Nytt år- nya möjligheter eller nya orosmoln?

8 januari · 2016

2015 blev de utvecklade marknadernas år med positiv avkastning på såväl amerikanska, europeiska, japanska och nordiska börser räknat i svenska kronor. Tillväxtmarknader noterade återigen en svag utveckling, där dock Ryssland klarade sig något bättre. På sektornivå var trenderna mycket tydliga globalt med god utveckling för konsument-, teknik- och hälsovårdsbolag medan energi- och råvarusektorn noterade fallande kurser.

Trots den goda utvecklingen minns vi kanske bäst de oroshärdar som påverkade börshumöret med terrorattentat, greklandsfrossa och kinaoro. Inledningen på 2016 har inte börjat bättre med stor turbulens på alla marknader och en bred nedgång för närmast alla sektorer. Initialt känns situationen igen från tidigare rekyler med startskottet i stora börsras på de lokala kinabörserna med direkta spridningseffekter på andra värdepappersmarknader. Det vi dock lärde oss under förra året var att makroekonomisk statistik på de utvecklade marknaderna, inklusive sentimentsindikatorer såsom inköpschefsindex, inte påverkades i någon större omfattning. Det betyder givetvis inte att de senaste dagarnas oro med nya åtgärder för att reducera de stora svängningarna och nya försvagningar av den kinesiska valutan har samma effekt, men vi kan i alla fall notera att statistik under den senaste veckan har pekat på fortsatt god konjunkturutveckling globalt under slutet av förra året.

I mångt och mycket är det en ny värld vi lever i med extremt stimulativa centralbanker, även i länder där tillväxten kan anses vara relativt god. Men vad kan man dra för slutsatser, givet att historiska samband håller, och vad bör man bygga sin långsiktiga syn på?

1. Under perioder då den kinesiska valutan försvagas påverkas normalt främst andra tillväxtmarknader. Den relativa konkurrenskraften mot Kina försvagas och efterfrågan från Kina minskar. Börseffekten på utvecklade marknader i stort är normalt relativt liten, men den exportberoende europeiska ekonomin påverkas i större omfattning. Tillåter man en svagare valuta för att gynna ekonomin är det självklart en negativ tillväxtsignal. En nedgång på 1 procentenhet i den kinesiska tillväxten ger historiskt en nedgång på cirka 0,25 procentenheter för den europeiska ekonomin. Sektormässigt är det främst råvarusektorn, fordonssektorn, detaljhandel och banker som brukar drabbas när yuanen faller.

2. Den amerikanska konjunkturcykeln närmar sig en avmattningsfas men den europeiska ekonomin ligger senare i cykeln och befinner sig fortsatt i expansion, vilket bekräftas av fortsatt starka ledande indikatorer. Hittills har den kinesiska avmattningen under de senaste åren kunnat kompenseras av god utveckling för bland annat den europeiska konsumtionen. Det är i sammanhanget också värt att påminna sig om att Kinas omställning av ekonomin ger stora effekter på sektornivå.

3. Räntehöjningscykeln har inletts i USA. Det brukar normalt inte innebära att vi ser en recession förrän långt senare och det normala är att andra centralbanker följer efter inom något halvår, vilket inte ligger i dagens förväntningar. Det har även visat sig att börsen brukar vara turbulent precis innan och efter en första höjning. Senare under året utvecklas framförallt andra marknader starkare än den amerikanska efter en räntehöjning från Federal Reserve.
Vi kan också konstatera att tillväxtmarknader faktiskt redan utvecklats sämre än andra marknader under flera års tid. Värderingarna har kommit ner, de långsiktiga förutsättningarna är till stor del på plats och vår bedömning till skillnad från många andra är att dollarns uppgång kan tappa fart, vilket skulle ge en lättnad för många av dessa länder. Med detta sagt så kvarstår vår tidigare strategi med en positiv syn på aktiemarknaden relativt en högt prissatt räntemarknad, och en neutral syn på tillväxtmarknader. Det vi oroas av är dock att globala vinstförväntningar inför året återigen ser väl tilltagna ut och att risken för nedrevideringar av prognoserna i likhet med tidigare år kvarstår. När värderingar är höga och prognoserna osäkra är det naturligt att räkna med större svängningar. Att bubblan på de kinesiska fastlandsbörserna har brustit bör dock inte vara startskottet för en större global nedgång. Inte heller bör man bli förvånad över att yuanen tillåts falla. I relation till andra valutapars utveckling under det senaste året framstår den snarare som fortsatt stabil.

Vår nästa strategirapport presenteras den 21:a januari med en genomgång av tillgångsklassers förutsättningar under året, vår aktuella regionsyn och i vanlig ordning en aktuell temadel.

Blogg

Hållbarhet inom globala försäkringsprogram och riskingenjörstjänster

19 juni · 2019

När du som köpare av riskingenjörstjänster ser över era leverantörer, utvärderar du då försäkringsbolagens hållbarhetsarbete?

