Försäkring av asylboende

Försäkringsnytt

Försäkring av asylboende

14 december · 2015

Den ökande flyktingströmmen till Sverige skapar en stor efterfrågan på asylboenden. Det har dock visat sig svårt att hitta tillräckligt många bostäder. En bidragande orsak är svårigheten att försäkra de fastigheter som används som asylboenden.

Kriget i Syrien har drivit miljontals människor på flykt från sina hem. Läget i landet är akut, människor saknar grundläggande förnödenheter och våldet är ständigt närvarande. Bara i Sverige har hittills drygt 150 000 personer sökt asyl i år. Efterfrågan på bostäder för de nyanlända är enorm. Många kommunala och privata bolag väljer därför att upplåta sina fastigheter som asylboenden, men att driva asylboende har tyvärr visat sig medföra en ökad riskexponering. Mellan september och november i år har drygt 20 svenska asylboenden blivit utsatta för anlagda bränder. Till följd av den förhöjda brand- och skadegörelserisken har det blivit mycket svårare att försäkra fastigheter som används som boende för asylsökande.

Framväxt av specialprodukter

Många försäkringsgivare nekar helt nyteckning av försäkring för asylboenden på grund av den förhöjda brand- och skadegörelserisken. Alternativt erbjuds försäkring till mycket hög premie och självrisk. På senare tid har det dykt upp specialanpassade försäkringar för asylboenden. Försäkringarna är utformade som vanliga fastighetsförsäkringar och täcker bl.a. brand-, vatten- och inbrottsskador. Självrisken vid brandskador är dock vanligen betydligt högre än i en vanlig fastighetsförsäkring, lägst omkring 250 000 kr. Specialförsäkringarna gäller normalt på sk förstarisk, d.v.s. till ett fastställt maxbelopp. Om en skada inträffar kan det alltså hända att man inte får ersättning för hela skadekostnaden. Normalt sett är fastigheter fullvärdesförsäkrade. Vid skada på en fullvärdesförsäkrad fastighet utgår ersättning för hela kostnaden som uppstår till följd av skadan på fastigheten. Om fastigheten t.ex. skulle totalförstöras vid en brand skulle ersättning utgå för att återställa fastigheten till dess ursprungliga skick.

Försäkringstagarens upplysningsplikt ur ett asylboendeperspektiv

Som försäkringstagare har man enligt försäkringsavtalslagen en plikt att upplysa försäkringsgivaren om förhållanden som påverkar risken för försäkringsfall under försäkringstiden. Förändrad inriktning på företagets verksamhet är generellt något som ska anmälas till försäkringsgivaren. Om ni planerar att använda eller redan har börjat upplåta er fastighet som asylboende bör ni kontakta er personliga rådgivare på Söderberg & Partners omgående, om ni inte sedan tidigare haft asylboende. Er rådgivare kommer då att informera er försäkringsgivare och arbeta för att upprätthålla ett så bra försäkringsskydd som möjligt för ert företag. Försäkringsgivaren kommer att göra en riskbedömning i syfte att utreda om villkor, självrisker och premier måste ändras. Exempelvis kan försäkringsgivaren komma att ställa högre krav på brandskydd. Om man inte meddelar att fastigheten används som asylboende riskerar man att bli nekad ersättning vid en skada.

Några försäkringsgivare har gått ut med information om vilka ändringar i befintligt försäkringsskydd som generellt kan väntas vid byte av verksamhet till asylboende eller boende för ensamkommande flyktingbarn. Vanligt är även där att man erbjuder lägsta självrisker som är högre eller mycket högre än normalt. Vidare uppställer man även högre krav på säkerhetsåtgärder, t.ex. att områdesbelysning måste installeras och vakter bevaka byggnaderna nattetid.

