Hur ska man se på dagens värdering av börsen?

4 juni · 2015

Att värdera något är alltid svårt, det handlar om att hitta rätt pris vid ett givet tillfälle som både en köpare och en säljare kan komma överens om. Lättast är det om man har en marknad med kontinuerlig handel. Aktier och aktiemarknader uppfyller ofta detta kriterium, men likväl är det svårt att sätta rätt pris. Utgångspunkten måste vara att all information ligger i dagens pris och att marknaden har rätt. Men nyckeltalen skiljer sig avsevärt och för aktier går det både att räkna på kassaflödes-, substansvärdes-, försäljnings- och vinstmultiplar samt ytterligare några varianter. Även om vi håller oss till det vanligaste (P/E-talet, dvs. priset man får betala för varje vinstkrona) kvarstår en rad problem. Kursen (priset) är känd, men ska man använda förra årets vinst, de senaste 12 månadernas vinst, de 10 senaste årens vinst eller den väntade vinsten framöver. Ska de historiska vinsterna inflationsjusteras? Ska dessa nyckeltal jämföras med det egna historiska snittet, ett sektorsnitt eller ett marknadssnitt m.m.?

Utan att krångla till det alltför mycket så anser vi att P/E-tal är ett relativt bra mått för att värdera jämförbara länder och regioner, men man bör se upp med enskilda aktier där förutsättningarna i verksamheten leder till större svängningar i vinstnivåer. Hur ser det då ut på dagens utvecklade aktiemarknader? Den amerikanska börsen (som står för cirka hälften av ett världsindex) handlas till ett P/E-tal på årets väntade vinster på 17,3. Det går att jämföra med det historiska snittet på 15 och snittet efter andra världskriget på 16. Lägger man istället in den faktiska vinsten under det senaste året hamnar P/E-talet på drygt 20, även det över historiskt snitt. Och lägger vi in ett snitt av de senaste tio årens inflationsjusterade vinster hamnar P/E-talet på 27. Det går att jämföra med det historiska snittet på 16,6 och är på nivåer vi endast har sett åren 1929, 2000 och 2007 (alla minns att de efterföljande åren inte var särskilt bra). Även i Europa är värderingen hög om man enbart ser på de väntade vinsterna under året med ett P/E-tal på drygt 16 och ett historiskt snitt någon enhet lägre. Men gör man om samma cykeljustering med vinster de senaste tio åren så ligger faktiskt Europa kring det historiska snittet. Tillsammans med att vi ser ljuspunkter i den europeiska konjunkturåterhämtningen är detta ett stort skäl till varför vi föredrar den europeiska framför den amerikanska aktiemarknaden.

Den senaste perioden av den amerikanska  ”multipelexpansionen” har nu pågått sedan september 2011 och P/E-talet låg då kring 11, vilket är en ökning på drygt 60 procent till dagens nivå. I en sådan fas då börsen stiger men vinsterna inte hänger med ökar normalt P/E-talet något mindre än denna gång. Det blir tydligt att det svåra med denna form av nyckeltalsvärdering är att de svänger relativt kraftigt och därmed inte ger hela bilden av det långsiktiga värdet. Även om den amerikanska börsen idag kan anses vara dyr kan den alltid bli dyrare. Utan att vinsterna stiger ytterligare kan börsen öka med 60 procent om vi ska ha samma cykeljusterade P/E-tal som vi hade år 2000. Det gäller alltså att ta värderingarna för vad de är – en bild av vad marknaden idag prissätter. Utifrån det och vid en jämförelse av tidigare liknande perioder kan man göra sig en uppfattning om potentialen. Vår bedömning är att värderingen idag inte pekar på någon direkt bubbla för aktiemarknaden speciellt inte om en jämförelse görs med obligationsmarknaden. Men visst är det en ansträngd nivå och det gäller att vara medveten om att vi i USA befinner oss sent i konjunktur- och börscykeln. När värderingar väl börjar falla brukar P/E-tal sjunka med cirka 4-5 enheter och det spelar då mindre roll hur vinstutvecklingen i bolagen ser ut. Det motsvarar en nedgång på drygt 30 procent med oförändrade vinster.

Riksdagsvalet, regeringen och skatterna

8 november · 2018

Vad har hänt sedan valet 2014?

