Global Temaportfölj – med fokus på framtida trender

20 april · 2021

Från och med den första april är Global Temaportfölj en ny delportfölj inom Söderberg & Partners Wealth Managements förvaltningserbjudande. I vår globala temaportfölj drar vi nytta av globala megatrender såsom demografiska förändringar, digitala innovationer, klimatsmarta lösningar och konsumenttrender som är signifikanta för vår tid och som kan komma att påverka dig som investerare.

Den tekniska utvecklingen som nu äger rum i världen har vi aldrig sett maken till tidigare. De kommande decennierna kommer att vara mycket händelserika och de globala megatrenderna kommer att påverka samtliga sektorer på ett omvälvande sätt. Därför tror vi att man som investerare bör fundera på vilka sektorer, delsektorer och bolag som kommer att tillhöra de strukturella vinnarna, med tanke på de strukturella makrotrendernas framfart. För att underlätta har Söderberg & Partners Wealth Management tagit fram en ny investeringsstrategi – Global Temaportfölj.

För att kunna bjuda på mer information om den nya investeringsstrategin har vi ställt några frågor till Kristian Hahne, senior portföljförvaltare på Söderberg & Partners och tillika ansvarig förvaltare av den globala temaportföljen.

Vilka investeringsteman har portföljen för tillfället?

I nuläget har Global Temaportfölj sju investeringsteman i portföljen: Disruptiv teknik, finansiella innovationer, hälsa/välbefinnande, klimatförändringar, konsumenttrender, smarta material och säkerhet.

Vad innefattar ett tema och hur arbetar förvaltarna med dem?

Låt mig nämna tre exempel från portföljen. Med tema disruptiv teknik menar vi sådan teknik som är branschomstörtande och slår ut gamla teknologier till den grad att man kan tala om paradigmskiften i form av ett ’före’ och ’efter’. Sådana förändringar sker idag i ett tilltagande tempo med hjälp av AI, molntjänster, sakernas internet och teknologi som en tjänst, och det påverkar sektor efter sektor.

Tekniksektorn har som världens ledande sektor vunnit alltmer mark det senaste decenniet och många av dessa bolag har en enormt stark vinstutveckling. De allra största teknikbolagen får ofta väldigt mycket massmedialt utrymme. Våra teknikförvaltare bevakar och förvaltar dock även ett flertal små- och medelstora bolag, som i högsta grad har bidragit till fondernas starka prestationer över tid.

Temat smarta material fokuserar på mer effektiva och bättre material, en mer helautomatisk och mindre resurskrävande tillverkning samt en övergång till cirkulära system. Ett exempel på smarta material är hur lättviktiga kolfibermaterial idag utgör ungefär hälften av den senaste generationens flygplan. Kolfiber är fem gånger starkare, och kan spara 75 procent av vikten, i jämförelse med tidigare versioners stålkonstruktioner. Här räknar man med att varje insparat kilo räddar mer än 1 miljon USD under planets livstid. Även inom biltillverkningen ersätts normalt stål med aluminium och höghållfast stål. Bilmarknaden är ungefär 1000 gånger större än flygmarknaden och står inför en kraftigt accelererande omställning till elbilar, och det i sig skapar en stor efterfrågan på den typ av smarta material, som några av våra fonder arbetar med. Vi kompletterar även med en fond som har exponering i den koldioxidbindande skogen, som utgör en nyckelfaktor för att omvärlden ska klara av den gröna omställningen framöver.

Inom temat konsumenttrender drar vi nytta av det faktum att vi får det allt bättre ställt i världen. Våra fonder tar positioner i t.ex. den växande medelklassen, i konsumentbeteenden bland millennials samt i utbredningen av den digitala konsumtionen. Den växande medelklassen går framåt med stor styrka, inte minst med tanke på den starka tillströmningen av unga asiater, som påverkar de globala konsumenttrenderna i stort. Redan idag är millennials den generation som har de högsta inkomsterna och de kommer att stärka greppet ytterligare det kommande decenniet. Att handla digitalt såväl som hållbart är självklarheter för de yngre, och detta kommer att sätta tonen för den globala konsumtionen alltmer i framtiden.