Söderberg & Partners sakförsäkringar analyserar löpande olika försäkringsbolag och lösningar för att alltid veta vad som passar just din verksamhet bäst. I den här bloggen kommer jag att fokusera på frågor gällande företagsförsäkringar inom industrisegmentet.

I april 2019 släppte Söderberg & Partners rapporten Hållbara sakförsäkringar om sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete, där vi analyserar hållbarhet i skadereglering och upphandling av leverantörer.

Nu tar vi ytterligare ett steg i vårt utvärderingsarbete och tittar specifikt på riskingenjörstjänster. Inom storindustrisegmentet har det sedan gammalt varit vanligt att köpa t.ex. riskbesiktningar av företagets anläggningar av en leverantör i Sverige och sedan låta svenska riskingenjörer besöka de olika dotterbolagen runtom i världen. Ett av de huvudsakliga skälen till detta är att man från Risk Managements sida har kunnat sätta en koncerngemensam standard och få en bättre central kontroll över sina anläggningsrisker. Detta är något som utmärker den svenska försäkringsmarknaden inom storindustrisegmentet.

Under hösten kommer Söderberg & Partners ur både ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv titta på hur en traditionellt upphandlad riskingenjörstjänst skiljer sig från en där man använder sig av lokala riskingenjörer som arbetar efter en centralt styrd riskmanagementpolicy. Vi tittar på utsläpp, resekostnader, hållbarhet i skadehantering, skadeförebyggande arbete och regelefterlevnad. Redan nu har vi preliminära resultat som pekar mot stora, positiva hållbarhets- och kostnadseffekter.

I höst kommer vi också som standard att införa ett hållbarhetskriterium i våra offertutvärderingar samt i vår rådgivningsdokumentation till våra kunder inom industrisegmentet. Håll utkik efter mer information om detta i min blogg – fortsättning följer!

Vill du veta mer om hållbara industriförsäkringar och riskingenjörstjänster? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Blogg

Ska man spara eller låna sig till sina drömmar?

19 juni · 2019

Samhället har förändrats drastiskt det senaste decenniet. Den låga räntan gör att vi lånar allt mer pengar. Företagen har hittat en nisch där det är lättare att sälja saker till oss konsumenter med abonnemang eller på kredit till en låg månadskostnad, än att ta ut priset för varan i samband med att vi köper den.

Köp idag – betala högt pris imorgon

I princip kan allt köpas på abonnemang eller via avbetalning numera och vi köper också mer prylar på detta sätt. Jag är helt övertygad om att många människor, oavsett om man har ett sparkapital eller inte, fastnar för reklamen och köper saker på avbetalning eller abonnemang på grund av att man inte ser den egentliga kostnaden. Vi som konsumenter söker enkla lösningar och vi vill gärna ha allt nu, helst igår. Betalar gör vi sen. Men vad är egentligen priset för detta beteende?

Tänk på detta innan du lånar

Med tanke på att räntan på ett sparkonto är obefintlig så är kostnaden för att betala över tid gigantisk. Här kommer 3 tips vad du ska tänka på innan du lånar:

• Ta bort abonnemanget, skippa dyra lån och köp istället sakerna kontant. Istället för att skjuta upp betalningen till en hög kostnad är det betydligt bättre och billigare att du använder ditt kapital när du ska köpa något.

• Stirra dig inte blind på den låga månadskostnaden utan ta med den totala kostnaden i köpbeslutet. Tar du pengar direkt från kontot tar du dessutom bort impulseffekten, vilket innebär att du kan spara in de pengar du annars lagt på onödiga impulsköp.

• Du kommer förmodligen ta hand om dina saker betydligt bättre om du jobbat ihop pengarna än om du lurar dig själv att sakerna bara kostar det du betalar per månad.

Spara idag – nå dina drömmar imorgon

Fundera på vad du vill göra i framtiden och hur du vill att din ekonomi ska vara. Istället för att stilla behovet för stunden, fundera över vad du har för mål på lång sikt. Hittar du motivationen för sparandet kan du ändra ditt köpbeteende. Du kanske kan gå tidigare i pension, köpa sommarstuga, göra drömresan eller hjälpa barnen med starten till ett eget boende. Priset för att skjuta upp en betalning är ofta dyrt och det som ser ut att vara gratis sker på bekostnad av att du inte kan nå dina drömmar.

Vill du nå dina drömmar och mål för framtiden? Sätt en plan för ditt sparande idag! Vill du ha hjälp på vägen mot dina mål? Kontakta oss så berättar vi hur vi kan hjälpa dig.

Blogg

Så lyckas du med ditt generationsskifte

19 juni · 2019

Var tydlig med dina avsikter, involvera alla inblandade och se till att ha gott om tid. Lyckas du med det har du nyckeln till ett smidigt generationsskifte.

