Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

19 april · 2017

Under 2017 går flera av Europas största länder till val, bland annat går Frankrike till valurnorna redan i helgen och i Storbritannien vankas det nyval. Om man tror att marknaden i olika länder kommer att reagera kraftigt på politiska händelser kan man positionera sig för detta. Men hur gör man? Nedan listar jag några saker som kan vara bra att tänka på om man vill, eller inte vill, exponera sig mot ett enskilt europeiskt land.

1. Hitta en landsfond

I Sverige finns det många valbara Sverigefonder men färre fonder med exponering mot enskilda europeiska länder. Möjligheten att hitta en landsfond som enbart investerar i ett europeiskt land är störst om man väljer fonder på ett stort fondtorg så som Avanza, Nordnet, Swedbank eller S&P Depå. Men även där är utbuden av europeiska landsfonder begränsade, exempelvis finns det endast en valbar Frankrikefond på den svenska marknaden och en handfull Storbritannienfonder.

Var finns alla Storbritannienfonder när man behöver dem?

[Twittra detta]

Om man vill investera i ett specifikt europeiskt land har man därför två val; att välja bland de fåtalet landspecifika fonder som finns, eller att investera i en Europafond som har en högre koncentration mot det specifika landet.

2. När det inte finns landsfonder

Alla europeiska regionsfonder har gemensamt att de investerar i flera olika europeiska länder, men hur mycket de investerar i dessa länder kan skilja sig åt. Om man vill, eller inte vill, exponera sig mot en enskild marknads reaktion på de kommande politiska valen i Europa kan man välja en Europafond som antingen har mer eller mindre exponering mot ett enskilt land. En bred Europafond kan därmed fungera som ett alternativ till en landsfond, i de fall då en landsfond för det specifika landet inte finns tillgänglig.

Tabellen nedan visar ett axplock av de mest koncentrerade Europafonderna just nu.

3. Eurolandfonder för annan exponering

Om man som sparare vill undvika exponering mot exempelvis Storbritannien kan Eurolandfonder vara att föredra. Med Euroland avses länder som har Euro som valuta, därmed inkluderas varken Sverige eller Storbritannien. Eurolandfonder tenderar istället ha en stor exponering mot framförallt Frankrike och Tyskland, men även Nederländerna, Spanien och Italien har en större andel i Eurolandfonder än i Europafonder.

4. Alternativ: sitt lugnt i båten

De långsiktiga konsekvenserna av politiska val är inte alltid så stora. Om man är en långsiktig investerare och marknaden börjar åka bergochdalbana på grund av politiska händelser så gör man istället bäst i att följa Olof’s 5 råd.

Vi måste lära oss av Silicon Valley - del 6

4 maj · 2017

I Sofokles drama Antigone sägs det att “Imorgon är imorgon, framtida problem har framtida lösningar och vi måste fokusera på det som sker idag”. Aldrig har Sofokles resonemang känts mer inaktuellt! Idag är imorgon och framtida problem löste vi helst igår. Alla vill vara innovatörer, men vad är egentligen innovation och varför har det kommit att bli så viktigt för oss?

Låt oss börja med ’vad’: Innovation som substantiv är idéer till förändring eller förnyelse av produkter, tjänster eller processer som leder till ett ökat värdeskapande.

Vi kan vidare kategorisera innovation som inkrementell, radikal eller disruptiv – där förändringen i samma ordning stegvis blir mer komplex. Den första kategorin kan innebära förändring i pris eller distribution, den andra förändrar våra förväntningar på hur något ska vara och den tredje är sådan att när den introduceras så förändras också status quo. Den sista typen, disruptiv innovation, är den som på kort tid strömmat ur Silicon Valley och som orsakat stor oro i styrelserum världen över.

Idag etablerar sig allt fler globala företag i Silicon Valley för att dra nytta av dalens unika tillgångar; närvaro av teknologijättar (Google, Apple, Facebook m.fl.), tillförsel av human kapital från toppuniversitet (Stanford m.fl.) och ett överflöd av riskkapital i kombination med en extremt konkurrenspräglad men samtidigt samarbetsdriven kultur som hyllar både risktagande och misslyckanden.

