Försäkring av asylboende

Försäkringsnytt

Försäkring av asylboende

14 december · 2015

Den ökande flyktingströmmen till Sverige skapar en stor efterfrågan på asylboenden. Det har dock visat sig svårt att hitta tillräckligt många bostäder. En bidragande orsak är svårigheten att försäkra de fastigheter som används som asylboenden.

Kriget i Syrien har drivit miljontals människor på flykt från sina hem. Läget i landet är akut, människor saknar grundläggande förnödenheter och våldet är ständigt närvarande. Bara i Sverige har hittills drygt 150 000 personer sökt asyl i år. Efterfrågan på bostäder för de nyanlända är enorm. Många kommunala och privata bolag väljer därför att upplåta sina fastigheter som asylboenden, men att driva asylboende har tyvärr visat sig medföra en ökad riskexponering. Mellan september och november i år har drygt 20 svenska asylboenden blivit utsatta för anlagda bränder. Till följd av den förhöjda brand- och skadegörelserisken har det blivit mycket svårare att försäkra fastigheter som används som boende för asylsökande.

Framväxt av specialprodukter

Många försäkringsgivare nekar helt nyteckning av försäkring för asylboenden på grund av den förhöjda brand- och skadegörelserisken. Alternativt erbjuds försäkring till mycket hög premie och självrisk. På senare tid har det dykt upp specialanpassade försäkringar för asylboenden. Försäkringarna är utformade som vanliga fastighetsförsäkringar och täcker bl.a. brand-, vatten- och inbrottsskador. Självrisken vid brandskador är dock vanligen betydligt högre än i en vanlig fastighetsförsäkring, lägst omkring 250 000 kr. Specialförsäkringarna gäller normalt på sk förstarisk, d.v.s. till ett fastställt maxbelopp. Om en skada inträffar kan det alltså hända att man inte får ersättning för hela skadekostnaden. Normalt sett är fastigheter fullvärdesförsäkrade. Vid skada på en fullvärdesförsäkrad fastighet utgår ersättning för hela kostnaden som uppstår till följd av skadan på fastigheten. Om fastigheten t.ex. skulle totalförstöras vid en brand skulle ersättning utgå för att återställa fastigheten till dess ursprungliga skick.

Försäkringstagarens upplysningsplikt ur ett asylboendeperspektiv

Som försäkringstagare har man enligt försäkringsavtalslagen en plikt att upplysa försäkringsgivaren om förhållanden som påverkar risken för försäkringsfall under försäkringstiden. Förändrad inriktning på företagets verksamhet är generellt något som ska anmälas till försäkringsgivaren. Om ni planerar att använda eller redan har börjat upplåta er fastighet som asylboende bör ni kontakta er personliga rådgivare på Söderberg & Partners omgående, om ni inte sedan tidigare haft asylboende. Er rådgivare kommer då att informera er försäkringsgivare och arbeta för att upprätthålla ett så bra försäkringsskydd som möjligt för ert företag. Försäkringsgivaren kommer att göra en riskbedömning i syfte att utreda om villkor, självrisker och premier måste ändras. Exempelvis kan försäkringsgivaren komma att ställa högre krav på brandskydd. Om man inte meddelar att fastigheten används som asylboende riskerar man att bli nekad ersättning vid en skada.

Några försäkringsgivare har gått ut med information om vilka ändringar i befintligt försäkringsskydd som generellt kan väntas vid byte av verksamhet till asylboende eller boende för ensamkommande flyktingbarn. Vanligt är även där att man erbjuder lägsta självrisker som är högre eller mycket högre än normalt. Vidare uppställer man även högre krav på säkerhetsåtgärder, t.ex. att områdesbelysning måste installeras och vakter bevaka byggnaderna nattetid.

Söderberg & Partners gives back

Bristen på asylboenden i Sverige är ett akut problem som kräver en lösning. Försäkringsbranschen kan vara en del av denna lösning genom att skapa större möjligheter att försäkra asylboenden. Även på plats i Syrien krävs stora humanitära insatser. Tillsammans med barnrättsorganisationen Rädda Barnen ingår Söderberg & Partners i ett projekt där målet är att syriska barn ska få fortsätta gå i skolan. En donation om 4 miljoner kronor från Söderberg & Partners kommer det närmaste året att hjälpa ca 4 500 barn med deras skolgång och når på så sätt även ca 9 000 föräldrar. Även ni som företag eller du som privatperson kan bidra med en donation och vara med och påverka barnens situation i Syrien. Pengarna går oavkortat till att hjälpa syriska barn till fortsatt trygghet och skolgång.