Hur är Global Temaportfölj uppbyggd?

Global Temaportfölj kommer alltid ha minst fem olika investeringsteman med en eller flera underliggande fonder inom respektive tema. Vi kommer således inte att stå och falla med något enstaka tema. Dessa teman går ofta på tvärs med rena sektorfonder då många temafonder har exponering i ett flertal sektorer. Portföljen kommer alltid att vara investerad i aktiefonder och passar bäst som ett inslag i ett långsiktigt sparande.

Hur tar Global Temaportfölj hänsyn till hållbarhetsfrågor?

Vi har ett integrerat samarbete med vårt ESG-team, vilket gör att Global Temaportfölj aldrig kommer att ha en position i en fond med ett rött hållbarhetsbetyg. Besluten om hållbarhetsbetygen fattas utan undantag och enbart av ESG-teamet, oberoende av hur intressant en fond är för övrigt. Detta innebär att hållbarhetsrankningen är en förutsättning för att en fond ska kunna ta plats i portföljen. Vi ser att allt fler kunder värdesätter hållbarhet högt i sina portföljer, vilket ligger helt i linje med hur vi vill förvalta temaportföljen.

Hur gör man om man är intresserad av att veta mer?

Fyll i formuläret nedan så kommer din befintliga rådgivare eller en representant från Söderberg & Partners att kontakta dig för mer information.

Vårt förvaltningserbjudande Global temaportfölj riktar sig till dig som har ett totalt förvaltat kapital på minst 5mkr hos oss och väljer att allokera minst 1mkr till denna portfölj.

Nio år kvar att halvera koldioxidutsläppen – vad gör världsmakterna och investerarna?

27 september · 2021

Enligt IPCC-rapporten har vi nio år på oss att halvera världens koldioxidutsläpp för att lyckats vända utsläppskurvan och nå Parisavtalet. Hur ställer sig världsmakterna USA och Kina till klimathoten och hur kan finanssektorn agera som en accelerator för klimatomställningen?

Sedan 2016, då FN:s medlemsländer undertecknade Parisavtalet med målet att hålla den globala temperaturökningen väl under 2°C och helst begränsa den till 1,5°C, har temperaturen ökat med 0,2°C. Det föreligger en uppenbar risk att vi inte når målet i Parisavtalet. FN:s generalsekreterare António Guterres menar att rapportens slutsatser ska tolkas som ”en röd flagg för mänskligheten”. Varje tiondelsgrads uppvärmning är ett direkt hot mot människors välmående och framtida generationers möjligheter att höja eller behålla den levnadsstandard som vi har idag. 2020-talet är det avgörande decenniet då vi fortfarande kan vända på utsläppskurvan.

Världsmakternas åtgärder på en global klimatkris

Kina är det land i världen som släpper ut mest koldioxid i atmosfären, men per capita ligger landet på en nittonde plats. Landet är fortfarande starkt beroende av kol som främsta energikälla och finansierar många kolkraftverk i andra utvecklingsländer. Det var därför överraskande när Kinas president Xi Jinping i ett tal inför FN:s generalförsamling talade om att landet vid 2030 ska nå de högsta utsläppsnivåerna för att sedan vika ned kurvan och bli klimatneutralt år 2060. På kort sikt tyder femårsplanen på att ekonomisk tillväxt trumfar klimatfrågan. Samtidigt planerar Kina att femdubbla produktionen av sol och vindenergi och har satsningar på teknologisk utveckling, vilket ger hopp om att Kina på sikt har bättre förutsättningar att minska koldioxidutsläppen.

USA är världens näst största utsläppsland efter Kina, och räknat per invånare ligger USA på femte plats. Trots att det numera är USA:s återhämtning som ligger i fokus finns det förhoppningar om att se ytterligare initiativ för klimatet med Joe Biden på presidentposten. Tidigare uttalade planer handlar om omställning till förnybar energi, storsatsningar på elektrifiering för hållbara transporter och ett teknologiskt skifte för att USA ska bli klimatneutralt år 2050. Motkrafter som Biden möter kommer framför allt från de republikanska väljarna då undersökningar visar på ett tydligt samband mellan hållbarhetsintresse och politisk tillhörighet. Bidens uppgift blir således att ena landets skildrade intresse för klimatfrågorna för att genomföra effektiva klimatåtgärder. En väsentlig faktor som Biden trycker på i dagsläget är investeringar i förnybar energi som inte enbart är en hälsofrämjande lösning för klimatet, utan som i sin tur även skapar nya jobb.

