Nytt år- nya möjligheter eller nya orosmoln?

8 januari · 2016

2015 blev de utvecklade marknadernas år med positiv avkastning på såväl amerikanska, europeiska, japanska och nordiska börser räknat i svenska kronor. Tillväxtmarknader noterade återigen en svag utveckling, där dock Ryssland klarade sig något bättre. På sektornivå var trenderna mycket tydliga globalt med god utveckling för konsument-, teknik- och hälsovårdsbolag medan energi- och råvarusektorn noterade fallande kurser.

Trots den goda utvecklingen minns vi kanske bäst de oroshärdar som påverkade börshumöret med terrorattentat, greklandsfrossa och kinaoro. Inledningen på 2016 har inte börjat bättre med stor turbulens på alla marknader och en bred nedgång för närmast alla sektorer. Initialt känns situationen igen från tidigare rekyler med startskottet i stora börsras på de lokala kinabörserna med direkta spridningseffekter på andra värdepappersmarknader. Det vi dock lärde oss under förra året var att makroekonomisk statistik på de utvecklade marknaderna, inklusive sentimentsindikatorer såsom inköpschefsindex, inte påverkades i någon större omfattning. Det betyder givetvis inte att de senaste dagarnas oro med nya åtgärder för att reducera de stora svängningarna och nya försvagningar av den kinesiska valutan har samma effekt, men vi kan i alla fall notera att statistik under den senaste veckan har pekat på fortsatt god konjunkturutveckling globalt under slutet av förra året.

I mångt och mycket är det en ny värld vi lever i med extremt stimulativa centralbanker, även i länder där tillväxten kan anses vara relativt god. Men vad kan man dra för slutsatser, givet att historiska samband håller, och vad bör man bygga sin långsiktiga syn på?

1. Under perioder då den kinesiska valutan försvagas påverkas normalt främst andra tillväxtmarknader. Den relativa konkurrenskraften mot Kina försvagas och efterfrågan från Kina minskar. Börseffekten på utvecklade marknader i stort är normalt relativt liten, men den exportberoende europeiska ekonomin påverkas i större omfattning. Tillåter man en svagare valuta för att gynna ekonomin är det självklart en negativ tillväxtsignal. En nedgång på 1 procentenhet i den kinesiska tillväxten ger historiskt en nedgång på cirka 0,25 procentenheter för den europeiska ekonomin. Sektormässigt är det främst råvarusektorn, fordonssektorn, detaljhandel och banker som brukar drabbas när yuanen faller.

2. Den amerikanska konjunkturcykeln närmar sig en avmattningsfas men den europeiska ekonomin ligger senare i cykeln och befinner sig fortsatt i expansion, vilket bekräftas av fortsatt starka ledande indikatorer. Hittills har den kinesiska avmattningen under de senaste åren kunnat kompenseras av god utveckling för bland annat den europeiska konsumtionen. Det är i sammanhanget också värt att påminna sig om att Kinas omställning av ekonomin ger stora effekter på sektornivå.

3. Räntehöjningscykeln har inletts i USA. Det brukar normalt inte innebära att vi ser en recession förrän långt senare och det normala är att andra centralbanker följer efter inom något halvår, vilket inte ligger i dagens förväntningar. Det har även visat sig att börsen brukar vara turbulent precis innan och efter en första höjning. Senare under året utvecklas framförallt andra marknader starkare än den amerikanska efter en räntehöjning från Federal Reserve.
Vi kan också konstatera att tillväxtmarknader faktiskt redan utvecklats sämre än andra marknader under flera års tid. Värderingarna har kommit ner, de långsiktiga förutsättningarna är till stor del på plats och vår bedömning till skillnad från många andra är att dollarns uppgång kan tappa fart, vilket skulle ge en lättnad för många av dessa länder. Med detta sagt så kvarstår vår tidigare strategi med en positiv syn på aktiemarknaden relativt en högt prissatt räntemarknad, och en neutral syn på tillväxtmarknader. Det vi oroas av är dock att globala vinstförväntningar inför året återigen ser väl tilltagna ut och att risken för nedrevideringar av prognoserna i likhet med tidigare år kvarstår. När värderingar är höga och prognoserna osäkra är det naturligt att räkna med större svängningar. Att bubblan på de kinesiska fastlandsbörserna har brustit bör dock inte vara startskottet för en större global nedgång. Inte heller bör man bli förvånad över att yuanen tillåts falla. I relation till andra valutapars utveckling under det senaste året framstår den snarare som fortsatt stabil.

Vår nästa strategirapport presenteras den 21:a januari med en genomgång av tillgångsklassers förutsättningar under året, vår aktuella regionsyn och i vanlig ordning en aktuell temadel.