Årets riksdagsval blev i sitt resultat inte så väldigt annorlunda än 2014 års val. Vid en titt i backspegeln av vad som skattemässigt ändrats under de senaste fyra åren så har den rödgröna regeringen hunnit med en del. De har bland annat dragit ner på ROT och RUT, minskning av jobbskatteavdraget, infört förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring och flygskatt samt beslutat om sänkning av bolagsskatten i ett första steg med 0,6%. Större förändringar har dragits tillbaka innan de lagts fram i riksdagen, som ändring av 3:12-beskattningen, bankskatten, exitskatten och vinster i välfärden som röstades ner utan att någon blev överraskad av det.

Sammanfattningsvis har en del ändringar gjorts men inga mer genomgripande förändringar för de allra flesta. När man blickar framåt så framstår det inte som en osannolik prognos för den kommande mandatperioden med tanke på hur mandaten fördelat sig i riksdagen. Om det nu inte blir nyval, det vill säga. För den som är hågad att slå vad om nyval eller inte, är oddsen nu ca 3–4 gånger pengarna på att det inte blir nyval och endast insatsen och lite till på att det blir nyval.

Vad händer framåt?

Det är ju inte så att vi saknar regering, då vi har en övergångsregering fram till dess att ny regering utses. Rekordet för en övergångsregering innehas för stunden av Belgien där en övergångsregering blev sittande i mer än 500 dagar efter deras val 2010. Något nyval i Sverige kan det inte heller bli i en handvändning eftersom övergångsregeringen inte kan besluta om det. Det som ligger närmast till hands för att det ska bli nyval är att talmannens förslag till statsminister röstas ned av riksdagen fyra gånger på raken, och i skrivande stund har talmannen enbart presenterat ett förslag som kammaren ännu inte röstat om.

Nästa datum att hålla reda på är den 15 november då riksdagen senast ska rösta om budgeten. Övergångsregeringen kommer lämna sitt förslag till riksdagen, men även moderaterna har meddelat att det tänker lämna ett förslag. Vi får helt enkelt avvakta för att se hur det nu går med regeringsbildandet, budgeten och ett eventuellt nyval. Hur detta slutar visar sig så småningom – det vi kan vara säkra på är att vi kommer att betala skatt i morgon också.

Blogg

Innebär nedgången på världens börser slutet för denna investeringscykel?

25 oktober · 2018

Aktiemarknaderna verkar följa det sedvanliga säsongsmönstret med en nedgång under tidig höst. Men det har väl inte undgått någon att utvecklingen i denna nedgång är något snabbare än vad vi har sett de senaste åren samtidigt som den direkt utlösande faktorn är svår att peka på.

Men jag blir ändå inte riktigt förvånad och magnituden är inte olik det vi har sett tidigare. Lågräntemiljön har bidragit till onormalt låga svängningar för de flesta tillgångsklasserna, men även för ekonomisk statistik överlag. Det bidrar till att obalanser byggs upp och att det blir trångt i dörren när fler aktörer samtidigt ska ta hem vinster. Det är heller inte ovanligt att börsen är mer känslig för en nedgång när värderingen är hög. Vill man ändå hitta faktorer som ligger bakom just denna nedgång så ser jag framförallt uppgången i den amerikanska 10-årsräntan som avgörande. Själva nivån, idag på cirka 3,1 procent, oroar jag mig mindre för då det historiskt inte går att hitta större samband med denna och den efterföljande avkastningen på aktiemarknaden. Men när uppgången sker snabbt brukar det vara en anledning att vara mer vaksam.

Tydliga avmattningstendenser ökar risken

Utöver detta finns naturligtvis en rad aktuella orosmoln i form av Saudiarabien, Italien, Brexit osv. Men det vi har fokuserat på i vår försiktiga marknadssyn under året är framförallt en global konjunkturell avmattning. Skattereformen i USA har överskuggat denna temporärt och konsumenterna är alltjämt mycket optimistiska där exempelvis konsumentförtroendet pekar på den högsta nivån på 18 år. Men förutom att denna typ av positiva sentimentsindikatorer historiskt sett är en varningssignal har avmattningstendenserna varit tydliga. Centralbanken har stramat åt till följd av en stärkt inflationstakt, husförsäljningen har börjat vika och handelskonflikten har redan drabbat den globala handeln. För mer exportberoende länder har detta fått tydlig påverkan och det bidrog bland annat till att den Internationella Valutafonden, IMF, reviderade ner sina globala tillväxtprognoser för någon vecka sedan.