Detta ekosystem ger Silicon Valley vad akademiker inom internationell ekonomi och handel kallar en komparativ fördel gällande innovation, det vill säga en lägre marginalkostnad för ”produktionen” av innovation. En stor del av denna komparativa fördel kan härledas till det faktum att innovation smittar! Företag som etablerar sig i dalen blir en del av dess ekosystem och nya branschöverskridande samarbeten skapar lösningar och betjänar marknader på sätt som är utom räckhåll för den enskilda aktören som står utanför.

Innovation har även blivit nördarnas revansch (på riktigt den här gången!). Filmen som myntade uttrycket hade premiär för drygt 30 år sedan, men genomslaget drog ut på tiden. Idag verkar dock antalet skimrande internetsuccéer där grundarna kan sola sig i strålglansen vara oändligt och allting bygger i grunden på den amerikanska framgångssagan. Unga och kreativa idealister kan med hjälp av intelligens och envishet komma att tjäna mer än både VDar och bankirer. Den stora frågan är hur länge ideologin kan hålla emot de frestelser i form av pengar, makt och fame som lockar dagens IT-miljardärer.

Mitt i denna hype har dock syftet med innovation hamnat i skymundan, nämligen ökat värdeskapande. Idag råder en skenande inflation i innovation – allt är innovativt oavsett vilket värde som idéerna tillför. Innovation har kommit att bli ett självändamål och ett mått på framgång, trots att det som i slutändan borde räknas inte är hur många förändringar som genomförs, utan vilken effekt de haft.

Vill du kontrollera hur dina barn använder arvet efter dig?

8 februari · 2017

Ibland önskar du som givare av en gåva, framtida arvlåtare i ett arvsskifte eller försäkringstagare av en försäkring, att det kapital eller den egendom som tillfaller din omyndiga mottagare ska förvaltas av annan än mottagaren själv och mottagarens föräldrar. Du kanske vill undvika att gåvan eller arvet hamnar under överförmyndarspärr, eller önskar sätta upp villkor för hur kapitalet ska användas eller från vilken ålder mottagaren själv får råda över kapitalet.

Förordnande om särskild förvaltning i testamente, gåvobrev eller försäkring

Att även efter din död få vara med och säkerställa att dina barn får en bra start i livet är givetvis lockande. Det räcker inte alltid med att ge sina barn de rätta ekonomiska förutsättningarna. Det kan även finnas ett behov av en viss kontroll av tillgångarna. I dessa fall bör gåvan, arvet eller försäkringen kompletteras med ett förordnande om särskild förvaltning. Syftet med särskild förvaltning är ofta att trygga mottagarens framtid genom att ge bort eller testamentera ett kapital med särskilda villkor. Ett sådant förordnande skapar du genom att upprätta ett testamente, gåvobrev eller förmånstagarförordnande där detta ingår. I förordandet om särskild förvaltning utser du en särskild förvaltare och sätter upp de villkor som du vill ska gälla för tillgångarna. När gåvan överlämnas eller arvet utfaller till mottagaren ska förvaltaren förhålla sig till din instruktion i förordnandet för den särskilda förvaltningen. Förvaltaren får inte disponera kapitalet på ett sätt som strider mot ditt förordnande.

När upphör den särskilda förvaltningen?

Det förvaltaren kan göra om denne inte känner sig bekväm med att utföra förvaltningen på det vis du förordnat, är att avsäga sig uppdraget att förvalta kapitalet. Detta kan förvaltaren göra när som helst. För att förhindra att den särskilda förvaltningen går om intet om förvaltaren avsäger sig uppdraget, kan du utse en eller flera ersättare till förvaltaren.

Till skillnad mot vad som vanligen gäller för omyndigas tillgångar, upphör inte den särskilda förvaltningen bara för att din mottagare fyller 18 år. Det måste skrivas in i förordandet från vilken ålder din mottagare själv ska få råda över tillgångarna. Vanligast är någonstans mellan 18-25 år men det kan finnas omständigheter som gör att du önskar att den särskilda förvaltningen ska fortgå långt längre än så.