Trots det spända politiska läget mellan USA och Kina har länderna slutit en klimatöverenskommelse. I ett gemensamt uttalande i april nämndes samarbete i flertalet områden som förnyelsebar energi, tekniker för att minska koldioxidutsläpp från industri, t.ex. CCS, energilagring, vätgas, energieffektiva byggnader och hållbart jordbruk. De enda konkreta är dock att länderna ska ratificera Kyotoavtalet och tillsammans leda arbetsgruppen för grön finansiering under klimatmötet COP26 i Glasgow.

Klimatuppvaknandet bland oljebolagen

Idag utgör fossila bränslen såsom kol, olja och naturgas källa för 80 procent av världens energiproduktion. En övergång till förnyelsebara energikällor är avgörande för att begränsa klimatförändringen och slutligen nå nettonollutsläpp.

Visserligen har oljebolagen stundtals lett marknadsutvecklingen under pandemin, men de har inte varit försonade från klimatdiskussionernas lågor. Under en veckas tid i maj fick tre oljebolag påtagliga signaler från aktieägare och domstol att det är dags att tänka nytt:

• Hedgefonden Engine No.1 röstade bort de konservativa rösterna i Exxon Mobiles styrelse och fyllde ett antal styrelseposter med personer som har erfarenhet av att driva en omställning mot förnyelsebar energiproduktion.

• Aktieägarna i Cheveron röstade för förslaget att bolaget ska minska dess indirekta ”scope 3” utsläpp på medel och lång sikt.

• Den nederländska domstolen dömde Royal Dutch Shell till att minska på dess koldioxidutsläpp med 45 % till år 2030, vilket är mer än vad bolaget hade planerat.

Klimatuppvaknandet bland oljebolagen är bara en början. Nästan alla framåtlutade oljebolag har någon form av verksamhet inom förnyelsebar energi. Mycket tyder på att vi kan förvänta oss fler omvandlingar som när fossila Dong Energy blev fossilfria Orested.

Finanssektorn som accelerator för klimatomställningen

Marknader bör signalera de rätta värderingarna av tillgångar, men när det gäller hållbarhetsaspekter och klimatkonsekvenser får dessa sällan den vikt de förtjänar i analyserna. Även när investerare utvärderar bolag utifrån olika klimatscenarier används modeller med antaganden att den globala medeltemperaturen skulle öka med 3 °C eller 4 °C. Detta förbiser övriga effekter såsom risken för vad ”tipping points” skulle innebära. Riskerna och skadorna kan därmed vara betydligt allvarligare än investerarna förutspår. Oavsett är integrering av hållbarhetsfaktorer i investeringsbeslut en bra början. Det är inget man gör enbart för att göra gott, utan även för att investera i långsiktigt hållbara bolag som kommer kunna fortsätta vara lönsam i den gröna omställningen och i det förändrade klimatet.​ Genom att värdera hållbarhetsdata lika mycket som finansiell data och fortsätta skicka signaler till bolag att hållbarhetsprestandan påverkar de finansiella besluten kan finanssektorn vara en accelerator för omställningen till ett koldioxidstålt samhälle.

Läs mer om klimatrapporten i vår senaste strategirapport.

Hållbara investeringar hos Söderberg & Partners

Hållbarhet är en central del av Söderberg & Partners verksamhet och något som vi arbetar för att belysa i vår rådgivning och vårt erbjudande av finansiella produkter.