Donera pengar till Söderberg & Partners projekt i Syrien;
Kontonummer SEB: 5565 10 645 24 (märk gärna donationen med namn)

Vad täcker egentligen en bilförsäkring?

16 september · 2020

Vet du vad som gäller vid stöld av din bil eller dess utrustning? Vi har tagit fram de vanligaste försäkringsmissarna och de viktigaste åtgärderna du kan vidta för att minimera riskerna för bilstöld.

I en bilförsäkring (hel eller halv) finns det en stöldförsäkring som ersätter skador vid stöld av bilens utrustning eller vid tillgrepp av bilen. En förutsättning för att stöldskyddet ska gälla är att bilen ska vara låst när man lämnar den. Låskravet är en naturlig del av försäkringen, men i och med den tekniska utvecklingen kan frågor uppkomma när bilen faktiskt anses som låst. Idag låses de flesta bilar genom en fjärrnyckel eller nyckellösa system. Dessa fjärrsystem har en baksida då kriminella, genom störningsutrustning, kan se till att bilen förblir olåst eller låsa upp den. Om det här inträffar kan bilägaren tro att bilen låsts utan att den faktiskt är det. Det finns dock vissa åtgärder man kan göra för att minimera riskerna.

Titta efter låssignal och känn efter att bilen blivit låst

För att undvika att signalen från bilnyckeln störs av kriminella bör du vara noga med att titta efter bilens ljussignal samt att fysiskt kontrollera att dörrarna blivit låsta. Om du inte gör dessa åtgärder finns det risk att försäkringsersättning vid stöld sätts ner eller nekas.

Har din bil ett nyckellöst system? Förvara nyckeldosan på ett säkert sätt

Allt fler moderna bilar utrustas med Keyless Go system. Systemet gör att du inte behöver trycka på någon knapp för att öppna bilen, utan nyckeldosan sänder ut signaler till bilen som uppfattar när du närmar dig.

Även detta utnyttjar kriminella för att göra inbrott eller stjäla bilen. I regel går det till så att två tjuvar samarbetar. Den ena ser till att ta sig nära nyckeldosan för att fånga upp signalen, exempelvis genom att följa bilägaren i mataffären eller ställa sig vid husdörren där nyckeldosan kanske hänger i hallen. Med hjälp av teknisk utrustning förstärker tjuven signalen från dosan och skickar den vidare till en medhjälpare som står i närheten av bilen. Medhjälparen kan sedan enkelt avaktivera lås och startspärr för att antingen stjäla innehållet eller köra i väg med bilen. I den här situationen har bilen alltså varit låst, men trots detta finns det en risk att försäkringsbolagen inte ersätter stölden. Detta eftersom försäkringsbolagen kan anse att inbrottet skett med hjälp av en nyckel utan yttre påverkan.

För att skydda dig kan du använda ett nyckelfodral som är signalskyddande eller lägga nyckeldosan i en plåtburk eller i aluminiumfolie. Dessa åtgärder försvagar signalen och gör det svårare för tjuvar att komma åt den.

Förvara inte mobil, dator och golfutrustning i bilen

Datorer, mobiler, navigationsutrustning och golfbag lämnas ofta kvar i bilen. Sådan personlig egendom skyddas endast i undantagsfall av försäkringen eftersom det utgör stöldbegärlig egendom, samt att det inte anses tillhöra bilens fasta utrustning. Vissa försäkringar ger dock ersättning när man reser utanför hemorten och egendomen inte lämnats utan uppsyn under längre tid än ett dygn. Ersättningen för dessa föremål är dock relativt låg, så undvik att lämna värdesaker i bilen, även om den är låst och larmad.

Skyddsutrustning för lägre självrisk

Idag är många bilar utrustade med spårsändare eller annan skyddsutrustning som ratt- och fälglås. Förutom att en spårsändare kan hjälpa till att hitta en stulen bil innebär även skyddsutrustningen en fördel ur försäkringssynpunkt. Ofta medför det nämligen en lägre, eller helt eliminerad självrisk. Kontakta ditt försäkringsbolag för att höra vad som gäller enligt din försäkring. Hos försäkringsbolaget kan du även få hjälp att köpa skyddsutrustning och höra vilka spårsändare de godkänner.

