Global Temaportfölj – med fokus på framtida trender

20 apr. 2021
Från och med den första april är Global Temaportfölj en ny delportfölj inom Söderberg & Partners Wealth Managements förvaltningserbjudande. I vår globala temaportfölj drar vi nytta av globala megatrender såsom demografiska förändringar, digitala innovationer, klimatsmarta lösningar och konsumenttrender som är signifikanta för vår tid och som kan komma att påverka dig som investerare.
Kristian Hahne
Portföljförvaltare

Den tekniska utvecklingen som nu äger rum i världen har vi aldrig sett maken till tidigare. De kommande decennierna kommer att vara mycket händelserika och de globala megatrenderna kommer att påverka samtliga sektorer på ett omvälvande sätt. Därför tror vi att man som investerare bör fundera på vilka sektorer, delsektorer och bolag som kommer att tillhöra de strukturella vinnarna, med tanke på de strukturella makrotrendernas framfart. För att underlätta har Söderberg & Partners Wealth Management tagit fram en ny investeringsstrategi – Global Temaportfölj.

För att kunna bjuda på mer information om den nya investeringsstrategin har vi ställt några frågor till Kristian Hahne, senior portföljförvaltare på Söderberg & Partners och tillika ansvarig förvaltare av den globala temaportföljen.

Vilka investeringsteman har portföljen för tillfället?

I nuläget har Global Temaportfölj sju investeringsteman i portföljen: Disruptiv teknik, finansiella innovationer, hälsa/välbefinnande, klimatförändringar, konsumenttrender, smarta material och säkerhet.

Vad innefattar ett tema och hur arbetar förvaltarna med dem?

Låt mig nämna tre exempel från portföljen. Med tema disruptiv teknik menar vi sådan teknik som är branschomstörtande och slår ut gamla teknologier till den grad att man kan tala om paradigmskiften i form av ett ’före’ och ’efter’. Sådana förändringar sker idag i ett tilltagande tempo med hjälp av AI, molntjänster, sakernas internet och teknologi som en tjänst, och det påverkar sektor efter sektor.

Tekniksektorn har som världens ledande sektor vunnit alltmer mark det senaste decenniet och många av dessa bolag har en enormt stark vinstutveckling. De allra största teknikbolagen får ofta väldigt mycket massmedialt utrymme. Våra teknikförvaltare bevakar och förvaltar dock även ett flertal små- och medelstora bolag, som i högsta grad har bidragit till fondernas starka prestationer över tid.

Temat smarta material fokuserar på mer effektiva och bättre material, en mer helautomatisk och mindre resurskrävande tillverkning samt en övergång till cirkulära system. Ett exempel på smarta material är hur lättviktiga kolfibermaterial idag utgör ungefär hälften av den senaste generationens flygplan. Kolfiber är fem gånger starkare, och kan spara 75 procent av vikten, i jämförelse med tidigare versioners stålkonstruktioner. Här räknar man med att varje insparat kilo räddar mer än 1 miljon USD under planets livstid. Även inom biltillverkningen ersätts normalt stål med aluminium och höghållfast stål. Bilmarknaden är ungefär 1000 gånger större än flygmarknaden och står inför en kraftigt accelererande omställning till elbilar, och det i sig skapar en stor efterfrågan på den typ av smarta material, som några av våra fonder arbetar med. Vi kompletterar även med en fond som har exponering i den koldioxidbindande skogen, som utgör en nyckelfaktor för att omvärlden ska klara av den gröna omställningen framöver.

Inom temat konsumenttrender drar vi nytta av det faktum att vi får det allt bättre ställt i världen. Våra fonder tar positioner i t.ex. den växande medelklassen, i konsumentbeteenden bland millennials samt i utbredningen av den digitala konsumtionen. Den växande medelklassen går framåt med stor styrka, inte minst med tanke på den starka tillströmningen av unga asiater, som påverkar de globala konsumenttrenderna i stort. Redan idag är millennials den generation som har de högsta inkomsterna och de kommer att stärka greppet ytterligare det kommande decenniet. Att handla digitalt såväl som hållbart är självklarheter för de yngre, och detta kommer att sätta tonen för den globala konsumtionen alltmer i framtiden.

Hur är Global Temaportfölj uppbyggd?

Global Temaportfölj kommer alltid ha minst fem olika investeringsteman med en eller flera underliggande fonder inom respektive tema. Vi kommer således inte att stå och falla med något enstaka tema. Dessa teman går ofta på tvärs med rena sektorfonder då många temafonder har exponering i ett flertal sektorer. Portföljen kommer alltid att vara investerad i aktiefonder och passar bäst som ett inslag i ett långsiktigt sparande.

Hur tar Global Temaportfölj hänsyn till hållbarhetsfrågor?

Vi har ett integrerat samarbete med vårt ESG-team, vilket gör att Global Temaportfölj aldrig kommer att ha en position i en fond med ett rött hållbarhetsbetyg. Besluten om hållbarhetsbetygen fattas utan undantag och enbart av ESG-teamet, oberoende av hur intressant en fond är för övrigt. Detta innebär att hållbarhetsrankningen är en förutsättning för att en fond ska kunna ta plats i portföljen. Vi ser att allt fler kunder värdesätter hållbarhet högt i sina portföljer, vilket ligger helt i linje med hur vi vill förvalta temaportföljen.

Hur gör man om man är intresserad av att veta mer?

Fyll i formuläret nedan så kommer din befintliga rådgivare eller en representant från Söderberg & Partners att kontakta dig för mer information.

Vårt förvaltningserbjudande Global temaportfölj riktar sig till dig som har ett totalt förvaltat kapital på minst 5mkr hos oss och väljer att allokera minst 1mkr till denna portfölj.

Låt oss hjälpa dig vidare

Vi erbjuder personlig rådgivning och kapitalförvaltning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital. Fyll i formuläret, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Valfritt