmiljö på distans

17 april · 2020

Arbetslivet påverkas stort av den rådande coronapandemin och gör att många nu jobbar hemifrån. I mitt blogginlägg delar jag med mig av tips på vad man kan tänka på vid hemarbete gällande både ergonomi och den sociala biten.

Om en medarbetare behöver arbeta hemifrån för att minimera spridningen av covid-19 har du som arbetsgivare fortfarande ett ansvar för att medarbetarens arbetsmiljö är säker.

Men tanke på att hemarbetet ser ut att dra ut på tiden, gäller det att fundera igenom detta ordentligt. Några dagar har blivit till veckor och det är ovisst hur länge till det kan bli. Säkerställ att medarbetarna har rätt utrustning, information och förutsättningar för att göra sitt jobb ordentligt. Ergonomi, belysning och att ta regelbundna pauser för att röra på sig är viktigt för att inte riskera att arbetsmiljön påverkar medarbetarens hälsa negativt.

Ha en god ergonomi

En bra arbetsmiljö omfattar bland annat god ergonomi. Ergonomi handlar om att arbeta och använda kroppen på ett sätt som gör att man undviker belastningsskador. Se därför till att medarbetarna kan ta med sig rätt utrustning hem och att de skapar en bra arbetsplats att sitta vid.

Här kommer tips på vad man kan tänka på vid hemarbete:

  • Ta med datorskärmen hem om möjligt så att du kan titta rakt fram. Då undviker du att sitta böjd över din laptop, vilket belastar både nacke och ögon. Ta även hem datormus och tangentbord för att minska belastning för arm, axlar och händer
  • Se till att ha bra belysning vid din arbetsplats
  • Sitt i en lugn miljö så att du kan fokusera
  • Variera mellan att sitta och stå. Ett hemmaknep är att använda strykbrädan som skrivbord när du ska stå upp och arbeta
  • Undvik långvarigt statiskt arbete. Ta regelbundna pauser, helst var 30:e minut. Rör på armar, axlar och ben för att få igång blodcirkulationen. Gå också gärna ut på promenader, t.ex. vid lunch
  • Bestäm när du skall börja och avsluta arbetsdagen så att du skiljer på arbete och fritid
  • Skapa rutiner genom att göra dig i ordning och klä dig för dagen så att du inte blir sittandes i pyjamasen hela arbetsdagen

Det är inte bara ergonomi och dom praktiska delarna som påverkar arbetsmiljön. En annan faktor som behöver undersökas och åtgärdas, är eventuell oro som medarbetaren känner i dessa tider. Se till att gå ut med tydlig information vad som gäller för ert företag för att undvika osäkerhet. Ha också gärna någon på arbetsplatsen som är dedikerad åt detta som medarbetarna kan höra av sig till för frågor om corona, arbetsmiljö osv.

Var social – på riktigt

En annan faktor att väga in är avsaknaden av den sociala biten och samhörigheten som man får på ett kontor. Många känner sig nu ensamma, vilket bör tas i beaktning. Se till att ha gemensamma avstämningar med medarbetarna, ta en digital fika och se till att uppmuntra till pauser och promenader.

Håller du dig hemma för att inte smitta eller bli smittad? Använd de kanaler för kommunikation du har tillgängliga bortom skärmen:

  • Ring familj, vänner, kollegor och kunder
  • Träffas ute och promenera tillsammans
  • Träna ute tillsammans
  • Ta en fika eller picknick
  • Walk and talk-möten med kunder, kollegor och vänner

Precis som alltid betyder en bra arbetsmiljö en lönsam och långsiktig investering i personalens hälsa. Så vilket ansvar tar du som arbetsgivare för dina medarbetares arbetsmiljö?

Kontakta oss