Enligt en undersökning gjord av Fondbolagens Förening så tycker många sparare att det är svårt att hitta information om hållbara fonder. Som kund hos oss kan du ta del av våra hållbarhetsanalyser av finansiella produkter på vår onlinetjänst. Våra rådgivare hjälper också dig som kund att välja investeringar utifrån våra hållbarhetsanalyser. Vill du veta mer eller önskar vår hjälp? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Amorteringskravets påverkan på bostadsmarknaden

15 juni · 2021

I slutet av sommaren upphör det tillfälliga undantaget från amorteringskravet, som infördes för att skapa lättnader i hushållens ekonomi under coronapandemin. Vad innebär egentligen återgången till krav på bolåneamortering för bostadsmarknaden, och för din ekonomi? Eva Holmlund, vd Söderberg & Partners Bolån hjälper till att reda ut frågorna.

Det tillfälliga undantaget från amorteringskravet

För att möta den ökade arbetslösheten med anledning av covid-19 infördes våren 2020 ett tillfälligt undantag från amorteringskravet. Undantaget har inneburit att både befintliga och nya bolånetagare har kunnat välja att inte amortera på sina bolån, för att skapa lättnader i hushållens ekonomi under krisen. Från och med 31 augusti 2021 är undantaget slut och amorteringskravet återinförs.

– Vi anser att det rådande undantaget från amorteringskravet har skapat förutsättningar för stabilitet under den skakiga period som pandemin medför. Samtidigt kan undantaget ha varit en av drivkrafterna som påverkat prisuppgången under pandemin, säger Eva Holmlund, vd Söderberg & Partners Bolån.

Återgång till det skärpta amorteringskravet

Amorteringskravet infördes i Sverige 1 juni 2016 för att förhindra obalanser och minska riskerna för kommande finanskriser. Amorteringskravet skärptes sedan ytterligare den 1 mars 2018 och är det krav vi hade innan undantaget infördes, vilket innebär att du behöver amortera 0-3 % av lånebeloppet på ditt bolån per år, beroende på belåningsgrad och skuldkvot (totala bolån i förhållande till årsinkomst). Det är samma krav som kommer att införas den 31 augusti när tiden för undantaget gått ut.

Det skärpta amorteringskravet som återinförs innebär att:

1. Bolån med belåningsgrad som överstiger 50 % men inte 70 % ska amorteras med 1 % av lånebeloppet årligen.
  2. Bolån med belåningsgrad som överstiger 70 % ska amorteras med 2 % av lånebeloppet årligen.
  3. Om du lånar mer än 4,5 gånger din årsinkomst, tillkommer ytterligare amortering om 1 % av lånebeloppet årligen.

Räkneexempel

För en låntagare som lånar 1 800 000 SEK med en belåningsgrad på 75 %, men där skuldkvoten är mindre än 4,5 – blir amorteringskravet 2 % av lånebeloppet årligen. Det innebär 36 000 kr per år eller 3 000 kr per månad.

Amortering är detsamma som avbetalning. För varje tusenlapp du amorterar på ditt bolån minskar lånebeloppet med samma summa. I exemplet ovan hade låntagaren ett amorteringskrav på 36 000 kr per år. Om denne bor kvar i bostaden i 5 år kommer lånebeloppet genom amorteringen ha minskat med hela 180 000 kr.

– Jag tror att många underskattar betydelsen av att minska sitt lånebelopp som en form av sparande. Den dagen du säljer bostaden vill du förstås att lånet ska vara så lågt som möjligt, dels som ett bra skydd mot fallande bostadspriser, men även för att få loss maximalt med likvida medel att kunna använda till ditt nästa bostadsköp, säger Eva Holmlund.

Inför återinförandet av amorteringskravet höjs röster som menar att utformningen av det skärpta amorteringskravet är för tufft, och att man ska passa på att återinföra amorteringskravet i nya former efter undantagsperioden som varit – inte minst för att möjliggöra ungas inträde på bostadsmarknaden.

– Amortering är i grund och botten sunt och bidrar till en ökad stabilitet på så väl bostadsmarknaden som för den enskilda låntagaren. Det är dock viktigt att amorteringskravet i synnerhet inte begränsar förstagångsköpare i för stor utsträckning, säger Eva Holmlund.

