Försäkring av asylboende

Försäkring av asylboende

14 december · 2015

Den ökande flyktingströmmen till Sverige skapar en stor efterfrågan på asylboenden. Det har dock visat sig svårt att hitta tillräckligt många bostäder. En bidragande orsak är svårigheten att försäkra de fastigheter som används som asylboenden.

Kriget i Syrien har drivit miljontals människor på flykt från sina hem. Läget i landet är akut, människor saknar grundläggande förnödenheter och våldet är ständigt närvarande. Bara i Sverige har hittills drygt 150 000 personer sökt asyl i år. Efterfrågan på bostäder för de nyanlända är enorm. Många kommunala och privata bolag väljer därför att upplåta sina fastigheter som asylboenden, men att driva asylboende har tyvärr visat sig medföra en ökad riskexponering. Mellan september och november i år har drygt 20 svenska asylboenden blivit utsatta för anlagda bränder. Till följd av den förhöjda brand- och skadegörelserisken har det blivit mycket svårare att försäkra fastigheter som används som boende för asylsökande.

Framväxt av specialprodukter

Många försäkringsgivare nekar helt nyteckning av försäkring för asylboenden på grund av den förhöjda brand- och skadegörelserisken. Alternativt erbjuds försäkring till mycket hög premie och självrisk. På senare tid har det dykt upp specialanpassade försäkringar för asylboenden. Försäkringarna är utformade som vanliga fastighetsförsäkringar och täcker bl.a. brand-, vatten- och inbrottsskador. Självrisken vid brandskador är dock vanligen betydligt högre än i en vanlig fastighetsförsäkring, lägst omkring 250 000 kr. Specialförsäkringarna gäller normalt på sk förstarisk, d.v.s. till ett fastställt maxbelopp. Om en skada inträffar kan det alltså hända att man inte får ersättning för hela skadekostnaden. Normalt sett är fastigheter fullvärdesförsäkrade. Vid skada på en fullvärdesförsäkrad fastighet utgår ersättning för hela kostnaden som uppstår till följd av skadan på fastigheten. Om fastigheten t.ex. skulle totalförstöras vid en brand skulle ersättning utgå för att återställa fastigheten till dess ursprungliga skick.

Försäkringstagarens upplysningsplikt ur ett asylboendeperspektiv

Som försäkringstagare har man enligt försäkringsavtalslagen en plikt att upplysa försäkringsgivaren om förhållanden som påverkar risken för försäkringsfall under försäkringstiden. Förändrad inriktning på företagets verksamhet är generellt något som ska anmälas till försäkringsgivaren. Om ni planerar att använda eller redan har börjat upplåta er fastighet som asylboende bör ni kontakta er personliga rådgivare på Söderberg & Partners omgående, om ni inte sedan tidigare haft asylboende. Er rådgivare kommer då att informera er försäkringsgivare och arbeta för att upprätthålla ett så bra försäkringsskydd som möjligt för ert företag. Försäkringsgivaren kommer att göra en riskbedömning i syfte att utreda om villkor, självrisker och premier måste ändras. Exempelvis kan försäkringsgivaren komma att ställa högre krav på brandskydd. Om man inte meddelar att fastigheten används som asylboende riskerar man att bli nekad ersättning vid en skada.

Några försäkringsgivare har gått ut med information om vilka ändringar i befintligt försäkringsskydd som generellt kan väntas vid byte av verksamhet till asylboende eller boende för ensamkommande flyktingbarn. Vanligt är även där att man erbjuder lägsta självrisker som är högre eller mycket högre än normalt. Vidare uppställer man även högre krav på säkerhetsåtgärder, t.ex. att områdesbelysning måste installeras och vakter bevaka byggnaderna nattetid.

Söderberg & Partners gives back

Bristen på asylboenden i Sverige är ett akut problem som kräver en lösning. Försäkringsbranschen kan vara en del av denna lösning genom att skapa större möjligheter att försäkra asylboenden. Även på plats i Syrien krävs stora humanitära insatser. Tillsammans med barnrättsorganisationen Rädda Barnen ingår Söderberg & Partners i ett projekt där målet är att syriska barn ska få fortsätta gå i skolan. En donation om 4 miljoner kronor från Söderberg & Partners kommer det närmaste året att hjälpa ca 4 500 barn med deras skolgång och når på så sätt även ca 9 000 föräldrar. Även ni som företag eller du som privatperson kan bidra med en donation och vara med och påverka barnens situation i Syrien. Pengarna går oavkortat till att hjälpa syriska barn till fortsatt trygghet och skolgång.