Sammanfattning – viktiga punkter för att minimera risken för stölder:

• Kontrollera alltid att din bil blir låst när du parkerar den
  • Förvara nycklar och nyckeldosor på ett säkert sätt för att undvika signalförstärkning
  • Lämna inte personlig egendom i bilen, särskilt inte synligt
  • Fundera över att utrusta bilen med spårsändare eller annan skyddsutrustning

Vill du veta mer om bilförsäkringar eller har du andra frågor om sakförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så påverkas du som försäkringstagare av en åtstramad försäkringsmarknad

16 september · 2020

Den rådande coronapandemin har sedan en tid tillbaka börjat påverka försäkringsgivarnas riskaptit. Pandemins ekonomiska konsekvenser visar sig nu både på lokal och global försäkringsmarknad. Så påverkar det dig som försäkringstagare.

Coronavirusets påverkan på försäkringsgivarnas resultat liknas vid de som 11 september-attackerna och de stora orkanerna som till exempel Rita, Wilma och Gudrun haft. Redan innan årsskiftet 2019/20 kunde sakförsäkringsförmedlarna känna av att vissa försäkringsformer hårdnat. Nu är det dock ännu tydligare hur försäkringsbolagen tagit steg bort från marknaden, och för vissa kunder går det inte ens att teckna en försäkring.

Premiehöjningar och försämringar av villkor

Söderberg & Partners sakförsäkringsförmedlare ser markanta premiehöjningar och genomgripande försämring av villkoren för egendoms- och avbrottsförsäkring, ansvarsförsäkring, vd- och styrelseansvarsförsäkring, förmögenhetsbrottsförsäkring och konsultansvarsförsäkring.

Gemensamt för de olika försäkringsformerna är olika typer av epidemiundantag som gör att försäkringsgivarna inte ger skydd för skador som uppstått till följd av t.ex. ett virus. Här har försäkringsbolagen under våren redan haft många skador, främst när det kommer till oönskade stillestånd/avbrottsersättningar i vissa branscher.

Man kan även se en rädsla för kommande krav vad gäller s.k. finansiella försäkringar såsom vd-och styrelseansvar och förmögenhetsbrottsförsäkring. För vd- och styrelseansvarsförsäkringen fruktar man krav mot personer i företagsledningar, att de inte har vidtagit rätt åtgärder i verksamheten under pandemin. Det har redan initierats sådana processer i USA. Vad gäller förmögenhetsbrottsförsäkringen har den sedan länge varit skadedrabbad och här görs, förutom undantag för vissa typer av förmögenhetsbrott, konkursundantag och begränsningar i kapacitet för vissa risker.

Sammanfattningsvis måste du som försäkringstagare, inför kommande förnyelser och nyteckningar, förbereda dig på;

• Längre förnyelseprocesser och upphandlingar
  • Större krav på information om risken som skall försäkras
  • Villkorsinskränkningar och att delar av verksamheten kanske inte går att försäkra
  • Betydande premiehöjningar/rate-höjningar
  • Svårigheter att köpa högre försäkringsbelopp för vissa risker

Vi förbereder och hjälper er i en åtstramad försäkringsmarknad

Som försäkringstagare kan man förbereda sig genom att ha kontroll på sina risker och förse marknaden med detaljerad information, såsom finansiella data, riskbesiktningar, företagsbeskrivningar och säkerhetsrutiner.

Söderberg & Partners industriförmedlare följer utvecklingen på försäkringsmarknaderna mycket noggrant och kan hjälpa er att navigera genom den hårda sakförsäkringsmarknaden och vara behjälpliga i att ta fram informationsunderlag som försäkringsbolagen accepterar.

Vill du veta mer om den åtstramade försäkringsmarknaden? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Semestertider – Cyberbrottens högtid

8 juni · 2020

Semestertiderna närmar sig. Företag ändrar sina rutiner och har sommarpersonal på plats. Ordinarie personal läser jobbmejl från mobiltelefonen och använder sig av öppna WiFi-nätverk. Allt detta medför stora risker för nätfiske, bluffakturor och att bli hackad. Undvik att gå i cyberfällan genom att säkerställa ditt företags riskhantering inför semestern.