Söderberg & Partners gives back

Bristen på asylboenden i Sverige är ett akut problem som kräver en lösning. Försäkringsbranschen kan vara en del av denna lösning genom att skapa större möjligheter att försäkra asylboenden. Även på plats i Syrien krävs stora humanitära insatser. Tillsammans med barnrättsorganisationen Rädda Barnen ingår Söderberg & Partners i ett projekt där målet är att syriska barn ska få fortsätta gå i skolan. En donation om 4 miljoner kronor från Söderberg & Partners kommer det närmaste året att hjälpa ca 4 500 barn med deras skolgång och når på så sätt även ca 9 000 föräldrar. Även ni som företag eller du som privatperson kan bidra med en donation och vara med och påverka barnens situation i Syrien. Pengarna går oavkortat till att hjälpa syriska barn till fortsatt trygghet och skolgång.

Donera pengar till Söderberg & Partners projekt i Syrien;
Kontonummer SEB: 5565 10 645 24 (märk gärna donationen med namn)

PlusKonsult – en omfattande och smidig konsultförsäkring

16 september · 2019

Söderberg & Partners har utvecklat PlusKonsult som är en företagsförsäkring för konsulter med en omsättning upp till 15 MSEK. PlusKonsult är utvecklad med fokus på att vara enkel att förstå och lätt att teckna samtidigt som produkten erbjuder ett omfattande skydd.

Varför ska du välja PlusKonsult?

Det finns olika risker som behöver försäkras beroende på vilken bransch du är verksam inom. Som konsult kan det därför vara svårt att hitta en försäkringslösning som är anpassad efter just din verksamhet. PlusKonsult förenklar processen att hitta en bra försäkring genom ett system där du som kund endast behöver uppge omsättning och antal anställda för att få ett försäkringsskydd som är anpassat för branschen där bolaget är verksamt.

Innehållet i försäkringen är utarbetat genom omfattande villkorsanalyser och ett nära samarbete med Moderna Försäkringar. Till exempel innehåller den enskilt viktigaste försäkringen ’konsultansvarsförsäkringen’ via PlusKonsult flera tillägg som Söderberg & Partners identifierat som viktiga för att ge konsulter ett extra starkt skydd. Konsultansvarsförsäkringen är en ansvarsförsäkring för rena förmögenhetsskador som skyddar företaget vid skadeståndsskyldighet och kostnader som kan uppkomma på grund av felaktigt utförda tjänster.

Vem vänder sig PlusKonsult till?

PlusKonsult vänder sig till konsultbolag med en omsättning upp till 15 MSEK. Produkten möter det växande behovet av en omfattande konsultförsäkring som är lätt att både förstå och teckna. Alla bolag drar dessutom nytta av en gemensam upphandlingskraft som erbjuder bättre villkor till en konkurrenskraftig premie. Vissa konsultgrupper är dock exkluderade från lösningen då de anses vara särskilt riskfyllda. Exempel på dessa är konsulter som ägnar sig åt juridisk rådgivning, skatterådgivning, revision, finansiell rådgivning och patentrådgivning.

Play

Tre paket som är anpassade efter dina behov

PlusKonsult finns i tre storlekar som är anpassade efter dina behov och vilka risker ditt bolag utsätts för. Vilken försäkringsnivå passar dig?

Small – För konsultföretag som behöver ett grundläggande skydd

Small ger ett brett skydd för skador som har samband med din rådgivande verksamhet. Som konsult kan försummade tjänster eller felaktiga råd leda till såväl ekonomiska som fysiska skador för dina kunder som du kan bli ansvarig för. Paketet ger skydd för dessa skador samt eventuella skadestånd och rättstvister som kan uppstå i samband med dem. Paketet täcker även ekonomiska skador som drabbar ditt företag om någon anställd begår brott i tjänsten. Det kan handla om exempelvis stöld av pengar, förskingring eller dataintrång.

Försäkringar som ingår: Konsultansvarsförsäkring, Ansvarsförsäkring för sak- och personskada, Förmögenhetsbrottsförsäkring och Rättsskyddsförsäkring.