Teknologisektorn i fokus

Värt att nämna är naturligtvis också teknologisektorns framfart. Sektorn har varit den lysande stjärnan på aktiemarknaden länge och förutom att teknologijättarnas återköp av aktier har gett stöd till börsen har analytikerkollektivet varit ytterst optimistiska. Även idag har mer än 95 procent av alla analytiker en positiv rekommendation på Amazon och skulle bolaget redovisa sämre siffror än väntat är naturligtvis fallhöjden i aktien stor. Jag säger inte att förutsättningarna för många av bolagen inte är goda och till skillnad från slutet av 1990-talet har många av dessa bolag en god vinstutveckling, men när sektorer växer sig allt större möter de normalt ett ökat hot från regleringar samtidigt som det i dessa bolags fall har varit så att regelverken inte har hunnit ikapp användandet. Det är också tydligt att många av dagens stora bolag dels mer eller mindre har ett monopol och dels visar att det finns en brist på personlig integritet. Med tanke på att det är den minst reglerade sektorn i USA är min bedömning att det finns en risk för att man likt andra sektorer som tidigare har stått för en stor del av det globala marknadsvärdet ser en ökad reglering och därmed en mer dämpad vinstutveckling.

Mer åtstramande miljö

Står vi då inför ett ännu större fall? Nedgången hittills får främst anses vara en rekyl, men det är värt att påminnas om att det inte är ovanligt med en större nedgång vart tionde år. Den huvudsakliga anledningen till de senaste årens expansionsfas, penningpolitiken, väntas bli alltmer åtstramande under nästa år. Det gör att vi räknar med ett högre ränteläge som normalt försämrar förutsättningarna för aktier. I kombination med att tillväxttakten i världen viker, vilket historiskt har varit en negativ signal för aktiemarknaden, ser vi all anledning att fortsatt vara något försiktiga. Men de indikatorer vi följer som signalerar att man bör lämna aktiemarknaden helt visar att vi inte riktigt är på denna nivå än. Därför är det viktigt att se hur en studs uppåt ser ut och om vi kan nå tillbaka till tidigare högstanivåer.

Blogg

Vi tar klimatförändringarna på allvar – följer de andra med?

12 oktober · 2018

Sällan har en fråga varit mer aktuell än vad klimatförändringarna är just nu.

I somras lärde vi oss ett nytt ord: klimatångest. Visst kunde vi njuta på badstranden mer än någonsin förr. Men många kan nog relatera till den där känslan, en knut i magen, när vi tänker på sommarens skogsbränder och torra åkrar. Där har vi klimatångesten.

IPCC* skriver i den senaste rapporten att vi sannolikt når en genomsnittlig global temperaturökning på 1,5°C mellan 2030 och 2053 om vi fortsätter i nuvarande takt. Att begränsa uppvärmningen till 1,5°C är möjligt inom fysikens lagar, men det skulle kräva förändringar i en takt och omfattning som vi aldrig tidigare skådat, enligt IPCC.

Samma dag som IPCC:s rapport publiceras delas Nobels Ekonomipris 2018 ut till två forskare för forskning om ”hur vi kan uppnå uthållig och hållbar ekonomisk tillväxt i världen”. Hur klimatförändringar påverkar ekonomiska modeller, och hur vi kan uppnå bästa klimatnytta genom investeringar är alltså så centrala frågor inom ekonomi idag att de tilldelas Riksbankens pris i Alfred Nobels minne.

Kanske känner du också igen dig i att klimatförändringar och miljö dyker upp allt oftare i samtal med vänner och bekanta? Det är tyvärr inte en slump att frågan kommer upp överallt.

Söderberg & Partners medarbetare först att bli klimatpositiva

Vi har sedan flera år tillbaka arbetat med hållbarhetsanalyser av olika slag, för att hjälpa sparare att hitta de sparprodukter som har bäst möjligheter att vara med och bidra inom miljö- och samhällsfrågor. Självklart ska vi också göra vår del i det praktiska arbetet, och vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001 sedan 2016, men vi kände att vi vill göra mer. Våra medarbetare och kunder vill att vi ska vara i framkant inom klimatfrågan.

Därför har vi valt att gå ett steg längre än vad vi sett andra företag göra. Vi har valt att klimatkompensera för alla våra medarbetare, i alla länder och under alla olika varumärken under Söderberg & Partners-paraplyet. Det gäller dessutom på fritiden. Hur har vi räknat? Gå in på We Don’t Have Time Climate Positive Employees för detaljerna. Vi på Söderberg & Partners vill uppmana alla i finansbranschen att följa med. Detta är något vi kan göra tillsammans!

* IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, är FN:s klimatpanel. Organisationen har bildats för att förse världen med ett vetenskapligt perspektiv över det rådande kunskapsläget om klimatförändring och dess miljömässiga och socioekonomiska påverkan.