Golfveteran bakom ny golfförsäkring

Försäkringsnytt

Golfveteran bakom ny golfförsäkring

22 juni · 2016

Golfanläggningar är utsatta för många risker. Lasse Engström, erfaren försäkringsförmedlare hos Söderberg & Partners och tidigare golfproffs är mannen som skapade den marknadsledande golfanläggningsförsäkringen.

När Lasse Engström arbetade som assisterande klubbdirektör såg han vilka brister de befintliga försäkringarna för golfanläggningar hade. Golfanläggningar är ur försäkringssynpunkt är ett mycket annorlunda objekt sett till riskerna.

– En traditionell företagsförsäkring är malplacerad då den inte fångar upp samtliga tänkbara skadehändelser. Undantagen är för många, berättar Lasse Engström på Söderberg & Partners kontor i Sundsvall och fortsätter:

– Ta till exempel egendom under bar himmel som är vanligt förekommande på en golfbana. Allt som oftast får man ingen ersättning från företagsförsäkringen och det kan leda till kostnader som jag tycker att försäkringen borde ersatta.

En golfförsäkring värd namnet

Bollmaskiner, nät och flaggstänger är exempel på egendom som är undantagna. När Lasse Engström sadlade om till försäkringsförmedlare gjorde han en marknadsanalys och inledde förhandlingar med olika försäkringsbolag. När han började offerera var premierna höga samtidigt som villkoren var bristfälliga.

– Vi tog fram en golfförsäkring som är värd namnet. Vi har valt att samarbeta med Folksam och tillsammans produktutvecklar vi försäkringen löpande. Arbetet med Folksam är långsiktigt och mycket uppskattat av våra kunder, säger Lasse Engström.

Omfattar även vildsvinsskador

På kort tid har försäkringen Svensk Golfbaneförsäkring blivit marknadsledande. Förutom att priset är konkurrenskraftigt uppskattas försäkringens villkor. Den täcker en rad områden som traditionella försäkringar inte omfattar.

Dit räknas exempelvis egendom under bar himmel och en avbrottsförsäkring som ger ersättning för skador orsakade av till exempel vildsvin eller andra skadegörare. Även ”strategiska träd” omfattas av försäkringsskyddet. Dessutom ingår en årsavgiftsförsäkring som omfattar alla medlemmar.

– Om en medlem till exempel blir skadad och inte kan spela ger försäkringen ersättning till medlemmen för årsavgiften, berättar Lasse Engström.

Många arbetar även ideellt för sin golfklubb. De omfattas numera av en utökad olycksfallsförsäkring.

Svensk Golfbaneförsäkring utvecklas löpande. Den första juni i år kom ett antal nyheter. Till exempel ger försäkringen även ersättning för ”öppen stöld” i samband med tidslåsproblematik. Bakgrunden är att golfklubbar allt oftare låter sina medlemmar använda klubbhusets omklädningsrum efter att personalen gått hem.

– Klubbar drabbas av stölder som rent definitionsmässigt inte klassas som inbrott. Men detta har vi som första bolag fångat upp i vår nya produkt då den ersätter vissa sorters öppen stöld och objekt, berättar Lasse Engström.

Exempel på objekt som kan ersättas är hjärtstartare, storbilds-TV och GIT-terminaler, det vill säga de dataterminaler som golfarna använder för att registrera sina rundor.

Ytterligare en viktig förklaring till att många väljer försäkringen är servicen.

– Under golfsäsongen är tempot högt ute på anläggningarna. Av egen erfarenhet vet jag hur viktigt det är med snabb och bra service och därför har vi alltid korta svarstider, säger Lasse Engström.

I dag har 180 golfanläggningar tecknat Söderberg & Partners nya försäkring.

Vill ni veta mer om Svensk Golfbaneförsäkring? Kontakta er rådgivare på Söderberg & Partners.

Bedrägerier mot företag ökar – är ni rätt skyddade?