Medium – För konsultföretag med tillägg för egendom och tjänsteresa

Medium skyddar, förutom din rådgivande verksamhet, även den egendom som du använder i ditt arbete. Det här paketet rekommenderas om du har ett kontor eftersom du då kan drabbas av både egendomsskador och verksamhetsavbrott till följd av exempelvis en brand, ett inbrott eller någon annan oförutsedd händelse. Dessutom skyddas du mot plötsliga och oförutsedda fysiska skador på datorer och surfplattor som du använder i din verksamhet.

Paketet innehåller även en tjänstereseförsäkring vilket innebär att den här lösningen lämpar sig för dig som reser mycket mellan uppdrag. Det här skyddet omfattar tjänsteresor i hela världen. Dessutom ger paketets olycksfallsförsäkring skydd för dig och dina anställda vid olycksfall under arbetstid samt under färd till och från arbetet.

Försäkringar som ingår (utöver försäkringar som ingår i Small): Egendomsförsäkring, Avbrotts- och extrakostnadsförsäkring, Tjänstereseförsäkring, Allriskförsäkring för dator och surfplatta och Kollektiv olycksfallsförsäkring.

Large – Ett omfattande skydd för konsultföretag med tillägg för cyberförsäkring

Large rekommenderas främst för data- och IT-konsulter. I dagens digitaliserade samhälle har dock de flesta företag någon form av exponering som kan skyddas av ett cybertillägg vilket innebär att även andra konsultgrupper kan behöva tillägget. Det gäller främst dig som bedriver mycket av din verksamhet online och framförallt om du hanterar känslig information som exempelvis personuppgifter.

Försäkring som ingår (utöver försäkringar som ingår i Medium): Cyberförsäkring.

PlusKonsult håller högsta kvalitét

För att du som kund ska vara trygg i att du är kontinuerligt försäkrad i en marknadsledande försäkringslösning konkurrensutsätter Söderberg & Partners PlusKonsult löpande. I detta arbete utvärderas villkor, priser och service på hela konsultförsäkringsmarknaden för att säkerställa att PlusKonsult hela tiden håller högsta kvalitet och ger dig som kund bästa möjliga skydd.

Är du intresserad av att veta mer om PlusKonsult? Fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig.

Blogg

Hållbarhet inom globala försäkringsprogram och riskingenjörstjänster

19 juni · 2019

När du som köpare av riskingenjörstjänster ser över era leverantörer, utvärderar du då försäkringsbolagens hållbarhetsarbete?

Söderberg & Partners sakförsäkringar analyserar löpande olika försäkringsbolag och lösningar för att alltid veta vad som passar just din verksamhet bäst. I den här bloggen kommer jag att fokusera på frågor gällande företagsförsäkringar inom industrisegmentet.

I april 2019 släppte Söderberg & Partners rapporten Hållbara sakförsäkringar om sakförsäkringsbolagens hållbarhetsarbete, där vi analyserar hållbarhet i skadereglering och upphandling av leverantörer.

Nu tar vi ytterligare ett steg i vårt utvärderingsarbete och tittar specifikt på riskingenjörstjänster. Inom storindustrisegmentet har det sedan gammalt varit vanligt att köpa t.ex. riskbesiktningar av företagets anläggningar av en leverantör i Sverige och sedan låta svenska riskingenjörer besöka de olika dotterbolagen runtom i världen. Ett av de huvudsakliga skälen till detta är att man från Risk Managements sida har kunnat sätta en koncerngemensam standard och få en bättre central kontroll över sina anläggningsrisker. Detta är något som utmärker den svenska försäkringsmarknaden inom storindustrisegmentet.

Under hösten kommer Söderberg & Partners ur både ett hållbarhets- och kostnadsperspektiv titta på hur en traditionellt upphandlad riskingenjörstjänst skiljer sig från en där man använder sig av lokala riskingenjörer som arbetar efter en centralt styrd riskmanagementpolicy. Vi tittar på utsläpp, resekostnader, hållbarhet i skadehantering, skadeförebyggande arbete och regelefterlevnad. Redan nu har vi preliminära resultat som pekar mot stora, positiva hållbarhets- och kostnadseffekter.