Bostadsmarknadens påverkan

Enligt Svensk Mäklarstatistik har bostadspriserna under 2020 haft uppåtgående priser i 19 av 21 län, och priset för villor ökade i samtliga län. Totalt ökade bostadsrätterna med 7 % och villor med 13 %. En del anser att det är undantaget som drivit på bostadsprisutvecklingen i allt för snabb takt framåt, och att nu när amorteringskravet kommer tillbaka så kommer prisutvecklingen att bromsas.

– Risken finns att många som köpt bostad under det senaste året har gjort sin egen boendekostnadskalkyl utan att räkna med amortering med tanke på undantagsmöjligheten. När kravet nu återinförs tvingas alla köpare amortera enligt kravet från dag ett, något som skulle kunna bromsa prisutvecklingen och minska betalningsviljan. Räntorna utgör ur ett historiskt perspektiv en väldigt liten del av boendekostnaden, vilket gör att effekten av amorteringsbeloppet blir väldigt tydlig, säger Eva Holmlund.

Har du frågor om amorteringskravet?

Eller vill ha hjälp att se över ditt bolån? Fyll i formuläret nedan så kontaktar en av våra kundansvariga dig.

Hur maximerar man värdet på ett företag inför en försäljning?

15 juni · 2021

Hur kan man påverka sitt bolags värde inför en eventuell försäljning? Och hur lång tid tar förberedelserna inför en eventuell exit? Jonas Graff-Lonnevig, ansvarig för M&A Entreprenörsservice på Söderberg & Partners, redogör för fem viktiga områden han anser bör adresseras inför en försäljning för att kunna maximera värdet.

Jonas Graff-Lonnevig, ansvarig M&A inom Family Office på Söderberg & Partners, arbetar med att hjälpa ägare med projektledning vid försäljning av sina företag. Han anser att företag som vill maximera sitt värde inför en försäljning bör vara ute i god tid och att det finns många områden som bör ses över. Nedan redogör Jonas för fem viktiga områden.

– Inför varje bolagsförsäljning går vi igenom flertalet områden för att säkerställa att allt är i sin ordning och för att ägarna ska maximera värdet vid en försäljning. Många gånger kan det vara en fördel att se över dessa områden i god tid före en transaktion, i vissa fall redan flera år innan en försäljning är aktuell, säger Jonas Graff-Lonnevig

1. Påvisa bra avkastning och låg risk

För att nå ett optimalt värde vid en försäljning så handlar det alltid om att påvisa att tillgången kan generera en bra avkastning, men det är lika viktigt att visa på låg risk. Rent finansiellt så är det givetvis en fördel om bolaget kan uppvisa en stark finansiell historik. Visserligen utgör värdet på ett företag summan av framtida vinster, men en presenterad framtida finansiell utveckling görs trolig genom en stabil historik, d.v.s. sänker risken för att den framtida prognosen avviker från de historiska utfallen.

2. Förklara den historiska utvecklingen

Genom att förklara den historiska utvecklingen kan man underlätta för potentiella köpare att förstå bolaget. Det kan t.ex. finnas tillfällen där förlustbringande delar i verksamheten har lagts ned och inte längre påverkar verksamheten kassaflödesmässigt negativt. Viktigt är då att intressenterna förstår vilka aktiviteter som genomförts och varför delarna inte längre finns kvar och påverkar verksamheten negativt. Det kallas att man presenterar ett ”normaliserat” historiskt resultat, och är vanligt förekommande.

Genom att ha en genomtänkt story kan man också sänka den upplevda risken i bolaget. Det är viktigt att ha svar på frågor om varför ett företag ska säljas, och varför ägarna ska lämna bolaget. Genom åren så har vi sett många olika situationer som gör att bolag mår bättre av att byta ägare. Anledningen till en försäljning kan bero på exempelvis sjukdomsfall, att ägarna inte har förmågan att utveckla bolaget vidare eller att ägarna vill realisera en del av de uppbyggda värdena i verksamheten. En fördel är dock att alltid ha en genomtänkt kommunikationsstrategi och förklaringsmodeller som inte ger upphov till att risken för bolaget höjs.