Donera pengar till Söderberg & Partners projekt i Syrien;
Kontonummer SEB: 5565 10 645 24 (märk gärna donationen med namn)

Julefrid i bostadsrättsföreningen – Styrelsens ansvar för istappar och snöras

14 december · 2018

Snö och is är för många förknippat med julkänsla, roliga vintersporter och ledighet. För bostadsrättsföreningar innebär vinterhalvåret hårt arbete och ansvar.

Att snön ligger vit på taken är i sig inget problem. När temperaturen däremot skiftar och snön smälter bildas tunga isblock och istappar som förr eller senare kan släppa och riskera att rasa mot marken i hög fart. Om en bil står parkerad intill fastigheten eller någon passerar förbi vid fel tidpunkt kan det bli en obehaglig överraskning. Vad har styrelsen för ansvar och vad kan de göra för att förebygga eventuella skador?

Vilket ansvar har bostadsrättsföreningen under vintern?

Hantering av det löpande underhållet av fastigheten är en av de mest tidskrävande och betydande uppgifterna för styrelsen – men sköts inte alltid som det borde. Synpunkter om brister i underhåll är ett av de vanligaste klagomålen från medlemmar i bostadsrättsföreningar.

Enligt ordningslagen ska bostadsrättsföreningen, i egenskap av fastighetsägare, röja undan snö och is som kan rasa ned och skada personer och egendom på offentlig plats.

Skulle olyckan vara framme vilar ofta ett tungt ansvar på styrelsen i bostadsrättföreningen. Styrelsens ledamöter har i många fall ett gemensamt ansvar, men föreningens ordförande kan också kan bli ensamt ansvarig om bristfälligt underhåll har orsakat skada på person eller egendom.

Som boende i en bostadsrättsförening har man möjlighet att påverka arbetet i föreningen utan att bära hela ansvaret för dess handlande. Föreningens framgång gällande underhåll och ekonomi beror till stor del på hur styrelsen sköter sitt jobb. Ett väl utfört styrelsearbete inkluderar rätt försäkringsskydd för att skydda föreningens ekonomi.

Går det att försäkra sig mot ansvaret?

Det finns möjlighet att till viss del försäkra sig mot ansvaret. Det är däremot ett välkänt fenomen att flera försäkringsbolag undantar skador som uppstår genom snötryck eller snöras då vintern är en skadedrabbad årstid. I vissa fall tillämpas en särskild, extra tilltagen, självrisk.

I ordningslagen är det formulerat att snöröjning ska ske ”utan oskäligt dröjsmål”. Vissa försäkringsbolag föreskriver att snöröjning ska ske vid ”första möjliga tillfälle”. Vad detta faktiskt innebär kan upplevas som otydligt och svårt att följa eftersom snöovädret ofta slår till plötsligt och det snabbt kan ligga ett tjockt lager av snö på taken. Vid denna tidpunkt vill alla föreningar ha hjälp samtidigt och snöskottarna blir upptagna, vilket gör det svårt att fullfölja sina skyldigheter som fastighetsägare.

Det är snårigt att välja rätt när det kommer till försäkringar och det kan därför vara klokt att få professionell hjälp av rådgivare för att skräddarsy en lösning efter specifika behov. En rådgivare kan vara vägledande vid osäkerhet kring vilket skydd man bör ha eller hur långt ens ansvar som fastighetsägare stäcker sig.

Vill du veta mer om försäkringsskyddet för din bostadsrättsförening? Fyll i kontaktformuläret så återkommer vi till dig.

Tips på vad föreningen bör tänka på i vintertid:

• Det lönar sig sällan att chansa! Teckna ett avtal om skottning av tak med en plåtslagare som är van att arbeta på tak och har rätt skyddsutrustning.

• Spärra av gångbanor och trottoarer om det finns risk för ras av istappar eller snö.

• Som fastighetsägare ansvarar man både för de som vistas på taket och de som befinner sig under det. Besiktning av taksäkerheten bör finnas med i underhållsplanen från styrelsen.

• Se till att det finns rätt egendomsförsäkring för fastigheten och bra ansvarsförsäkring för styrelsen.

