Tips till dig som vill börja spara och placera pengar

1 juni 2023
Att börja spara pengar är något som alla borde göra, men för många låter det enklare än vad det faktiskt är. Hur får man kontroll över sin ekonomi och var börjar man? För att hjälpa dig att komma i gång med att placera pengar har Söderberg & Partners rådgivare Marielle Ramel satt ihop sina fem bästa tips.

– Blir man lyckligare av pengar? Det finns många studier som har försökt besvara den frågan och svaret är förmodligen nej. Men jag tror att man kan bli lyckligare om man känner kontroll över sin ekonomi, oavsett belopp, säger Marielle Ramel.

5 tips för att spara och placera pengar

1. Att börja spara

Att ta första steget är förstås viktigt för att komma igång med sitt sparande, men ibland fastnar man redan där. Var ska jag spara mina pengar – vilket konto, fonder eller aktier ska jag spara i? Innan du börjar placera pengar i fonder eller aktier rekommenderar jag att du först bygger upp en buffert på ett vanligt bankkonto. Vilket konto du sparar på är inte så viktigt då räntan generellt är så pass låg. Har du 10 000 kr på ett konto blir en halv procents ränta bara 35 kr efter skatt på ett år. Fokusera i stället på att få till en rutin där du regelbundet sparar. Autogiro eller banköverföring den 25:e varje månad brukar vara en bra lösning.

2. Sparmål

När du har skaffat dig en buffert är det bra att sätta mål med ditt sparande. Kanske vill du börja spara till något mer specifikt som din pension, dina barn eller till en ny bostad? Ett ISK-konto eller bankkonto kostar inget, så det går utmärkt att ha flera för att dela upp ditt sparande om du önskar.

Tänker du spara pengar till dina barn är det viktigt att fundera på om du ska spara i deras namn eller inte. Sparar du i deras namn kan de få stora summor pengar som betalas ut på deras 18-årsdag. Så kontantinsatsen som du sparat ihop till kanske i stället går till en jordenruntresa. Ett alternativ kan därför vara att spara i en kapitalförsäkring i ditt namn med barnet som förmånstagare.

3. Placering & risk

Hur investerar man då för att få pengarna att växa? Att placera pengar handlar om att göra en investering som du tror kommer få pengarna att öka i värde över tid. Det kan du exempelvis göra genom att placera pengar i fonder och aktier.

En aktie är en direkt ägarandel av ett bolag som övertid ger en högre avkastning än en fond, men det kan också ge större nedgångar och fall från en tid till en annan. En fond är ett paket av olika aktier som ger dig indirekt tillgång till många olika bolag på samma gång och sprider därmed riskerna då du inte placerar dina pengar i ett enskilt bolag.

Hur du väljer att investera pengar handlar därmed om vilken risk du är villig att ta. Hur mycket kan du tänka dig att sparkapitalet minskar? Är svaret noll ska du fortsätta spara på ett bankkonto. Kan du leva med stora kast är svaret 100 % aktier. För många är dock svaret någonstans mitt emellan, och då kan sparande i fonder vara en bra lösning.

Jag rekommenderar att börja med en lite lägre risk och öka aktieandelen i takt med att sparkapitalet och självförtroendet växer.

4. Vilken fond?

Hur ska man kunna välja vilken fond man ska investera pengar i när det finns tusentals olika? En blandfond är ofta en utmärkt start. Den ger dig en förvald fördelning mellan aktier och fonder och sköter sig själv. Det enda du behöver tänka på är att välja en fond som passar din risknivå. Här kan du läsa mer om fonder och även se vilka olika fonder våra analytiker rekommenderar för tillfället.

När du är varmare i kläderna kan du gå vidare och kanske komplettera med en fond som investerar i något som du är intresserad av. Kanske en bransch eller ett geografiskt område? Sen kan du fortsätta och göra din egen fondportfölj om du önskar. Växer intresset är steget till att placera pengar direkt i aktier inte långt bort. Men det kräver lite mer tid och engagemang.

5. Håll ut!

Många startar för offensivt och bränner sig, jag har själv gjort det misstaget. Det är viktigt att komma ihåg att sparande är ett maratonlopp och inget hundrametersrace. Se till att inte ta för stor risk i början och spara ett rimligt belopp. Tar man i för hårt så blir det lätt att man gör ett uppehåll i sparandet och då kanske man inte kommer i gång med det igen. Sätt upp rimliga mål som är hållbara. Ge sparandet tid, med uthållighet och avkastning så är sparmålet närmare än du tror.

Tips – så håller du koll på dina placeringar

Att spara och placera pengar är faktiskt inte bara en lönsam hobby, det kan vara kul och allmänbildande också. Vill du få lite bättre koll på varför din räntefond går ner eller varför aktierna stiger så kan du prenumerera på Veckoanalysen eller lyssna på poddversionen som min kollega Matthias Gietzelt gör tillsammans med olika gäster.

Har du frågor eller vill du ha hjälp att placera dina pengar?

Har du sparat ihop eller kanske ärvt en större summa pengar kan vi hjälpa dig att placera och förvalta ditt kapital. Fyll i formuläret nedan så kommer en rådgivare att kontakta dig för ett förutsättningslöst möte.

Låt oss hjälpa dig vidare

Vi erbjuder personlig rådgivning och kapitalförvaltning för dig med minst 500 000 kr i placerbart kapital. Fyll i formuläret, så berättar vi mer om hur vi kan hjälpa dig!

Valfritt