16 november · 2021

Under det gångna pandemiåret har antalet bedrägerier mot företag ökat kraftigt. En typ av bedrägeri som blivit allt vanligare är bedrägerier genom social manipulation där bedragaren falskeligen utger sig för att vara någon som har en relation med ditt företag, och därigenom utnyttjar en förtroenderelation. Resultatet kan bli att du eller dina kollegor för över pengar eller betalar en faktura som inte är äkta, där pengarna försvinner till bedragaren. Dessa bedrägerier blir alltmer sofistikerade och svåra att skydda sig mot då bedragarna hittar nya tillvägagångssätt för att upplevas som trovärdiga.

Olika typer av bedrägerier via social manipulation

Vd-bedrägeri
Vid vd-bedrägerier utger sig bedragaren för att vara en vd eller en annan senior befattningshavare på ditt företag. Det går ofta till så att bedragaren kontaktar en anställd på ekonomiavdelningen och begär denne att genomföra en överföring. Denna begäran kan göras per telefon eller e-post, och ofta i kombination av båda. För att undvika misstanke så är e-postadressen en kopia av den riktiga, och texten i mailet upplevs som trovärdig. Bedragaren begär vanligtvis att en större summa pengar överförs och betonar för den anställde att detta är en högst konfidentiell överföring, oftast kopplat till en hemlig transaktion som försäkringstagaren planerar att genomföra.

Leverantörsbedrägeri

Leverantörsbedrägerier går till så att bedragaren utger sig för att vara leverantör eller säljare till försäkringstagaren. Bedragaren kontaktar normalt din ekonomiavdelning för att meddela att ”leverantören” har bytt bankuppgifter och ber försäkringstagaren att ändra detta i deras system. Detta leder till att nästkommande betalningar till leverantören hamnar på bedragarens bankkonto.

Bankbedrägeri
Bedragaren kontaktar ditt företag och utger sig för att vara er bank. I ett försök att komma åt era inloggningsuppgifter till internetbanken förklarar bedragaren att de uppmärksammat osedvanlig aktivitet på era bankkonton och att de behöver er hjälp för att undersöka detta. Ofta hänvisas du till er inloggningssida där du ombeds logga in till internetbanken vilket gör att bedragaren efter inloggningen får full tillgång till ditt företags bankkonto.

Vilka försäkringar täcker dessa bedrägerier?

Generellt gäller smalare förmögenhetsbrottsförsäkringar endast för så kallade databrott eller dataintrång, när det är ett brott som tredje man begår mot ditt företag. I dessa fall omfattas inte bedrägerier via social manipulation, utan här krävs i regel en bred förmögenhetsbrottsförsäkring, även kallad kriminalitetsförsäkring. Även breda cyberförsäkringar kan skydda mot vissa typer av bedrägerier inom social manipulation.

Vid val av försäkring bör man säkerställa att försäkringen ersätter för direkt förmögenhetsförlust genom en ”bedräglig instruktion” eller liknande. Denna instruktion bör omfattas oavsett om bedragaren utger sig för att vara en vd eller annan ledande befattningshavare, bank, kund eller leverantör. I vissa fall kan försäkringar begränsas till att omfatta en viss typ av social manipulation och begränsar skyddet till elektroniska instruktioner och undantar därmed telefoninstruktioner. Därför bör instruktionen ha en bred omfattning och inkludera både instruktioner via telefon och e-post.

Söderberg & Partners kriminalitetsförsäkring

Söderberg & Partners har tillsammans med försäkringsbolaget AIG tagit fram en kriminalitetsförsäkring som har ett brett skydd för de risker som ditt företag utsätts för. Försäkringen skyddar mot alla typer av bedrägerier via social manipulation oavsett hur bedragaren går till väga för att förmå en anställd hos dig att betala pengar. Försäkringen gäller om bedragaren utger sig för att vara vd, partner, styrelseledamot, företagsrepresentant, kund, leverantör eller annan samarbetspartner.

