Har dina anställda rätt skydd vid hemarbete?

30 apr. 2020
I rådande situation jobbar många hemifrån. Därför har vi undersökt hur och när TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller vid hemarbete, och här har vi upptäckt flera luckor. I detta blogginlägg delar jag därför med mig hur du ska tänka som anställd och arbetsgivare, så rätt skydd finns om olyckan är framme!
Mattias Koch
Pensionsrådgivare

Fredagen den 13:e mars var startskottet för utökat hemarbete för många svenskar. Nu har det gått ett tag och många av oss längtar tillbaka till kontoret, till kollegorna, och till vanliga rutiner. Men rekommenderat hemarbete är såklart ett litet pris att betala för att fördröja smittspridning.

Flera tror dock att vi kommer att få se betydligt mer hemarbete även efter pandemin. Detta innebär att behoven och arbetssituationen för såväl anställda som arbetsgivare kanske har förändrats för en längre tid framöver.

Funderingar kring arbetsmiljö- och arbetsgivaransvar, hur försäkringar täcker de anställda vid hemarbete har aktualiserats, inte bara under denna exceptionella situation men också för personal som normalt sett utgår från hemmet.

Vi har bett AFA Försäkring besvara hur TFA (Trygghetsförsäkring vid arbetsskada) gäller och TFA gäller bland annat för skador som orsakats av:

• olycksfall i arbetet

• färdolycksfall, dvs. skador som har inträffat på väg till eller från arbetet

• arbetssjukdom som varar mer än 90 dagar

Med utgångspunkt i att många jobbar hemifrån, har vi upptäckt att det finns en del luckor. Se bild nedan:

Uppdaterad 24/8/20

AFA Försäkring svarar bland annat att TFA inte gäller om en anställd som arbetar hemifrån råkar ut för en skada när den till exempel tar en paus och går ut och tar en nypa frisk luft. TFA gäller inte heller vid toalettbesök eller vid påtår av kaffet. Vem säger att inte olyckan är framme just då?

Många anställda har dock ofta en privat olycksfallsförsäkring som gäller dygnet runt, vilket är ett bra komplement, men långt ifrån alla har detta skydd. Vi är regel bättre på att försäkra våra barn än oss själva när det kommer till skydd vid olycksfall, vilket är förståeligt – men det kan vara läge att även se över ditt eget skydd nu!

Checklista för dig som anställd

• Undersök så att din privata olycksfallsförsäkring gäller dygnet runt

Saknar du skydd och önskar mer information? Hör gärna av dig till ditt försäkringbolag eller till din rådgivare på Söderberg & Partners.

Har du som arbetsgivare behov av att komplettera ert olycksfallsskydd vid distansarbete?

• kanske för en viss kategori anställda,

• en viss period, eller

• för personal som även i normala tider utgår från hemmet?

Vi på Söderberg & Partners har efter att ha uppmärksammat brister tagit fram en lösning som gäller vid olycksfall under distansarbete och som täcker olycksfallsskador när TFA inte gör det. Är du intresserad av att veta mer? Om du är kund – hör av dig till din rådgivare. Fyll annars i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig.

Valfritt