Ett generationsskifte innebär ofta en överlåtelse av ett företag, familjegård eller skogsfastighet från en generation till en annan inom familjen, till närstående eller anställda. Syftet med ett generationsskifte är att överföra kunskap och ägande på ett praktiskt och ekonomiskt fördelaktigt sätt.

Ägarskiften är ett mycket komplext ärende då en mängd faktorer påverkar skiftet. Frågor som behöver besvaras är till exempel hur företaget eller gården ska värderas, överlåtelsen finansieras och syskonen kompenseras. I min blogg kommer jag att ge råd om hur du bäst genomför ett lyckat generationsskifte.

Först och främst innebär det en stor personlig och känslomässig omställning för ägaren, vilket gör det lätt att skjuta skiftet framför sig. Mitt råd är att sitta ner med familjen och gärna tillsammans med en utomstående expert och öppet diskutera vem eller vilka som är intresserade av att ta över företaget eller gården och hur och när detta ska ske rent praktiskt.

Hur ska överlåtelsen ske och vilka avtal behövs?

En överlåtelse av ett företag eller en familjegård kan ske på flera olika sätt. Till exempel genom köp, gåva, arv eller testamente. Vad som är bäst beror på omständigheter i det enskilda fallet.

Eftersom vi inte har arvs- och gåvoskatt i Sverige så kan det vara skattemässigt fördelaktigt att skriva över fastigheter och aktier i familjeföretaget på sina barn såsom förskott på framtida arv. Överlåtaren betalar ingen kapitalvinstskatt och mottagaren slipper betala stämpelskatt. Dock slipper inte gåvotagaren undan skatten, den skjuts bara på framtiden. Mottagaren övertar överlåtarens anskaffningsvärde. I gåvobrevet kan villkor skrivas in, till exempel att egendomen ska vara mottagarens enskilda egendom, att överlåtaren förbehåller sig nyttjanderätt till fastigheten, att egendomen inte får pantsättas, intecknas eller avyttras utan samtycke etc.

Om det är flera personer som ska överta egendomen, rekommenderar jag att aktieägaravtal eller samäganderättsavtal med hembudsklausul och bestämmelser kring värderingsprinciper skrivs in, för att undvika framtida konflikter.

Många tycker att samägande är komplicerat eftersom de nya ägarna kan ha olika ekonomiska förutsättningar, intressen och ambitioner. Och vad händer om exempelvis en av delägarna skiljer sig och egendomen plötsligt ingår i en bodelning där det saknas medel att köpa ut den äkta hälften? Jag tycker dock inte att man ska göra generationsskiften svårare än vad det borde vara. Familjeägda företag som skiftas internt överlever längre och presterar bättre enligt all forskning, se till exempel det familjeägda bolaget Spendrups som har överlevt många generationsskiften och stått pall för konjunktursvängningar genom ett drygt sekel. De har nu nått fjärde generationen och är mer lönsamma än någonsin.

Varför behövs ett avtal?

Att relevanta avtal upprättas är en förutsättning för genomförande av ett ägarskifte. Oavsett om det gäller ett överlåtelseavtal, ett äktenskapsförord, en revers eller ett arrendeavtal, kräver det en mycket god juridisk kompetens både inom familjerätt, bolagsrätt och skatterätt. På Söderberg & Partners har vi kompetens inom alla relevanta rättsområden och en lång erfarenhet av generationsskiften och att arbeta med entreprenörer.

Hur ska syskon kompenseras?

Om det finns syskon som inte ska bli delägare i familjens företag eller gård behöver man hitta sätt att kompensera dessa. Det finns möjlighet för överlåtaren att ta emot viss betalning av den som ska överta egendomen utan att detta utlöser beskattning. På så sätt kan föräldrarna få betalt för del av den överlåtna egendomen som de därefter kan kompensera syskonen med. Eftersom föräldrarna själva kanske måste leva på pengarna de får är kompensationens storlek viktig.

Likvärdiga villkor vid generationsskifte i fåmansföretag

Då familjeföretag är en central del av svensk ekonomi och står för ett stabilt och långsiktigt ägande har nu riksdagen antagit regeringens förslag att det ska vara samma skatt vid en överlåtelse av ett fåmansföretag, som ofta är familjeföretag, till en närstående som till en utomstående. Det här underlättar för att företag kan fortsätta drivas inom familjen när den äldre generationen lämnar över familjeföretaget till sina barn.

Med dagens regler kan en försäljning av ett fåmansföretag till en närstående medföra högre beskattning än om företaget säljs till en utomstående person. Detta kommer nu att rättas till i och med den nya lagen som träder i kraft den 1 juli i sommar.

Har du några frågor eller funderingar gällande generationsskifte? Om du önskar rådgivning kring eller hjälp med upprättande av juridiska handlingar är du välkommen att kontakta våra jurister via formulär nedan.