Vad kan man göra för att undvika dessa bedrägerier?

• Informera hela företaget om dessa nya typer av bedrägerier, särskilt personalen som hanterar betalningar och har kontakt med era leverantörer.
  • Skapa en rutin där personen som tar emot betalningsinstruktioner alltid ringer tillbaka till er riktiga kontaktperson för att säkerställa dess äkthet. Om exempelvis er bank hör av sig – ring upp dem med de kontaktuppgifter ni har sedan tidigare och kontrollera att det är dem på riktigt.
  • Logga aldrig in med BankID på uppmaning av någon som kontaktat er. Avsluta i stället samtalet och ring upp er bank för kontroll.
  • Gör inte avsteg från dualitetsprincipen. Alla betalningar, oavsett om det är brådskande, ska godkännas av minst två personer i företaget.
  • Uppmana medarbetarna att vara uppmärksamma på e-post med dåligt språk eller fel i e-postadresser.
  • Informera era anställda om att aldrig lämna ut känslig information vid telefonsamtal från okända personer.

Har du funderingar kring kriminalitetsförsäkring eller behöver hjälp?

Vi på Söderberg & Partners ser kontinuerligt över försäkringsmarknaden på kriminalitetsområdet och har stor erfarenhet inom kriminalitetsförsäkring. Vår egen kriminalitetsprodukt ger ett brett skydd till en konkurrenskraftig premie. Om du har frågor eller funderingar så kontakta din förmedlare eller fyll i formuläret nedan så återkommer vi till dig för fortsatt dialog.

Översvämningar och skyfall – har du koll på ert försäkringsskydd?

27 september · 2021

En av de vanligaste naturskadorna i Sverige är översvämningar. Bara nu i somras drabbades Gävleborg och Dalarna hårt av kraftiga skyfall. Enligt SMHI regnade det upp till 160 millimeter under ett dygn medan det normala är 70–80 millimeter under hela augusti. Översvämningar som dessa medför stora skador på fastigheter och egendom, och då gäller det att vara rätt försäkrad. Hur kan man skydda sig mot översvämningar och vad täcker en företags- eller fastighetsförsäkring?

Översvämningsskador vid skyfall ingår i grundskyddet

Ersättning för översvämning vid skyfall ingår vanligen i grundskyddet för en företags- eller fastighetsförsäkring. Det innebär att du får ersättning för skador på byggnad eller däri befintlig egendom om vatten strömmat in genom dörrar, fönster, ventiler och dylikt (ej grunden) eller trängt upp ur avloppsledningen. En förutsättning är dock att skadan uppstår i samband med skyfall vilket innebär att det måste regna minst 1 mm per minut eller 50 mm per dygn.

Försäkringsbelopp och självrisk kan variera stort

Översvämningar kan medföra betydande kostnader och det är därför viktigt att man ser över försäkringsskyddets omfattning. Jämför man marknadens villkor för företags- och fastighetsförsäkringar så kan ersättningen skilja sig markant.

En del försäkringsbolag lämnar ersättning med ett så lågt belopp som 10 prisbasbelopp (476 000 kronor) vid översvämning på grund av skyfall. Bättre villkor erbjuder däremot ersättning upp till 350 prisbasbelopp (16 660 000 kronor). Även om försäkringsskyddets utformning i övrigt inte skiljer sig kan det alltså finnas stora skillnader när det kommer till hur mycket försäkringsbolagen faktiskt betalar ut.

Eftersom översvämningsskador är vanliga naturskador och kan medföra omfattande kostnader bör du därför se till att försäkringsbeloppet är tillräckligt högt. Villkor med låga ersättningsbelopp riskerar nämligen att vara otillräckligt när skadan väl är framme.