Riksdagsvalet, regeringen och skatterna

8 november · 2018

Vad har hänt sedan valet 2014?

Årets riksdagsval blev i sitt resultat inte så väldigt annorlunda än 2014 års val. Vid en titt i backspegeln av vad som skattemässigt ändrats under de senaste fyra åren så har den rödgröna regeringen hunnit med en del. De har bland annat dragit ner på ROT och RUT, minskning av jobbskatteavdraget, infört förmånsbeskattning av sjukvårdsförsäkring och flygskatt samt beslutat om sänkning av bolagsskatten i ett första steg med 0,6%. Större förändringar har dragits tillbaka innan de lagts fram i riksdagen, som ändring av 3:12-beskattningen, bankskatten, exitskatten och vinster i välfärden som röstades ner utan att någon blev överraskad av det.

Sammanfattningsvis har en del ändringar gjorts men inga mer genomgripande förändringar för de allra flesta. När man blickar framåt så framstår det inte som en osannolik prognos för den kommande mandatperioden med tanke på hur mandaten fördelat sig i riksdagen. Om det nu inte blir nyval, det vill säga. För den som är hågad att slå vad om nyval eller inte, är oddsen nu ca 3–4 gånger pengarna på att det inte blir nyval och endast insatsen och lite till på att det blir nyval.

Vad händer framåt?

Det är ju inte så att vi saknar regering, då vi har en övergångsregering fram till dess att ny regering utses. Rekordet för en övergångsregering innehas för stunden av Belgien där en övergångsregering blev sittande i mer än 500 dagar efter deras val 2010. Något nyval i Sverige kan det inte heller bli i en handvändning eftersom övergångsregeringen inte kan besluta om det. Det som ligger närmast till hands för att det ska bli nyval är att talmannens förslag till statsminister röstas ned av riksdagen fyra gånger på raken, och i skrivande stund har talmannen enbart presenterat ett förslag som kammaren ännu inte röstat om.

Nästa datum att hålla reda på är den 15 november då riksdagen senast ska rösta om budgeten. Övergångsregeringen kommer lämna sitt förslag till riksdagen, men även moderaterna har meddelat att det tänker lämna ett förslag. Vi får helt enkelt avvakta för att se hur det nu går med regeringsbildandet, budgeten och ett eventuellt nyval. Hur detta slutar visar sig så småningom – det vi kan vara säkra på är att vi kommer att betala skatt i morgon också.

Blogg

Innebär nedgången på världens börser slutet för denna investeringscykel?

25 oktober · 2018

Aktiemarknaderna verkar följa det sedvanliga säsongsmönstret med en nedgång under tidig höst. Men det har väl inte undgått någon att utvecklingen i denna nedgång är något snabbare än vad vi har sett de senaste åren samtidigt som den direkt utlösande faktorn är svår att peka på.

Men jag blir ändå inte riktigt förvånad och magnituden är inte olik det vi har sett tidigare. Lågräntemiljön har bidragit till onormalt låga svängningar för de flesta tillgångsklasserna, men även för ekonomisk statistik överlag. Det bidrar till att obalanser byggs upp och att det blir trångt i dörren när fler aktörer samtidigt ska ta hem vinster. Det är heller inte ovanligt att börsen är mer känslig för en nedgång när värderingen är hög. Vill man ändå hitta faktorer som ligger bakom just denna nedgång så ser jag framförallt uppgången i den amerikanska 10-årsräntan som avgörande. Själva nivån, idag på cirka 3,1 procent, oroar jag mig mindre för då det historiskt inte går att hitta större samband med denna och den efterföljande avkastningen på aktiemarknaden. Men när uppgången sker snabbt brukar det vara en anledning att vara mer vaksam.

Tydliga avmattningstendenser ökar risken

Utöver detta finns naturligtvis en rad aktuella orosmoln i form av Saudiarabien, Italien, Brexit osv. Men det vi har fokuserat på i vår försiktiga marknadssyn under året är framförallt en global konjunkturell avmattning. Skattereformen i USA har överskuggat denna temporärt och konsumenterna är alltjämt mycket optimistiska där exempelvis konsumentförtroendet pekar på den högsta nivån på 18 år. Men förutom att denna typ av positiva sentimentsindikatorer historiskt sett är en varningssignal har avmattningstendenserna varit tydliga. Centralbanken har stramat åt till följd av en stärkt inflationstakt, husförsäljningen har börjat vika och handelskonflikten har redan drabbat den globala handeln. För mer exportberoende länder har detta fått tydlig påverkan och det bidrog bland annat till att den Internationella Valutafonden, IMF, reviderade ner sina globala tillväxtprognoser för någon vecka sedan.