Se upp för nätfiske när du läser mejlen

Under semestern är det vanligt att anställda ser över företagsmejlen i mobilen. Det ökar cyberbrottslingarnas möjlighet att genom mejl med bifogade dokument eller manipulerade länkar komma åt känslig information eller få åtkomst till företagets datasystem. Om man i solstolen ögnar igenom företagsmejlen är det lätt att missa signaler som annars skulle väcka misstanke. Det här beror ofta på att man lägger mindre tid än normalt på varje mejl samt att det är svårare att kontrollera avsändaradresser och länkar i mobilen än på datorn.

Det faktum att mejlen ses över allt mer sällan under semestern kan också innebära att man vid en snabb överblick vidarebefordrar något som framstår som relevant till en kollega på arbetsplatsen. Din vidarebefordran kan då uppfattas som en försäkran om innehållet, vilket gör att en annars uppmärksam kollega riskerar att föra in en skadlig programkod i företagets nätverk. Att vidarebefordra mejl på det här sättet medför särskilda risker eftersom en skadlig programkod i regel gör mer skada på arbetsdatorn än på mobilen.

Bluffakturor och vd-bedrägerier ökar under sommaren

Under sommaren använder sig företag ofta utav oerfaren semesterpersonal. Cyberbrottslingar kan utnyttja detta genom att skicka fakturor på tjänster eller varor ditt företag aldrig beställt. En annan typ av bedrägeri som ökar på sommaren är vd-bedrägerier där förövaren skickar falska mejl under vd-namnet och ber anställda på företaget att föra över stora summor pengar till ett angivet konto. För att minimera riskerna kring bluffakturor och andra cyberbedrägerier är det viktigt att göra semesterpersonalen medveten om den här typen av bedrägerier och att skapa rutiner för hur man hanterar misstänkta fall. Bristande kunskaper inom cybersäkerhet är ofta företagets svagaste punk men kan undvikas genom att ge alla nyanställda en grundläggande utbildning i dessa frågor.

Färre personer och nya ansikten på arbetsplatsen

Att färre personer från den ordinarie arbetsstyrkan befinner sig på arbetsplatsen samtidigt som semesterpersonal fyller företagets kontor medför också risker. Under denna tid blir det enklare för utomstående att obemärkt ta sig in på arbetsplatsen för att på olika sätt få åtkomst till företagets nätverk. För att undvika detta bör man se över rutinerna kring vilka som kan ta sig in på företagets kontor under sommarmånaderna samt lösenordskydda samtliga datorer och mobiler noga.

Öppna WiFi-anslutningar innebär en risk

På semestern är det bekvämt att ansluta sig till caféets eller hotellets WiFi-nätverk, men det kan medföra stora risker. Sådana öppna nätverk är enkla att hacka och i värsta fall kan de helt kontrolleras av hackaren som då kan komma åt mejl, lösenord, bankuppgifter och annan känslig information. Om du inte har något annat alternativ än ett öppet WiFi så bör du undersöka att det faktiskt är hotellets WiFi-nätverk du loggar in på samt undvika nätshopping, bankappar och hemsidor som kräver lösenord. Tänk även på att det är säkrare att surfa via din mobiloperatör än via WiFi eftersom mobilsurfen är krypterad.

6 tips för att minimera riskerna under semestern:

1. Se upp för mejl som innehåller många stavfel och som har en udda disposition. Skicka aldrig vidare sådana mejl till kollegor.

2. Var vaksam över mejl som innehåller en uppmaning för dig att göra något, särskilt om det anges en viss tidsfrist du måste hinna med.

3. Undvik att koppla upp jobbdator eller jobbmobil till ett okänt öppet WiFi-nätverk.

4. Skapa backup för alla dina enheter så att du har en kopia av all viktig information om din mobil eller dator skulle bli stulen eller förstöras under semestern.

5. Se till att hålla företagets datorer uppdaterade med ett starkt antivirusskydd.

6. Säkerställ att datorerna har en hårddiskkryptering och stäng av dem innan du går på semester.

Vill du kunna luta dig tillbaka i solstolen och känna dig trygg med att ditt företag har ett bra cyberskydd i semestertider? Vi på Söderberg & Partners hjälper dig gärna att se över ditt försäkringsskydd kopplat till cyberrisker. Hör av dig till din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.