Självrisken mellan marknadens villkor kan också skilja sig åt. Flertalet bolag tillämpar vid dessa skador en förhöjd självrisk som kan innebära att försäkringen inte blir aktuell för mindre skador. Det kan därför vara bra att se över vilken självrisk som din nuvarande försäkring har.

Kontakta oss för mer information

Vill du veta mer om dessa försäkringar eller ta reda på hur just ditt företag står skyddat vid en översvämning? Kontakta din försäkringsförmedlare eller fyll i formuläret längst ner. Vi ser över din befintliga försäkring och säkerställer att ni har rätt skydd om olyckan är framme.

Tips – viktigt att tänka på inför en översvämning

1. Undersök översvämningsrisken

Ett tips är att kontakta din kommun som kan ha information om ditt område varit utsatt för översvämningar tidigare och vilka konsekvenserna blev då. Hos kommunen kan det dessutom finnas information om vattenläget och när en eventuell översvämning beräknas nå ditt område. I MSB:s översvämningsportal finns dessutom kartor över översvämningsrisker utmed svenska vattendrag och kuster.

2. Skaffa en vattenpump

Skaffa en vattenpump i god tid innan en eventuell översvämning och träna på att använda den.

3. Rensa källaren

I källaren är det i regel störst risk för översvämning och du bör därför förvara dyrbara ägodelar på andra ställen (vindsförråd).

4. Säkra golvbrunnar

Golvbrunnar kan skapa särskilda problem om de inte har backventiler. Se därför till att ha filtar och ett tungt föremål i närheten som du kan placera över brunnarna om du skulle behöva stoppa inflödet av vatten.

5. Undersök tak och rännor

För att minska riskerna för översvämning bör du rensa hängrännor, stuprör och dagvattenbrunnar. Du bör vidare kontrollera taket så att allt är i sin ordning.

6. Marken runt huset

Se till att marken runt ditt hus lutar bort från huset och att kantstenar på gatan inte saknas så att rännstensvattnet rinner in mot ditt hus.

Om vatten tränger in i fastigheten

1. Bryt strömmen eftersom vatten kan vara strömförande
  2. Torka, pumpa eller ös ut vatten så fort som möjligt
  3. Försök avleda vattnet så det rinner bort från fastigheten
  4. Täta ventiler och andra öppningar där det rinner in vatten
  5. Ta bilder på översvämningen och på skadad egendom
  6. Anmäl skadan till ditt försäkringsbolag

Fem försäkringsrisker att se upp för under sommarsemestern

15 juni · 2021

Under sommarsemestern uppstår ett antal försäkringsrisker som du som företagare och medarbetare bör vara medvetna om. Det gäller allt ifrån bedrägeri- och inbrottsrisker, till brandskydd, och vad som händer om företagsmobilen går sönder. Nedan har vi listat de fem vanligaste försäkringsriskerna som är viktiga att se över och säkerställa, så att ni kan njuta av en lugn semester.

1. Sommarjobbares omfattning i företagsförsäkringen

När ordinarie personal har semester eller när kunderna blir fler kan företag vara i behov av extra personal. För många företag är tillfälliga anställningar av sommarjobbare en vanlig lösning. För att minska risken för skador och olyckor på arbetsplatsen är det viktigt med en grundlig introduktion och vägledning kring arbetsuppgifter och eventuella risker. Om olyckan ändå är framme är det viktigt att dessa sommarjobbare är försäkrade. Är ert företag bundet till kollektivavtal kommer sommarjobbarna skyddas genom det. Annars är det viktigt att ni som arbetsgivare säkerställer att dessa personer omfattas av företagets befintliga olycksfallsförsäkring.

2. Bedrägeri när ordinarie personal är på semester

När ordinarie personal byts ut mot sommarjobbare blir företag mer sårbara för bedrägerier. Under sommaren bör ni därför vara extra uppmärksamma och skapa tydliga rutiner för den tillfälliga personalen. Risken är annars stor att okända fakturor blir attesterade eller att avtal ingås med okända leverantörer över telefon.