I höst kommer vi också som standard att införa ett hållbarhetskriterium i våra offertutvärderingar samt i vår rådgivningsdokumentation till våra kunder inom industrisegmentet. Håll utkik efter mer information om detta i min blogg – fortsättning följer!

Vill du veta mer om hållbara industriförsäkringar och riskingenjörstjänster? Eller har du andra frågor om företagsförsäkringar? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig.

Så fungerar en VD- och styrelseansvars­försäkring

19 juni · 2019

Det finns höga förväntningar och krav på ett företags VD och bolagsstyrelse. De som begår misstag eller agerar felaktigt på dessa positioner kan utkrävas ett personligt betalningsansvar, och det är därför många företag tecknar en VD- och styrelseansvarsförsäkring. Men, hur fungerar försäkringen egentligen?

Företag har idag ett stort antal lagar och regler som de måste följa i sin verksamhetsutövning, och det är företagets VD och styrelse som tillsammans har ansvaret för att detta sker på ett korrekt sätt. Detta innebär också ett personligt ansvar, där individernas privata ekonomi kan sättas på spel vid eventuella fel. Med en VD- och styrelseansvarsförsäkring (VDS) skyddas företagsföreträdarna i de fall krav riktas mot dem, oavsett om kraven är berättigande eller helt ogrundade. Krav kan framställas av företaget självt, aktieägare och andra intressenter, borgenärer och anställda. I korthet täcker en VDS-försäkring en fastställd skadestånds- eller betalningsskyldighet samt försvarskostnader.

Fakta om VD- och styrelseansvars­försäkringar

• Så gott som alla större bolag och börsnoterade företag i Sverige tecknar sedan länge VD- och styrelseansvarsförsäkring. Det är numera mycket vanligt att även små och medelstora företag och organisationer tecknar denna typ av försäkring.
  • Villkoren varierar mellan olika försäkringsbolag, men grundtanken med detta skydd är att skydda den försäkrade personen mot de finansiella följderna av ersättningskrav baserade på faktiskt eller påstått fel eller försummelse vid utförandet av uppdraget som kan åläggas ledande befattningshavare i företaget personligen.
  • Försäkringen omfattar den försäkrades personliga skadestånds- och/eller betalningsskyldighet liksom ombudskostnader för försvar i rättsprocesser.

Hård granskning ökar efterfrågan

Idag granskar allmänheten, media och investerare företagens verksamhet på ett helt annat sätt än tidigare. I Sverige har vi dessutom stränga regler för bolagsföreträdare, vilket innebär att även små misstag eller okunskap kan leda till förödande ekonomiska konsekvenser. På grund av stränga regler och krav är VDS-försäkringar något som efterfrågas allt mer.

Försäkringen kan tecknas och betalas av företag för att skydda personer i företagsledningen mot skadeståndsskyldighet och betalningsansvar. Dessa typer av ansvar faller direkt på de personer som företräder företaget och omfattas inte av företagets vanliga ansvarsförsäkringar.

Trenden visar en hög risk för ledande befattningshavare att drabbas av skadeståndsanspråk som är dyrt att utreda och försvara. Detta trots att anspråken i flesta fall inte leder till fällande dom. Det kan vara fråga om ogrundade anspråk, vilket kan innebära att man blir tvungen att försvara sig trots att misstankarna senare visas vara felaktiga. Rätt VDS-försäkring ger skydd för denna typ av risk.

Stor skillnad på villkoren

Det finns stora skillnader mellan VDS-försäkringar från olika försäkringsbolag. Exempelvis ersätter vissa försäkringar försvarskostnader först efter att domen faller. Detta är viktigt att ha i åtanke då befattningshavaren kan drabbas hårt ekonomiskt eftersom man tvingas försvara sig med personliga medel. Det blir därför viktigt att säkerställa att försäkringen omfattar kostnaderna för försvar från första kronan oavsett om ärendet slutligt avgörs i domstol eller ej.

Om du har ytterligare frågor om VDS-försäkringar får du mer än gärna kontakta oss via formuläret nedan.