Rättsprocessen kring HQ Bank – ur ett försäkringsperspektiv

13 december · 2017

Den 14 december kommer domen i den utdragna rättsprocessen kring HQ Bank. Efter en friande dom i brottmålet pågår nu en process där bolaget kräver den tidigare bankledningen på över 3 miljarder kronor i skadestånd. Processer som rör styrelseansvar tar ofta lång tid och riskerar därför att bli mycket kostsamma.

Vid årsskiftet genomförde Söderberg & Partners en omfattande analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar och har därefter bevakat ett antal pågående tvister som blivit medialt uppmärksammade. Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk, som är dyra att utreda och försvara. Detta trots att anspråken många gånger inte leder till fällande dom.

- Fallet med HQ är ett exempel på när processer blir långdragna och kostsamma. Många gånger kan det vara en fråga om ogrundade anspråk och man kan därför bli tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VD- och styrelseansvarsförsäkring täcker denna typ av risk, säger Tomas Ohlin, affärsområdesansvarig hos Söderberg & Partners.

Söderberg & Partners analys av marknadens VD- och styrelseansvarsförsäkringar visar att flera försäkringsprodukter ersätter försvarskostnader först efter att en dom avkunnats. Beroende på vem som riktar anspråk kan därför en befattningshavare drabbas hårt ekonomiskt, då denne med personliga medel kan tvingas försvara sig mot en resursstark kravställare. Det därför av yttersta vikt att en VD- och styrelseansvarsförsäkring omfattar kostnaderna för försvar från första kronan fram till dess att domen faller.

Kortfakta om VD- och styrelseansvarsförsäkringar

• Majoriteten av alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige har en VD- och styrelseansvarsförsäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringar, men grundtanken med detta skydd är att täcka det personliga  betalningsansvaret för personer i ledande befattningar.
  • Grundelementen i försäkringen är tänkta att täcka advokatkostnader för försvar i rättsprocesser och även täcka ett skadeståndsbelopp om en fällande dom leder till skadeståndsskyldighet. Det är dock vanligast att skadeståndsbeloppet har ett tak.
Försäkringsnytt

Samordnad framgång för nytt koncept

29 november · 2016

Söderberg & Partners presenterade tidigare i år tjänsten Samordnad upphandling. På kort tid har över 170 kunder valt att delta och konceptet har varit mycket uppskattat.

I juni kunde Söderberg & Partners presentera den nya tjänsten Samordnad upphandling. Konceptet bygger på att man upphandlar flera kunder tillsammans för att utnyttja den gemensamma volymen istället för att upphandla varje försäkring individuellt. Hela 177 kunder blev det totala deltagandet i första upphandlingen som presenterades för försäkringsbolagen. Intresset från såväl försäkringsmarknaden som Söderberg & Partners kunder var över förväntan.

– Söderberg & Partners kunder samlar idag svensk försäkringsmarknads största premievolym inom förmedlad företagsförsäkring. Nu kommer vår storlek att betyda ännu mer för våra kunder när de är upphandlar sina försäkringsprodukter, säger Tomas Ohlin, Affärsområdesansvarig på Söderberg & Partners.

Syftet med samordnad upphandling är att tillsammans öka upphandlingskraften. När kunderna förhandlar som en grupp kommer man upp i volymer som gör det mer intressant för försäkringsbolagen. Samtidigt kan Söderberg & Partners genom Samordnad upphandling kravställa om mycket förmånligare villkor som underlättar för kunderna och försäkringsbolagen traditionellt inte erbjuder sina kunder. Formatet på upphandlingen gör också att ännu fler försäkringsbolag kan erbjuda sina produkter än i enskild upphandling.

Premierna i den första upphandlingsomgången uppgick till över 70 miljoner kronor. Det innebär att upphandlingen är den största av sin typ i Sverige. Samordnad Upphandling kommer framöver att genomföras två gånger per år och inför kommande upphandlingar är antalet kunder som vill delta många.

– Vi har arbetat hårt med upphandlingen och det syns tydligt på kvalitén. Många kunder är intresserade och vi ser väldigt ljust på kommande upphandlingar. Med ännu större volymer gör vi upphandlingen ännu starkare, säger Olle Barrling, ansvarig för upphandlingsteamet på Söderberg & Partners.

Vill du höra mer om samordnad upphandling? Kontakta oss idag!