Cyberattacker mot företag ökar även under sommaren eftersom bedragare är medvetna om att ny och tillfällig personal gör företag mer mottagliga för datorvirus och skadlig kod som äventyrar företags IT-system. Här är det viktigt att uppmärksamma den nya personalen på vilka cyberrisker som finns, hur era rutiner ser ut för att förvara och skydda känslig information och hur ni agerar vid en cyberattack. Vi rekommenderar även att ni ser över ert cyberskydd och ert behov av en cyberförsäkring. Vill du veta mer om cyberangrepp och vikten av en försäkring? Läs vår artikel 8 av 10 företag utsätts för cyberangrepp – så skyddar ni er.

3. Fastigheter som står tomma över sommaren

Tomma fastigheter innebär en ökad risk för inbrott, skadegörelse och anlagda bränder. Detta har medfört att vissa försäkringsbolag betraktar tomma fastigheter som högriskfastigheter. Ni bör därför meddela era försäkringsgivare om lokaler lämnas tomma eller utan uppsyn under en längre tid. Om försäkringsbolaget inte får information om ovan kan det innebära att skadegörelse eller stöld inte täcks av försäkringen.

De allra flesta inbrottstjuvar kommer sannolikt försöka bryta sig in i företagets lokaler under natten och smyga sig fram genom den omkringliggande miljön. Bråte och större lösa objekt runt fastigheten kan fungera som tillfälligt skydd för en tjuv som vill bryta sig in i lokalen obemärkt. Genom att hålla utemiljön städad och väl upplyst skapas en avskräckande effekt.

4. Företagsmobil eller dator går sönder under semestern

Många företagsförsäkringar täcker endast skador på företagsmobil och dator under arbetstid. Om företagsmobil och dator ändå omfattas under semestern bör ni se över vilken självrisk som gäller för allriskskador i er företagsförsäkring. I många fall är självrisken så hög att skadan knappt täcks av ersättningen. Medarbetarnas hemförsäkring brukar inte heller gälla för sådant som företaget köpt.

För att skydda er mot skador på företagsmobil och dator under semestern kan ni därför behöva teckna en tilläggsförsäkring som gäller med en lägre självrisk än er befintliga företagsförsäkring. I en tjänstereseförsäkring ingår ofta skada på eller förlust av datorer och mobiltelefoner som ägs av företaget och då utgår i vanliga fall ingen självrisk. Däremot är det viktigt att uppmärksamma att hit räknas inte skador som uppstår under en semesterresa som företas av en privatperson, även om det är företagets egendom som skadats.

5. Brandrisken som ökar under sommaren

För att skydda er fastighet mot bränder under sommaren är det viktigt att inte ha brännbart material eller vegetation i närheten av byggnader. Det är även viktigt att vatten finns nära till hands och att eventuell släckutrustning inventeras. Se även över brandfarliga objekt som köksutrustning, elledningar, belysningsutrustning och övrig kontorsutrustning innan ni lämnar fastigheten över semestern. Försäkringsbolag kräver ofta att vissa säkerhetsåtgärder har vidtagits för att ersättning ska betalas ut vid händelse av brandskada. Här är några exempel på förebyggande åtgärder som ni kan vidta:

• Utbilda de anställda i hur de ska hantera och lagra farligt material korrekt
  • Utbilda de anställda om potentiella antändningskällor och hur de kontrolleras
  • Kommunicera vilken brandskyddsutrustning som finns för att hantera varje större fara
  • Kommunicera evakueringsprotokoll och hur du använder företagets nödanmälningssystem
  • Skapa en lista som innehåller namn/arbetstitlar på interna brandskyddsvakter

Behöver ni hjälp att se över ert försäkringsskydd eller har frågor?

Fyll i formuläret nedan så återkommer en av våra rådgivare till dig.