Teknologisektorn i fokus

Värt att nämna är naturligtvis också teknologisektorns framfart. Sektorn har varit den lysande stjärnan på aktiemarknaden länge och förutom att teknologijättarnas återköp av aktier har gett stöd till börsen har analytikerkollektivet varit ytterst optimistiska. Även idag har mer än 95 procent av alla analytiker en positiv rekommendation på Amazon och skulle bolaget redovisa sämre siffror än väntat är naturligtvis fallhöjden i aktien stor. Jag säger inte att förutsättningarna för många av bolagen inte är goda och till skillnad från slutet av 1990-talet har många av dessa bolag en god vinstutveckling, men när sektorer växer sig allt större möter de normalt ett ökat hot från regleringar samtidigt som det i dessa bolags fall har varit så att regelverken inte har hunnit ikapp användandet. Det är också tydligt att många av dagens stora bolag dels mer eller mindre har ett monopol och dels visar att det finns en brist på personlig integritet. Med tanke på att det är den minst reglerade sektorn i USA är min bedömning att det finns en risk för att man likt andra sektorer som tidigare har stått för en stor del av det globala marknadsvärdet ser en ökad reglering och därmed en mer dämpad vinstutveckling.

Mer åtstramande miljö

Står vi då inför ett ännu större fall? Nedgången hittills får främst anses vara en rekyl, men det är värt att påminnas om att det inte är ovanligt med en större nedgång vart tionde år. Den huvudsakliga anledningen till de senaste årens expansionsfas, penningpolitiken, väntas bli alltmer åtstramande under nästa år. Det gör att vi räknar med ett högre ränteläge som normalt försämrar förutsättningarna för aktier. I kombination med att tillväxttakten i världen viker, vilket historiskt har varit en negativ signal för aktiemarknaden, ser vi all anledning att fortsatt vara något försiktiga. Men de indikatorer vi följer som signalerar att man bör lämna aktiemarknaden helt visar att vi inte riktigt är på denna nivå än. Därför är det viktigt att se hur en studs uppåt ser ut och om vi kan nå tillbaka till tidigare högstanivåer.

Blogg

Vi tar klimatförändringarna på allvar – följer de andra med?

12 oktober · 2018

Sällan har en fråga varit mer aktuell än vad klimatförändringarna är just nu.

I somras lärde vi oss ett nytt ord: klimatångest. Visst kunde vi njuta på badstranden mer än någonsin förr. Men många kan nog relatera till den där känslan, en knut i magen, när vi tänker på sommarens skogsbränder och torra åkrar. Där har vi klimatångesten.

IPCC* skriver i den senaste rapporten att vi sannolikt når en genomsnittlig global temperaturökning på 1,5°C mellan 2030 och 2053 om vi fortsätter i nuvarande takt. Att begränsa uppvärmningen till 1,5°C är möjligt inom fysikens lagar, men det skulle kräva förändringar i en takt och omfattning som vi aldrig tidigare skådat, enligt IPCC.

Samma dag som IPCC:s rapport publiceras delas Nobels Ekonomipris 2018 ut till två forskare för forskning om ”hur vi kan uppnå uthållig och hållbar ekonomisk tillväxt i världen”. Hur klimatförändringar påverkar ekonomiska modeller, och hur vi kan uppnå bästa klimatnytta genom investeringar är alltså så centrala frågor inom ekonomi idag att de tilldelas Riksbankens pris i Alfred Nobels minne.

Kanske känner du också igen dig i att klimatförändringar och miljö dyker upp allt oftare i samtal med vänner och bekanta? Det är tyvärr inte en slump att frågan kommer upp överallt.

Söderberg & Partners medarbetare först att bli klimatpositiva

Vi har sedan flera år tillbaka arbetat med hållbarhetsanalyser av olika slag, för att hjälpa sparare att hitta de sparprodukter som har bäst möjligheter att vara med och bidra inom miljö- och samhällsfrågor. Självklart ska vi också göra vår del i det praktiska arbetet, och vi är miljöcertifierade enligt ISO 14001 sedan 2016, men vi kände att vi vill göra mer. Våra medarbetare och kunder vill att vi ska vara i framkant inom klimatfrågan.

Därför har vi valt att gå ett steg längre än vad vi sett andra företag göra. Vi har valt att klimatkompensera för alla våra medarbetare, i alla länder och under alla olika varumärken under Söderberg & Partners-paraplyet. Det gäller dessutom på fritiden. Hur har vi räknat? Gå in på We Don’t Have Time Climate Positive Employees för detaljerna. Vi på Söderberg & Partners vill uppmana alla i finansbranschen att följa med. Detta är något vi kan göra tillsammans!

* IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change, är FN:s klimatpanel. Organisationen har bildats för att förse världen med ett vetenskapligt perspektiv över det rådande kunskapsläget om klimatförändring och dess miljömässiga och socioekonomiska påverkan.