Om ni vill ha hjälp med att fördjupa er mer i ovan frågeställningar och situationer och se till att få handlingar på plats, tveka inte att höra av er till oss på den familjejuridiska avdelningen. Jag och mina kollegor hjälper er gärna!

Lösningen på världsproblemen?

8 februari · 2017

Verkligheten är som ni vet komplex och denna gång kommer vi att beröra allt från organisationsstyrning och mänsklig psykologi till utformning av nationalräkenskaperna. Innan vi drar igång så vill jag lägga till protokollet att rubriken kan vara något aggressivt satt. Vår marknadsavdelning slänger sig med begrepp som ”click baits” och den här rubriken skulle kunna ligga i gråzonen

Du får vad du mäter, brukar det sägas. Jag tror att det stämmer och det ligger också i linje med min egen personliga erfarenhet. Det gäller allt från skolan till bonusmodeller och incitamentsprogram i arbetslivet, men också i exempelvis bedömningssporter. Om simhopp hade handlat om att stänka så mycket vatten som möjligt hade troligtvis alla kört ”bomben” istället för mollbergare och avancerade volter. Politiken är knappast något undantag. Blir du omvald och mäts utifrån vad du åstadkommer under ett par år istället för vad som åstadkoms långsiktigt över exempelvis 10-50 år så blir det följaktligen ett stort fokus mer kortsiktiga åtgärder.

Bruttonationalprodukten (BNP) är ett av de viktigaste samhällsekonomiska måtten. Den beskriver storleken på ett lands ekonomi och hur den har förändrats över tid. 2015 uppgick Sveriges BNP till 4 181 miljarder kronor vilket är en ökning med drygt 4 procent i fasta priser jämfört med året innan. Men vad mäter BNP egentligen och är det ett relevant mått? Trots att jag inte har någon doktorshatt i nationalekonomi är jag beredd att säga att BNP-måttet är rätt skevt. Framför allt ur ett hållbarhetsperspektiv då ingen hänsyn tas till hur mycket eller vilka resurser som har använts för att producera något. Att Sveriges BNP har femdubblats sedan 50-talet säger egentligen ganska lite eftersom det inte inbegriper någon uppskattning om vad det har skett på bekostnad av. Det är här inget nytt egentligen och inte heller något jag har kommit på, men varför händer inget?

Troligtvis för att BNP-måttet sitter så djupt rotat och för att det är svårt att nå en gemensam global överenskommelse om att ändra till en ny enhetlig standard. Troligtvis skulle hela ”världsordningen” ställas på ända och supermakter som USA och Kina kanske inte alls skulle komma särskilt väl ut. Med en amerikansk president som är mer lättstött än min 8-åriga dotter så skulle det kunna sluta i världskrig.

Jag har inte en susning om hur detta exakt skulle kunna utformas eller implementeras, men det kanske de tidigare nämnda innehavarna av doktorshattarna skulle kunna fundera på. Som jag skrev i min förra blogg  var ett par av villkoren för att få vara med i EMU att BNP skulle vara på en viss nivå. Det är bara ett exempel av många på hur viktigt BNP är som mått och referens på huruvida ett land är framgångsrikt eller inte. I Bhutan används något som kallas GNH, bruttonationallycka, istället för BNP. I korthet mäts invånarnas ”lycka” kontinuerligt med utgångspunkten att det är mindre meningsfullt med mått som mäter tillväxt, konsumtion med mera när du väl har nått en viss levnadsstandard. Jag vet inte om det är rätt mått, men om vi inte vågar ifrågasätta invanda mönster och tänka nytt så tror jag att det kommer att bli svårt att skapa förutsättningar för att snabbt kunna vända, eller i alla fall bromsa, ett antal av de oroväckande trender vi ser i världen.

Källor:

Hur kan vi hjälpa dig?

Namn

Vart i Sverige befinner du dig?

Är du redan kund?

Är du företag eller privatperson?

Personnummer/Organisationsnummer

Meddelande