3. Sätt strategi för ägare samt se över företagets kunder och leverantörer

Det är inte ovanligt att ägare och ledning utgör nyckelpersoner i verksamheten. De kan utöver att vara ägare, även sitta i styrelsen samt inneha viktiga poster i bolaget, t.ex. en vd-roll. Det kan ofta vara en fördel att göra bolaget oberoende av ägarna, allt i akt och mening för att underlätta en överlåtelse. Det gäller givetvis om ägarna avser att upphöra med att vara verksamma i bolaget. I andra fall kan ett värde påverkas positivt genom att den tilltänkta nya ägaren och säljarna under en överskådlig framtid arbetar tillsammans för att utveckla bolaget mot nya mål. I dessa situationer så återinvesterar ofta säljarna en del av köpeskillingen och tar del av den framtida avkastningen i en gemensam exit.

Beroendet av ägarna i verksamheten begränsas inte enbart till ägarna, utan fler perspektiv bör beaktas. Hur ser det ut på t.ex. kundsidan? Även här så kommer en möjlig köpare helst se att bolaget inte är för beroende av enskilda stora kunder. Det kommer givetvis att drabba bolaget hårt om det finns risk att dessa försvinner, vilket påverkar den upplevda risken negativt. Med framförhållning och en genomtänkt strategi så kan detta överbryggas genom att ledning och ägare lägger tid och kraft på att skapa en god balans i kundmixen. Detsamma gäller för leverantörssidan. Även här kan det upplevas som riskfyllt och värdehämmande om bolaget är för beroende av en eller några få leverantörer.

4. Identifiera och beskriv potentialen och eventuella tilläggsförvärv

För att underbygga värdet genom att minska risken i verksamheten är det viktigt att beskriva potentialen på ett rättvisande sätt. Ägarna och ledningen har ofta en god uppfattning om vilka framtida utvecklings- och tillväxtområden som finns. Som rådgivare lägger man mycket tid och kraft på att ringa in och analysera vilka förutsättningar bolaget har att växa framöver. Det kan t.ex. vara fråga om att expandera produktportföljen eller att växa rent geografiskt. Ofta krävs inte en fullskalig expansion utan mer att företaget har visat att man har lyckats få en etablering inom t.ex. en ny geografi eller kundgrupp. Vi har även i egenskap av rådgivare upplevt det som positivt om bolaget kan påvisa att det finns identifierade tilläggsförvärv att genomföra. Det kan vara tidigare förvärvsdiskussioner, som av olika anledningar inte har kommit i mål tidigare. Detta är ett par punkter som med fördel arbetas igenom innan en diskussion med en potentiell köpare genomförs.

5. Se över balansräkningen och hur effektivt rörelsekapitalet arbetar

Bolagets balansräkning är något som ofta bör ses över inför en exit. Det är inte ovanligt att företag äger den fastighet i vilken bolaget är verksamt. I regel så är inte potentiella köpare intresserade av att dessa fastigheter följer med i förvärvet av bolaget utan de kan med fördel lyftas ur verksamheten innan en överlåtelse görs.

Det är inte bara olika fasta och finansiella tillgångar som bör hanteras innan en försäljning, även en översyn av hur effektivt bolaget arbetar med sitt rörelsekapital kan vara aktuell. Ett värde på bolaget baseras på framtida kassaflöden, och många företagare är inte medvetna om hur förändringar i t.ex. lagerbindning och kredittider till såväl leverantörer som kunder, kan få effekt på det framtida kassaflödet. Vilket i sin tur påverkar värdet.

Små positiva förändringar i kapitalbindning, leverantörskredittider och kundkredittider kan ge icke oväsentliga effekter. Därför kan det vara till nytta för säljaren att göra en analys av rörelsekapitalet, dess variationer och hur man kan effektivisera samt skapa en mer optimal mix. Även om detta borde vara en löpande uppgift för ledningen i bolaget och dess ekonomer, så sker det inte alltid i praktiken.

Funderar du på att sälja ditt bolag och vill optimera dina förutsättningar?

Inför en eventuell försäljning kan vi hjälpa dig se över ditt bolag inom samtliga områden för att skapa en så optimal situation för er som möjligt. Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig för vidare diskussion.